Geen genezing alsjeblieft.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:20

Ik vind je wel fel TS, rustig aan..
Persoonlijk kan ik me wel in Chubby's mening vinden. Op papier kan ik me veel slechter uiten.
Bovendien vind ik dat niet alles met pen en papier kan niet heel gek..
Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn als ik alles op papier moest schrijven voor een dove of slechthorende terwijl iemand ook kan praten. Ik ben nogal belabbert op papier en word daar zeer sjaggerijnig van.

Ik denk dat er met doof zijn best te leven valt inderdaad, het lijkt mij zeer aangenaam eens niet te kunnen horen.
Dat vanwege autisme, bij mij komt geluid veel harder binnen als het daadwerkelijk is.
De een hoort niets, de ander teveel. :D

Doof zijn lijkt mij best mee te leven, maargoed zelf heb ik ook een nodige gebruiksaanwijzing.
Heel eerlijk: Doof zijn lijkt mij makkelijker. Daar dacht ik toevallig vanmorgen over na...
Doof of autisme.. Ik denk dat ik voor doof zou gaan.

Anderzijds vlieg ik nu, doof zou je het slechter of niet kunnen leren. Levensgevaarlijk lijkt mij dat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:32

Er valt mee te leven maar het valt niet altijd mee,waar het drukker is niet aan een gesprek mee kunnen doen.Speciale school, doven onderwijs geen taxi vervoer krijgen.Privè les met zwemmen, want 1 op 1 is noodzakelijk.Fietsen is gevaarlijk want je schrikt je kapot als er een brommer langs raasd.Paardrijles,niet in gewone les kunnen rijden.Al met al ben je best duur uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:40

Duur, dat begrijp ik.
Daar zit ik zelf ook mee, taxivervoer is door andere redenen niet mogelijk, speciale scholen, paardrijlessen.. Heel herkenbaar.
Fietsen is weer iets anders, maar dat doe ik niet heel veel.
Drukke situaties, ik verdraag ze niet dus het niet aan een gesprek mee kunnen doen komt mij ook zeer bekend voor.

Stom toeval zat ik er vanmorgen over na te denken dat er eigenlijk aardig veel gelijkenissen zijn.
Maar dat moet je zelf voelen om dat te kunnen beoordelen denk ik.
Bepaalde dingen komen mij zeer bekend voor, ondanks ik niét doof ben maar autistisch.

Hebben doven recht op een PGB?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:42

Ze wordt getest op autisme dus dat kan kloppen,je hebt recht op pgb maar dat kan pas weer vanaf december.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:45

marleen_usar schreef:
Ze wordt getest op autisme dus dat kan kloppen,je hebt recht op pgb maar dat kan pas weer vanaf december.

Oh sirieus?
Ja die pgb's zijn nu een drama ja. Bij kennissen van ons buiten hun fout om nu dus geen pgb. Terwijl alles optijd opgestuurd is om de boel te verlengen. Laten zij drie pgb's hebben!
Mijn pgb is gelukkig in orde.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:55

rainbow8 schreef:
Ik ben horend, maar heb wel altijd gebarentaal willen leren. Maar ik weet nog steeds niet waar.

Dit zou ik ook wel willen doen. Iemand enig idee waar een goede cursus oid te doen is?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:56

Ik kan niet echt inhoudelijk ingaan op alle details betreffende de doofheid, maar wel op jouw reactie over deze 'handicap'... Zelf ben ik dyslectisch, dit komt bij tot uiting in vreemde talen (ofwel ik spreek geen woord engels!) dit wordt door andere gezien als een handicap terwijl ik zelf inzie hoe veel voordelen het mrt zich mee brengt!!! Ik heb een ongekent procesmatig en ruimte inzicht, ik ben heel erg creatief en kan heel goed probleemoplossend en daadkrachtig te werk gaan.. Wat is dan de handicap, geen Engels kunnen of deze gave niet hebben!?

(misschien in jullie ogen een vreemde vergelijking, maar in mijn ogen een grote overeenkomst!)

Ashley5

Re: Geen genezing alsjeblieft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:30

Ikzelf zit ook een beetje met die gedachte.
Vanaf mijn geboorte kan ik niet ruiken. Doordat ik nooit heb kunnen ruiken, mis ik ook niks. Voordat ze er achter kwamen wat het bij mij veroorzaakte, dacht ik ook na of ik me eraan zou laten helpen als het mogelijk was. En de gedachte van het niet laten doen was toen wel erg sterk. Niet ruiken brengt natuurlijk onhandige dingen mee, maar ik weet niet wat ik mis. Ik was bang voor al die nieuwe geuren. Maarja, je kan er goed mee leven zonder reuk.
Nu blijkt dus dat ik er niet aan geholpen kan worden. Was toch wel eventjes vervelend, maar toch ook wel fijn dat ik geen echte keuze ervoor hoef te maken.

Dit zou je kunnen zien als een handicap, net zoals niet kunnen horen. Maar ik vind het zo negatief klinken daardoor. Want er valt nog prima mee om te gaan.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:03

marleen_usar schreef:
Er valt mee te leven maar het valt niet altijd mee,waar het drukker is niet aan een gesprek mee kunnen doen.Speciale school, doven onderwijs geen taxi vervoer krijgen.Privè les met zwemmen, want 1 op 1 is noodzakelijk.Fietsen is gevaarlijk want je schrikt je kapot als er een brommer langs raasd.Paardrijles,niet in gewone les kunnen rijden.Al met al ben je best duur uit.

:?

Ik heb 10 jaar paardgereden in gewone lessen. Zwemles heb ik altijd gehad in een groep. Ik schrik niet als er een brommer langsraast.
Dus ik vraag me af waarvandaan je dit hebt?

Romyv schreef:
Ik kan niet echt inhoudelijk ingaan op alle details betreffende de doofheid, maar wel op jouw reactie over deze 'handicap'... Zelf ben ik dyslectisch, dit komt bij tot uiting in vreemde talen (ofwel ik spreek geen woord engels!) dit wordt door andere gezien als een handicap terwijl ik zelf inzie hoe veel voordelen het mrt zich mee brengt!!! Ik heb een ongekent procesmatig en ruimte inzicht, ik ben heel erg creatief en kan heel goed probleemoplossend en daadkrachtig te werk gaan.. Wat is dan de handicap, geen Engels kunnen of deze gave niet hebben!?

(misschien in jullie ogen een vreemde vergelijking, maar in mijn ogen een grote overeenkomst!)

mee eens!
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 12-09-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:04

kler schreef:
rainbow8 schreef:
Ik ben horend, maar heb wel altijd gebarentaal willen leren. Maar ik weet nog steeds niet waar.

Dit zou ik ook wel willen doen. Iemand enig idee waar een goede cursus oid te doen is?

http://www.gebarencentrum.nl/adressen.asp

moonfish13 schreef:
Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn als ik alles op papier moest schrijven voor een dove of slechthorende terwijl iemand ook kan praten. Ik ben nogal belabbert op papier en word daar zeer sjaggerijnig van.

Dan wil ik wel eens met je een gesprekje voeren in gesproken taal, ik weet al dat ik niks ervan versta en je mij zeker ook niet verstaat ;) Pas na maanden mijn stem horen kun je mij wel verstaan. (en andersom)

En sowieso als mensen tegen mij spreken mis ik ook veel non verbale communicatie omdat ik de hele tijd naar de mond moet kijken. Gelukkig hebben wij nu veel smiley's en dat kun je ook opschrijven :)

Dit is ook interessant: http://www.leraar24.nl/video/1963/clust ... aal?ref=nf

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:58

Ik meng mij ook even in de discussie.
Ik ken MoonChloe persoonlijk en daarbij ook nog andere in meer of mindere mate slechthorenden op dit forum.

Een paar jaar terug hebben wij als Doven en Slechthorenden een meeting gehouden. Ik zat samen met TS en nog iemand van hier in de trein naar bestemming.
Een van ons had een schrift en een pen meegenomen zodat we konden communiceren. Want wij konden geen gebarentaal en TS is al lastig te verstaan en helemaal voor ons ;) Ik heb niet ervaren dat schrijven de clou o.i.d. weghaalt in een verhaal dus wat dat betreft vind ik dat schrijven met een Dove niet belemmerend is in dagelijkse omgang.

Wat betreft zwemles.. zonder apparaatjes hoor ik volgens mij nog de helft, en hoor ik alles lager omdat ik dan de hoge tonen mis. Dus als een man een lage stem heeft hoor ik hem alleen nog maar brommen omdat die weinige hoge tonen die hij heeft niet bij mij binnen komen. Ik heb ook altijd in een groep gezwommen. Als we wat gingen doen dan sprak de juf mij persoonlijk aan of ze keek of ze (oog)contact met mij had. Misschien is het wat riskanter met Doven, maar wanneer er veel persoonlijk contact kan zijn lijkt het mij aanvaardbaar.

En dan op paardrijles.. Er bestaan van die kastjes die je om je nek hangt of aan de broek bevestigd waarmee je beter de instructeur kan verstaan. Mijn mening: die helpen niet. Heb er meerdere geprobeerd en allemaal weer in de kast gelegd. Ik ging dus op sterkte van mijn apparaatjes rijden. Soms had ik geen last van mijn gehoor en soms hoorde ik iets niet (vooral in de buitenbak). Dan is het een kwestie van naar anderen kijken om te zien wat je moet doen.
TS heeft een aantal jaar (?) bij mij in de les gereden, en ik moet zeggen dat ze soms dingen sneller oppikte dan de goedhorende medelessers. Wanneer er iets uitgelegd werd voor haar persoonlijk dan kwam diegenen naar haar toe en legde het uit via handen en voeten werk/ hulpen uitleggen door ledematen te verplaatsen.

Nog een laatste voorbeeld, ook met TS in de hoofdrol ;) :
Elk jaar wordt hier in het dorp een meerdaags festival gehouden. Ik was met een andere horende vriendin daarheen en TS ging ook mee. TS is doof, ik ben slechthorend en heb bij dit soort situaties mijn gehoorapparaatjes uit omdat ze toch niet werken bij luide geluiden. Ondanks dat TS doof is kan ze daarentegen wel de muziek 'horen'. Ze voelt onder andere de bas. Ook ik heb vele voordelen bij luide situaties. Zo kan ik door mijn 'handicap' goed liplezen, mits ik het onderwerp van gesprek weet. Hoe vaak ik bij mensen wel niet in hun oren moeten schreeuwen en dus schor thuis kom, terwijl ik dus juist weer in het gezicht moet worden toegesproken om het te kunnen 'verstaan'. Ook op het festival hebben we via schrift gecommuniceerd, maar dan via de telefoon. En daar heb ik mijn eerste zin gebarentaal geleerd die overal te gebruiken is en die ik nooit zal vergeten: Ik ga naar huis.

Wanneer ik kinderen mag krijgen later, en die zijn slechthorend of doof, dan zou ik dat niet erg vinden. Indien het kind ernstig slechthorend is of zelfs doof dan zal ik niet aandringen op een CI. Dat mag hij/zij zelf beslissen wanneer het oud genoeg is.
Tuurlijk, er zijn grote hindernissen in het leven wanneer je slechthorend of doof bent, maar ik vind dat het voor zichzelf moet beslissen of het een oplossing wil.
Nu moeten jullie niet denken dat ik mijn kinderen geen horend leven gun, wanneer het met een apparaatje op te lossen is krijgen ze die van mij, ik heb er ook veel voordelen mee gehad. Maar over een operatie moeten ze zelf beslissen. Daarbij blijft het altijd onzeker of het gehoor 'terugkomt'.
Aan elke 'handicap' kleven voor- en nadelen, die moet je voor jezelf afwegen en tot een beslissing komen.
TS heeft de beslissing genomen om Doof te blijven. Dat is haar wereld, haar cultuur en ik vind dat we dat moeten respecteren.

Ik weet niet meer wie het was maar iemand vond de TS nogal aanvallerig. Ik kan daar heel goed inkomen. Altijd die vragen of je niet liever horend wil zijn omdat je anders geluiden mis. TS is stilte gewend en mist de geluiden ook niet.
Ook ikzelf krijg vaak vragen of ik het vervelend vind dat ik slechthorend ben omdat ik toch altijd wel dingen mis. Tuurlijk vind ik het soms vervelend als ik in een groep met overheersende stemmen (laag of hard) niet in een gesprek kan deelnemen, maar ik zou ook niet willen dat ik alles hoor. Ik vind het heerlijk wanneer, zoals nu, ik alleen het geluid van mijn toetsenbord hoor terwijl ik weet dat bij de beide buren kinderen zijn die zich weer klaarmaken voor school en ik op nog geen 50meter hemelsbreed van een school af woon. Of zoals van de week: een van de apparaten bij de tv maakte een hoog piepgeluid. Mijn vriend werd daar gek van terwijl ik niks in de gaten heb omdat ik die toon gewoonweg niet hoor.

Tot nu toe vind ik het enige nadeel wat ik heb is dat ik geluiden niet kan lokaliseren. Wanneer iemand mijn naam roept dan kijk ik 9 van de 10 keer eerst een andere kant op. En sommige gesprekken niet kunnen volgen? Ach, dan kijk ik gewoon toe, vind ik heerlijk, of ik loop naar een ander groepje waar die overheersende stemmen minder te horen zijn.

Al met al zie ik dat het ene lange reactie geworden is.
maar ik hoop dat jullie nu jullie een verhaal van de slechthorende kant hebben gehoord het misschien iets beter begrijpen.