Jacimatho schreef:Waarom maak je van je kind een gevangene als je van zijn slaapkamer een rustplek maakt?

Ik zeg toch niet dat je al zijn speelgoed moet afpakken?
Wellicht is het een idee om eens objectief naar zijn kamer te kijken, en uit te vinden wat nu eigenlijk op de eerste plek komt. Spelen of slapen.
Ik heb zelf ook kind met tics en een hypergevoeligheid voor stress van aankomende visites of veranderingen. Zijn kamer is geen gevangenis, maar wel primair een plek om te slapen. Wij hebben ervoor gekozen het speelgoed in curverbakken op te bergen op een logische plek, jawel...op zijn kamer.
Als hij wil, kan hij het gewoon pakken om 4 uur in de nacht maar dan weet hij dat hij consequent terug naar bed wordt gestuurd totdat het tijd is dat hij wel uit bed mag komen. Heeft een aantal nachten nachtrust van onze zijde gekost maar hij weet nu dat er direct een actie volgt als hij deze regel " breekt "
Hoe zijn kamer eruit ziet: Hij slaapt bijna op de grond in een volledig donker hol (op eigen initiatief) genaamd zijn grot. Heeft een ienimini bedlampje (dus geen schijnwerpers

) en je kunt je indenken dat die grot dus donker is. Heeft verduisterende gordijnen (want dat ie lichtgevoelig is weten we als sinds hij geboren is). Zijn Legostad (de gebouwde dingen dus) staan op zijn bed. De rest zit in van die Ikea kasten met allemaal uittrekbare kratten. Verdere speeldingen staan op de hobbykamer bij zijn buro. Hij heeft wel wat knuffels in zijn bed, maar daar speelt hij niet mee. Wakker worden van licht is het dus niet. Die grot is zelfs in hoogzomer nog donker...
Wijzelf slapen op zolder en horen dus simpelweg niet wanneer hij wakker wordt. Tot ineens om 4:30 ik wakker wordt en opmerk dat er licht brand in de WC (dan heeft ie geplast, mag uiteraard en vergeten uit te doen en dan kan ie niet meer slapen (ja we laten hem plassen voor ie te bed gaat en vanaf avondeten geen drinken meer) of tot je hem zachtjes hoort praten om 5:00 uur. Dan zit hij in de schemer met zijn Lego te spelen wat ie van bed gepakt heeft. Ook dan pakken zij dus de Lego af, mar dan lukt het hem echt niet om verder te slapen.
Laura:
Citaat:
@Zilfstar: ik durf niet te zeggen of dat soort middelen kwaad zouden kunnen, maar middelen die bij mij tics getriggerd hebben, zijn ook middelen waarvan je het niet zou verwachten. Zo hebben onder andere vitaminepreparaten mijn tics meerdere malen doen verergeren. Ook de meeste medicijnen tegen bronchitis reageer ik helaas niet goed op. Vandaar mijn waarschuwing, want volgens de artsen kon ik die middelen ook veilig gebruiken

OK, dat had ik ook niet verwacht nee. Volgens de neurloog konden Bach druppels geen kwaad trouwens. Dat heb ik hem wel eerder gevraagd ivm spanning overdag. Maar dat mag ik veilig gebruiken (al denk ik daar nu dus wel dubbel over na haha. Want ik geef hem nu druppels tegen neerslachtig en prikkelbaar gevoel. Zou hij daar dan extreem brutaal op kunnen reageren? Dus een verergerde vorm van de bedoelde positieve gevoelens?)
milatje schreef:Overigens, heeft hij teveel prikkels/afleiding op zijn kamer waardoor hij weigert weer terug zijn bed in te gaan ?
Nee dus. Het is ook niet zo dat hij weigert te bed te gaan hoor. Hij blijft in zijn bed, maar kan niet terug in slaap komen en pakt uit verveling/ gewoonte wat te spelen (Lego dus). Want we hebben het vaak zat geprobeerd en dan hoor je hem zuchten en steunen en woelen.
We zijn ook niet van plan zomaar een middel te geven. Daar zijn we ivm zijn hersenschade juist erg op tegen. Zo weten we ook niet wat een bepaald middel tegen reisziekte kan doen, vanwege de waarschuwingen die erop staan. En dat lijkt dus een heel onschuldig middel, maar er is gewoon te weinig bekend eigenlijk over zijn hersens... We overleggen dus zeker wel hoe en wat met de neuroloog. Ik kwam via google gewoon niet zo veel middelen tegen en was benieuwd of er nog andere waren dan die we al wisten.