Kaak op slot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kaak op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:50

ik heb het ook (alleen dat knakken dan)
ik had vroeger een onderbeet. dit is weggewerkt met een beugel waarbij mijn onderkaak naar achter geplaatst is, met gevolg dat het niet helemaal netjes op elkaar aansluit. soms heb ik er last van en knakt het, soms merk ik het niet. als het knakt heb ik oefeningen die ik een paar keer per dag moet doen, dan is het ook zo weer weg.
mij werd verteld dat het chronische hoofdpijn tot gevolg kan hebben

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:55

Bedankt voor de reacties! Ben vanmiddag naar de tandarts geweest. Hij zei dat het geen kwaat kan als je kaak op slot zit. Hij heeft er naar gekeken en zei dat mijn tanden/kiezen wel gewoon goed aan sluiten dus het is niet zo dat ze heel erg zijn verschuift. Dat hij op slot is kan hij niets aan doen. Mocht het erger worden dat hij nog minder ver open kan of bijv. niet dicht kan of als er ontstekingen komen dan moet ik hem bellen en word ik meteen naar het ziekenhuis gestuurd. Dus voor nu gewoon afwachten tot mijn afspraak 23 november en hopen dat de kaak weer terugvalt zoals hij hoort te staan := Hoop dat het snel gebeurd want het voelt niet zo prettig.. Waarschijnlijk zei de tandarts zullen ze een splint voor me aanmaken die ik snachts moet dragen met het slapen. En ik denk dat ik dan via de kaakchirurg ook wel door word verwezen voor fysiotherapie.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:58

ik heb erg veel last dat mijn kaak uit de kom schiet, bij eten en na gapen. Ik kan dan mijn kiezen en tanden niet meer op elkaar zetten, totdat de kaak weer terug schiet. Loop hiervoor bij de kaakchirurg en krijf net als jij zo'n splint vor 's nachts. Ook krijg ik fysiotherapie. Bij mij komt het door slijtage aan het kaakgewricht.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:04

Wat belachelijk zeg....
Ik zou gewoon lekker morgen even voor gekko spelen en de kaakchirurg opbellen en het uitleggen en kijken of je ook eerder terecht kan. Het is echt niet grappig hoor, zolang met zo'n op slot zittende mond... Je kan echt bijna niks eten en het doet verrekte zeer als je moet gapen oid.

Het is ook slecht voor je spraak aangezien je je klanken niet goed kan maken, mijn fysio zei ook dat ze echt aan me kon horen dat de boel minder op slot zat/ik mijn mond verder open kan krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:06

Heb ook last van knappende kaken (gezellig als je rustig zit te eten) en ik werd een tijdje geleden ook wakker met de boel op slot. Helse pijnen, vreselijk. Ik ben naar de huisarts gegaan, maar die kon - net als jouw tandarts Glossi - niks doen. Afwachten dus, pas als het vaker voorkomt kan ik door naar de kaakchirurg. Weet niet meer precies waarom niet direct, maar volgens mij was het een beetje zo'n 'het middel is erger dan de kwaal'- verhaal.

Bij mij was het trouwens na 2 dagen weer wat beter (kon toen weer over 1 kant eten) en na een dag of 4 voelde het weer bijna normaal. Ben nog wel steeds bang dat het terugkomt...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:15

Kendra, jij mag een verwijsbrief van de tandarts eisen om naar de kaakchirurg te gaan. Zo te lezen heb je er ook echt last van en ik begrijp niet waarom hij dat nog niet gedaan heeft. Mocht hij het niet willen dan moet je naar de huisarts gaan want ook die mag een verwijsbrief naar de kaakchirurg uitschrijven. Er worden dan sowieso foto's gemaakt om te kijken of daar ook iets op gezien word. Meetal daarna word er over een splint gesproken die speciaal voor jou aan word gemaakt. Deze kun je snachts (en eventueel overdag las ik net op internet) gedagen worden zodat hij iig dan niet op slot kan gaan en je kaak ontspant als je hem draagt. En eventueel fysiotherapie erbij. Maar het middel is niet erger dan de kwaal. Dit kan zelfs het hele probleem op lossen. Echter zei mijn tandarts dat het vaak zo is dat je er een periode last van hebt. Maar mijn beppe had ook haar hele leven knakkende kaken. Ik hoop toch echt dat ik dat niet heb. Kan nu al niet rustig eten doordat je dat geknak zo erg hoort.

Sodera, eigenlijk wel een beetje he. Ik wacht gewoon nog een week af want ik moet sowieso volgende week weer voor controle naar de tandarts (halfjaarlijkse) Dus ik kan dan altijd nog overleggen dat ik eerder geholpen wil worden. Maar idd het praten gaat ook wat moeilijker 8)7 Wat doet de fysio eigenlijk precies? Ben ik wel benieuwt naar.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:21

Zo'n splint heb je in principe helemaal niet nodig; ik heb hem ook niet. Je moet jezelf alleen aanleren om niet met je kaken te klemmen...

Ik heb een manuele fysio gehad, die masseerde het (en dat doet dus ook godvergeten zeer) en kneedde etc en een beetje naar voren en opzij etc.
Je kan ook gewoon zelf een fysio bellen, daar heb je nl geen verwijzing voor nodig. Bel dan een manueel therapeut op en je kunt wrs zo volgende week oid terecht!!!

Edit bij mij zeiden ze juist dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Het is ook logisch; dat discusje waar iemand het over had is gewoon naar voren geschoven en gaat wrs nooit meer weg; je houdt dus de rest van je leven zo'n knakje. Ga daar maar gewoon van uit hoor!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:29

Mijn tandarts zei dat het knakken en op slot gaan soms wel over gaat. Mischien dat het discusje weer terug kan schuiven :?

Maar die splint is wel handig voor snachts. Want je hebt zelf niet door wat je snachts allemaal doet. Iedereen beweegt snachts met slapen de kaken en daardoor kan hij juist op slot gaan. Ik heb het dus ook heel vaak als ik smorgens wakker word dat hij dan op slot zit. Dus een splint is in dat geval wel nodig. Maar als je zelf geen last hebt van een kaak die op slot zit of als die snel weer normaal zit dan maakt het mischien niets uit.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:34

Ik doe het 's nachts wel maar bij mij heeft niemand gezegd dat het nodig was...
Maar goed dat zal natuurlijk verschillen :)

Knakken zal niet over gaan, op slot natuurlijk wel. Als jij nl je kaken niet meer klemt, is er ook geen reden meer om het op slot te laten gaan ;)!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:37

Ja ik slaap dus altijd met de kaken op elkaar (en mijn mond dicht) vandaar dat een splint bij mij nodig is. Omdat ik vooral na het slapen het probleem heb dat hij op slot zit. En als ik slaap zonder mijn kaken op elkaar dan schuift mijn onderkaak naar links als hij ontspant omdat ik altijd op mijn buik slaap en standaart met mijn hoofd naar links.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:40

Zo'n splint heb ik ook, heb een maand lang geprobeerd om er mee in slaap te kunnen vallen, maar dat ging niet...
Ding laten vermaken, weer geprobeerd en ik kon dr nog niet mee slapen.
Tot braakneigingen aan toe!

Ben wel van mening dat zo'n ding kan werken, maar niet bij mee, helaas!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:30

En hier nog één! Vorig jaar gebeurde het bij mij voor het eerst, schrok me kapot.. Na vijf minuutjes kon ik hem gewoon weer open en dicht doen. Daarna heb ik het nog een aantal keer gehad, als ik dan even met mij kaak heen en weer bewoog en druk zette met mijn vinger aan één kant, schoot ie weer 'los'. Soms deed het inderdaad ook best wel zeer. De laatste tijd heb ik er weinig tot geen last meer van. Alleen knakt het met eten. Ben er nog nooit mee naar de dokter etc. geweest.
Mijn vader heeft trouwens een hele harde 'knak', altijd met eten..

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:53

Knakken gaat niet meer weg :n wordt hoogstens minder omdat je discus afslijt.

Wat ik je aanraad is of naar de eerste hulp morgen te gaan of zelf opzoek gaan naar een manuele fysio zoals Sodera zei. Want het kan wel degelij kwaad dat je kaak op slot zit! Je spieren rekken uit en het kan aan elkaar vast gaan kleven en dan wordt terug zetten geen pretje :n Dus ga asjeblieft niet wachten tot het weg gaat, maar onderneem actie!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:59

Klinkt misschien stom, maar komen toevallig je verstandskiezen door op dit moment ?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 23:14

Ik heb helaas ook een hele harde knak met eten ;(

Mijn verstandskiezen heb ik al ongeveer 5/6 jaar.

Morgen mischien dan toch ook nog maar het ziekenhuis voor de zekerheid bellen := of kan een manuele fysio de kaak ook weer terug in de positie brengen?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:57

Heb net nog even lopen zoeken naar mijn behandel/afsprakenkaartje. Niet gevonden helaas, maar volgens mij werd ik behandeled door een kaakfysiotherapeut. En als de verhalen over tanartsen/kaakchiurgen hoor, ka je beter op zoek gaan naar een kaakfysio. Hij kan je kaak weer los masseren en oefeningen mee geven :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:11

Ik heb ook regelmatig dat ik veel pijn heb aan de kaken en dan mijn mond ook nauwelijks open krijg.
Mijn tandarts dacht dat dit kon komen omdat ik misschien knarsentand s'nachts, nu heb ik een soort gebitje in voor onder en moet het knarsentanden minder worden en ook de pijn over gaan.
Het lijkt tot nu toe te werken.
Knarsentanden schijnt bij stress ook erger te worden.
Volgende week moet ik weer op controle en kan hij aan dat gebitje ook zien of dat inderdaad doe s'nachts.
Heb zelf het idee meer uitgeslapen wakker te worden.
Bovendien kun je van knarsentanden heel veel andere klachten krijgen, ook hoofd en nekpijn.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:09

Yinka, ik snap niet zo goed dat je spieren uitrekken?? Je spier loopt van onder je oog tot onder je kaak (in je nek) en die is (iig bij mij) verkrampt: dus die is echttt niet uitgerekt hoor ;)!!

TS: ik zou gewoon lekker een goede fysio zoeken en daar een afspraak maken!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:26

Je hebt een kaakgewricht om je mond open en dicht te doen. Om dat gewricht te laten bewegen heb je spieren erover heen lopen. Net zoals bij je knie bijvoorbeeld. Als je discus te ver door geschoten is, dan rekt je spier op. Want alles normaal zit loopt die spier er netjes over heen. Dat verkrampe gevoel werd bij mij veroorzaakt omdat de spieren die aan de zijkant van mijn hoofd liepen onbewust erg ging aanspannen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:33

Glossi schreef:
Bedankt voor de reacties! Ben vanmiddag naar de tandarts geweest. Hij zei dat het geen kwaat kan als je kaak op slot zit. Hij heeft er naar gekeken en zei dat mijn tanden/kiezen wel gewoon goed aan sluiten dus het is niet zo dat ze heel erg zijn verschuift. Dat hij op slot is kan hij niets aan doen. Mocht het erger worden dat hij nog minder ver open kan of bijv. niet dicht kan of als er ontstekingen komen dan moet ik hem bellen en word ik meteen naar het ziekenhuis gestuurd. Dus voor nu gewoon afwachten tot mijn afspraak 23 november en hopen dat de kaak weer terugvalt zoals hij hoort te staan := Hoop dat het snel gebeurd want het voelt niet zo prettig.. Waarschijnlijk zei de tandarts zullen ze een splint voor me aanmaken die ik snachts moet dragen met het slapen. En ik denk dat ik dan via de kaakchirurg ook wel door word verwezen voor fysiotherapie.

Fysio voor je kaak haha, nee dat heb ik niet gehad, wel dat ding voor in je mond om mee te slapen.
Idd via de kaakchirug gekregen. Maar dat ding was erg prettig, mijn kaak is door een val 2 mm verschoven en kon een paar jaar geleden, me mond ook niet meer open doen. De spieren zijn/waren aangespannen. TaA zei dat ik nog steeds geen kauwgom moet kauwen en harde broodjes eet ik ook liever niet. Dat teveel kauwen doet me nog steeds pijn aan me kaken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:32

Hmm ja harde broodjes, korsten van brood, kauwgom, harde snoepjes etc dat neem ik sowieso al nooit.

Heb vandaag toch maar naar het ziekenhuis gebeld.. Mevrouw aan de telefoon kon me niet zoveel vertellen dus ze zou met de kaakchirurg overleggen. Hij wil mij morgen om kwart over 9 zien. Dus hopelijk ben ik er morgen van af := kijk er wel wat tegenop.. zometeen gaan ze mijn kaak opnieuw rechtzetten *auwts*

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:59

Ik heb ook lang en vaak last van knakkende kaken gehad met het eten. Bij de dokter geweest die zei, tja dit komt vaak voor bij meiden van jou leeftijd, is gewoon een verkeerde manier van eten, dus ga maar oefenen met eten, probeer een manier te vinden wanneer hij niet klakt en ga dat oefenen. Dit heb ik gedaan, en heb nu nergens last meer van onder het eten.
Alleen wel met viool spelen, dan doe ik mijn kaak soms in een verkeerde stand, en kan ik daarna mijn kaken niet normaal bewegen. Maar dat schiet snel weer terug.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:04

AlexandraM schreef:
ik heb wel soort gelijk iets... soms kraakt het idd maar zelde (klopt ff af) en ik heb t ook wel eens gehad met zoenen, heel vervelend..1x zelfs extreem veel al lag dat aan persoon in questie (waarom doet er niet toe)

haha jah dat heb ik ook vaak. Maar heb er verder niet veel last van. Ik zou als ik jou was gewoon de kaakchirurg/tandarts bellen en doordrammen tot je mag komen :P Want dit lijkt me heel vervelend..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:04

Glossi schreef:
Hmm ja harde broodjes, korsten van brood, kauwgom, harde snoepjes etc dat neem ik sowieso al nooit.

Heb vandaag toch maar naar het ziekenhuis gebeld.. Mevrouw aan de telefoon kon me niet zoveel vertellen dus ze zou met de kaakchirurg overleggen. Hij wil mij morgen om kwart over 9 zien. Dus hopelijk ben ik er morgen van af := kijk er wel wat tegenop.. zometeen gaan ze mijn kaak opnieuw rechtzetten *auwts*

Super dat je gebeld hebt en dat je morgen terecht kan!!! Want met een kaak op slot blijven lopen is echt heel slecht.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:55

Glossi schreef:
Pannie, ik heb het juist na mijn beugel gekregen, en denk dus dat dat de oorzak is := Ik denk dan dat ze mijn kaak idd opnieuw recht moeten zetten. Ben benieuwt wat ze morgen zeggen. Tenminste als ik morgen terecht kan. Mijn mond kan niet open getrokken worden, heb ik ook al geprobeert. En mijn kaak van links naar rechts geduwt maar het helpt helaas niet.

Het wordt ook wel craniomandibulaire disfunctie genoemd. Betrekkelijk veel mensen hebben hier last van en ik kom het ook vaak tegen in de praktijk. Goed dat je snel terecht kunt want het kan veel ongemak veroorzaken. Het kan een spierspannings probleem zijn, maar het zou ook een probleem aan het kapsel(discus) kunnen zijn. Er zijn veel oorzaken die kunnen meespelen.

Wat jij aangeeft, dat je ook een zogeheten 'kaakknap' hebt, komt ook vaak voor, echter zonder klachten. Ik heb dit zelf namelijk ook. Ook overgehouden aan de ortho periode. ;)

Spierspannings klachten worden vaak veroorzaakt door knarsen of klemmen van de kaak op elkaar. Vaak is er dan ook sprake van nekklachten en hoofdpijn

Hoe is het afgelopen?

Groetjes Manon