Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
wopkelover schreef:wopkelover schreef:als ik het goed begrijp is er dus wel wat meer dan enkel ritalin en concerta ter besachikking voor mensen met adhd
ik zou graag willen weten waar dit te verkrijgen is
want ik moet eigenlijk ook ritalin slikken
maar ik wordt er echt niet beter van
haai ik wil niet opdringerig doen maar ik zou hier graag antwoord op willen
Bij mij werkt ritalin in dermate dat ik niet de hele dag mijn eigen gedachten door mn kop hoor zoeven. Verder niet meer. Slik het nu al sinds mn 7e en ben nu 22, dag geen ritalin is dus crisis hier. Lichtelijk addicted
Rotspul. Nijn schreef:Tja en dan mag je opmerkingen ontvangen in de trant van ''Dat je zo rustig kunt blijven terwijl van alles maar de helft is gedaan'' o.d.
Mocht iemand een ZV weten die wel Strattera of Concerta vergoed, meldt het aub even!
En euhm planning volgen, wat is dat?
want ondanks dat onze aandoeningen verschillen weet ik precies hoe je je voelt! Yamcha schreef:Maar vooral eigenlijk verdrietig, want voor mij zijn die medicijnen geen luxe. Ik heb ze gewoon nodig, zonder kan ik niet functioneren.
Yamcha schreef:Eerst had ik geen last van ADHD, maar de rest van de wereld wel, en niemand vond dat echt heel erg. Nu heb ik er wel last van, en de rest van de wereld niet meer.......
ik wist het ook niet joh, maar wat een gedoe met de Ritalin. Kan me begrijpen dat je je daar erg rot onder voelt. Ik hoor het van meer mensen, Ritalin is een rotmiddel. Ik begrijp dan ook niet dat het nog voorgeschreven wordt.
Rebel_Jits schreef:Troostje: plannen is ook niet mijn sterkste punt en heb geen ADHD of iets soortgelijks. Jullie zijn geen uitzonderingen daarop![]()
Qua medicijnen: als je even goed zeurt bij de arts dat hij het medisch noodzakelijk maakt, krijg je het dan wel vergoed?

Jans schreef:Yamcha,ik wist het ook niet joh, maar wat een gedoe met de Ritalin. Kan me begrijpen dat je je daar erg rot onder voelt. Ik hoor het van meer mensen, Ritalin is een rotmiddel. Ik begrijp dan ook niet dat het nog voorgeschreven wordt.
Je zou vandaag je verzekering kunnen bellen om te vragen of je je pakket mag opschroeven. Volgens mij is opschroeven iets anders dan compleet overstappen.
Polivy schreef:Yamcha schreef:Maar vooral eigenlijk verdrietig, want voor mij zijn die medicijnen geen luxe. Ik heb ze gewoon nodig, zonder kan ik niet functioneren.Yamcha schreef:Eerst had ik geen last van ADHD, maar de rest van de wereld wel, en niemand vond dat echt heel erg. Nu heb ik er wel last van, en de rest van de wereld niet meer.......
Deze quotes vind ik als leek elkaar een beetje tegenspreken. In de eerste zeg je dat je ze nodig hebt om te kunnen functioneren, dus dan denk ik: oké, ze hebben dus wel duidelijk echt een functie,die ADHD medicijnen
Maar in de tweede quote komt het op mij over alsof je zegt: zonder medicijnen voelde ik me het best. En dan vraag ik me dus af: waarom zou je die medicijnen dan gebruiken?
Niet om aan te vallen, maar meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat ze ADHD'ers te snel aan de medicijnen zetten, terwijl het soms niet eens nodig is voor de patiënt zelf, maar alleen denkend vanuit de omgeving. En dan denk ik persoonlijk: ga toch weg, laat ze liggen en doe wat voor jou goed is als patiënt. Niemand moet medicijnen tegen zijn of haar zin in slikken.
Verder wil ik gewoon jullie veel sterkte wensen en ik hoop dat jullie bij een zorgverzekeraar terecht kunnen die het voor jullie betere medicijn willen vergoeden.
Yamcha schreef:Ik zal het proberen uit te leggen. Met medicijnen kan ik mijn dag min of meer gestructureerd indelen, en kan ik mij beter concentreren als zonder. Zonder medicatie kan ik mijn werk niet doen, maak ik fouten, en dat is normaal gesproken niet erg, maar het is wel erg als je medicijnen moet uitdelen aan demente ouderen........
Dus zonder kan ik écht niet functioneren.
Met medicijnen zal ik die fouten niet maken, maar de chaos in mijn hoofd wordt er niet beter op. Het is wat afgevlakt als ik de medicijnen heb genomen, maar als ze uitgewerkt zijn, komt de chaos dubbel zo hard terug, en dat is niet leuk....... wat jij zegt, te snel aan de medicijnen zetten, dat wordt gedaan, klopt. En als je zonder kunt functioneren, moet je ze vooral niet nemen.
Voor mij is medicatie geen luxe. Zonder gooi ik mijn dag- nachtritme door elkaar, krijg een boel niet gedaan wat wel moet gebeuren, ben niet gestructureerd genoeg om de honden op tijd uit te laten, en zo verder. Ik moet dus wel. Maar ik word er doodongelukkig van. Ik heb al in tijden niet meer goed gelachen, omdat mijn gevoel wordt afgevlakt. Ik kan niet lekker gek doen, ik kan niet los gaan, de Ritalin houdt dat tegen. Maar af en toe moet ik dat wel doen, anders ben ik niet meer in balans......
En dat was het leuke van Strattera, met dat spul kon ik me ook aan planningen houden enzo, maakte ik ook geen stomme fouten, maar mijn gevoel was van míj, en als ik die motor even op 8000 toeren wilde laten draaien, kon dat..... maar normaal was het toerental veel lager. Nu draait hij constant op 8000 toeren, maar iemand heeft de rem erop gezet, en daarom ben ik niet meer in balans.......