Stomme Ritalin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: Stomme Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:16

okeej dankjewel :D

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:16

wopkelover schreef:
wopkelover schreef:
als ik het goed begrijp is er dus wel wat meer dan enkel ritalin en concerta ter besachikking voor mensen met adhd
ik zou graag willen weten waar dit te verkrijgen is
want ik moet eigenlijk ook ritalin slikken
maar ik wordt er echt niet beter van

haai ik wil niet opdringerig doen maar ik zou hier graag antwoord op willen :o

Dat moet je overleggen met je behandelaar (= degene die je adhd heeft vastgesteld)

edit: was al gezegd zie ik :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:18

Ho ho, ik lees/las jullie berichtjes met veel plezier. Keep on going!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:20

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:00

Rot dat je er zo last van hebt :(:) Bij mij werkt ritalin in dermate dat ik niet de hele dag mijn eigen gedachten door mn kop hoor zoeven. Verder niet meer. Slik het nu al sinds mn 7e en ben nu 22, dag geen ritalin is dus crisis hier. Lichtelijk addicted :+ Rotspul.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:33

Nijn schreef:
Tja en dan mag je opmerkingen ontvangen in de trant van ''Dat je zo rustig kunt blijven terwijl van alles maar de helft is gedaan'' o.d. :j
Mocht iemand een ZV weten die wel Strattera of Concerta vergoed, meldt het aub even!

En euhm planning volgen, wat is dat? :o

Ik hoop voor jullie dat het overstappen naar een andere verzekering lukt. Mij is het niet gelukt. Ik heb dan niet hetzelfde als jullie maar ben wel een dure klant en ze namen me mooi niet.

Wou je toch ook even een dikke knuffel geven Yamcha :(:) want ondanks dat onze aandoeningen verschillen weet ik precies hoe je je voelt!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 05:22

Yamcha schreef:
Maar vooral eigenlijk verdrietig, want voor mij zijn die medicijnen geen luxe. Ik heb ze gewoon nodig, zonder kan ik niet functioneren.

Yamcha schreef:
Eerst had ik geen last van ADHD, maar de rest van de wereld wel, en niemand vond dat echt heel erg. Nu heb ik er wel last van, en de rest van de wereld niet meer.......

Deze quotes vind ik als leek elkaar een beetje tegenspreken. In de eerste zeg je dat je ze nodig hebt om te kunnen functioneren, dus dan denk ik: oké, ze hebben dus wel duidelijk echt een functie,die ADHD medicijnen
Maar in de tweede quote komt het op mij over alsof je zegt: zonder medicijnen voelde ik me het best. En dan vraag ik me dus af: waarom zou je die medicijnen dan gebruiken?

Niet om aan te vallen, maar meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat ze ADHD'ers te snel aan de medicijnen zetten, terwijl het soms niet eens nodig is voor de patiënt zelf, maar alleen denkend vanuit de omgeving. En dan denk ik persoonlijk: ga toch weg, laat ze liggen en doe wat voor jou goed is als patiënt. Niemand moet medicijnen tegen zijn of haar zin in slikken.

Verder wil ik gewoon jullie veel sterkte wensen en ik hoop dat jullie bij een zorgverzekeraar terecht kunnen die het voor jullie betere medicijn willen vergoeden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 05:52

Meisje op school met wie ik vaak (9 vd 10 keer) samenwerk, heeft ook adhd. Zij weigert haar medicijnen te slikken. Als ik dit hier lees, begin ik dat toch beter te begrijpen. :D

Ik lees dus gerust even mee. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:13

Troostje: plannen is ook niet mijn sterkste punt en heb geen ADHD of iets soortgelijks. Jullie zijn geen uitzonderingen daarop :(:)

Qua medicijnen: als je even goed zeurt bij de arts dat hij het medisch noodzakelijk maakt, krijg je het dan wel vergoed?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:31

Meid, ik weet hoe je je voelt. Bij mij in mijn hoofd is het net alsof de papieren(gedachtes dus) allemaal los door mijn hoofd gaan ipv dat ze in een map geordend zijn. Af en toe helemaal om gek van te worden. Je vergeet dingen die je niet wil vergeten en je onthoud juist dingen die niet van belang zijn.

Soms word ik er ook gek van maar ik ben heel erg blij met de concerta, die helpt mij echt super!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:33

en met dat er kalm uitzien...
soms zeggen mensen JIJ ADHD nee dat kan niet...
zo vervelend die denken echt dat alles goed en makkelijk is terwijl sommige dingen voor mij nog steeds een drama zijn ook met medicijnen maar ach ik kan er goed mee leven ondertussen en ik kan goed vooruit met de concerta

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:58

LZP > MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:02

Yamcha, :(:) ik wist het ook niet joh, maar wat een gedoe met de Ritalin. Kan me begrijpen dat je je daar erg rot onder voelt. Ik hoor het van meer mensen, Ritalin is een rotmiddel. Ik begrijp dan ook niet dat het nog voorgeschreven wordt.

Je zou vandaag je verzekering kunnen bellen om te vragen of je je pakket mag opschroeven. Volgens mij is opschroeven iets anders dan compleet overstappen. :j

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:21

Rebel_Jits schreef:
Troostje: plannen is ook niet mijn sterkste punt en heb geen ADHD of iets soortgelijks. Jullie zijn geen uitzonderingen daarop :(:)

Qua medicijnen: als je even goed zeurt bij de arts dat hij het medisch noodzakelijk maakt, krijg je het dan wel vergoed?

Krijg je dan alsnog niet vergoed :n
Sterker nog, ik heb recepten van Ritalin met medische noodzaak, maar krijg toch Methylfenidaat en geen ''echte'' Ritalin, wordt niet vergoed omdat het duurder is.

Karin bedankt voor die linkjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:51

Jans schreef:
Yamcha, :(:) ik wist het ook niet joh, maar wat een gedoe met de Ritalin. Kan me begrijpen dat je je daar erg rot onder voelt. Ik hoor het van meer mensen, Ritalin is een rotmiddel. Ik begrijp dan ook niet dat het nog voorgeschreven wordt.

Je zou vandaag je verzekering kunnen bellen om te vragen of je je pakket mag opschroeven. Volgens mij is opschroeven iets anders dan compleet overstappen. :j

Ik heb gebeld, opschroeven valt gewoon onder overstappen, helaas. Dus ik zal tot december gewoon Ritalin moeten slikken, het is niet anders.

Polivy schreef:
Yamcha schreef:
Maar vooral eigenlijk verdrietig, want voor mij zijn die medicijnen geen luxe. Ik heb ze gewoon nodig, zonder kan ik niet functioneren.

Yamcha schreef:
Eerst had ik geen last van ADHD, maar de rest van de wereld wel, en niemand vond dat echt heel erg. Nu heb ik er wel last van, en de rest van de wereld niet meer.......

Deze quotes vind ik als leek elkaar een beetje tegenspreken. In de eerste zeg je dat je ze nodig hebt om te kunnen functioneren, dus dan denk ik: oké, ze hebben dus wel duidelijk echt een functie,die ADHD medicijnen
Maar in de tweede quote komt het op mij over alsof je zegt: zonder medicijnen voelde ik me het best. En dan vraag ik me dus af: waarom zou je die medicijnen dan gebruiken?

Niet om aan te vallen, maar meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat ze ADHD'ers te snel aan de medicijnen zetten, terwijl het soms niet eens nodig is voor de patiënt zelf, maar alleen denkend vanuit de omgeving. En dan denk ik persoonlijk: ga toch weg, laat ze liggen en doe wat voor jou goed is als patiënt. Niemand moet medicijnen tegen zijn of haar zin in slikken.

Verder wil ik gewoon jullie veel sterkte wensen en ik hoop dat jullie bij een zorgverzekeraar terecht kunnen die het voor jullie betere medicijn willen vergoeden.

Ik zal het proberen uit te leggen. Met medicijnen kan ik mijn dag min of meer gestructureerd indelen, en kan ik mij beter concentreren als zonder. Zonder medicatie kan ik mijn werk niet doen, maak ik fouten, en dat is normaal gesproken niet erg, maar het is wel erg als je medicijnen moet uitdelen aan demente ouderen........
Dus zonder kan ik écht niet functioneren.

Met medicijnen zal ik die fouten niet maken, maar de chaos in mijn hoofd wordt er niet beter op. Het is wat afgevlakt als ik de medicijnen heb genomen, maar als ze uitgewerkt zijn, komt de chaos dubbel zo hard terug, en dat is niet leuk....... wat jij zegt, te snel aan de medicijnen zetten, dat wordt gedaan, klopt. En als je zonder kunt functioneren, moet je ze vooral niet nemen.
Voor mij is medicatie geen luxe. Zonder gooi ik mijn dag- nachtritme door elkaar, krijg een boel niet gedaan wat wel moet gebeuren, ben niet gestructureerd genoeg om de honden op tijd uit te laten, en zo verder. Ik moet dus wel. Maar ik word er doodongelukkig van. Ik heb al in tijden niet meer goed gelachen, omdat mijn gevoel wordt afgevlakt. Ik kan niet lekker gek doen, ik kan niet los gaan, de Ritalin houdt dat tegen. Maar af en toe moet ik dat wel doen, anders ben ik niet meer in balans......
En dat was het leuke van Strattera, met dat spul kon ik me ook aan planningen houden enzo, maakte ik ook geen stomme fouten, maar mijn gevoel was van míj, en als ik die motor even op 8000 toeren wilde laten draaien, kon dat..... maar normaal was het toerental veel lager. Nu draait hij constant op 8000 toeren, maar iemand heeft de rem erop gezet, en daarom ben ik niet meer in balans.......

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:29

Ah oke, dat is duidelijk (en de noodzaak ook). Heb echt de ballen verstand van ADHD en hoe dat moet zijn als je het hebt, maar voor chaos kun je het prima en duidelijk vertellen :)
Wel erg vervelend dat je zo afgevlakt wordt. Ik hoop dat je kunt overstappen en je je met behulp van die Strattera wat meer in balans kunt voelen en zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:34

Ik vind het dan eigenlijk heel leuk dat je wel meeleest en reageert, en probeert om het te begrijpen..... wel heel bijzonder.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:38

Zoooo herkenbaar..idd Ritalin is erg stom! heeeel erg stom..
Bagger.. ik kreeg er enorme hoofdpijnbuien van en ik kreeg er ook helemaal geen structuur meer in. Meerdere keren op zon dag dat poedersuiker slikken...werd er niet goed van!
Ik ben concerta gaan slikken en was hier wel erg tevreden over. Merk zon verschil in rust in mn hoofd, rustig gedachten ordenen. ik herken de beginpost ook heeel erg.. trouwens vergoed mijn zorgverzekeraar (onvz) volgens mij wel de concerta..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:40

Goeie uitleg.. zo voel ik me ook vaak

Yamcha schreef:
Ik zal het proberen uit te leggen. Met medicijnen kan ik mijn dag min of meer gestructureerd indelen, en kan ik mij beter concentreren als zonder. Zonder medicatie kan ik mijn werk niet doen, maak ik fouten, en dat is normaal gesproken niet erg, maar het is wel erg als je medicijnen moet uitdelen aan demente ouderen........
Dus zonder kan ik écht niet functioneren.

Met medicijnen zal ik die fouten niet maken, maar de chaos in mijn hoofd wordt er niet beter op. Het is wat afgevlakt als ik de medicijnen heb genomen, maar als ze uitgewerkt zijn, komt de chaos dubbel zo hard terug, en dat is niet leuk....... wat jij zegt, te snel aan de medicijnen zetten, dat wordt gedaan, klopt. En als je zonder kunt functioneren, moet je ze vooral niet nemen.
Voor mij is medicatie geen luxe. Zonder gooi ik mijn dag- nachtritme door elkaar, krijg een boel niet gedaan wat wel moet gebeuren, ben niet gestructureerd genoeg om de honden op tijd uit te laten, en zo verder. Ik moet dus wel. Maar ik word er doodongelukkig van. Ik heb al in tijden niet meer goed gelachen, omdat mijn gevoel wordt afgevlakt. Ik kan niet lekker gek doen, ik kan niet los gaan, de Ritalin houdt dat tegen. Maar af en toe moet ik dat wel doen, anders ben ik niet meer in balans......
En dat was het leuke van Strattera, met dat spul kon ik me ook aan planningen houden enzo, maakte ik ook geen stomme fouten, maar mijn gevoel was van míj, en als ik die motor even op 8000 toeren wilde laten draaien, kon dat..... maar normaal was het toerental veel lager. Nu draait hij constant op 8000 toeren, maar iemand heeft de rem erop gezet, en daarom ben ik niet meer in balans.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:48

Concerta heb ik niks aan, heeft op mij hetzelfde effect als Ritalin ;(

Jans: heb vandaag gebeld naar de verzekeraar, opschroeven is ook overstappen en kan pas in januari.

Overigens mag ik nu de helft slikken van wat ik had, in overleg met mijn ADHD-dokter, en ik krijg er een medicijn bij. Schrijf morgen op wat het is, ik ben het vergeten, en heb nu geen zin op te gaan kijken :o

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:00

[/quote]

Krijg je dan alsnog niet vergoed :n
Sterker nog, ik heb recepten van Ritalin met medische noodzaak, maar krijg toch Methylfenidaat en geen ''echte'' Ritalin, wordt niet vergoed omdat het duurder is.

Werk al 2 jaar niet meer in een openbare apotheek maar ziekenhuis apotheek(juist om dit soort stomme regels vindt ze namelijk zo oneerlijk!) maar volgens mij mag dit wettelijk helemaal niet als er medische noodzaak op het recept staat moet er gewoon ritalin orgineel geleverd worden door de apotheek en moet je het volgens mij ook gewoon vergoed krijgen. Dus vraag dit nog eens na ben je zorgverzekeraar of het klopt sommige apotheken kunnen hier lastig over doen omdat ze de ritalin dan extramoetne bestellen maar dat is maar een kleine moeite hoor.

groetjes genja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:05

Dat is wel interessant om eens achteraan te gaan :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:10

Wat kost strattera/concerta per pil dan eigenlijk? We hebben het ook voor mijn broertje maar die kan uberhaupt geen pillen slikken, geen ritalin/concerta etc. maar ook geen aspirine bijvoorbeeld.. Dus dat is ook vrij lastig :=

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:10

Hoe is het met jullie "eetgedrag"en de ritalin? Onze pleegzoon krijgt geen hap door zijn keel. Gaat dus ook 's ochtends zonder te eten de deur uit en neemt rustig voor deh ele dag geen brood mee, maar alleen een banaan. Ik als ouderwetse moeder ben het daar natuurlijk totaal niet mee eens.
Onze eigen zoon heeft ook jaren ritalin geslikt en had hetzelfde probleem, hij had alleen geen reserve laagje. ( Pleegzoon wel, maar dat mindert zienderogen)
En stemmingswisselingen?
Erge heftige pieken en dalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:20

Ik kan ook niet eten met Ritalin :=

Stemmingswisselingen, totaal geen last van, heb geen stemmingen.......