Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:00

Petite schreef:
Depressie is een ziekte waar zelfmoordgedachten en soms de daadwerkelijke uitvoering daarbij horen. Niemand kiest er zelf voor om ziek te worden, of dit nou psychisch is of niet. Iemand met een lichamelijke ziekte die daaraan overlijdt noem je toch ook niet egoistisch?

Daarbij, elk mens doet alles omdat die dat zelf fijn vindt, vanuit egoisme dus. Jij gaat niet trouwen met iemand alleen omdat diegene dat wil, dat doe je ook omdat je dat zelf wil. Je krijgt kinderen omdat je dat zelf wil, niet omdat je partner dat wil. Je kiest er niet voor om geboren te worden, dat bepalen anderen voor je. Wanneer je dan zo ziek bent dat je geen uitweg meer ziet, mag je dan niet uit egoisme zelf bepalen wanneer je dood gaat? Of zou je willen dat je ernstig zieke partner alleen maar voor jouw eigen egoisme in leven blijft..

Natuurlijk wel. Maar dat maakt het niet minder egoistisch.

BigOne

Iemand met een depressie denkt vaak dat de wereld beter af is zonder hem/haar en heeft een verkeerd beeld van het leven.
Deze mensen denken echt niet alleen aan hun zelf maar juist vaak aan hun naasten en willen juist geen last meer zijn voor anderen en ja, ik denk in mijn depressieloze leven ook vaak, wat een lafaard om er een einde aan te maken, het kan toch alleen maar beter gaan.
Helaas werkt het zo niet ( veel ervaring met naasten, helaas ook met een aantal zelfmoorden) en als je er goed over nadenkt is er juist heel veel moed nodig om je eigen leven te beeindigen, alhoewel ik het nooit helemaal zal begrijpen.

blauw00gje

FriesWytske schreef:
@ blauw00gje Denk dat je nooit snapt wat die personen bewegen om zomaar uit het leven te stappen. Zonder aan hun omgeving te denken. Of misschien doen ze het wel, omdat ze hun gezin en familie niet meer tot last willen zijn. Daar kom je nooit achter.

Klopt helemaal wat je zegt.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:01

Ik kan het ergens altijd wel begrijpen en vind het daardoor niet egoistisch.
Iemand die zelfmoord pleegt heeft helemaal geen besef meer van zijn/haar omgeving, soms niet eens meer het idee dat de omgeving van hem/haar houd.

Als je zo in de war bent en je leven zo compleet anders dan dat het hoort, zie je soms maar 1 uitweg.
Ik lees soms weleens over mensen met bijvoorbeeld borderline, hoe complex hun leven en hun gevoelens zijn en ik denk dat als mijn leven
er zou uit had gezien, dat ik dat ook niet vol zou houden.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:01

Nibbit schreef:
ikdoemaarwat schreef:
ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

En dat vind ik nou onzin! Je moet er zelf wel wat voor doen om gelukkig te zijn, tenminste als je niet bij het handjevol mensen hoort bij wie alles vanzelf komt aanwaaien :P

En wat nou als je al 9/10 jaar therapie volgt? Je echt alles doet om wel een fijner leven te hebben maar het niet wilt lukken? Dan kunnen de mensen in de omgeving het toch wel snappen?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:01

Ik heb 1 keer een zelfmoord van dichtbij meegemaakt.
Mijn oom en tante hadden zware financiele problemen.
Uiteindelijk zo zwaar in de oliebol geraakt dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Liet mijn tante en nichtje van 1.5jaar achter.
Dan heb ik echt wel zoiets van.. :n

En ik geloof ook echt wel dat er mensen zijn die zo zwaar depressief zijn dat ze geen andere uitweg zien. Echt wel. Maar het blijft gewoon moeilijk te begrijpen..

siskeh

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:02

Het is wsl ook maar goed dat we het niet kunnen begrijpen..
Anders zou je contant met die gedachten rondlopen vermoed ik

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:03

Ach laat ook maar.
Laatst bijgewerkt door Kattenbak op 07-10-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:03

Ik vind zelfmoord per definitie een egoistische daad: je doet het omdat jij je zo slecht voelt dat je denkt dat jij dood beter af bent, zonder te denken aan de gevolgen voor je nabestaanden.

Ik denk dat als je je zo slecht voelt je beter naar een psycholoog kunt gaan, je op kunt laten nemen in een mental hospital, anti-depressiva kunt slikken. Zelfmoord is een laatste redmiddel, maar wel een egoistische.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:04

Ik vind het niet egoistisch.. Als je als kind kan kiezen: depressieve papa in leven, of een tevreden gelukkige vader in de hemel? Dan mag mijn papa naar de hemel. Hoe veel ik ook van hem houdt, ik kan hem niet dwingen hier te blijven alleen omdat ik een vader wil. Dát zou ik egoistisch vinden. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:04

91laura schreef:
@stef; Die uitspraak vind ik iets te krom door de bocht, ik denk dat het veel ingewikkelder ligt dat hoe jij het nu verwoord!

Spreek uit eigen ervaring.

Mensen die steeds een poging ondernemen, overdosis nemen, polsen doorsnijden etc... En ja, ze leven nog steeds....

Mensen waarbij de zelfmoord wel lukt, hoor je van te voren niks van....

Het is idd heel zwartwit gesteld, en ik zeg ook niet dat het zo is, ik zeg alleen dat het me opvalt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:05

Ik heb het zelf meegemaakt, één van mijn beste vriendinnen heeft zelfmoord gepleegd en tja ./......... ik weet het niet.
Ik ben er nog niet overuit wat voor een gevoel mij dat heeft gegeven :n De ene keer was ik heel boos, zo van: "Hoe heb je dit kunnen doen, zie je niet al die mensen die je achter hebt gelaten met zoveel verdriet", meer dus de gedachte van egoïsme. Aan de andere kant dacht ik ook: "ze wilde niet meer zag het niet meer zitten, ze had zoveel (emotionele) pijn, het leven had voor haar totaal geen waarde meer er is nog maar 1 ding wat ze wilde en dat was gewoon niet meer leven. Ik had er dus op die manier ook wel vrede mee, het was voor haar goed zo en ik hoopte dat ze haar rust zou vinden.
Soms komt die woede nog wel eens omhoog als ik haar moeder tegen kom, maar het zal altijd wel een wisseling van gevoelens blijven.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:06

@ stef: Ik ben het met je eens, als mensen zeggen dat ze er een einde aan gaan maken is dat meestal een schreeuw om hulp. (en dat diene hun dan ook te krijgen)
Mensen die er echt niet meer willen doen het.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:07

Lisann__ schreef:
Ik vind het niet egoistisch.. Als je als kind kan kiezen: depressieve papa in leven, of een tevreden gelukkige vader in de hemel? Dan mag mijn papa naar de hemel. Hoe veel ik ook van hem houdt, ik kan hem niet dwingen hier te blijven alleen omdat ik een vader wil. Dát zou ik egoistisch vinden. :)

En wie zegt dat die papa naar de hemel gaat?

Ojajoh

Nibbit schreef:
ikdoemaarwat schreef:
ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

En dat vind ik nou onzin! Je moet er zelf wel wat voor doen om gelukkig te zijn, tenminste als je niet bij het handjevol mensen hoort bij wie alles vanzelf komt aanwaaien :P

zelf in een depressie gezeten?
ik ben blij dat ik er wel uitgekomen ben ,na een lange strijd

maar jezelf gelukkig maken is niet zo vanzelfspreken en makkelijk hoor.....je ziet de wereld op dat moment alleen maar zwart
en opmerkingen als "je moet er zelf wat voor doen om gelukkig te zijn" stellen geen moer voor...

Vjestagirl

Lisann__ schreef:

Depressieve papa in therapie en aan de medicijnen, waarna hij zich weer beter voelt, of papa naar de hel (want als je je eigen leven neemt kom je niet in de hemel...).

Polly
Moderator Algemeen

stef schreef:
91laura schreef:
@stef; Die uitspraak vind ik iets te krom door de bocht, ik denk dat het veel ingewikkelder ligt dat hoe jij het nu verwoord!

Spreek uit eigen ervaring.

Mensen die steeds een poging ondernemen, overdosis nemen, polsen doorsnijden etc... En ja, ze leven nog steeds....

Mensen waarbij de zelfmoord wel lukt, hoor je van te voren niks van....

Het is idd heel zwartwit gesteld, en ik zeg ook niet dat het zo is, ik zeg alleen dat het me opvalt

die ervaring heb ik idd ook...

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:08

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ben zelf vreselijk depressief geweest en heb ook vaak aan zelfmoord gedacht, dus ik kan met recht zeggen dat ik weet wat het is.
Maar om je 2 jonge kinderen zo achter te laten.. ik kan het me bijna niet voorstellen!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:08

Ik vind het ook gewoon zo oneerlijk. De één is doodziek en vecht om te blijven leven en de ander maakt er zelf een eind aan.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:09

Een gemakkelijke beslissing is zelfmoord nooit. Je moet al heel ver heen zijn vooraleer je een poging ondergaat. Is het dan egoïstisch om een keertje aan jezelf te denken en de strijd op te geven? Imho niet... Dit is zo van persoon tot persoon verschillend. Ik heb het jammergenoeg al meerdere keren van dichtbij moeten meemaken, maar heb nooit gedacht dat deze personen egoïstisch waren...
Egoïstisch vind ik het pas, wanneer vrouw en kinderen meegesleurd moeten worden. Hoe vaak hoor je het niet, de familiedrama's. Een persoon had problemen en sleurt de rest met zich mee.

Quest

Ik vind zelfmoord niet egoistisch.

Ik denk dat weinige weten wat het is om depressief te zijn en niet beseffen hoe diep dit gaat. Het gaat niet om het geluk zoeken of vinden, maar het gaat om genezen.

Wie zegt dat iemand die depressief is bij zijn dierbaren ook het masker laat zien, wat hij de buitenwereld toont. Is en kan iemand met een depressie nog wel partner, ouder, broer, zus, etc, zijn, of laat de depressie zijn ware ik zien.

Soms is iemand uitbehandeld en wint de geestesziekte het, mag iemand in dit geval dan niet de keuze hebben over zijn eigen leven, net zoals dit het geval is bij een "lichamelijke" ziekte? Wat als het leven zoveel pijn doet en er geen manier is om de pijn te stoppen, waar zou je zelf dan de grens trekken.

Overigens vind ik het wel egoistisch als mensen een ander opzadelen met de daad zelf, door bijvoorbeeld voor een trein te springen.

Edit: ook ik zou iemand waarbij het leven ondragelijk is geworden door welke pijn dan ook, liever rust gunnen als een lijdensweg.
Laatst bijgewerkt door Quest op 07-10-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Alsof zelfmoord plegen zo makkelijk is...

Bovendien kan ik mij voorstellen dat het de nabestaande ook een hoop rust kan geven.
Het leven met een depressief/ psygotisch persoon is ook zo makkelijk nog niet en er belastend.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:10

Aeris schreef:
Een gemakkelijke beslissing is zelfmoord nooit. Je moet al heel ver heen zijn vooraleer je een poging ondergaat. Is het dan egoïstisch om een keertje aan jezelf te denken en de strijd op te geven? Imho niet... Dit is zo van persoon tot persoon verschillend. Ik heb het jammergenoeg al meerdere keren van dichtbij moeten meemaken, maar heb nooit gedacht dat deze personen egoïstisch waren...
Egoïstisch vind ik het pas, wanneer vrouw en kinderen meegesleurd moeten worden. Hoe vaak hoor je het niet, de familiedrama's. Een persoon had problemen en sleurt de rest met zich mee.

Daar zit zéker wat in!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:10

Zooist schreef:
En wie zegt dat die papa naar de hemel gaat?

en wie zegt dat hij het niet gaat?

annebe

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:11

Je bent alleen gekomen en je zult alleen gaan, op welke manier dan ook.