CTS: Carpaal Tunnel Syndroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:37

kleinvosje schreef:
Ik ben vorig jaar in de laatste week van november, 11 maanden geleden dus ongeveer, snoeihard van mijn paard geknald nadat ze schrok. Viel bovenop een plank van de bak met mijn onderarm. Die was binnen 5 minuten twee keer zo dik en helemaal blauw. Kreeg gips tot mijn oksel, om de arm rust te geven, er was niets gebroken. Na een week terug voor controle, en in die week werd mijn hand een zgn. klauwhand, als een vogelpootje zeg maar. Erg dik, blauw en zo pijnlijk, dat ernaar wijzen al niet mocht van mij. De arts schrok zich rot, een uur later lag ik op de ok, acuut CTS. De arts wilde eerste vanaf mijn handpalm tot mijn elleboog openleggen, maar heeft ie toch niet gedaan. Achteraf had dat toch wel gemoeten...
Ik heb wel heel veel napijn gehad, maar dat valt waarschijnlijk te wijten aan het acute van het geval. Ik heb een milde posttraumatisch stress syndroom aan mijn pink overgehouden aan het hele gebeuren, en de spieren en pezen van mijn armen zijn niet meer op hetzelfde niveau als ervoor. Ik geef ook niemand meer een hand omdat de meeste mensen toch wel flink knijpen.

Bedoel je geen compartimentsynroom?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:40

mijn man heeft het ook,hij word deze maand geopereerd.
voor de ingreep krijg je nog een stroom testje.
bij hem is dat al gebeurd en het is op zeker cts.
de linker gaat ook al in lichte mate beginnen.
bij hem geeft de brace als hij veel last heeft iets verlichting,maar meer ook niet.

veel in onze omgeving hebben het ook gehad en bijna iedereen had er veel baat bij.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:43

Ik heb het ook, ben rechtsgeopereerd maar of het geholpen heeft weet ik niet. Ze kunnen het op twee manieren ook opereren, of ze snijden het vrij ver open en leggen dan alles bloot of ze maken een hele kleine incisie en doen het via een kijkoperatie.
Bij mij is het de kijkoperatie geworden, maar wat ook vermeld was dat is dat de klachten terug kunnen komen op deze manier door littekensvorming.
De operatie is nu bij mij 4,5 jaar geleden en eigenlijk had mijn linkerpols ook nog gemoeten maar het is mij toen behoorlijk tegengevallen, ik kon niks met mijn rechterhand en ik heb ook behoorlijk lang een brace gedragen. Dit was ook de reden waarom ik links nog steeds niet heb laten doen.
Ik merk nu dat het weer erg slechter wordt en ik behoorlijk kracht verloren ben in mijn rechterhand, dus ik ben bang dat ik over een tijdje alsnog weer onder het mes kan.
Ook de tintelingen zijn bij mij bekend, maar goed dat went na jaren.
Maar een nichtje van mij is er ook aan geopereerd maar die heeft er absoluut geen last meer van, maar ja die is ook op de andere manier geopereerd, dus het kan echt verschillen..

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:51

Om zeker te weten dat het CTS is en bv geen peesontstekingen kun je een speciale test ondergaan bij de neuroloog. Een fysio kan dit niet met 100% zekerheid vaststellen. De test gaat met stroomstootjes. Ik heb dat ook gehad. Ik heb voor 's nachts een spalk en overdags een brace. Ik heb het aan 2 handen. Ik heb tevens ontstekingsremmers gehad e.d. maar niets helpt. Ze kunnen het nog met cortison inspuiten, tegen ontstekingen. Rust en opereren zijn de laatste opties maar werken niet altijd. Ik heb het na mijn eerste zwangerschap gekregen.
Ik heb stroomstoten die zeer doen als ik iets met mijn handen doen. erg pijnlijk. 's Nachts kramp en pijnsteken tot mijn schouder. Ik kan soms niet eens een potje opendraaien.