ADD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:30

Ik vind autisme anders nog wel een stuk concretere ziekte dan ADHD, ben er ook wel heilig van overtuigd dat autisme wél een afwijking is in de hersenen (dat is ook niet echt te ontkennen volgens mij) dat zich ook gewoon op meerdere vlakken uit. Maar er zullen ongetwijfeld ook misdiagnoses gedaan worden...

@Rock, Ik bedoelde ' iedereen ' niet heel letterlijk, sorry. Wat ik bedoelde was dat je er dus niet per se een neurobiologische afwijking voor hoeft te hebben om er beter van te gaan presteren... Zat 'normale' mensen volgens mij die Speed (of cocaïne, wat volgens mij dichter bij methylfenidaat staat) gebruiken omdat ze een bepaalde prestatie moeten leveren....

EmmaK

Re: ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:07

ik heb het ook.

ze stellen je gewoon wat vragen en meer net. niks engs aan.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:11

Ik heb ook ADD. Ik heb alleen geen lees problemen. Heb er eigenlijk ook nooit van gehoord dat er lees problemen bij ADD'ers vaak voorkomen. Maar goed.
Heb je vragen kan je me altijd PB'en!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:57

Ik denk zelf zo: als je vindt dat ADD maar "gewoon" een concentratiestoornis is waar je prima omheen kunt werken, dan heb je wss zelf geen ADD. Kan er best boos om worden dat mensen het bagatelliseren. Btw, add heb je vanaf je kindertijd al, dus dat ontstaat niet door factoren van buitenaf. Die factoren kunnen je natuurlijk wel beinvloeden maar het zal niet de oorzaak zijn.

Het is niet bij iedereen zo dat ze denken "goh wat leuk een etiketje, kan ik lekker zielig mee doen en onder mn verplichtingen uitkomen"
mensen die zo denken mogen best met me komen ruilen, ik ben perfectionist en ik vind het verschrikkelijk als dingen anders lopen door de ADD. _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:03

Ik weet niet of je op mij doelt,
Ik heb zelf ADD en heb op het MBO gezeten waar ik zonder medicijnen niet kon meekomen. Even voor de duidelijkheid; ik ben op de basisschool op gymnasiumniveau getest en heb hierna ook daadwerkelijk 2 jaar op het gymnasium gezeten.... En met medicatie doe ik het ook prima op de Havo, en kan ik wsl zelfs nog VWO gaan doen hierna +:)+

Tijdens die testen kwam bij mij weinig van mijn kindertijd naar voren.... En het is gewoon een feit dat de theorie over neurotransmitters, dopamine etc. gewoon een theorie is... Nav de testen wordt iig geen onderscheid gemaakt tussen mensen die gewoon lui zijn, die depressief zijn, een hormonale afwijking hebben etc. en daarom concentratieproblemen hebben, en mensen die ADD hebben.... Dus dan is het naar mijn mening wel de vraag of dat onderscheid er uberhaupt is. En wat ADD een 'ziekte' maakt waarvoor je medicatie moet slikken, en een gewone concentratiestoornis niet (terwijl concerta een prestatieverhogend middel is voor een hele grote groep mensen waarvan de werking niet eens bekend is, en dus ook niet van bekend is of het de vermeende afwijking van ADD aanpakt. Maargoed, het heeft een reden dat concerta voor 2,50 per pil via MP wordt aangekomen. En dat is dat er wsl genoeg vraag is van mensen die denken er beter van te worden terwijl ze geen recept, en dus geen diagnose hebben!)
Maar daarmee wil ik het bestaan van ernstige concentratieproblemen absoluut niet ontkennen of bagatelliseren ofzo.. Ik weet er zelf helaas alles van -O- En ik weet ook dat medicatie -op dit moment- een goede simpele oplossing zou zijn om in de maatschappij te kunnen functioneren ware het niet dat ik heel veel last heb van de bijwerkingen.

Ik vind het wel een slechte zaak dat er op het moment zo ontzettend veel diagnoses worden gedaan (echt heel veel! Als je een keertje blijft zitten heb je al ADD!) en dat ál die mensen wordt wijsgemaakt dat ze een afwijking in hun hersenen hebben...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:05

klopt vroeger had men niks en nu zijn er erg veel stickers te plakken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:49

Interesting!
Ik word morgen getest op ADD, naar aanleiding van een gesprek met de huisarts en een ingevulde vragenlijst (waar ik heel goed cijfer voor haalde :+ )
Ik ben dus heel benieuwd wat er uit komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:37

Menino schreef:
ADHD is geen ziekte oid, het is gewoon de benaming van een aantal gedragskenmerken waarvan wordt verondersteld dat het wellicht een neurobiologische oorzaak kán hebben..

De hersenen en hersenontwikkeling van mensen met ADHD zijn wel degelijk anders dan die van mensen zonder ADHD..

Heb zelf overigens ook AD(H)D :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:40

Ik ben tijden heel boos op mezelf geweest dat ik medicijnen nodig had om te functioneren.

Tot iemand tegen me zei; als het nou diabetes was, was je dan ook boos op jezelf geweest dat je insuline nodig had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:48

Heino schreef:
Menino schreef:
ADHD is geen ziekte oid, het is gewoon de benaming van een aantal gedragskenmerken waarvan wordt verondersteld dat het wellicht een neurobiologische oorzaak kán hebben..

De hersenen en hersenontwikkeling van mensen met ADHD zijn wel degelijk anders dan die van mensen zonder ADHD..

Heb zelf overigens ook AD(H)D :)

Ben heel benieuwd naar je bron :D ... ( dit klinkt wel aanvallender dan ik het bedoel... :P Ben oprecht benieuwd :) ! Niet om je onderuit te halen oid! )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:15

Als je me je emailadres even PB't zal ik je wat artikelen sturen :) Zijn wetenschappelijke artikelen die niet vrij toegankelijk zijn namelijk, dus kan je geen linkje geven oid ;)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:44

Ik heb ook AD(H)D, maar ik heb pas sinds kort medicatie en dan alleen voor de tentamenperiodes. Aangezien ik nu in mijn tentamenperiode zit slik ik nu dus ritalin, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik blij ben dat ik er weer mee stop over twee weken. Ik voel me redelijk emotiedood en langzaam, vind het fijn om druk te zijn eigenlijk. :D Maargoed, we zullen het er maar mee moeten doen ben ik van mening. Overigens heb ik er wel echt een hekel aan als mensen het als excuus gebruiken (mijn psycholoog trouwens ook), dat ik AD(H)D heb betekend nog niet dat ik overal bij kan zeggen: ''kan ik niks aan doen, heb ADD''..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:10

meid er zijn ook andere medicijnen hoor, en zon test bestaat uit allemaal kleine testje szoals rekenen en onthouden en allemaal doe dingetjes geen bloed prikken of zo. daaraan kunnen ze zsien hoe jij funcioneert en of dat in het vakje add of adhd valt. Het je ouders gewoon vragen en vertellen wat jij denkbt wat het allemaal is en het z e alten lezen, je ouders willen waarschijnlijk het beste voor je. succes. en verstop het niet maar wees wie je bent. een adhder.

Tmara schreef:
Pwief, cocerta en ritalin vallen dus in principe allebei onder hard-drugs ?

*gaat zich verdiepen in homeopathie voor ADD* :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:13

geloof me dat herken ik heb seroquel en citalopram en heeft mij extra ruimte gegeven in mn hoofd , dat kan echt mits je de goede pillen heb, seroxat is er ook zo een. en ik weet wat het is maar probeer het taccepteren zovan ah dat ging ff mis, laten vallen en doorgaan.

Tmara schreef:
*Gaat ADHD uitgebreid google*

Tja, ook weer zo iets... als iemand met ADD medicijnen gebruikt, wat word er dan gebruikt en wat zijn de werkingen en bijwerkingen ervan... :roll:

Persoonlijk zou ik er figuurlijk gezien een moord voor doen om niet altijd moe te zijn en niet constant allerlei gedachten in mn hoofd te hebben