Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
MamboBeach schreef:Maken jullie ook kenbaar aan andere mensen dat jullie bijvoorbeeld PDD-NOS hebben?
_Marinke_ schreef:Er kwam hier net de vraag hoe dat zit met dubbele diagnose krijgen.
Mij is uitgelegd dat je ASS (Autisme Spectrum Stoornis) 3 vormen hebt, het klassieke autisme / asperger / pdd-nos. Als je gediagnosteerd wordt en te horen krijgt dat je Autisme hebt, heb je eigenlijk van alle 3 wel wat mee. Maar de 1 heeft bv. net wat meer ' kenmerken ' van het klassieke autisme, en een ander net wat meer van asperger, en pdd-nos is eigenlijk beetje de rest groep.
Ik vind de diagnose pdd-nos samen met asperger een beetje raar, omdat je met pdd-nos eigenlijk behoort bij de ' rest groep ' (je springt niet op asperger of het klassieke autisme ' eruit ') maar ze zeggen dan wel dat je asperger hebt...
ladypaard schreef:buster4ever schreef:heb zelf asperger en pdd-nos.... dat is er bij mij geconstateerd...
Ik snap de dubbele diagnoses niet, in het vorige topic waren er ook verschillende met dubbele diagnoses binnen het auti spectrum.
Maar PDD-NOS wordt toch gegeven als er duidelijk sprake is van moeilijkheden, maar niet aan de classificatie van asperger of autisme wordt voldaan.....? (zie OP)
ladypaard schreef:_Marinke_ schreef:Er kwam hier net de vraag hoe dat zit met dubbele diagnose krijgen.
Mij is uitgelegd dat je ASS (Autisme Spectrum Stoornis) 3 vormen hebt, het klassieke autisme / asperger / pdd-nos. Als je gediagnosteerd wordt en te horen krijgt dat je Autisme hebt, heb je eigenlijk van alle 3 wel wat mee. Maar de 1 heeft bv. net wat meer ' kenmerken ' van het klassieke autisme, en een ander net wat meer van asperger, en pdd-nos is eigenlijk beetje de rest groep.
Ik vind de diagnose pdd-nos samen met asperger een beetje raar, omdat je met pdd-nos eigenlijk behoort bij de ' rest groep ' (je springt niet op asperger of het klassieke autisme ' eruit ') maar ze zeggen dan wel dat je asperger hebt...
DUS..................
wat ik bedoel is dat een dubbele diagnose binnen het Autisme spectrum een beetje raar is, want natuurlijk hebben ze gedeelde trekken namelijk sociale, communicatie en herhalinggedrag/obsessies. Dat is kenmerkend voor het autisme spectrum. De mate waarin je last hebt van dingen bepaald welk labeltje er aan gehangen wordt. Dus als jij de diagnose PDD-NOS krijgt kun je niet ook nog asperger krijgen. (zie dus bovenstaande).
(niet dat PDD-NOS betekend dat je minder last hebt).
Dat betekent dat psychologen dus apparte diagnoses stellen die niet kloppen, (dan moeten ze duidelijker zijn dat er nog twijfel is in de diagnose van het label, maar niet èn èn, want dat klopt niet)
(wil niemand voor de kop stoten, maar kan er niet tegen als iets niet klopt en mensen zich niet aan de regeltjes houden)
ijssnuiver schreef:MamboBeach: mensen willen je inderdaad heel graag in hokjes plaatsen, iets wat ik helaas maar al te goed merk. Hou oud is je zoontje nu dan? Bij mij is de diagnose destijds gesteld toen ik in de 1e klas van de middelbare zat en ik weet nog heel goed dat ik een hekel had aan die psycholoog en niet wou praten met ze(waarmee ik dus alleen maar bevestigde dat ik een vorm van had).
Ik heb zelf ook wel dat ik met sommige mensen zoiets heb "jij zou ook wel (licht) autistisch kunnen zijn", maar dat houd ik dan verder ook voor me. Het is wel vaak zo dat ik met deze mensen het best kan opschieten, simpelweg omdat ik die gewoon goed begrijp en andersom ook.
_Marinke_ schreef:![]()
Zo is het mij althans ook uitgelegd, PDD-NOS is inderdaad niet dat je het minder hebt of minder last ermee hebt. Ik ken bv. iemand met PDD-NOS die er meer last mee ondervind.
Citaat:Maken jullie ook kenbaar aan andere mensen dat jullie bijvoorbeeld PDD-NOS hebben?