Zullen ze dit keer wel wat vinden? Extreme vermoeidheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Zullen ze dit keer wel wat vinden? Extreme vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:29

TS je drinkt toch geen liters light frisdrank op een dag?
Aspartaam is gif en veroorzaakt ook deze klachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:32

Ben je al eens bij een dieetist geweest?
Misschien kun je proberen voedingsmiddelen uit te sluiten zoals melk, gluten, suiker, kleurstofen etc.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:34

geerke schreef:
TS je drinkt toch geen liters light frisdrank op een dag?
Aspartaam is gif en veroorzaakt ook deze klachten.

Wou ik inderdaad nét zeggen!

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:43

Even contact opnemen met Arts Paul van Meerendonk.
http://www.biologischmedischcentrumbmc.nl/
Paul van Meerendonk, arts

Biologisch Medisch Centrum Utrecht/Epe

Amsterdamsestraatweg 544 A

3553 EN UTRECHT

Tel.: 030-2805089

Is een arts die meer vind dan de reguliere huisarts.
Heeft mij al erg geholpen maar we zijn nog onderweg.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:03

Bedankt dat jullie allemaal zo hebben meegedacht met me!

Nou vandaag wat wijzer geworden, kan me er ook best in vinden. :j
Ik heb deze problemen altijd, alleen in perioden is het flink erger (zoals nu dus). De psychiater noemde het een combinatie van een cronisch stress syndroom en een bipolaire stoornis (perioden van (hypo)manien en depressies).
Nu vind ik niet dat ik nu depressief ben, en dat vond hij ook. Hij zei dat ik het meer moest zien als een 'soort van' terugkerende burn-out vanwege de chronische stress.

Bipolaire stoornis heb ik neit aan gedacht, omdat mijn vader, moeder én oma(overleden) het hebben/hadden. En het zich bij hun compleet anders uit (écht depressief met bijbehorende problemen, ik kan bijvoorbeeld nog wel lachen op grapjes enzo). En ik heb wel eens een paar dagen dat ik erg druk ben, maar dat is geen maanden lang.

Ook had ik niet aan chronische stress gedacht, omdat ik juist dacht dat ik nóóit last van stress had. Écht nooit.
Maar de lichamelijke signalen wijzen daar juist wel op, en de psych vertelde dat je het kan vergelijken met een horloge, die voel je na een tijd ook niet meer zitten.

Hij begon ook meteen (hoe anders ;( ) over vrij zware medicatie, toen ik moeilijke vragen stelde ('maar dat is toch anti-psychotica, en ik zie toch geen dingen die er niet zijn?), hield hij daar snel over op.
Toen begon hij over slaapmedicatie (ja hij moet toch wat voorschrijven), toen ik zei dat ik dit mijn halve leven al heb, en het vast niet met 3 dagen goed slapen weg gaat, hield hij daar ook over op.
Uiteindelijk kwamen we eindelijk uit op therapie, alleen is daar een wachtrij van een paar maanden voor. Ik ben erg blij dat ik eindelijk serieus genomen word.

Ik vind het wel erg frappant dat je hoofd je zó ziek kan maken dat je lichamelijk gewoon op bent. Dat je hoofd hartkloppingen, maag/darmklachten en andere problemen kan veroorzaken.
Ik vind het ook jammer dat dit na zoveel jaar doorzeuren pas ontdekt is.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:22

Wat voor therapie is dat, als ik vragen mag? :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:26

Jahoor, dat is cognitieve gedragstherapie.
Mag ik vragen waarom je dat wilt weten? :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:28

Pentax schreef:
Ik vind het wel erg frappant dat je hoofd je zó ziek kan maken dat je lichamelijk gewoon op bent. Dat je hoofd hartkloppingen, maag/darmklachten en andere problemen kan veroorzaken.
Ik vind het ook jammer dat dit na zoveel jaar doorzeuren pas ontdekt is.

Dat kan idd heel goed :) Vooral met deze klachten, vandaar dat ik het gelijk op chronische stress vond lijken.

Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen: in stresssituaties maakt je lichaam cortisol aan, dit is een hormoon wat normaal gesproken een 'vluchtreactie' teweegbrengt. Het stelt je op scherp, maakt je alert, en zorgt dat je snel kan reageren. Normaal gesproken gaat cortisol gewoon weer uit je lichaam na deze reactie. Maar als je continu onder stress leeft blijft het in je lichaam. Dat kun je merken aan het slechte slapen en je constant onrustig voelen.
Nu wil het geval dat cortisol erg slecht is voor je weefsels. Als je slaapt maakt je lichaam een stof aan om je lichaam te herstellen van de dag. Over de hele dag gaat er nl vanalles kapot. Maar als je cortisol in je lichaam hebt, kan dit niet aangemaakt worden, dus je lichaam herstelt niet. Dit kan wel even goedgaan, maar als je lichaam langdurig niet herstelt 's nachts krijg je idd klachten. Die kunnen zich overal uiten, meestal op je zwakke plekken. Maar de meeste mensen krijgen toch dezelfde klachten. Deze worden stressklachten genoemd.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:44

Pentax schreef:
Jahoor, dat is cognitieve gedragstherapie.
Mag ik vragen waarom je dat wilt weten? :o

Mij hadden ze die therapie ook aangeraden (bij de vermoeidheidafdeling van ziekenhuis in Nijmegen), ik sta daar zelf niet zo positief tegenover. Maar dat komt omdat ik van mezelf weet dat het niet psychisch is (en die therapie gaat dus in op iets psychisch) en bij jou is het dus blijkbaar wél psychisch, en dat maakt de zaak alweer heel anders :j

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:13

Ben je wel eens op reuma getest? Ik heb namelijk een vorm van reuma (ongedifferentieerde bindweefselziekte) en herken veel van jouw klachten. Mijn nicht heeft het ook, die heeft Lupus en zij heeft ook heel erg haaruitval. Misschien toch eens na laten kijken?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:01

Ben je wel eens door een teek gebeten? Het kan ook de ziekte van Lyme zijn. Daar krijg je veel uiteenlopende klachten van.