Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:34

Ik geef ook bloed, maar ben overgestapt naar het geven van plasma! Is niet heel anders, het kost je alleen wat meer tijd. En je krijgt weer bloed terug, waardoor je minder snel flauwtjes bent na het geven.

VDB

Re: Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:37

Ik ben maar 1 keer goed beroerd geweest van bloed tappen en sindsdien maar keurig een klein kwartiertje in de stoel blijven zitten.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:38

Ik ben heel blij met zoveel donoren. Ik zelf krijg namelijk eiwitten toegediend wat gehaald wordt uit het plasma. Daardoor ben ik al een aantal jaar niet meer ziek. Een gedeelte van mijn eiwit ontbreekt zodat mijn weerstand zeer laag is. Door dit eiwit elke 2 maanden via een infuus toe te dienen blijft het mooi op peil.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:39

loveshadow schreef:
Ah dat is fijn, dat je meteen mag doneren :j . In Groningen moest ik eerst een paar buisjes geven voor ik 'echt' mocht ;)

Wij mogen ook die buisjes geven hoor, maar ook direct bloed. Moest het foute boel zijn, wordt het er van tussen gehaald.

Ik kan het me over het algemeen echt wel permiteren van redelijk vlot weg te gaan, maar ik weet wel wanneer ik dat niet moet doen. Als je dat een keer gevoeld heb, weet je exact wanneer je even moet blijven liggen. Niet denken dat je flauw bent en gewoon aangeven als je dat voelt aankomen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:41

vanaf hoe oud mag je beginnen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:43

In belgie vanaf 18

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:44

Fijn dat je dan op deze manier geholpen kan worden Natasja!
Nog een reden om die enge naalden in de arm toe te staan. Nog steeds kijk ik een andere kant op zodra ie erin gaat.
Ik moest mij wel heel groot houden want als je naast je grote broer zit, moet je stoer zijn. :D

NatasjaS schreef:
Ik ben heel blij met zoveel donoren. Ik zelf krijg namelijk eiwitten toegediend wat gehaald wordt uit het plasma. Daardoor ben ik al een aantal jaar niet meer ziek. Een gedeelte van mijn eiwit ontbreekt zodat mijn weerstand zeer laag is. Door dit eiwit elke 2 maanden via een infuus toe te dienen blijft het mooi op peil.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:49

VDB schreef:
Wat is voor jou de reden dat je bloeddonor wil worden Urielle? :-)

Dat kwam eigenlijk door een Bokttopic :o
Het ging over orgaandonatie maar daar ben ik wegens levensbeschouwelijke overtuiging niet 'voor', maar op deze manier kan ik wel wat betekenen voor andere mensen. Ik had er zelf nog nooit aan gedacht.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:50

Moderatoropmerking:
Ik heb even alle extra berichten van VDB verwijderd ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:58

Je hebt ze ALLEMAAL verwijderd! Maar ook de originele. :?

Nadia schreef:
Ik heb even alle extra berichten van VDB verwijderd ;)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:00

_Charlotte schreef:
Ik geef ook bloed, maar ben overgestapt naar het geven van plasma! Is niet heel anders, het kost je alleen wat meer tijd. En je krijgt weer bloed terug, waardoor je minder snel flauwtjes bent na het geven.

Ik geef ook plasma!
Werd na het `normale` bloedgeven altijd onwijs beroerd.
Meerdere malen flauwvallen en dat echt 3-4 dagen lang. Vaak ook al flauwvalneigingen tijdens het geven, maar sinds ik plasma geef heb ik echt nergens last van :)
Proces heo het gaat staat hierboven super beschreven.
Ik vind dat ze altijd onwijs netjes werken en echt super prikken!
Nooit mensen die mis prikken gehad!

Succes als je mag!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:04

Zojuist was er ook iets op tv over donoren. RTL4.
Vind het heel goed van je. Van iedereen die dit doet. Ik doe het al een tijdje niet meer. Ging ook alleen maar als mijn broer of vriendin ging. Alleen gaan is niet gezellig hoor. Kan je ook geen grapjes maken....

Urielle schreef:
VDB schreef:
Wat is voor jou de reden dat je bloeddonor wil worden Urielle? :-)

Dat kwam eigenlijk door een Bokttopic :o
Het ging over orgaandonatie maar daar ben ik wegens levensbeschouwelijke overtuiging niet 'voor', maar op deze manier kan ik wel wat betekenen voor andere mensen. Ik had er zelf nog nooit aan gedacht.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:07

Sooorrryyyyy, je eerste bericht staat er weer VDB :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:08

Ja, je kunt kiezen uit bloed, plasma of bloedplaatjes las ik. Wat is het meest gewenst eigenlijk, en kun je ook kiezen om meerdere dingen te doneren in de loop van een jaar of moet je iets kiezen?

RTL4 heb ik hier helaas niet en ik moet wel alleen maar het was nu in de straat van mijn nieuwe huis, dus er zitten vast bekenden als ik er even woon :))

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:15

1 ding: jij moet helemaal NIETS.
Jij biedt iets aan, je wil donor zijn zolang jij dat zelf wilt. Zo zijn er al met regelmaat bloedtappers van de functie getrokken (als vrijwilliger) omdat ze niet vriendelijk waren. Reken maar dat er dan een heel stuk minder donoren komen.
Het is allemaal voor een goed doel.

Bij mij zijn er ook maanden geweest dat ik geen bloed gaf.
Ik las hier iets over oproepkaarten en afspraken. Mijn broer en ik liepen altijd binnen op de tijdstippen (soms ook avonden) wanneer wij dat zelf het fijnst vonden.
Bij ons is het zuiver bloed. Daar kunnen de studenten het fijnst mee spelen. ;-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:26

Nee, maar ik bedoelde meer het technische aspect.
Je mag vier keer per jaar bloed doneren en dertig keer plasma en vierentwintig keer bloedplaatjes.
Kun je dan bijv. ook zeggen: in januari doneer ik bloed, in maart plasma,..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:33

Ik heb een vooronderzoek gehad (met vier buisjes bloed afnemen) en twee weken terug mijn eerste echte donatie. Voelde me direct er na eigk heel goed, maar werd 's avonds enorm moe. Dat heeft echt een week aangehouden, dat ik eind middag verschrikkelijk moe werd en ook erg vroeg naar bed ging (en dan meteen als een blok in slaap viel, comatueus volgens vriendlief :+). Hoop dat dat de volgende keer niet meer is, want vond dat erg onhandig.

Ik geef overigens alleen bloed, mijn aders zijn niet geschikt voor plasma (ze hebben nogal moeite een goede te vinden :P)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:34

Eind oktober heeft sanquin een opendag! Erg leuk om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:01

Urielle schreef:
Je mag vier keer per jaar bloed doneren en dertig keer plasma en vierentwintig keer bloedplaatjes.

Ja hoor dat kan. Geen enkel probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:05

wizewo schreef:
Urielle schreef:

Nee, dat klopt niet... het is of bloed of plasma (althans in Nederland).

Ik wilde evt plasma geven, maar van O- hebben ze liever bloed dan plasma.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:10

Ja dat klopt wel, in Belgie dan. Ik geef wat er op dat moment mogelijk is. Je mag in principe rustig 4 keer per jaar bloed geven en tussendoor plasma om de twee weken. (Al denk ik dat je het dan wel gaat voelen), maar in B wordt iedere gift uitgebreid gecontroleerd en als je "laag" dreigt te staan, wordt je resoluut geweigerd tot je bloed weer voldoende op peil staat. Maar theoretisch is het zeker mogelijk.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:05

wizewo schreef:
Urielle schreef:

Nee, dat kan hier niet. Je bent of volbloed donor of plasmadonor, je kan niet allebei zijn.
Ik geef nu 14 jaar bloed en heb er nooit last van gehad. Je moet er wel rekening mee houden dat je genoeg gegeten hebt en je moet na je donatie geen zware inspanning meer gaan doen, maar verder zijn er niet echt dingen die je niet mag doen.
En ik dacht dat vrouwen 3 keer per jaar mogen geven en mannen max 6 keer per jaar.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:13

ja vrouwen mogen idd maar 3x per jaar geven, en als je een bloedgroep hebt die iedereen heeft word je maar twee keer per jaar opgeroepen.
Ik heb onlangs voor het eerst bloed gegeven, vond het doodeng (die dikke naald) maar had zo'n voldaan gevoel toen het klaar was!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:48

Gracia schreef:
ja vrouwen mogen idd maar 3x per jaar geven, en als je een bloedgroep hebt die iedereen heeft word je maar twee keer per jaar opgeroepen.
Ik heb onlangs voor het eerst bloed gegeven, vond het doodeng (die dikke naald) maar had zo'n voldaan gevoel toen het klaar was!!

'Hier' waar ik woon in België mag je altijd vier keer per jaar gaan wanneer je zin hebt zeg maar. De meeste mensen gaan wanneer er een bloedgiftenavond in de buurt word georganiseerd :j.

Maakt niet uit of je man of vrouw bent, welke bloedgroep je hebt, en je hoeft ook niet opgeroept te worden. Even langsgaan is voldoende.

@TS: Ik vind er helemaal niets speciaals aan eerlijk gezegd ;) . Het is net zo simpel zoals als een tube bloed afnemen alleen zit je er wat langer (maar het kan schelen dat ik natuurlijk wel wat gewend ben beroepshalve).
Of je er last van hebt is echt persoonsafhankelijk. Ik heb zelf een erg lage ijzerwaarde (chronisch) en zit altijd net boven of soms net onder de minimumwaarde. Desondanks kan ik na het bloedgeven gerust nog bv een avondje laat gaan stappen, dat trek ik prima :j.

Vriend daarintegen trekt altijd wat wit weg en die moet twee cola's achteroverslaan en flink wat eten vooraf anders word ie duizelig. Die is niet zo into het hele bloed-naald-gedoe, de lieverd :(:) . Maar hij gaat altijd moedig weer mee :Y) .

Edit: Als er iets niet in orde is sturen ze je een brief, als je niets hoort is het allemaal ok.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:56

Als ik het zo lees is het in Belgie allemaal wat makkelijker dan in Nederland. Ik bedoel dan dat je vaker mag geven en met die avonden.
Ik moest hier best lang wachten tot ik aan de beurt was. Maar ja het is voor een goed doel!!