(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:21

Ik heb geen ervaring met longkanker in mijn omgeving, wel met andere soorten kanker.
Wel heb ik een jaar op de longafdeling gewerkt en daar veel met patienten gewerkt met longkanker, van jong tot oud.

Weten ze wel wat voor longkanker het is? Is het een uitzaaiing? En weten ze of het kleincellig of niet-kleincellig is of hebben ze het daar niet over gehad?

Sterkte in ieder geval. En ga lekker dat dagje genieten van je man, dat is absoluut niet egoistisch. Niemand heeft er wat aan als jij straks opgebrand bent!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:23

Jeetje wat verschrikkelijk...
Mijn vader heeft longkanker, maar is inmiddels al een tijdje stabiel.
Mocht je iets willen weten kun je altijd pb-en :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:27

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar zag op tv dat er goede resultaten zijn met macrobiotisch eten!?
Micho Kuchi oid heeft er een boek over geschreven.
Net wat ik zeg, geen ervaring maar baat het niet schaadt het niet.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, het is zo'n rotziekte!!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:29

Verschrikkelijk, heel oneerlijk idd!
Mijn oma had al borstkanker, lymferklierkanker,nog een een keer borstkanker gehad, begin dit jaar kreeg ze een bobbeltje op der schouder, ach was niets.. uiteindelijk toch kanker, niets konden ze meer doen ze heeft nog 5 bestralingen gehad, eind april\mei zat het overal.. van 2 tot 4 juli ging ik op een kort ponykamp, zaterdag belde me vader daarheen, het ging daarvoor al niet goed, donderdag sprak ik der nog aan de telefoon, en ik zou na het ponykamp naar der toe gaan om afscheid te nemen ( 5 juli dus). Ze had al een spuitje gehad dat ze rustig zou inslapen en niet meer wakker zou worden, zondag ochtend was ze gewoon weer wakker geworden, weer iets gekregen, zondag avond was ze gewoon weer wakker, maandag om half 12 smorgens is ze overleden.. Ben er nog steeds kapot van, de crematie was heel erg, ze lag daar, ik ben gelijk weer huilend weggerent ( waar ik nu zoveel spijt van heb, ik wil der nog 1 keer zien maar dat kan nooit meer.) eind augustus het as uitgestrooid, heel mooi!

Ik duim voor je vrienden, heeeel veel sterkte!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:39

Anique_Vaandrig schreef:
Ik heb geen ervaring met longkanker in mijn omgeving, wel met andere soorten kanker.
Wel heb ik een jaar op de longafdeling gewerkt en daar veel met patienten gewerkt met longkanker, van jong tot oud.

Weten ze wel wat voor longkanker het is? Is het een uitzaaiing? En weten ze of het kleincellig of niet-kleincellig is of hebben ze het daar niet over gehad?

Sterkte in ieder geval. En ga lekker dat dagje genieten van je man, dat is absoluut niet egoistisch. Niemand heeft er wat aan als jij straks opgebrand bent!

Welke vorm van longkanker, kleincellig of niet kleincellig horen we morgen van de arts. Er is al gezegd dat opereren geen optie meer is, dus we hopen dat ze uberhaupt nog een behandeling mag krijgen. Haar moeder en vader zijn beide overleden aan longkanker en beide de agressieve vorm. Waren na diagnose binnen 4 mnd niet meer onder ons... Vriendin en wij zijn dus erg bang dat het aftellen is.

Afgelopen weekend heeft ze al een fotoshoot laten doen samen met haar dochter, zodat het meisje mooie foto's voor later heeft. Gelukkig is de vader nog wel in beeld en steunt hij waar hij kan.
Het is gewoon zo onwerkelijk allemaal, zeker om op deze jonge leeftijd dit mee te moeten maken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:11

ooh wat vreselijk! Hopelijk valt het allemaal mee!! Ik heb ook geen ervaring met longkanker, wel andere vormen van kanker.

Is er al nagedacht over wat met de dochter gebeurd indien de moeder komt te overlijden? is dat ookal vastgelegd (juridisch gezien toch wel belangrijk). Lees net dat de vader nog in beeld is, ze komt dan bij hem terecht? Is dat ook juridisch vastgelegd?
Ik studeer rechten dus het eerste wat bij zulke situaties in mij opkomt is kijken wat je rechten zijn en kijken hoe je dat vast kan leggen, dat het arme kind na het verlies van haar moeder niet ook nog heen en weer geslingerd word. Wat er allemaal mogelijk is weet ik niet ;) Maar iig belangrijk om over na te denken!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:17

Jeetje, wat een gedoe en verdriet allemaal. Hoop dat de uitslag meevalt en dat ze nog de kans krijgt om er wat van te maken!!

Heel veel sterkte alvast!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:18

Wat vreselijk zeg, en ze is nog zo jong. Heel veel sterkte gewenst voor je vriendin en haar dochter en voor jou natuurlijk, het is niet niks om dit van dichtbij mee te maken.
Ik ben in een half jaar tijd 2 ooms verloren aan longkanker, een rotziekte is het...(alle kanker trouwens)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:29

Wat erg zeg...
nickyu schreef:
denk dat de vraag ook is of het longkanker is of dat het
uitzaaiingen zijn vanuit de eierstok kanker

Ja, daar dacht ik ook aan.
Bij mijn moeder is een paar jaar geleden de baarmoeder verwijderd ivm kanker (zeldzaam en agressief), bijna 2 jaar later stak die kanker de kop weer op bij haar longen. Mijn moeder heeft het toen van ver moeten halen, is geopereerd, is wonderbaarlijk opgeknapt en heeft daarna nog een heel mooi jaar gehad, helaas kwam het later weer terug bij de longen, geen longkanker, maar tumoren bij de longen. Ze heeft nog chemo gehad, knapte daar ook van op maar helaas is alles zó hard gaan groeien bij haar dat het in mei plotseling heel erg slecht met haar ging en toen was ze binnen twee dagen overleden.
Als je meer wilt weten mag je me wel een PB sturen, of als je behoefte hebt om er over te praten. :)

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:20

sterkte! Vreselijke ziekte :( mijn zus is 4 jaar geleden aan hodskin overleden 28 jaar en een kindje van bijna 1 jaar ;(

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 21:15

Helaas geen goed nieuws, de kanker is niet te genezen :( Donderdag komt de arts met een plan van aanpak en hoort ze of ze bij dit ziekenhuis blijft of toch naar het kankercentrum gaat. Ze willen wel starten met chemo om de groei te remmen, maar het is een aflopende zaak... Hoe vertel je in godsnaam je dochter van bijna 9 dat je dood gaat? Ben echt de hele middag/avond al lamgeslagen, heb er geen woorden voor.

Wat kan het leven toch oneerlijk zijn......................

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:19

Wat een vreselijk verhaal zeg.
Moeilijk om zoiets mee te maken ook voor jou.
Het leven kan inderdaad zo oneerlijk zijn
Heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:20

Jeetje wat een rotnieuws... Heel veel sterkte

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:27

Jeeeetje... ben er helemaal stil van. Echt vreselijk ;(
Veel sterkte...

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:29

Wat een kl*te nieuws...
Hier bestaan geloof ik geen woorden voor..

Hopelijk kan ze nog de kracht vinden om te 'genieten' van de tijd die haar nog resteert.. Ontzettend veel sterkte..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:31

ik wens jullie heel veel succes en kracht toe.geen woorden voor.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:40

wat een vreselijk nieuws :(:)

zo jong en een jong kind........ |(

ik wens jullie heel veel kracht en sterkte toe in deze hele moeilijke tijd

en ja...hoe vertel je een jong kind dat de moeder dood gaat.........ik zou via de huisarts hulp vragen aan een maatschappelijk werkster die weet hoe je dat met kinderen moet vertellen
ik zou het wel zo snel mogelijk vertellen , een kind heeft het nl erg snel door dat er iets aan de hand is.

heel heel veel sterkte! :(:)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:45

pffff, geen woorden voor, wat een nachtmerrie!
Mijn stiefvader heeft veel baat gehad bij het Moerman dieet, (met botkanker) heeft hem 9 jaar extra gegeven, maar of dat helpt bij een agressieve vorm van longkanker....?
Een leerling van mij heeft zijn moeder verloren aan longkanker binnen een half jaar. Zijn moeder heeft toen nog een boekje ingevuld voor haar dood: Mam, vertel eens.....verkrijgbaar bij Bruna http://www.verteleens.nl

heel veel sterkte in ieder geval!

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:51

Jeetje, ik ben hier echt stil van.. wat verschrikkelijk.
Ik wil jullie heel erg veel sterkte wensen de komende tijd!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:07

Jemig wat een kl*te nieuws zeg!!
Voor je vriendin en jou heeeeeeeel veel sterkte gewenst en hopelijk dat er toch nog een chemo gestart kan worden!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:17

het is echt een verschrikkelijke oneerlijke ziekte ...

wens der heeel heeel veel sterkte

zelf heb ik voor mijn zoontje het boek "mam, vertel s " aangeschaft
hierin kan je op een luchtige manier vanalles over het verleden en de toekomst kwijt
een naslag werkje voor later

ons is tevens kanker spoken aangeraden

wij zijn naar danny op zijn niveau en in zijn tempo zo eerlijk mogelijk geweest
met zoveel mogelijk doomscenario's weg te laten
kind hoeft nu nog niet te weten dat moeders dadelijk misschien ondragelijke pijn krijgt of het benauwd ...

jij ook heeeeel veel sterkte , neem af en toe goed de tijd voor je zelf
anders kan je er voor een ander niet zijn
wees een oor , een schouder en een reden om te lachen

echt allemaal daar heel veel sterkte !! en probeer zo veel mogelijk te genieten van elkaar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:31

Wat een verdrietige update zeg... Heel veel sterkte voor de komende tijd.
chipie17 schreef:
Een leerling van mij heeft zijn moeder verloren aan longkanker binnen een half jaar. Zijn moeder heeft toen nog een boekje ingevuld voor haar dood: Mam, vertel eens.....verkrijgbaar bij Bruna http://www.verteleens.nl

Die had mijn moeder van mijn zus gekregen op moederdag, helaas heeft ze hem niet meer kunnen invullen

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:50

Ongelooflijk, wat een rot ziekte is het toch.

Ik wil jou en uiteraard je vriendin heel veel sterkte en kracht wensen in de komende moeilijke tijd.
Vertel het kind eerlijk wat er gaat gebeuren. Kinderen zijn slim, ze voelen zo ook wel dat het mis is.
En bij uitleg begrijpen ze het ook. Stop het niet weg, dat maakt het juist alleen maar moeilijker.
De dood is verschrikkelijk, maar maak het wel bespreekbaar. Het verbergen is zwaarder dan het er samen over hebben.

Sterkte! :(:)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:06

Ik wil je even heel erg veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd...

Ik heb afgelopen zomer mijn moeder verloren aan longkanker.

Ik kan je alleen niet helpen hoe je dit aan een kind moet gaan vertellen.
Bij mij was het namelijk andersom, mijn moeder was thuis en voelde zich niet goed op de dag dat we te horen zouden krijgen of er behandeling mogelijk was, ik ben dus alleen naar dit gesprek geweest, uiteindelijk moest ik mijn moeder gaan vertellen dat ze dood zou gaan, en dat dit niet lang zou duren.

Wel heb ik gemerkt dat als je zelf als patient sterk probeert te blijven je misschien wat langer hebt, mijn moeder had geen andere keus dan opgeven (ze had al een zwakke gezondheid).

Ik kan hier wel plaatsen hoe de ziekte bij mijn moeder verliep maar daar word je niet vrolijk van, ik kan me dus heel goed voorstellen dat je dat liever niet leest.
Mocht je het juist wel willen weten, dan moet je het maar laten weten.

Mocht je vragen hebben, gewoon even willen praten of wat dan ook, je mag me altijd pb-en.
:(:)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:35

Ook wij hebben `Mam vertel eens` kado gedaan aan mijn moeder, helaas ging ze dermate snel achteruit dat ze er nooit iets mee heeft kunnen doen.
Mocht de kracht en fut er nog zijn, dan is dit zeker een leuk aandenken.
De onze ligt helaas leeg in de kast...