wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:53

Als eerst vind ik het feit dat ze zelf al hulp heeft gezocht al een hele grote stap in de goede richting! Dat is namelijk het moeilijkste wat er is, hulp vragen.

Tweede punt wat nog niet genoemd is maar wat ook een hele grote stap is: ze is mee geweest naar jouw paarden, heel knap!

Een manier om van zulke angsten af te komen is 'exposure'. Als ze graag over haar angst heen wil zou ze een plan kunnen maken om deze angst tegen te gaan. Exposure is het engelse woord voor blootstellen aan. In kleine stapjes kan ze dan steeds meer van haar angst overwinnen.

Een voorbeeld: Iemand is erg bang voor treinen. De exposure kan dan inhouden dat je het volgende plan uitvoert:
- een plaatje bekijken van een trein
- een filmpje bekijken van een trein
- naar het station toe gaan
- naar de trein toelopen
- de trein even aanraken
- even in de trein gaan staan zonder mee te reizen
- 1 station meereizen met de trein
- en daarna steeds verder uitbereiden

Nu is zo'n plan ook goed voor haar te maken. Sterker nog, de eerste stap heeft ze eigenlijk al genomen door met jou mee te gaan naar de paarden!! Jullie kunnen samen zo'n plan maken. Pas als ze zelf het gevoel heeft een stapje verder te durven..dan doet ze dat. Dit moet niet geforceerd worden..dus niet alle stapjes in 1 dag willen doorlopen (dat lukt nooit) maar een ruim tijdsbestek hiervoor nemen.

Jij als vriendin kun haar hierin steunen..je kunt haar voor gaan in de stappen..of gewoon simpelweg haar hand vasthouden..haar aanmoedigen, haar troosten..of haar juist feliciteren met het feit dat het gelukt is, trots op haar zijn..

Veel succes :)

Als ze het een goed plan vindt kan ze dit ook met haar therapeut bespreken en samen met hem/haar de stappen formuleren. De therapeut is vast op de hoogte van deze methode.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:56

Helemaal top seabiscuitje, dit kan ik inderdaad eens gaan voorleggen! thanks ;)
Laatst bijgewerkt door rensje101 op 15-09-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:57

Graag gedaan ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:57

papagroom schreef:
zien is geloven en jij hebt toch ook geen tetanus.en niemand die jij kent toch....overtuigender kan niet..

Voor iemand met een fobie niet :n

ik heb een fobie voor spinnen, en wéét dat ze niks doen. Maar op het moment dat er een spin in de buurt is, denk ik niet meer rationeel na :n

Het idee van seabiscuitje vind ik wel een goede, maar ik zou dat alleen onder professionele begeleiding doen..

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:02

Dat is de reden waarom ik aangaf dit te bespreken met de therapeut. Deze kan in het formuleren van de stappen denk ik een grote rol spelen..hij/zij zal vragen stellen om er achter te komen of de stappen niet te groot zijn en wat er voor nodig is om de stappen te kunnen doorlopen.

Uiteindelijk moet ze het toch zelf doen. Weinig therapeuten die meegaan om bij de uitvoering te zijn. Vaak gaat het zo dat de afspraak wordt gemaakt dat een stapje bijvoorbeeld volgende week uitgevoerd is (dat is dan wel de termijn die de klant zelf aangeeft). Die week erop komt ze dan weer bij de therapeut en zal besproken worden hoe het is gegaan..of het gelukt is en hoe het was..maar ook als het niet gelukt is, hoe het komt..en wat er een volgende keer voor nodig is om wel succes te boeken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:05

papagroom schreef:
zien is geloven en jij hebt toch ook geen tetanus.en niemand die jij kent toch....overtuigender kan niet..

Dit gaat echt niet werken! Lees maar een paar posting voor de jouwe ;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:43

Er zijn trouwens nog tal van andere methoden die ingezet kunnen worden bij fobieën. Deze methoden zijn echter niet op eigen houtje in te zetten. Wel kan ik je wat informatie geven waardoor ze hierover kan vragen bij de therapeut. Sommigen klinken nogal vaag, de methoden schijnen echter wel bewezen effect te hebben.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)
Bij deze methode worden er oogbewegingen opgeroepen..Door deze oogbewegingen te stimuleren (dit doet de therapeut) kan het trauma dat ten grondslag ligt aan de angst opgeroepen worden en is het mogelijk om de emoties te verwerken en weer tot een normaal niveau te brengen. Wij willen allemaal niet graag tetanus hebben en hebben hier allemaal een gezonde angst voor, de angst van jouw vriendin is echter ongezond. Het niveau van haar emoties kan dan gelijk worden aan die van ons.

EFT(Emotional Freedom Technique)
Ik weet hier niet zoveel over maar bij deze methode wordt er gebruik gemaakt van bepaalde lichaamspunten die ook binnen de acupunctuur ingezet worden. Je gaat op die bepaalde punten kloppen (de therapeut weet welke punten dat zijn) waardoor bepaalde gedachten en emoties weg gaan.

SMD (ik weet niet meer wat het voluit is)
Bij deze methode worden de beelden die angst bezorgen opgeroepen en aangepast. Bijvoorbeeld: iemand wordt angst ingeboezemd door een bepaald persoon. De therapeut vraagt dan wat er zo eng is aan die persoon. De klant vindt bijvoorbeeld de ogen erg eng omdat ze zo kwaad kijken naar hem/haar. Vervolgens vraagt de therapeut om de ogen dan te vervangen voor andere ogen. Als de klant dat heeft gedaan vraag de therapeut of het beeld nu niet eng meer is. Als het nog wel eng is vraagt de therapeut: wat is er dan nog zo eng aan. Vervolgens wordt er weer een stukje in het beeld vervangen, enzovoort. Vervolgens kan het nieuwe beeld ervoor zorgen dat de angst weg is.

Time line therapy
Je gaat terug naar de herinnering die ten grondslag ligt aan de fobie. Het gaat over de manier waarop die herinneringen zijn opgeslagen in het onderbewuste. Door de emoties van de herinnering te vervangen door meer aangename emoties (of de negatieve emotie los te koppelen) kan dat helpen om beter met huidige situaties om te kunnen gaan. Het kan zijn dat jouw vriendin ooit heeft meegemaakt dat iemand tetanus heeft opgelopen..door de emoties te vervangen (/los te koppelen) zou dit kunnen helpen.

Phoe..zo zijn er nog veel meer..maar daar weet ik verder niet zoveel vanaf. Even googelen kan je wel helpen ;)

rensje101

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:09

Bedankt voor alle reacties iedereen, en inderdaad seabiscuitje ik heb net op google ook al rondgespeurd naar allerlei methodes die effect kunnen hebben voor een fobie bedankt!