Snel boos, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 17:50

IKbenEllen schreef:
Niet om jullie af te vallen, maar ik lees met open mond. Onbegrijpelijk...
Vind het zo nutteloos om met dingen te gooien of te janken.... ademhalen en opnieuw / iets anders proberen ;)
Maar ik ben misschien extreem relaxed :D

Ik vind het ook nutteloos. Maar ik kan er niets aan doen, het gaat gewoon vanzelf...

Alwiene

Re: Snel boos, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:52

Bij mij was het een soort vulkaan op scherp en als er wat gebeurde dan explodeerde die, of ik dat nou leuk vond of niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 17:53

Ik ben heel kalm en rustig, en ik kan heeeeel veel dingen doen, en dan opeens dan wordt ik zo boos, zo verschrikkelijk boos... Dat ik niet weet hoe of wat ik op dat moment. Ik ben dan zo gigantisch gespannen. Zie het als een veer die je vast zet, zo veel spanning zit erop. Mijn handen verkrampen dan ook echt helemaal, ik kan gewoon niets meer...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:59

Snel boos worden kan ook komen als je weinig tot geen geduld hebt.
Je kan er weinig aan doen,je kan proberen om te leren meer geduld te krijgen.Ik help ook iemand die weinig geduld heeft en zeer snel boos word.Ik roep dan:rustig aan,het paard kan er nix aan doen.Of ik pak het paard van haar af tot ze weer rustig is.Ze vind het fijn als ik dan haar paard afpak,want ze wil helemaal niet boos zijn op haar paardje.Maar het gebeurt gewoon!Tel eerst tot tien en dat helpt soms wel hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:04

Ben je bij paardrijden alleen zo snel boos. Wat helpt is gewoon je doelen bijstellen voor die dag. je hebt duidelijk een doel en daar ga je je helemaal op starten. Stel je doel bij. Maak als doel lol met je knol en wanneer ie toevallig wat losser wordt door een bepaalde oefening. dus doe dingen waarvan je zeker weet dat ze lukken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:06

Dinopino schreef:
Ben je bij paardrijden alleen zo snel boos. Wat helpt is gewoon je doelen bijstellen voor die dag. je hebt duidelijk een doel en daar ga je je helemaal op starten. Stel je doel bij. Maak als doel lol met je knol en wanneer ie toevallig wat losser wordt door een bepaalde oefening. dus doe dingen waarvan je zeker weet dat ze lukken

Nee, bij alles. Ook bij computerspelletjes die niet lukken dan wil ik het liefste mijn laptop in elkaar slaan. Of bij piano spelen, als een stuk me niet lukt, of bij het openmaken van potjes of de neusriem of bij vanalles en nog wat...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:10

Heb je al eens ontspanningsoefeningen gedaan??? Het heeft bij mij ook héél lang geduurd (moest er steeds om lachen, nam het niet echt serieus :P ), maar als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, kun je het op elk moment gebruiken!?

En als je er voor open staat, zou je eens (door iemand) samengestelde druppels van (Bach) bloesems kunnen proberen!?!
Hebben mij ook super geholpen!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:14

Dan gewoon die dingen niet meer doen piano spelen en misschien op een soort van boksen gaan. Mijn vriendin heeft daar ook last van en dan vliegt alles door de lucht. Misschien helpt het zo"n uitlaatklep. En iemand in jou zegt dat alles snel moet gaan en goed want anders zijn ze tegen jou. Maar bekijk het eens anders dat potje dat niet open wil wil ook gewoon niet open omdat het niet snel ongewenst open mag gaan. ;-) Potje doet gewoon waarvoor ie gemaakt is. Wanneer ie wel makkelijk open gaat en de hele inhoud ligt in de keuken ben je ook niet blij. Bewegen is het beste middel tegen stress en kwaadheid. en dan goed bewegen niet computerspelletjes of paardrijden maar hardlopen of fietsen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:24

Maar ik vind piano spelen heerlijk. En k vind het ook stom om het niet meer te doen omdat ik er weleens boos van kan worden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:27

Hoe oud ben je TS?
Herken vooral in je laatste bericht mijn woede toen ik heel erg jong was. En dat bedoel ik niet banketstaaf, maar vind ik opmerkelijk.
Ik begon overigens altijd te huilen van woede. En ach, als ik nu boos ben doe ik dat nog steeds :')

Overigens ben ik ook heeeeeeeeeeeeul vaak boos op paard geweest. Heb ik nog wel eens, alleen als hij serieus aan het drammen is. Maar dan is het een kwestie van aanpakken, en weer normaal verder rijden. Consequentie helpt in dat geval goed voor mijn boosheid.

Relativeren als je boos bent en tegelijk dingen doen, werkt niet. Absoluut niet. Ga dan even stappen, probeer je woede te laten afvloeien.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:30

Je zal er achter moeten komen wat de oorzaak is, vaak is die oorzaak er wel. Wil je al een hele tijd iets wat niet goed van de grond komt of ben je gefrustreerd om een gebeurtenis die je niet los kan laten. Vaak gaan we gewoon door en ergernissen stapelen zich op, ik bedoel daarmee niet de kleine dingen maar zaken die belangrijk genoeg zijn om steeds op scherp te staan.

Je kunt een aantal vragen stellen aan jezelf. Waarom vragen. Probeer tot de kern te komen en dat aan te pakken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:34

Ik ben 22...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:36

*adem in en adem uit*

Welicht heb je baat bij zelfhulpboeken (zoals van dr phil), een techniek als mindfullnes of een paar gesprekken met een psycholoog?

Voor mij scheelt het ook als ik weet waarom iets niet lukt en hoe het mogelijk op te lossen is. Dan ga ik daar gewoon mee bezig en steek in mn energie niet in boosheid.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:39

Citaat:
Niet om jullie af te vallen, maar ik lees met open mond. Onbegrijpelijk...
Vind het zo nutteloos om met dingen te gooien of te janken.... ademhalen en opnieuw / iets anders proberen

hoezo? iedereen heeft zo zijn manier. ik vind 't af en toe heerlijk om 'n keer ergens tegenaan te schoppen, uit te huilen. anders ga ik 't opkroppen. (overigens wel op 'n eerlijke manier, en dus niet op mijn paard want ik heb juist veel geduld bij mijn paard)

ts, ik denk dat je even van jezelf na moet gaan waarom je zo doet, en vanuit daar een oplossing zoeken.
ik wil misschien af en toe gaan thaiboksen, heerlijk even afreageren op kussens }>

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:46

Vjestagirl schreef:
Ik ben 22...

Oké, even al jouw posts gelezen.
Klinkt echt wat ik had tussen mij 4-8 jaar. Een voorbeeld daarvan is dat ik vroeger een traptrekker had, waar m'n vader een schoorsteentje op had gemaakt. (vader reed toendertijd altijd op trekker voor zijn werk, en het schoorsteentje interesseerde mij waanzinnig) Ik heb het op film, en het is echt om je dood te schamen. Het schoorsteentje was namelijk een rietje die met schilderstape op de traptrekker was geplakt. Ik reed in huis van de keuken naar de kamer en was heel enthousiast. Toen reed ik ergens tegen aan, of ik deed het zelf, weet ik niet meer, maar mijn schoorsteentje viel er af.
Nou HUILEN!!! "Papa maken doen." Was mijn reactie...

Tussen mijn 14-17 jaar heb ik ook vaak aanvaringen gehad met paarden, huilen, boos zijn zonder reden etc. Dit wijt ik aan de puberteit. Gelukkig was paard altijd erg vergevingsgezind, hou in je achterhoofd dat de jouwe dat ook is! Dat is al een stukje relativering van je woede!

Vorig jaar een aanvaring gehad met iemand, waardoor ik helemaal begon te hyperventileren, ben jankend naar huis gerend. M'n hoofd tegen de muur aan geslagen. Ja, dan word je bijna 19.....
Op dat moment ben ik echter overstuur gemaakt naar mijn idee. Ben wel gevoelig voor vervelende woorden, zeg maar.

Maar ik geloof dat het eerste voorbeeld het beste te vergelijken is met jouw woede aanvallen.

Nog een vraag, blokkeer jij jezelf ook, door middel van eerdere gebeurtenissen?
Als in, je paard wilde een keer geen stelling aannemen (zoals je als voorbeeld gaf) waardoor je een ander moment denkt: Ach, dan wil dit waarschijnlijk ook niet.
En hoe perfectionistisch ben je?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:49

Ouderweds tot 10 tellen en na gaan of het wel echt nodig is om boos te worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:50

Brammetje16 schreef:
Ouderweds tot 10 tellen en na gaan of het wel echt nodig is om boos te worden?

Dat is op zo'n moment niet iets waar je aan denkt geloof ik...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:56

Citaat:
Nog een vraag, blokkeer jij jezelf ook, door middel van eerdere gebeurtenissen?
Als in, je paard wilde een keer geen stelling aannemen (zoals je als voorbeeld gaf) waardoor je een ander moment denkt: Ach, dan wil dit waarschijnlijk ook niet.
En hoe perfectionistisch ben je?

Ik blijf dingen een aantal keren proberen. Ik vind het namelijk logisch dat mijn paard dingen de eerste keer niet snapt, ff los moet laten, spieren op moeten warmen, en ze mag me ook best wel een keertje uitproberen. Maar als ze na 10x nog geen stelling geeft, nogsteeds niet los wil laten dán wordt ik boos.

En ik ben redelijk perfectionistisch. Als iets in de les goed gaat verwacht ik als snel dat het buiten de les ook goed gaat, hoewel ik weet dat ik in de les meer gefocust ben, en ook doordat ik in de les te horen krijg 'hand íets hoger' 'dit loslaten' gaat het daar beter. Dus in dat opzicht ben ik misschien wel té perfectionistisch.

Citaat:
Ouderwets tot 10 tellen en na gaan of het wel echt nodig is om boos te worden?

Oh ik wou dat ik dat kan, maar dat kan ik niet. Het overvalt me, het is gewoon een soort golf die over me heen komt, en dan ben ik ineens zó boos...

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:56

Ik lees even mee, herken het ook..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:02

Vjestagirl schreef:
Ik blijf dingen een aantal keren proberen. Ik vind het namelijk logisch dat mijn paard dingen de eerste keer niet snapt, ff los moet laten, spieren op moeten warmen, en ze mag me ook best wel een keertje uitproberen. Maar als ze na 10x nog geen stelling geeft, nogsteeds niet los wil laten dán wordt ik boos.

En ik ben redelijk perfectionistisch. Als iets in de les goed gaat verwacht ik als snel dat het buiten de les ook goed gaat, hoewel ik weet dat ik in de les meer gefocust ben, en ook doordat ik in de les te horen krijg 'hand íets hoger' 'dit loslaten' gaat het daar beter. Dus in dat opzicht ben ik misschien wel té perfectionistisch.

Wat betreft de stelling, die kan ik vrijwel meteen wel vragen. Dus ik kan me voorstellen dat je dan na 10 x helemaal pissig bent :P Maar dat is niet het antwoord.
Hoe consequent ben je naar je paard toe? (vraag voor jezelf hoor, hoef je niet volledig te beantwoorden)

Het in de les goed gaan en daarbuiten niet, herkenbaar... Wat voor mij helpt, is dat er dan iemand bij in de bak staat, die mij enigzins afleidt. Zodra ik niet meer met paard én mezelf bezig ben, gaat het goed. Die persoon hoeft dan alleen maar te zeggen of hij goed loopt of niet, wat die beter wil zien en wat minder. Die persoon moet me wel blijven motiveren, als er anderen in de bak zijn die mijn aandacht hebben, ben ik meteen een stuk minder gemotiveerd.
Misschien een idee.

Heb je tijdens de les wel eens aanvallen van woede?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:05

wat apart, ik herken het niet echt, is het nou zomaar uit het niets? (iets in gedacht) of na aanleiding van?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:06

Ik denk dat ik behoorlijk consequent ben. Als we aan het uitstappen zijn mag zij min of meer bepalen waar ze loopt, zodra ik echt aan het trainen ben moet er gewoon gebeuren wat ik wil. Daarin probeer ik er heel goed op te letten dat ik dingen vandaag niet anders doe dan gisteren, en dat ik haar de kans geef om dingen te doen.

En ja, ook tijdens de les wordt ik weleens boos. Gelukkig kan mijn instructrice er goed mee omgaan, dan verteld me dat mijn paard het goed doet, dat we nu ff rustig gaan stappen, we hebben een kletspraatje en dan kan ik weer rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:11

Brammetje16 schreef:
wat apart, ik herken het niet echt, is het nou zomaar uit het niets? (iets in gedacht) of na aanleiding van?

Om bij het paard te blijven. Ik ben iets aan het trainen, in ons geval is het op dit moment stelling en buiging. Vjesta is heel erg lang een plank geweest echt kaars en kaars recht. Dit gaat nu véél beter, ze kan zo ontzettend lekker lopen. Achter in de bak ligt ' de enge hoek' tussen A en F. Ze kan er heel vaak keurig netjes doorheen, maar soms moet ze ineens kijken en gek doen en stom doen. En dan kan ik best een half uur lang netjes stelling vragen, voltes rijden, rond galloperen om de stress eruit te krijgen, nog een keer proberen. En dan ineens dan komt er een woede over me heen, een vlaag, een golf en dan ben ik zoooo kwaad... Het enige wat ik dan doe is mijn teugels los gooien en zitten. Ik adem, maar ik stop met sturen, ik stop met vragen, ik kan alleen nog maar zitten. En als het echt erg is, afstappen. Dan moet ik ook echt voor mezelf blijven herhalen dat mijn paard er niets aan kan doen, dat ze het niet snapt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:12

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat ik behoorlijk consequent ben. Als we aan het uitstappen zijn mag zij min of meer bepalen waar ze loopt, zodra ik echt aan het trainen ben moet er gewoon gebeuren wat ik wil. Daarin probeer ik er heel goed op te letten dat ik dingen vandaag niet anders doe dan gisteren, en dat ik haar de kans geef om dingen te doen.

En ja, ook tijdens de les wordt ik weleens boos. Gelukkig kan mijn instructrice er goed mee omgaan, dan verteld me dat mijn paard het goed doet, dat we nu ff rustig gaan stappen, we hebben een kletspraatje en dan kan ik weer rijden.

Aan consequentie kan het dus niet liggen, lijkt me duidelijk voldoende consequent.

Het kletspraatje helpt je wel makkelijker weer tot bezinning komen dus?

Er schiet me ineens iets te binnen van rustgevende muziek, met muziek in je oren gaan rijden... Mocht dat niet helpen, zou ik iets proberen van een cabaretier naar jouw smaak. Klinkt waarschijnlijk heel idioot, maar je kan misschien precies op het juiste moment in de lach schieten. Mits je niet doof wordt tijdens die aanvallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:15

Hmmmm ik kan mijn ipod wel meenemen en daar idd iets opzetten waar ik kalm van wordt...