Rugwervel gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Rugwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:04

Ik had in je vorige topic al gereageerd dat ik toch maar een foto'tje zou laten maken, omdat ik iets soortgelijks was en het mooi gebroken was! Las nu dat dit helaas bij jou dus ook zo is. Ik ga mee met de meeste in dit topip qua revalidatie. Het is bij mij vorig jaar juni gebeurd. Zat ik september al wel weer te paard, maar heeft een jaar geduurd voor het helemaal goed was. In het begin kon ik ook niet langer dan 10 minuten zitten en moest dan weer liggen! En als ik heel eerlijk ben, maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn!! Is het nooit voor 100% goed gekomen! ik voel me prima en kan alles, maar met sommige klusjes (gebukt staan met bv konijnenhok verschonen) verkrampt de boel nog aardig. Ook op zachte matrassen slapen kan ik niet meer.

Heel veel succes met je herstel, hopelijk mag je snel met een corset lekker naar huis, ik weet hoe je je voelt, heb toen drie dagen in het ziekenhuis gelegen en vond het verschrikkelijk, was zo blij dat ik thuis verder kon herstellen..

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:04

Bedankt voor alle fijne berichtjes en reacties :)
Ondertussen is dit mijn 5e dag al in het ziekenhuis. Heb gisterochtend een mri scan laten maken en hoop er straks de uitslag van te krijgen. Als de uitslag zo is als de dokter denkt dan mag ik volgende week met een corset langzaam aan uit bed komen.
De artsen zeggen dat het herstel 3-4 maanden gaat duren, dus dat zou tot februari zijn.
Ik moet tot dat ik het corset krijg plat in bed blijven liggen op mijn rug. Nou ik kan je vertellen dat dat écht niet te doen is. Probeer t zelf maar eens. Ik kan al niet eens op mijn rug slapen en nu moet ik de hele dag zo blijven liggen.
Maar in mijn slaap draai ik vaak toch op mijn zij en daar wordt verder ook niks van gezegd dus dat is wel fijn :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:51

Jeetje, nu nog geen duidelijkheid? Wat duurt dat lang := .

Op je rug slapen is drie keer niks als je dat niet gewend bent. Hopelijk mag je er snel uit. Op bed liggen is niks voor paardenmensen ;-) .

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:23

EvitaHitalia schreef:
Ondertussen is dit mijn 5e dag al in het ziekenhuis. Heb gisterochtend een mri scan laten maken en hoop er straks de uitslag van te krijgen. Als de uitslag zo is als de dokter denkt dan mag ik volgende week met een corset langzaam aan uit bed komen.
De artsen zeggen dat het herstel 3-4 maanden gaat duren, dus dat zou tot februari zijn.
Ik moet tot dat ik het corset krijg plat in bed blijven liggen op mijn rug. Nou ik kan je vertellen dat dat écht niet te doen is. Probeer t zelf maar eens. Ik kan al niet eens op mijn rug slapen en nu moet ik de hele dag zo blijven liggen.
Maar in mijn slaap draai ik vaak toch op mijn zij en daar wordt verder ook niks van gezegd dus dat is wel fijn :)

Geloof me, het went! ik kan ook absoluut niet op mijn rug slapen, ben een buikslaper (of beter gezegd, was een buikslaper, dat kan ik namelijk niet meer zonder pijn sinds ik 1,5 jaar terug mijn rug heb gebroken) De eerste week vond ik het vreselijk om op mijn rug te moeten slapen, maar daarna begon ik er aan te wennen! Overigens mocht ik na een week wel op mijn zij. Was niet zo fijn als buik, maar beter dan mijn rug!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:26

zag trouwens in je topic dat je ook uit Zeewolde komt, zat even in je profiel te spieken, maar kon niet herkennen op welke stal je staat, sta je ook in Zeewolde?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:10

Ik heb hetzelfde gehad na een val van een jong paard heb ik lendewervel 2,3 en 4 gebroken.
na een weekje ziekenhuis mocht ik wel naar huis en helemaal plat. Ik heb 5 weken plat op bed gelegen In de 5e en 6 e week heb ik om de dag fysio aan huis gehad.
Na 6 weken zijn er nieuwe foto's gemaakt en mocht ik voorzichtig weer beginnen met paard rijden.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 08:50

Hoi allemaal, t gaat nu steeds beter. Heb eigenlijk vrijwel geen pijn meer en slaap goed!

Morgen moet ik opnieuw foto's laten maken, maar de scan zag er prima uit vond de orthopeet. Er zijn hier geloof ik zo'n 3 verschillende maten corsetten, dus als ik morgen de foto's heb laten maken ga ik die corsetten passen. Als ik er daar 1 van pas krijg ik die dus morgen, en als het niet past moet er speciaal iemand voor komen, en dan krijg ik dinsdag of woensdag een corset. Mijn hoop ligt nu even op morgen! Als ik dat corset dan heb dan mag ik langzaam aan met behulp en oefenen van de fysio rechtop komen en gaan staan en lopen en als het allemaal goed gaat en ik kan het allemaal weer een beetje dan mag ik naar huis, dus dat zal in de loop van de week zijn.

En inderdaad, op het begin van de week wist ik niet hoe ik moest liggen op me rug maar het went inderdaad wel. Wel draai ik me 's nachts steeds op me zij, dus daar slaap ik nu op en daar wordt ook niks van gezegd.

Het herstel is 3-4 maanden dus dat is rond februari. Heb met vriendlief afgesproken dat we dan eerst een weekje (of meer wat mij betreft ;)) op vakantie gaan naar de zon, en dan kan ik weer tegenaan! Dus ben een beetje aan t bedenken waar we heen zouden kunnen gaan op vakantie, iemand ideeën?

@Barbara: Ik woon inderdaad in Zeewolde op een boerderij, en mijn paarden staan dus ook bij huis heerlijk :) En waar sta jij dan? In Zeewolde of Almere?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:59

Als het niet te duur mag zijn: Canarische eilanden.
Anders bijvoorbeeld Curaçao of Aruba. :)

Succes met je herstel!
Hoe kun je trouwens op de laptop typen als je plat moet liggen? (niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik vroeg het me gewoon af :) ) Of mag je overdag wel een beetje rechter?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:02

Ik heb ook ooit de L1 2n 2 en T11 en 12 gebroken. Je mag wel zitten maar met een corset aan. De pijn voelt alsof je een spier gescheurd hebt. Ben van de week van het paard gevallen op de bovenkant van mijn rug. Daar "knoept"alles nu. Heb geen foto's laten maken maar heb wel pijn. Het is overigens wel dragelijk

Sterkte met je herstel. Heeft mij de vorige keer 4 maanden geduurd

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:04

Nou je hebt van die kastjes naast je bed met zo'n blad die je uit kan klappen en op hoogte kan verstellen zeg maar, snap je?
Dus dat blad ligt dan dwars over mijn bed heen net over mijn benen. Dus ik moet een beetje blind typen maar dat lukt wel. Snap je? :P

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:06

pff nou lekker verhaal hoor! Mij is hetzelfde gebeurd met opstijgen van het paard begin dit jaar. Lag er ook meteen naast en de doornuitsteeksels van drie wervels gebroken. De onderrugspier zit vast aan vier wervels dus lag bijna los :s *auw*. Ik heb daarna nog weer op mijn minder jongere paard gezeten (opgetakeld door twee mannen) omdat ik ook dacht dat het een spiertje zou zijn die verrekt was. Toen ik de volgende dag nog wel wat pijn had, heb ik de fysio gebeld of ze misschien konden voelen of een wervel weggedrukt zou zijn en of ze deze terug konden drukken. Dat kon wel (maar een paar uur later). Op advies van een collega toch eerst een foto laten maken (al vonden artsen dat niet nodig want het zou toch niet gebroken zijn omdat ik er nog behoorlijk goed volgens hen mee kon lopen) en ja hoor... drie stuks. Ik heb niet plat moeten liggen omdat ik geen kans had op een dwarsleasie gelukkig. Ik kan ook 8 weken niet goed zitten. Nu kan ik nog geen hele dagen zitten (ben blij dat ik geen zittend beroep heb). En met weersveranderingen heb ik er ook nog steeds last van. Maar ben allang blij dat ik mijn benen nog steeds voel. Pfff... kan me niet voorstellen dat ik niet meer kan rijden zeg!

Gelukkig ben jij ook nog "op tijd" naar het ziekenhuis gegaan. Het had ook met jou dus anders kunnen aflopen. Ongelooflijk he!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:06

Ahhhwww dat lijkt me wel lastig! Maar beter dan niets!
Heb je draadloos internet of moet je je eigen internetkabel meenemen? Lig je alleen of met meer?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:19

Ik lig nu alleen, op het begin van de week was er een meisje bij maar die is donderdag naar huis gegaan, ach ik vind het ook wel lekker hoor zo alleen op een kamer!

Nou ik heb een laptop van hier gekregen, omdat mijn eigen niet op internet zou mogen worden aangesloten ivm virussen enzo.

Ik ben inderdaad ook blij hoe het gegaan is, ik had niet veel langer door moeten lopen eik kan me eerlijk gezegd nog geen leven voorstellen als ik mijn benen niet meer voel. Ook al realiseer ik me nog niet echt dat ik daar dicht bij in de buurt zat.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:24

Ik ben toendertijd ook één nacht verlamd geweest (waarschijnlijk door de zwelling) maar dat was doodeng. Ik was blij dat ik weer tintelingen voelde tegen de ochtend. Ik mocht absoluut niet op mijn buik slapen terwijl ik een buikslaper ben. Dan maakte ze me weer wakker.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:30

Ow wat vreselijk lijkt me dat zeg, was je niet doodsbang dat t voor altijd zou zijn? Of wist je dat t maar 1 nacht was?
Ow mij maken ze niet wakker als ik op mijn zij lig, ze zeggen ook dat t opzich wel goed is dat ik 's nachts op me zij draai, omdat ik dan blijkbaar dus geen pijn heb omdat ik niet wakker wordt. Dus laten ze me gewoon liggen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:00

Nee ik wist niet van tevoren dat het maar 1 nacht was. Maar er gebeurd zoveel dat je er geen tijd voor had erover na te denken. Mijn toenmalige vriendje zei toen dat hij niet wist of hij kon leven met een verlamde vriendin. Ik heb hem toen meteen uit de droom geholpen...exit.Er was van een wervel ook een hoekje afgebroken die ze nergens op de foto terug konden vinden. Ze waren bang dat die in het ruggenmerg was geschoten. Gellukig was het niet zo maar is het waarschijnlijk verbriijzeld tijdens de klap. Na 4 mnd kreeg ik als therapie paardrijden(!) Dat is je rug onbelast bewegen...als je er niet afdonderd natuurlijk haha

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:11

EvitaHitalia schreef:

heel veel beterschap
als je plat op je rug moet liggen , is dat heel vervelend . ik heb het zelf ook aan de hand gehad( l2 gebroken en bekken gebroken en alle ribben ., ook van paard gestuiterd)
je kunt van het bed de achterkant(voeteneind ) in een knik zetten , hierdoor buigen je knieen , en kun je je rug beter ontspannen. als je dit doet voor je gaat slapen kun je in je slaap niet draaien.
dit is mij in het ziekenhuis destijds aangeraden. Heb er toen 14 dagen ingelegen. en thuis nog eens 4 maanden op een bed in de kamer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:36

Ik ben ook 1 nacht verlamd geweest en dat was doodeng. Ik heb een kneuzing van mijn ruggenmerg en daar heb ik nu nog steed veel last van. Soms zwelt het op en dan krijg ik weer uitval in mijn armen en benen en das erg vervelend. Ik heb 2 wervels echt gebroken en er zijn er 2 ingezakt en dat is wel vervelend, maar ik vind het 10 keer erger dat ik die kneuzing daar heb zitten. Is heel eng, want soms zwelt het op en dan raak ik de coordinatie over mijn benen kwijt. Uiteindelijk gaat dit waarschijnlijk wel weer goed komen, maar het kan maanden duren voor ik weer helemaal de oude ben. Ik vind het best eng want ik kan eigenlijk niet op mezelf vertrouwen, je voelt het niet aankomen en soms zak ik dan zo in elkaar.

Ik zal voor je duimen dat je morgen in een standaard corset past en dat je dan lekker snel naar huis kan!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:14

Ik herken je verhaal ik ben zelf vorig jaar ook van mijn paard afgevallen daarbij had ik mijn onderste borstwervel gebroken en de wervel erboven was verschoven. Ik ben daarna ook weer gaan lopen en alles en heb mijn paard nog afgezadeld enzovoort. Ook nog daarna in de auto gezeten en naar de dokter gegaan die dacht bij mij dat het ook een flinke kneuzing was maar toen toch maar even foto's laten maken.
Toen bleek het toch een breuk en moest ik naar het ziekenhuis heb daar gelukkig niet lang hoeven liggen en het was al vrij snel duidelijk dat de breuk stabiel was.
Ik heb toen ook nog 6 weken thuis moeten liggen ook op mijn rug in een corset! Ik weet dus erg goed wat je moet doormaken!!!
Daarna heb ik nog een hele tijd het corset gedragen en met fysio en manuele therapie ben ik er bijna helemaal boven op gekomen. Ik kan het zeg maar wel merken dat het een zwakke plek is.

Echt super veel sterkte!! als je nog iets wil weten moet je maar PBen!
Succes!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:09

Ow wat erg zeg als je een dag verlamd raakt, en vooral als je vriendje dan zoiets banketstaaf zegt. Groot gelijk dat je hem de deur hebt gewezen.
Ik trek mijn knieën wel eens op maar dat mag nog niet eens wat dan strek je je onderrug en dat mag dus al niet, dus het bed in een knik zetten is geen optie. Ik merk wel dat het liggen steeds minder erg wordt, ben er nu wel aangewend haha!

Ja het zal altijd een zwakke plek blijven maarja daar moet dan ook voorgoed maar rekening mee worden gehouden, t is niet anders!

Maar hoelang heb jij met een corset gelopen dan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:13

brr ik krijg opeens een flashback... Dit heb ik 4 jaar geleden ook meegemaakt na een val van een paar meten van de hooiopslagplaats...

Ik had 2 rugwervels gebroken, moest 10 dagen in het ziekenhuis blijven waarvan de eerste 3 dagen verlamd geweest te zijn, dan 10 weken plat liggen, en in totaal 3 tot 6 maanden mijn korset dragen. De eerste 3 maanden hele dagen en de laatste 3 maanden mocht ik het af en toe af doen.

Het ergste was voor mij nog wel dat ik pas een jaar een half een relatie had met mijn huidige echtgenoot (mijn eerste liefde tevens ook!) en hij had mij nog nooit naakt gezien of niets! En van de ene dag op de andere kwam HIJ mij wassen voor en na zijn werk, hij heeft me thuis elke dag onder de douche gezet, hij ging met mij naar het toilet en hij maakte me proper, dat is iets, als ik eraan terugdenk word ik weer helemaal warm van binnen. Het was een beschamend moment, maar zo wist ik ineens dat de liefde bij hem HEEL diep zat :D Maar dat zijn dingen waar je wel rekening mee moet houden dat dit wel kan gebeuren bij jou, dat het de eerste moment moeilijk zal zijn om veel dingen zelf te doen.

Ik hoop dat je beseft hoeveel geluk je hebt gehad... Ik heb geluk dat ik een dikke kont heb of ik was ook verlamd geweest. Luister goed naar je dokter want voor je het weet maak je een verkeerde beweging en heb je het alsnog aan je broek! Ik wil je niet bang maken oid maar gewoon waarschuwen omdat ik aan deze raad heel veel heb gehad!

Veel sterkte met het genezingsproces!!!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:21

Hee meid,

Jeetje wat schrikken zeg :(:) Ik hoop dat je snel opknapt! En als je behoefte aan een fruitmand hebt ;) Ik woon om de hoek en mijn moeder werkt op de röntgen daar :)

Knuffel Emma

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:25

Bedankt allebei :) Ik zal inderdaad echt goed oppassen. Ik wil ook echt dat dit in een keer goed geneesd en dan maakt het me niet uit hoelang het duurt.

En Emma, heeft je moeder toevallig op maandagavond gewerkt? Bij de Rontgen en de scan was een vrouwtje dat misschien wel wat van jou weg had als ik er nu zo over na denk, misschien was zij het wel!
En morgen moet ik weer op de foto dus misschien zie ik haar dan wel ;)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:26

Trouwens, als je zo'n corset aan hebt he, zie je dat dan goed als je er gewoon kleren over aan hebt? En moet je wat weidere kleren aan of kun je ook gewoon wat strakkere shirts aan bijvoorbeeld?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:32

Ja toen heeft ze gewerkt volgens mij :j morgen werkt ze ook weer :) Ze heet Corine :)
Je ziet het wel, maar het hangt van je corset af hoe duielijk :j dat zou je dan moeten bekijken :)