Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:35

enniee schreef:
Ik zie dat je een nier wilt doneren als je 18 bent, dat vind ik dan toch een eng idee, misschien krijg ik wel wat met die andere nier , en kan die er niet meer uit.. lijkt me toch een eng idee..

Dat zei mijn moeder ook toen ik zei dat ik een nier wil doneren als ik 18 ben :P
Maar die kans is niet zo heel groot denk ik, dus ik zou het zeker aandurven.

Ik heb er veel voor over om een ander te kunnen redden of een beter leven te geven :j
Vindt het dan ook vreselijk frustrerend dat ik nog maar 15 ben en ik dus nog 2 jaar moet wachten voor ik íets kan doen voor zulke mensen :\

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:35

Yep, hier ook iemand van wie ze alles mogen hebben.
Ten eerste mis ik het toch niet als ik er niet meer ben.
Ten tweede weet ik hoe het is om te moeten wachten op een donor en hoe gelukkig je mensen maakt door je organen te doneren.

Vind de reclame ook heel goed. Zou jij een orgaan van iemand willen hebben als je het hard nodig hebt? Maar ben je zelf al donor? http://www.jaofnee.nl

http://www.hartvanrob.nl en dan vooral in het archief: juli 2004 en oktober 2008
Laatst bijgewerkt door iris_oo op 15-10-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:37

Ik doneer bloed en ik sta al mijn organen af. Waarom? Ik vind het meer dan normaal omdat te doen, als ik ziek word en ik heb een orgaan nodig dan hoop ik dat er voor mij ook een beschikbaar is :j

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

Ik heb me aangemeld als bloeddonor, bevestiging ontvangen en vervolgens niks meer gehoord. Vraag me af hoe erg dat tekort dan is?? :?

SabrinedeW

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:40

Ik ben ook donor, ze mogen alles gebruiken.
Als ik iets nodig heb zou ik het ook graag willen en dan vind ik het wel zo eerlijk om zelf ook donor te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:42

Ik ben donor :) Momenteel doneer ik bloed en wanneer ik een ongeluk krijg of kom te overlijden, mogen ze alles gebruiken, ik wil alleen niet naar de wetenschap :)

Waarom? Nou, mocht mij iets overkomen waardoor ik een bloedtransfusie of een nier of wat voor orgaan dan ook, nodig heb, vind ik het prettig als dit beschikbaar is, dit zal voor iedereen zo zijn. Daarom doneer ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:43

TeeGee schreef:
Ik heb me aangemeld als bloeddonor, bevestiging ontvangen en vervolgens niks meer gehoord. Vraag me af hoe erg dat tekort dan is?? :?

Je krijgt vanzelf een oproep :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:43

Hoelang duur dat dan?

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:45

Ik ben ook donor, van mij mogen ze ook alles gebruiken als ik overleden ben. Heb ik ook gelijk geregeld toen ik 18 werd.
Ik vind het erg belangrijk, zeker als je iets soortgelijks van dichtbij hebt meegemaakt, toen wist ik het zeker!
Nu zou ik alleen doneren aan mensen die me heeel dierbaar zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:45

TeeGee schreef:
Hoelang duur dat dan?

Euh... Even denken hoor. Ik heb na mijn aanmelding redelijk snel onderzoek gehad (bloed afnemen en testen e.d.) en na twee maanden of zo kreeg ik mijn eerste oproep :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:46

Als ik dood ben mogen ze alles van me hebben :)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:46

Ik ben ook donor. Ik las een ouder topic over het wel of niet doneren van organen. Heb me echt verbaasd over sommige opvattingen van mensen...

Ik heb zelf in 2008 een nier van mijn moeder mogen ontvangen, en pas als je er zelf voor komt te staan zie je in wat de impact op je leven kan zijn als je door je eigen lichaam in de steek wordt gelaten.
Ik werd in 2006 plots ziek en bleek nierpatient te zijn.

Dan ben je toch blij dat er donororganen zijn. Maar er zijn er nog altijd veel te weinig. Ik had het geluk dat ik een nier van mijn moeder kon krijgen, maar helaas geldt er nog steeds een lange wachtlijst, 4 tot 6 jaar voor mensen die dat geluk niet hebben.

Ik ben dan ook echt een voorstander van het aanpassen van het registratie-systeem.

" Iedereen standaard donor, tenzij je je afmeldt"

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:47

_San87_ schreef:
TeeGee schreef:
Hoelang duur dat dan?

Euh... Even denken hoor. Ik heb na mijn aanmelding redelijk snel onderzoek gehad (bloed afnemen en testen e.d.) en na twee maanden of zo kreeg ik mijn eerste oproep :)

Ik heb me 3 maanden geleden aangemeld en ook nog geen onderzoek gehad.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:48

Ik ben ook donor en ze mogen van mij alles hebben wat nog enigszins bruikbaar is. Ik zou het zelf ook heel fijn vinden als ik, of een naaste een orgaan zou kunnen krijgen, en als je dood bent, kun je er toch niets meer mee.

Ik vind het wel jammer dat je niet kunt stipuleren dat je organen alleen naar andere donoren (of naar kinderen) mogen gaan. Ik geef mij hart liever niet aan iemand die zelf niet zou willen doneren, maar ja.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:49

van mij mogen ze alles gebruiken. waarom?
omdat ik toch dood ben.

als ik er een ander zijn leven mee kan redden dan doe ik dat graag.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:50

TeeGee schreef:

Het duurde bij mij ook een tijdje voor ik mijn eerste keuring had, sindsdien krijg ik zo'n 4 oproepen per jaar.
Bloed hebben ze altijd nodig! Dat het wat langer duurt zegt niks over het nodig hebben van bloed. Het is er vaak ontzettend druk plus en werken veel vrijwillgers dus ik kan me best voorstellen dat er een tijdje over heen gaat.
Als alles loopt dan dan krijg ik je je oproepen automatisch toegestuurd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:51

Van mij mogen ze alles hebben wanneer ik overleden ben!!!
Vind het zo'n ontzettend mooi idee dat ik zelfs na m'n dood nog mensen kan helpen!!! :o :D
En ook zou ik meer dan blij zijn wanneer ik een orgaan zou mogen ontvangen indien nodig!!!
Ben geen bloed- of beenmergdonor. Dit is puur omdat ik ZO bang ben voor naalden, dat ik het net niet waard vind om er een week van te voren al van wakker te liggen wanneer ik weer moet laten prikken :P
Wanneer er bijvoorbeeld een groot ongeluk zou gebeuren waarbij ze direct bloed nodig hebben, zou ik het absoluut wel doen!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:53

TeeGee schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb me 3 maanden geleden aangemeld en ook nog geen onderzoek gehad.

Hmmmm, dat is wel raar. Die kreeg ik redelijk snel. Er ging een maandje overheen geloof ik. Ik weet het niet precies meer, is al een tijd geleden.

Misschien even achteraan bellen wat de gang van zaken is? :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:56

ten eerste top dat jij op deze leeftijd hier al mee bezig bent!!
dat je als je sterft (hopelijk duurt dat nog heel lang!) andere mensen jou organen "gunt" om mee door te kunnen leven!
ten tweede ja ik ben ook donor en doneer alles na mijn dood heb ik er niks meer aan en andere mensen wel moet je eens voorstellen dat je moeder iets nodig heeft en er zo'n lange wachtlijst is dat ze overlijd gatsiedarrie nee sinds ik moeder ben wil ik me hier niks bij voor stellen eigenlijk en hoop ik dat de mensen die mijn organen krijgen er nog heel lang plezier van zullen hebben!
en hopelijk word zo snel mogelijk de wachtlijsten veel en veel korter! zegt het voort dus

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:59

Kentaro schreef:
Van mij mogen ze alles hebben wanneer ik overleden ben!!!
Vind het zo'n ontzettend mooi idee dat ik zelfs na m'n dood nog mensen kan helpen!!! :o :D
En ook zou ik meer dan blij zijn wanneer ik een orgaan zou mogen ontvangen indien nodig!!!
Ben geen bloed- of beenmergdonor. Dit is puur omdat ik ZO bang ben voor naalden, dat ik het net niet waard vind om er een week van te voren al van wakker te liggen wanneer ik weer moet laten prikken :P
Wanneer er bijvoorbeeld een groot ongeluk zou gebeuren waarbij ze direct bloed nodig hebben, zou ik het absoluut wel doen!!

Ik ben ook bang voor naalden en toch geef ik bloed :D
Ze zijn echt heel lief voor je en echt extra voorzichtig als je aangeeft dat je bang bent.
Verder vind ik dat ze onwijs proffesioneel prikken. Met bloedprikken heb ik na afloop altijd blauwe plekken en dat heb ik met bloed geven nog nooit gehad. De naald is wel iets groter trouwens, dat voel je wel even prikken maar als hij erin zit voel je al niks meer.
Ik ben inmiddels al een heel eind over mijn angst heen gekomen gelukkig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:01

Dan vind ik het van jou echt extra goed dat je bloed geeft!!!
Het idee van een grotere naald, krijg ik nu al de kippevel van :P

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:02

kimmie88 schreef:
[MW] ben jij ook donor ???

Maar ja, ik ben donor, behalve mijn hoornvlies

Zelfde hier, ook alleen geen hoornvlies!

Edit: Ik kan een ander zijn/haar leven redden terwijl het anders ligt te vergaan/verbrand wordt. Als er niks mis is met mijn organen die nog veel langer meekunnen, bied ik die graag aan een ander aan!
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 15-10-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:04

Ik ben 18 en ik ben (al jaren) donor. Ik doneer alles en ik heb mezelf ook gedoneerd aan de wetenschap :P ik heb mezelf toch niet meer nodig als ik dood ben ;) Ik wil ook nog bloed gaan geven.

edit: nog iets waar ik reactie op wil geven

Sorriso schreef:
kimmie88 schreef:
[MW] ben jij ook donor ???

Maar ja, ik ben donor, behalve mijn hoornvlies

Zelfde hier, ook alleen geen hoornvlies!

Waarom willen jullie alles doneren dan behalve het hoornvlies? dat kun je dan toch ook net zo goed doneren?

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:09

Ik ben ook donor,
Ze mogen alles van me hebben behalve me huid,
Ik vind als je dan toch dood bent en een ander zijn of haar leven kan redden doe je dat gewoon!
Stel er is iemand in mijn fam die een nieuwe nier nodig heeft dan zal ik die gerust geven!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:11

patatkraam schreef:
Ik ben 18 en ik ben (al jaren) donor. Ik doneer alles en ik heb mezelf ook gedoneerd aan de wetenschap :P ik heb mezelf toch niet meer nodig als ik dood ben ;) Ik wil ook nog bloed gaan geven.

Je mag toch pas doneren vanaf je 18e?