Snap wel dat het geen excuus is, die moeheid dan. Maar dat is gewoon om even uit te leggen hoe ik me steeds voel en daarom er zo tegenop hik. Ik heb gewoon een schop onder me kont nodig, maar dan wordt ik altijd boos (als me ouders dat doen) en zeg ik dat ze zich er niet mee moeten bemoeien
Maarja, ik weet heus wel dat ze gelijk hebben.Mijn vader maakt altijd redelijk gezonde maaltijden, we eten nooit aardappels,vlees en groentes. Veel rijst ook enzo. Nou heb ik al het probleem dat ik absoluut niet van pasta's hou en echt walg van tomaten. Dus dat valt al af. Ik eet als ontbijt altijd optimel 0% caramelvla met Cruesli (chocola). Is ook al calorievol, maar het enige wat ik eigenlijk naar binnen krijg 's ochtends. Eerst kon ik niet eens ontbijten want 's ochtends vroeg eten, gadver werd ik gewoon ziek van. Dus om dat te veranderen is al lastig. Tussen de middag (als ik werk) eet ik gewoon 2 boterhammen met een liga continue of zoiets. En dan verder eet ik bijna niks, behalve 's avonds. Ik weet wel dat ik meer tussendoor moet eten, maar vaak schiet dat er gewoon bij in. Verder doen mijn ouders gewoon de boodschappen enzo, en die willen wel eens wat lekkers, dus het niet kopen is helaas geen optie.
Wat betreft het sporten, ik moet het gewoon gaan doen, toevallig vandaag gebeld door de politie dat ik uitgenodigd ben voor een korpsvoorlichting, dus sporttest staat waarschijnlijk ook voor de deur binnenkort (wist niet dat t zo snel zou gaan). Dus ik MOET wel. Dus das wel een mooie stok achter de deur.
En ohja, geen televisie in huis. En niet te vergeten de aanleg om nooit voorbij de maat 36 te gaan (en te zien aan mijn ouders zit ik op mijn 40e nog rond die maat). Daarbij vind ik patat niet lekker en houd ik niet van sauzen, dus ook niet van dingen zoals mayonaise. Je zou haast zeggen dat ik gedwongen gezond moest leven. 
En gezond.

en je moet gewoon de goede balans zien te vinden tussen genoeg voedsel en genoeg beweging, die ligt bij iedereen ergens anders. Is alleen lastig te vinden voor sommige mensen, maar het moet te doen zijn!

ik mag dan wel veel eten, maar zoveel drink ik echt niet.
Ik eet eerder de hele dag door mijn brood dan dat ik ze alle 16 in één keer naar binnen werk.