Schuurplekken na het rijden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Schuurplekken na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:42

Ik had hier extreem veel last van toen weer op manegepaarden ging rijden. Ik kreeg inderdaad ook de tip om meer op mijn billen te gaan zitten, maar het bleef zeer doen bij mij.
Toen ik mijn eigen paard kocht was het ineens over. Ik heb er lang over na gedacht, maar ik denk niet dat mijn houding van de een op de andere dag veranderde. Daarom denk ik dat het bij mij door het zadel kwam. Wellicht kun je eens proberen een uur met een ander zadel te rijden en dan te kijken hoe het voelt?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:21

ik denk echt niet dat het aan het zadel ligt... ik heb daar jaren mee gereden zonder problemen... het gaat nu ook al een stuk beter trouwens...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:15

[MW] Tips gevraagd tegen doorrijden/kapot rijden van huid
Hallo TS

Ik ken je probleem en het is niet fijn :( . Heb daar zelf een tijd geleden een topic over geopend. Misschien vind je er nog wat handige tips in. Ik heb ook een paar PB's gekregen van mensen die me adviseerden vaseline op de plekken te smeren. Succes ermee.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:50

Mjay schreef:
ik denk echt niet dat het aan het zadel ligt... ik heb daar jaren mee gereden zonder problemen... het gaat nu ook al een stuk beter trouwens...

misschien, omdat je zó'n tijd niet gereden hebt, dat je onbewust een beetje gespannen zat, misschien dat het daardoor komt oid? dat je houding dan net iets anders is?
en dat je nu weer meer 'gewend' bent?

ik ga morgen de ha bellen, hopen dat ik gelijk terecht kan :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:53

@Zwitsal: good luck! vind t altijd vreselijk naar de HA met dit soort dingen... maar ja toevallig zat ik dus laatst "genante lijven" te kijken op tv, en daar was dus een vrouw bij met jawel het zelfde probleem.... die bleek uiteindelijk psoriasis te hebben "daar" ze zeiden in het programma ook dat er teveel vrouwen zijn die met dit soort klachten doorlopen... ik heb me dus voorgenomen bij geen verbetering toch ook weer naar de HA te gaan.... gelukkig gaat t nu weer een stuk beter want ik zag er alweer tegen op...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:54

Is het paard niet toevallig wat breder geworden, aangezien je lang niks gedaan hebt met hem, waardoor het zadel voor een stuk hoger ligt (te hoog en te smal voor het paard). Dan kom je ook steeds tegen de voorkant van het zadel aan.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:00

Mjay schreef:
@Zwitsal: good luck! vind t altijd vreselijk naar de HA met dit soort dingen... maar ja toevallig zat ik dus laatst "genante lijven" te kijken op tv, en daar was dus een vrouw bij met jawel het zelfde probleem.... die bleek uiteindelijk psoriasis te hebben "daar" ze zeiden in het programma ook dat er teveel vrouwen zijn die met dit soort klachten doorlopen... ik heb me dus voorgenomen bij geen verbetering toch ook weer naar de HA te gaan.... gelukkig gaat t nu weer een stuk beter want ik zag er alweer tegen op...

oh!
zou dat stukje wel willen zien eigenlijk..
wanneer heb jij het gezien en welke zender is het op?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:32

Misschien eens ander ondergoed proberen? Zonder scherpe randjes of kant.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:35

fietsbroekje proberen? is zo ongeveer hetzelfde als dat broekje van EJ

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:38

Gooya schreef:
Ik ken je probleem en het is niet fijn :( . Heb daar zelf een tijd geleden een topic over geopend. Misschien vind je er nog wat handige tips in. Ik heb ook een paar PB's gekregen van mensen die me adviseerden vaseline op de plekken te smeren. Succes ermee.

Vaseline smeren, helpt inderdaad!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:42

@zwitsal: poe tis al zeker een week of drie geleden hoor.... een hele uitzending dedicated aan de vagina :') en zie daar ik zoek t op en volgens mij komt t over eehh 6 minuten op rtl 5 jahoor kwart voor 11... maar ja deze uitzending komt natuurlijk niet opnieuw..

en nee ik blijf erbij mijn zadel ligt goed.... en t schuurt op de plek waar je zit... hoe jullie het ook maken wenden of keren daar zitten jullie ook op.... zegt perineum jullie iets? juist ja daar dus...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:55

Een paar keer heb ik periode's met doorrijden gehad, achteraf reed ik dan altijd op een Stübbenzadel dat kwartje is alleen wat laat gaan vallen. De voorboom van Stübben past gewoon niet bij mijn bouw. Nu met een Barnsby heb ik nergens meer last van. Ik kan alleen niet met string rijden ;)

Je zegt wel dat het niet aan je zadel ligt omdat je die al 9 jaar hebt, kan het niet zo zijn dat je eigenbouw door het ouder worden veranderd is of dat de vulling aan de bovenkant versleten is?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 01:12

nee de vulling is niet versleten... ik vind een ander zadel geen optie.... ik ben er van overtuigd dat dat het probleem niet is... zoiezo gaat het me ook wel aant hart om een zadel weg te doen dat perfect lig er prima uitziet en geweldig lekker zit....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:55

Je kunt ook nog (tijdelijk) een bontje op je zadel proberen. Ik moest heel erg wennen aan mijn eigen zadel toen ik mijn paard kocht. De voorboom is wat hoog en ik reed me elke dag weer kapot. :\ Ik heb toen een maand of twee met een gelpadje erop gereden en dat ging beter. Daarna gelpadje eraf kunnen halen en nu gebeurd het bijna niet meer.

Inderdaad katoenen ondergoed dragen, maar het liefste ook met platte naden en zonder dat het kan schuiven (niet te groot dus) ook je rijdbroek kan beter van katoen zijn en niet van syntetische stof.
Verder natuurlijk je ondergoed en dergelijke ook gewoon rechttrekken als het na het opstappen niet meer goed zit, anders is het weer mis.
Ik gebruikte bepanten op mijn wondjes trouwens, dat is hele dikkige vette zalf wat wel mooi intrekt. Bij mij trekt vaseline er echt niet in, dat blijft in een dikke derrie bovenop zitten.

Verder kan het natuurlijk zijn dat je schuift in je zadel. Misschien dat een rijbroek met 'leren' stukken helpt?

Wanneer heb je er het meeste last van? Wat heb je dan gedaan?
Ik weet dat ik er last van krijg als ik veel door probeer te zitten. Mijn paard zit niet lekker en dan zit ik dus niet stil in het zadel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:59

Mjay schreef:
en nee ik blijf erbij mijn zadel ligt goed.... en t schuurt op de plek waar je zit... hoe jullie het ook maken wenden of keren daar zitten jullie ook op.... zegt perineum jullie iets? juist ja daar dus...

Ah, nou snap ik het probleem wat beter. Perineum zegt me wel wat ja. :+
Het is helaas wel zo dat je bouw (wat betreft perineum en dergelijke) ongelukkig kan passen bij de paardensport. Als jouw perineum gewoon wat hoger ligt (nou ja, als je zit dus juist lager), dan zal het sneller contact maken met je zadel, waar dat bij anderen dan misschien niet het geval is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:56

heb vandaag gereden zonder smeersels of wat dan ook ennnn ik had eigenlijk nergens last meer van! (ja van mn etterende pony :+ ) dus ik hoop dat het nu verleden tijd is! heb kort eventjes met een bontje op t zadel gereden in het duin doe ik dat nog... maar in de bak is ie eraf en t ging vandaag dus weer prima

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:46

trouwens, perineum is ook waar ik t eerst last krijg/kreeg van die huidaandoening.. inmiddels heeft t zich voor mn gevoel al meer uitgebreid mja..
was/ is bij mij dus ook bekend gebied!

maar super fijn dat het al minder is, hopen dat het nu ook weg blijft!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:42

@zwitsal: toch is het ook niet helemaal weg... vrees dat er ook voor mij misschien nog es een bezoekje aan de HA aan zit te komen.... er blijft gewoon een rode eczeem achtige plek over die eigenlijk niet minder wordt maar ook niet reageerd als ik er een zalfje op smeer voor Candidiasis.. maar ja... zo lang ik er weinig last van heb stel ik dat bezoekje nog even uit.... ben jij al langs geweest?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:22

hmm.. nja zolang je er inderdaad geen last van hebt.. of weinig last..
ik heb voor vrijdag ochtend een afspraak staan..
niet dat ik daar veel mee op ga schieten, word toch doorverwezen maarja..
vraag me af of er bij mij ook wel uberhaubt iets aan te doen is.. misschien moet ik er maar mee leren leven

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 23:39

@zwitsal: Alles kan beter! ja toch? ik duim voor je dat het wat wordt... want ik heb die ellende nu ook gehad en wat een hel was t... ik kon gewoon niet meer slapen van de jeuk..... wat was dat erg..... toen wilde ik maar wat graag mn broek laten zakken bij de huisarts als ie me dr maar vanaf hielp :') dus meid... leg je dr niet bij neer! veel te veel vrouwen lopen met dit soort kwalen door een vriendin van mn zus is naar een homeopaat geweest en dat heeft ook baat gehad dus wie weet? hou het in ieder geval in je achter hoofd!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:11

thnx!
ben net geweest, liep natuurlijk weer lekker een kwartier uit en ben nog geen 5 min binnen geweest. ze hoefde niet eens meer te kijken.
moet nu die creme 3 weken elke dag gebruiken (was vorige keer na 1 week gestopt en toen met 'interval' gaan gebruiken omdat ik dacht dat je t niet zolang mocht gebruiken achter elkaar, maar dat interval helpt dus niet).
na 3 weken weer contact opnemen met de huisarts.
als het dan beter is/ over is --> is het sowieso die aandoening --> doorverwijzing naar de gyn omdat de huisarts me nog wel erg jong vindt hiervoor (alleen als t dan beter/over is kan de gyn niet zo heel veel meer zien)
als t na 3 weken niet echt beter is --> ook niet goed --> ook naar de gyn.

dussss, ben der nog niet klaar mee.. (nja, ben er wel heel erg klaar mee haha).

"gelukkig" nu gestopt met paardrijden want dat was echt een hel elke keer.. vanaf t moment dat ik in t zadel stapte werd ik gek van de jeuk en ik reed me zoooo kapot.. pff