Schimmelinfectie?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Schimmelinfectie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:06

Zelf een afspraak maken? Als het goed is, komt je moeder daar dan niks van te weten.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:22

hier toch ook het advies om even langs de HA te gaan en het WEL even te laten zien!
ik dacht ook dat ik een schimmelinfectie had.. werd helemaal gek van de jeuk, krabte (Snachts) alles open. (jeuk is/was ook snachts het ergst), mn huid was daardoor zo kwetsbaar dat ik me met paardrijden constant open reed enz enz.
nouja, tijdje over gedaan om moed te verzamelen, toch maar gegaan.
HA wou nog wel even controleren of het geen huidaandoening was maar ze vertelde erbij dat dat bijna nooit zo is, eigenlijk altijd gewoon een schimmelinfectie en al helemaal op mijn leeftijd (22). maar voor de zekerheid controleren ze het dus wel even (bij mij in ieder geval).

en helaas... ik mag mij tot de "gelukkigen" rekenen die wel gezegend is met een huidaandoening (die helaas nog chronisch is ook).
ik baal er nog steeds van.. had liever een schimmelinfectie gehad.. even medicatie er tegen aan en 2 dagen later is het over.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:09

nou over dat 2 dagen later is het over, heb nu al meer medicijnen voor zo'n infectie gehad dan alles van de rest van mijn leven bij elkaar maar toch zit ik er nog mee ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:29

Evony schreef:
nou over dat 2 dagen later is het over, heb nu al meer medicijnen voor zo'n infectie gehad dan alles van de rest van mijn leven bij elkaar maar toch zit ik er nog mee ;)

ja soms gaat het inderdaad niet zo snel over nee..
maar in principe is een schimmelinfectie makkelijk te behandelen.

enne, ik kan je de hand schudden.. geen schimmelinfectie hier maar dus een huidaandoening..
ik ga over een week naar de gyn. hopen dat hij/zij een oplossing weet (stiekem hoop ik dat de gyn met een andere, niet chronische, diagnose komt. ik word niet echt vrolijk bij het vooruitzich hier nog de rest van mn leven mee rond te moeten lopen)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:40

Heb een afspraak voor morgenochtend 9 uur, vind het wel erg eng ;(

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:11

Als je het bij je huisarts te eng vindt kan je ook vragen of hij je doorverwijst naar de Vulva-poli.
Ik weet niet uit welke streek je komt maar een aantal grote ziekenhuizen hebben een vulvapoli, hier kan je terecht voor alle klachten down-under.
Er is ene gyneacoloog aanwezig maar bijvoorbeeld ook een huidarts. En van wat ik begrepen heb uit het artikel dat ik erover las, allemaal vrouwelijke dokters.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:14

Ik heb ondertussen zo vaak schimmel daaro gehad, dat ik daar niet meer voor naar de HA ga. Er word toch steeds miconazolcreme voorgeschreven dat je gewoon bij de Etos kunt halen en daarvoor ga ik echt niet mijn onderbroek uitdoen. Je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat je schimmel hebt. Maar als je het 1 keertje hebt gehad herken je het uit duizenden. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:18

Emytje schreef:
Ik heb ondertussen zo vaak schimmel daaro gehad, dat ik daar niet meer voor naar de HA ga. Er word toch steeds miconazolcreme voorgeschreven dat je gewoon bij de Etos kunt halen en daarvoor ga ik echt niet mijn onderbroek uitdoen. Je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat je schimmel hebt. Maar als je het 1 keertje hebt gehad herken je het uit duizenden. ;)

Ja en nee.
Als je onveilig seksueel contact hebt gehad kan het ook een SOA zijn.
Een huisarts kan pas met totale zekerheid zeggen dat het om een schimmel gaat wanneer ze een uitstrijkje maken en dit op de kweek zetten.
Ik heb het in Singapore gehad en verwachtte gewoon snel even een zalfje en capsules om in te brengen.
Maar ze hebben wel een uitstrijkje gemaakt en bloedgeprikt. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik het antwoord dat ze anders niet uit konden sluiten dat het om iets anders ging.

Klachten downunder kunnen wel op schimmel lijken maar dit niet zijn.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:20

Zwitsal schreef:
Evony schreef:

ja soms gaat het inderdaad niet zo snel over nee..
maar in principe is een schimmelinfectie makkelijk te behandelen.

enne, ik kan je de hand schudden.. geen schimmelinfectie hier maar dus een huidaandoening..
ik ga over een week naar de gyn. hopen dat hij/zij een oplossing weet (stiekem hoop ik dat de gyn met een andere, niet chronische, diagnose komt. ik word niet echt vrolijk bij het vooruitzich hier nog de rest van mn leven mee rond te moeten lopen)

kan ik me voorstellen idd, moet morgen ook weer een afspraak maken met de dokter, echt die infectie is als optrekkend vocht, je komt er niet van.

Heb hem nu voor de 5de keer ofzo {x)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:26

inderdaad even langs huisarts gaan. Ik heb het ook regelmatig. De ene is er gevoeliger voor dan de ander. Tis niets om je voor te schamen. Wel wordt het uiteindelijk erger als je er niets aan laat doen en je partner kan het ook krijgen. Je kan een creme krijgen tegen de jeuk en ik vraag altijd vaginale pillen, die werken bij mij erg goed en ben er dan binnen paar dagen vanaf.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:27

HBVisser schreef:
Ja en nee.
Als je onveilig seksueel contact hebt gehad kan het ook een SOA zijn.
Een huisarts kan pas met totale zekerheid zeggen dat het om een schimmel gaat wanneer ze een uitstrijkje maken en dit op de kweek zetten.
Ik heb het in Singapore gehad en verwachtte gewoon snel even een zalfje en capsules om in te brengen.
Maar ze hebben wel een uitstrijkje gemaakt en bloedgeprikt. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik het antwoord dat ze anders niet uit konden sluiten dat het om iets anders ging.

Klachten downunder kunnen wel op schimmel lijken maar dit niet zijn.

Tenzij je zeker weet dat je geen onveilig seksueel contact hebt gehad. ;) Ik ben wel meerdere keren voor schimmel naar de huisarts geweest hoor, maar na een aantal keren hoefde ik alleen nog te zeggen wat ik voelde en hoppa daar was de miconazolcreme. Mijn huisarts (verschillende overigens) heeft nog nooit een uitstrijkje gedaan voor schimmel.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:31

Het klopt dat het in Nederland ongebruikelijk is om er een uitstrijkje van te maken.
Toch kan je huisarts dan niet met de volle 100% zekerheid vaststellen dat het om schimmel gaat. Jij weet wel zeker dat je niet onveilig hebt gevreeen maar je huisarts weet dat niet. Een mens jokt wel om minder ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:36

Emytje schreef:

Dit doe ik dus ook gewoon halen bij kruidvat of etos is het zelfde bestandsmiddel als die van de HA.
Verder voor goede hygiëne zorgen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:46

evony: ik heb er nu denk ik ongeveer 2 jaar last van. heb altijd vol gehouden dat het mn eigen schuld was dat het niet over ging. als ik maar genoeg discipline zou tonen (en dus niet zou krabben tijdens die helse jeuk) dan ging het vanzelf wel over. het is inderdaad 2 keer even weg geweest (2 maanden per keer ofzo). maarja vervolgens deed ik weer iets doms waardoor het weer terug kwam (snachts op vakantie illegaal in het zwembad springen terwijl er net daarvoor een paar jerrycans chloor in waren gegooid.. gevolg: enorme irritatie natuurlijk en toen was ik weer terug bij af. vriendinnetje van mn broertje had er ook last van maarja, bij mij vlamde die huidaandoening toen gelijk weer op).
uiteindelijk door mn vriend naar de HA gestuurd want die werd gek van mn gezeur/gemiep over de jeuk en de pijn.
en nu dus uiteindelijk een afspraak bij de gyn.
moet wel zeggen: nu ik er een creme tegen heb en dus eindelijk geen jeuk meer heb (meestal dan.. t is niet helemaal onder controle) snap ik niet hoe ik het zolang vol heb kunnen houden voor ik naar de huisarts ging.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:25

Ik heb een creme en 1 vaginale pil gehad, zou dat genoeg zijn? want ik lees dat de meeste hier meerdere pillen hebben gehad.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:28

Ik heb het ook eens gehad.
Ik had toen antibiotica tegen blaasontsteking, waardoor ik de schimmelinfectie had gekregen..
Ik kreeg toen ook een grote vaginale pil, verder niets.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:45

Iedereen heeft het hier over naar de dokter gaan, maar hier hoeft dat helemaal niet?
Ik hoef alleen de assistente te bellen, uit te leggen wat er aan de hand is en dan stuurt ze een recept naar de apotheek en kan ik het 's middags ophalen. Het enige genante is dus het uitleggen :) maar dat is al minder erg dan naar de dokter gaan en het laten zien.
Op het moment heb ik het ook, maar dat komt doordat ik een antibioticakuur volg, schijnt dat dit dan een veelvoorkomend gevolg is.. dus nu hier weer een kuur voor volgen van 3 dagen.

Vevina: dat verschilt denk ik per huisarts of assistente, of apotheek. De eerste keer dat ik het had, had ik ook 1 capsule en een creme gehad (recept uitgeschreven door huisarts) en nu 3 capsules zonder creme (recept uitgeschreven door assistente). De eerste keer was ik er heel snel van af met die ene capsule hoor :) en nu hopelijk ook, want wat is het toch vervelend!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:08

_Emma_ schreef:
Iedereen heeft het hier over naar de dokter gaan, maar hier hoeft dat helemaal niet?
Ik hoef alleen de assistente te bellen, uit te leggen wat er aan de hand is en dan stuurt ze een recept naar de apotheek en kan ik het 's middags ophalen. Het enige genante is dus het uitleggen :) maar dat is al minder erg dan naar de dokter gaan en het laten zien.
Op het moment heb ik het ook, maar dat komt doordat ik een antibioticakuur volg, schijnt dat dit dan een veelvoorkomend gevolg is.. dus nu hier weer een kuur voor volgen van 3 dagen.

Vevina: dat verschilt denk ik per huisarts of assistente, of apotheek. De eerste keer dat ik het had, had ik ook 1 capsule en een creme gehad (recept uitgeschreven door huisarts) en nu 3 capsules zonder creme (recept uitgeschreven door assistente). De eerste keer was ik er heel snel van af met die ene capsule hoor :) en nu hopelijk ook, want wat is het toch vervelend!

Ik begrijp dat het minder genant is en een heel stuk minder vervelend maar toch wil de meiden hier aanraden toch echt even met de billen bloot te gaan bij de huisarts.
Na aanleiding van een telefoontje kan de assistente of huisarts echt geen goede diagnose stellen.
Zoals je hebt kunnen lezen was er ook een bokster met een huidaandoening, als dit niet op tijd geconstateerd wordt dan kan je hele vagina vereelten. Hier blijf je je leven lang last van houden en als het eenmaal vereelt is kunnen ze er weinig aan doen.
Verder zijn er meerdere aandoeningen die op schimmel lijken maar dit niet zijn. Als je helemaal zeker wilt zijn kan je vragen of de huisarts even een uitstrijkje wil maken en dit op de kweek wil zetten. Dan heb je 100% zekerheid dat het daadwerkeijk om schimmel gaat.

Nogmaals ik begrijp de schaamte, zeker bij de wat jongere meiden onder ons, maar het is belangrijk om je goed te laten onderzoeken.
Een verkeerde diagnose kan invloed hebben op de rest van leven, denk aan je vruchtbaarheid en het vermogen om een kindje te baren.
Het is zo jammer als je door schaamte je niet goed laat onderzoeken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:18

Zwitsal schreef:
evony: ik heb er nu denk ik ongeveer 2 jaar last van. heb altijd vol gehouden dat het mn eigen schuld was dat het niet over ging. als ik maar genoeg discipline zou tonen (en dus niet zou krabben tijdens die helse jeuk) dan ging het vanzelf wel over. het is inderdaad 2 keer even weg geweest (2 maanden per keer ofzo). maarja vervolgens deed ik weer iets doms waardoor het weer terug kwam (snachts op vakantie illegaal in het zwembad springen terwijl er net daarvoor een paar jerrycans chloor in waren gegooid.. gevolg: enorme irritatie natuurlijk en toen was ik weer terug bij af. vriendinnetje van mn broertje had er ook last van maarja, bij mij vlamde die huidaandoening toen gelijk weer op).
uiteindelijk door mn vriend naar de HA gestuurd want die werd gek van mn gezeur/gemiep over de jeuk en de pijn.
en nu dus uiteindelijk een afspraak bij de gyn.
moet wel zeggen: nu ik er een creme tegen heb en dus eindelijk geen jeuk meer heb (meestal dan.. t is niet helemaal onder controle) snap ik niet hoe ik het zolang vol heb kunnen houden voor ik naar de huisarts ging.

Ik heb er nu een jaar last van ongeveer, relatie ook zwaar onder te leiden gehad moet ik toegeven miss wel met als gevolg dat het uit is. Ik heb er ook te lang mee gelopen, ben er de eerste keer wel meteen naar de huisarts gegaan de tweede en de derde keer ook maar niks hielp, had er daarna gewoon geen zin meer in. Tijdje terug weer naar de huisarts, weer een vaginale pil, leek goed aan te slaan maar kreeg weer lichte klachten dus nog een pil. Leek ook goed te gaan tot ik afgelopen week ongesteld werd en weer met jeuk zit. Oke vergeleken met eerst is het nu een 4 waar het eerst een 9 was ofzo maar het is gewoon niet fijn. Ga nu dus weer naar de huisarts dinsdag in hoop op iets anders. Ik heb trouwens wel uit een kweekje te horen gekregen dat het echt een schimmel is.
Cremes tegen de jeuk slaan bij mij niet aan.
Ben benieuwd wat je gyn zegt! wil er namelijk echt vanaf, samen met andere dingen maakt het je er niet zekerder op ;(

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:19

Als dat zoveel kwaad kan, waarom zou de huisartsenpraktijk waar ik zit het dan op deze manier doen? :) Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik raad ook niemand aan om via de assistente een recept te vragen, als je niet zeker weet dat het om een schimmelinfectie gaat. Maar zoals nu in mijn geval weet ik het wel echt zeker, gewoon omdat ik het al eerder heb gehad (en hier toen wel naar heb laten kijken) en het een bekend gevolg is van antibiotica.

En als het om een huidaandoening zou gaan, heb je toch te maken met dat het niet over gaat door de capsules die je meekrijgt bij een schimmelinfectie? Dan trek je wel nogmaals aan de bel lijkt me.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:46

Ja Emma, in jouw geval is het ook niet zo erg. Maar als vrouwen/meisjes voor de eerste keer jeuk downunder hebben dan lijkt me een diagnose per telefoon niet zo handig.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:30

Hoelang duurt het ongeveer voordat je er vanaf bent? de jeuk is al wel iets minder geworden maar het jeukt nog steeds behoorlijk.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:33

vevina schreef:
Hoelang duurt het ongeveer voordat je er vanaf bent? de jeuk is al wel iets minder geworden maar het jeukt nog steeds behoorlijk.

Dat verschilt denk ik een beetje per persoon. Ikzelf heb het maar 1 keer gehad. Met de zalf in combinatie met de vaginale zetpillen was het een dag of 2 a 3 later toch wel een heel stuk beter.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:23

Ik ben benieuwd of TS nog naar de dokter is gegaan/een behandeling voorgeschreven heeft gekregen?

Ik ben inmiddels ook al diverse malen behandeld voor schimmelinfecties. De dokter vertelde dat er bij mij een streptokok bij aanwezig is (zit wel standaard in je lichaam en is eigenlijk niet uit te roeien) die de boel elke keer flink opstookt. Zelfs heftige AB-kuren, myconazolcrème en Gyno-eieren hebben er nog niet voor kunnen zorgen dat het écht opgelost is. Het komt in ieder geval regelmatig terug, ben nu vaak uit voorzorg aan het smeren met myconazolcrème.

Eleionomae: bedankt voor de tip van de Multi-Gyn-gel! Die ga ik zeker eens halen want ik word er inmiddels behoorlijk moedeloos van dat het zo vaak terugkomt. Hoop dat dat hét middel is, want mijn dokter wist niks meer te doen inmiddels...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:47

Er is ook een kuur die je kan slikken, die doodt "alle" schimmels in je lichaam (is dezelfde die je krijgt bij schimmel/kalknagels).
Bij mijn heeft die kuur (na heel veel infecties/crème/vaginalepillen) geholpen en ben al minimaal een jaar jeukvrij.