Hoe doen mensen dat toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vlaatjee

Re: Hoe doen mensen dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:44

Jeetje, wat een reacties! Bedankt alvast voor het meedenken enzo, vind het heel lief van jullie.
Snap wel dat het geen excuus is, die moeheid dan. Maar dat is gewoon om even uit te leggen hoe ik me steeds voel en daarom er zo tegenop hik. Ik heb gewoon een schop onder me kont nodig, maar dan wordt ik altijd boos (als me ouders dat doen) en zeg ik dat ze zich er niet mee moeten bemoeien ;) Maarja, ik weet heus wel dat ze gelijk hebben.
Mijn vader maakt altijd redelijk gezonde maaltijden, we eten nooit aardappels,vlees en groentes. Veel rijst ook enzo. Nou heb ik al het probleem dat ik absoluut niet van pasta's hou en echt walg van tomaten. Dus dat valt al af. Ik eet als ontbijt altijd optimel 0% caramelvla met Cruesli (chocola). Is ook al calorievol, maar het enige wat ik eigenlijk naar binnen krijg 's ochtends. Eerst kon ik niet eens ontbijten want 's ochtends vroeg eten, gadver werd ik gewoon ziek van. Dus om dat te veranderen is al lastig. Tussen de middag (als ik werk) eet ik gewoon 2 boterhammen met een liga continue of zoiets. En dan verder eet ik bijna niks, behalve 's avonds. Ik weet wel dat ik meer tussendoor moet eten, maar vaak schiet dat er gewoon bij in. Verder doen mijn ouders gewoon de boodschappen enzo, en die willen wel eens wat lekkers, dus het niet kopen is helaas geen optie.
Wat betreft het sporten, ik moet het gewoon gaan doen, toevallig vandaag gebeld door de politie dat ik uitgenodigd ben voor een korpsvoorlichting, dus sporttest staat waarschijnlijk ook voor de deur binnenkort (wist niet dat t zo snel zou gaan). Dus ik MOET wel. Dus das wel een mooie stok achter de deur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:46

Hoe die mensen dat doen? Heel simpel: snoep te zoet vinden, veel van groente en fruit te houden, een hekel te hebben aan roken en sporten heerlijk te vinden. :') En ohja, geen televisie in huis. En niet te vergeten de aanleg om nooit voorbij de maat 36 te gaan (en te zien aan mijn ouders zit ik op mijn 40e nog rond die maat). Daarbij vind ik patat niet lekker en houd ik niet van sauzen, dus ook niet van dingen zoals mayonaise. Je zou haast zeggen dat ik gedwongen gezond moest leven. :))

Ik zou ook niet weten hoe ik 't zou doen als ik andere hobby's en voorkeuren had, ik heb dan ook veel respect voor de mensen die het er moeilijker mee hebben maar toch zo hun best doen! +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:49

Oh, maar ik sport ook wel eens voor de TV, hoor. :D
Met gewichtjes enzo en ik doe ook mijn oude Tae Bo/kickboks oefeningen nog regelmatig voor de TV. Of sit ups. Want mijn buik wil ik plat houden. :D

TS, veel waterrijke voeding eten; fruit, groenten, rauwkost bij je lunch en avondeten. Tja, het klinkt misschien saai, maar het werkt wel. Je ontbijt is veel te suikerrijk, van te veel suiker kun je je dood- en doodmoe gaan voelen. Vanzelf gaat het niet, je moet echt aan de bak, hoe moeilijk ook. :(:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:52

Ik houd niet van saai brood (en denk niet dat ik weinig eet, als ik gewoon een normale actieve dag heb gaan er zo minstens 10 boterhammen doorheen, toen ik nog op school zat wel eens 16 op een dag - en het zijn biologische volkorenboterhammen) dus maak het leuk met sla, augurk, komkommer, tomaat - maar dat lust je niet lees ik - en ga zo maar door. Heerlijk! :9 En gezond.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:54

Ik herken je stukje enorm maar ik ben mezelf gaan realiseren dat in een keer je hele leefwijze omgooien, dat werkt niet.
Je vraagt dan in een keer te veel van jezelf en die grote veranderingen zijn moeilijk vol te houden.
Vooral als je moeite hebt om de dicipline op te brengen, dan kun je beter met kleine stapjes beginnen.
Belangrijk is om niet tegen jezelf te zeggen dat er bijvoorbeeld binnen korte tijd een aantal kilo's af moeten (tenminste ik weet niet of je ook wilt afvallen of alleen je leefstijl wilt aanpassen).
Stel geen termijnen maar begin gewoon rustig aan stapje voor stapje en uiteindelijk kom je er ook en het voordeel daarvan is dat je het dan ook volhoud en niet snel terug valt in oude gewoontes.
Voor mij werkt dit i.i.g. beter.

Dieeten en ineens veel gaan sporten dat is niks voor mij.
Nee kleine stapjes werken bij mij beter, bijvoorbeeld;
Van wit brood naar bruin brood overstappen.
Geen worst producten eten maar producten die mager en ook lekker zijn zoals;
filet amircan, rosbief, sommige ham soorten.
Minder koffie...ipv 6 koppen, 3 koppen..
Meer water drinken i.p.v. suikerhoudende dranken zoals cola.
Inplaats van volle mayonaise, yoghurt mayonaise.
Inplaats van 2 stukjes vlees, 1 stukje..
Inplaats van 3 suikerklontjes, 2 suikerklontjes...of zoetjes.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat sporten betreft ben ik gaan hardlopen maar in een keer te veel willen is niet goed en gaat tegen staan.
Ik heb met mezelf afgesproken om, om de dag te gaan hardlopen.
En omdat het niet altijd lukt heb ik mezelf een minimum van 2 keer per week opgelegd.
Dat is nog altijd beter dan niks.
(En met droog weer op de fiets naar het werk i.p.v. auto/motor/bromfiets whatever).
Ik doe altijd 3 kilometer (ong. 45 minuten) hardlopen met tussendoor wandelpauzes om op adem te komen.
Dat is goed vol te houden wanneer je geen conditie hebt zoals ik.
Daarnaast ben ik een vechtkunst gaan doen en dat is 1 X per week anderhalf uur trainen, dit is heel goed voor je conditie.
Maar goed niet iedereen vind een vechtsport leuk maar kies iets wat bij je past en wat je leuk lijkt.
Genoeg keuze tegenwoordig, fitness, zumba, tae bo etc...

Sorry voor mijn lange verhaal.. :P

Het gaat er om dat je dingen niet overdrijft en niet in 1 keer te veel van jezelf gaat vragen.
Begin met kleine dingen en breid die langzaam uit, dan raak je makkelijker gewend en val je minder snel terug in oude gewoontes.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 02-09-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:57

Hahaha, ik kan ook zoveel boterhammen eten!! Ik doe er ook vaak iets op als komkommer, paprika, (cherry)tomaatjes, heerlijk!!! Ik moet ook altijd lachen als mensen zien hoeveel ik eigenlijk eet (best veel namelijk), maar het is gewoon de combinatie van voedingsproducten, die het 'm doen. Want ik eet echt behoorlijk veel voor zo'n klein, slank vrouwtje als ik ben...... 8-)

Van dieten word je dik, omdat je na een dieet snel weer terug valt in je oude patroon. Het enige wat helpt is je leefwijze veranderen en als dat te moeilijk is, in kleine stapjes ergens beginnen, zoals flower hierboven al aangeeft......

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:59

Ze gapen mij ook altijd aan, ik ben ook nog eens vrij klein dus het ziet er best maf uit als je een heel overlevingspakket uit je tas haalt. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:59

oef moeilijk, maar serieus... Ik ben echt een slechte eter, lust bizar weinig. En zelfs ik heb lekkere gezonde dingen ontdekt... Als je bezig gaat, dan leer je het vanzelf.

En echt hoor, je doet aan ontbijten iig en dat is echt supergoed! En als je ook gewoon luncht en avondeten. Maakt het niet zoveel uit hoeveel kcal is, maar 3x per dag eten is echt het allerbelangrijkst. Laat je alsjeblieft niet verleiden tot het overslaan van maaltijden ;) ....

Je hebt ook van die smoothies bij de albert heijn, ontbijtsmoothies. Dat is gewoon vruchtensap/puree met haver erdoor heen gemalen (proef je niet ofzo) en is erg lekker vind ik persoonlijk. Wel veel kcal, maar wel gezond lijkt me (er is geen suiker aan toegevoegd) ....
Maar gewoon eens de producten die je neemt, vergelijken met vergelijkbare producten (die je net zo lekker vindt) scheelt al zoveel! Ook in je hoofd omdat je dan gewoon bewust bezig bent met voeding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:00

Whahahaaaa..... _O-
Overlevingspakket!!!

(Effe heel erg off topic, wat een heerlijk koppie heeft die Zaza van jou!!!) <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:08

De smoothies van de AH zijn inderdaad erg lekker! :9 En je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.
Er zijn veel gezonde dingen die erg lekker zijn hoor :j en je moet gewoon de goede balans zien te vinden tussen genoeg voedsel en genoeg beweging, die ligt bij iedereen ergens anders. Is alleen lastig te vinden voor sommige mensen, maar het moet te doen zijn!

(Dankjewel Twiggy2008! Ik had jouw profiel al bekeken, jij hebt ook een geweldige kruising - die kleur is heerlijk!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:40

Die AH smoothies zijn zalig inderdaad!! :9

(Fiffill, we hebben allebei twee heerlijke wolliebollies, hihi. :D
Dank je wel voor je compliment over Sam's warme kleurtje. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:02

vlaatjee schreef:
Ik eet als ontbijt altijd optimel 0% caramelvla met Cruesli (chocola). Is ook al calorievol, maar het enige wat ik eigenlijk naar binnen krijg 's ochtends. Eerst kon ik niet eens ontbijten want 's ochtends vroeg eten, gadver werd ik gewoon ziek van. Dus om dat te veranderen is al lastig.

Ik had ook een ontbijt probleem, kon echt niet of nauwelijks eten. Nu eet ik pap of brood. Verhuizen naar een land waar ze niet je favo hapjes hebben en dingen die zoet zijn onbetaalbaar voor me waren, heeft geholpen. Maar in het begin was ik nog zo verslaafd aan zoet dat ik broodjes met suiker at. :D
Zoet afwennen is een belangrijke stap. Dus bv een half vla half yoghurt doen en half choco product half gewonen muesli (of je begint met een kwart en voert het per week op) en dan per week opvoeren tot je aan yoghurt met muesli zit, met eventueel vers fruit voor nog wat zoet.
Het gekke is dat als je zoet niet meer gewend bent, je dingen snel te zoet gaat vinden en de hang naar slecht dus kleiner wordt.
Routine is ook belangrijk. Als je eenmaal iets gewend bent, bv elke dag om zeven uur 'savonds een blokje om, als doe je maar een heel kleintje als je geen zin hebt (meestal komt de zin wel als je eenmaal buiten stapt), is het lastig stil zitten als het zeven uur wordt, echt. Je moet gewoon je lichaam laten wennen dan gaat je geest mee. :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:07

Ik ben ook zo iemand die al dik wordt door te ademen :Y)
Ik moet héél erg op m'n voeding letten want iedere calorie laat zich netjes zien op m'n lijf :=
Overigens moest ik er dringend iets aan doen en ben ik ondertussen al begonnen.
Nu volhouden :=

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:53

hier precies het zelfde probleem. volg even je topic. :)

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 11:30

Ik hou eigenlijk vooral van chips, nootjes enzo. Een echte zoetekauw ben ik ook niet echt, dus dat scheelt wel weer. Maarja chips wordt je ook dik van ;)
Heb reactie gehad van de politie, mag de 13e op een voorlichting komen ivm me sollicitatie, dus ik MOET gaan bewegen, want die sporttest moet ik halen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:35

Nou succes.
Verder kun je, als je maar genoeg beweegt, en dat ga je doen, prima noten en chips eten als je maar niet gaat combineren met frisdrank. De frisdrank is veel schadelijker. Bij noten eten kost het nl al energies om ze te kauwen en verbrand je al een en ander voordat je gaat verteren.
Probeer ook niet meteen in een keer een zakje, maar verdeel het in kleine beetjes over de dag.
Met name noten zijn een goed vulling. Glas water er achteraan en je hebt twee uur geen honger meer. Prima toch?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:02

Ik moet altijd zo grinniken als Fiffill verteld dat ze met gemak 16 boterhammen kan eten :)) Zie het helemaal voor me!

Dat met die tomaten en komkommer op je brood ga ik ook eens doen, ik zat er gisteren nog aan te denken. Ik ben zo'n worst verslaafd mens, echt erg! Ik ben gelukkig niet meer dik, maar ik kan best nog wat meer aanpassingen maken :j
Mijn grootste euvel is dat ik wel MOET eten. Als ik mensen zie die een paar crackertjes op een dag eten...ik val al flauw bij het idee. Minstens 4-6 volkoren boterhammen op een dag moeten er hier toch echt wel in.
Een ander punt is dat ik veelste veel water drink (lees: zo'n 4-5 liter per dag). Ik heb altijd dorst en als ik gewoon thuis zit is dat niet zo'n probleem. Maar als ik in de bak sta en in 3 uur tijd 3 liter water naar binnen gooi, geloof me, je staat te trillen op je benen van het zout tekort :') Dus tijdens die uurtjes moet ik een AA drinken ofzo of een ander sportdrankje. Ik heb ontdekt dat het AA sportwater ook goed werkt.

Dus ook voor mij werkt 'grazen' het best. 's Avonds een flinke hoeveelheid enorm gezond voedsel erbij en je komt al een heel eind hoor :)
En tja, ik ben ook begonnen met dingen eten die ik eigenlijk niet zo lekker vind (zoals vegetarische worst of andere 'health' producten), maar als ik die nu 2 dagen niet in huis heb dan snak ik ernaar! Soms is het zo 'erg' dat als m'n man aan de chips wil dat ik zeg: "nee lief, ik neem wel een handje pittige tofublokjes, veel lekkerder!" :')
Ik eet trouwens ook gewoon vlees en vis. Als ik eens een avondje patat en kroketten eet oid, dan snak ik de volgende dag zo erg naar groenten! Dan eet ik echt gewoon 600gram gewokte groenten zonder iets anders erbij en dan zit ik zoooo te smullen <3

Een ander punt dat heel veel mensen vergeten bij het afvallen: Ontlasting! Toen ik dik was hoefde ik maar eens in de 3 dagen, maar nu ik zo gezond eet is het elke ochtend raak. Beetje gevoelig discussiepunt natuurlijk, maar ik merk ook het verschil met euhm....afvegen :') Waar ik vroeger echt m'n best moest doen, hoef ik nu alleen even voor de sier af te vegen, want ik weet toch wel dat het eigenlijk niet nodig is. Als er veel achterblijft, blijft er ook veel achter in je darmen en dat is heel erg ongezond en maakt je buik ook dikker dan ie eigenlijk is. Bij 'schone' ontlasting blijft er veel minder achter in je darmen :) Dus dat is nog een goede motivatietechniek! (voor mij dan)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:12

Weinig eten, als een paar crackertjes op een dag, werkt averechts. Je lichaam gaat dan in hongerwinterstand en het meeste wat binnenkomt wordt dan juist opgeslagen als vet.
Als je zorgt dat je nooit honger hebt weet je lichaam dat het niks op hoeft te slaan.

Daarbij zijn er natuurlijk mensen die weinig kunenn eten omdat hun maag zo klein is. Dat is een ander verhaal. Die hebben dan nl wel een voldaan gevoel, maar die komen dan ook niet aan van ene slagroomtaart (spreek uit ervaring).

Het is echt heel belangrijk om het seintje aan je lichaam te geven dat het niks op hoeft te slaan omdat er altijd wel wat komt.

En ja, bij gezonde ontlasting hoef je niet te vegen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:14

Je kan beter water drinken dan frisdrank, dat wel... 4/5 liter is wel ontzettend veel zeg :wow: ik mag dan wel veel eten, maar zoveel drink ik echt niet. :P

Phormi, misschien vindt je vegetarische kruidenpaté wat? Dat is heel lekker met een augurkje of een stukje rode paprika op brood! :9
En nog gezond ook.
Ik maak mijn brood het liefst zo lekker mogelijk hoor... broodje kaas + sla, broodje vega kruidenpaté met augurk, broodje smeerkaas met tomaat en wat peper, broodje avocado met citroensap en wat zout, broodje pindakaas met komkommer... :9
Of een lekkere tosti met kaas, tomaat en pesto. :Y)

Ik eet geen vlees/vis, noten zijn goede vervangers en je hebt ook minder vette noten. Macadamianoten zijn bijv. ontzettend vet maar hazelnootjes of amandelen al veel minder... ik weet niet of jullie van salades houden, maar als je dat een beetje leuk aankleed (nootjes erdoorheen, uitje, augurkje, paar kaasblokjes, verschillende soorten sla etc.) dan kan dat ook best vullend zijn. Is ook lekker voor tussen de middag. :j

@phormi op school vroeger werd ik ook vaak "uitgelachen" of raar aangekeken omdat ik van die gigantische broodpakketten mee had (meestal had ik er minstens twee omdat het niet in één zakje paste :') ).

Ik moet zeggen dat ik wel een kleine maag heb, ik kan echt niet veel in één keer tegelijk eten. :n Ik eet eerder de hele dag door mijn brood dan dat ik ze alle 16 in één keer naar binnen werk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:25

Ik vind elke vorm van vega worst/pate-achtig iets onwijs lekker :9
En broodje avocado is bij mij ook een echte favoriet, vooral nog met een klein beetje knoflook eroverheen.

Ja, ik drink onwijs veel water, echt niet normaal :') 's Ochtends een kopje koffie, en dan de hele dag niets anders dan water water en nog eens water. Behalve als ik dus in de bak sta, dan gaat er ook een AA'tje bij, die heb ik dan ook keihard nodig.

Ik lach je niet uit hoor Fif :D Ik vind het gewoon een grappig plaatje in m'n hoofd :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:32

Hoe ik dat doe,
Nou ja, ik ben ook niet helemaal gezond hoor, ik drink in het weekend soms best veel.

Mijn ouders hadden een groente&fruit zaak, dus daar ben ik opgegroeit. Ik ben nu nog gek op fruit :9. Groente wat minder maar ik lust wel een hoop.

Sportschool ga ik ook niet heen, werk in de horeca dus 32/40 uur loop ik de benen uit mn lijf. Plus elke dag nog naar mn paard.
Nou oke, die sla ik soms een dag over omdat dat makkelijk eens kan.
Zoetigheid in de supermarkt laten staan, altijd vers fruit in huis hebben, en laat de hond eens extra uit.
Ga mét je paard rennen ipv erop zitten :D.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:44

Lusitana schreef:
Weinig eten, als een paar crackertjes op een dag, werkt averechts. Je lichaam gaat dan in hongerwinterstand en het meeste wat binnenkomt wordt dan juist opgeslagen als vet.
Als je zorgt dat je nooit honger hebt weet je lichaam dat het niks op hoeft te slaan.

Daarbij zijn er natuurlijk mensen die weinig kunenn eten omdat hun maag zo klein is. Dat is een ander verhaal. Die hebben dan nl wel een voldaan gevoel, maar die komen dan ook niet aan van ene slagroomtaart (spreek uit ervaring).

Het is echt heel belangrijk om het seintje aan je lichaam te geven dat het niks op hoeft te slaan omdat er altijd wel wat komt.

Mee eens, ik vind van mezelf wel 'gezonde' dingen lekker (fruit, walnoten, groenten). Alleen ik at te onregelmatig en te weinig op een maaltijd. En dan heb je telkens weer kleine trek en dan eet je weer een cracker met kaas. Door regelmatiger te eten en eigenlijk ook meer ben ik juist slanker geworden. :D 's Ochtends probeer ik echt zoveel mogelijk te eten, dan komt mijn spijsvertering goed op gang ofzo en heb ik rond het middaguur ook weer genoeg trek om 3-4 broodjes te eten. :Y) En dan eet ik 's avonds nog avondeten (vooral groenten, af en toe een vleesvervanger erbij) en daarna bijna altijd alleen nog fruit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:48

Skygirl schreef:
Lusitana schreef:

Mee eens, ik vind van mezelf wel 'gezonde' dingen lekker (fruit, walnoten, groenten). Alleen ik at te onregelmatig en te weinig op een maaltijd. En dan heb je telkens weer kleine trek en dan eet je weer een cracker met kaas. Door regelmatiger te eten en eigenlijk ook meer ben ik juist slanker geworden. :D 's Ochtends probeer ik echt zoveel mogelijk te eten, dan komt mijn spijsvertering goed op gang ofzo en heb ik rond het middaguur ook weer genoeg trek om 3-4 broodjes te eten. :Y) En dan eet ik 's avonds nog avondeten (vooral groenten, af en toe een vleesvervanger erbij) en daarna bijna altijd alleen nog fruit.

En wat is voor jou dan zoveel mogelijk? Ik ben namelijk iemand die 's ochtends eindeloos zou kunnen eten, maar de meeste mensen niet. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:54

Het is ook niet altijd even makkelijk, vooral niet als je boodschappen moet halen en de supermarkt ligt nu eenmaal vol met lekkere en ongezonde dingen.......

Ik heb ook aanleg om wat sneller aan te komen dan de gemiddelde vrouw, maar toch ben ik niet dik/vol.
Heb al jaren maatje 38...maar daar moet ik ook zeker wat voor doen en gaat niet vanzelf.
Ik leef buiten het feit om dat ik rook 'gezond', dat roken stoort me regelmatig en ik ben al meedere keren gestopt maar dan gebeurd er weer iets in je leven met veel stress of emotie ect en dan val ik weer terug in deze slechte gewoonte.
Het is het enige wat me tot nu toe nog niet gelukt is om vol te houden.
Ik eet iedere dag:
Ochtend: 2 boterhammen met kaas
Middag: 2 boterhammen met 1 of soms 2 stuks fruit
Avond: verse groenten, meestal rijst en vlees of vis, soms vervangen we de rijst voor aardappels.
Tussendoortjes neem ik niet alleen op donderdag en zondag als ik ga hardlopen....

Verder sport ik veel en dat is niet makkelijk met een reumatische aandoening, maar het motiveert aan de andere kant ook...de dagen dat ik me goed voel gebruik ik ook gelijk om extra te bewegen.
Sinds enkele maanden is donderdag en zondag mn vaste hardloopdag, soms ben ik zo moe na een werkdag en de paarden verzorgen dat het me de nodige moeite kost om me om te kleden en weer op pad te gaan, maar het MOET.......anders heb ik iedere keer wel een ander excuus om niet gaan en als ik eenmaal aan het lopen ben gaat het vaak ook wel weer.

Wbt het eten, wij koken thuis over het algemeen vers, vers groenten, vlees van de slager en weinig vet.
Dat betekent niet dat wij nooit een patatje eten, maar we beperken dit wel tot hooguit 1 keer in de 2 of 3 weken.
Ik snoep ook wel eens, maar doe dit alleen op de dagen dat ik hardloop.
Soms heb ik ook op andere dagen wel eens zin in iets lekkers tussendoor, dan weeg ik af of ik op die dag tijd heb om extra hard te lopen, heb ik dat niet dan heb ik pech en laat ik het tussendoortje staan.
Iets lekkers tussendoor eten staat voor mij gelijk aan extra bewegen.......dat kun je jezelf gewoon aanleren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:03

Je moet vooral haalbare doelen stellen. Nooit meer chips is geen haalbaar doel.
Eetgewoontes kan je maar langzaam veranderen, het moet nl. wel leuk blijven.
Om op die chips terug te komen; als je onbedwingbare trek in chips hebt, pak dan niet die hele zak maar doe wat in een schaaltje en berg de rest weer op. Waarschijnlijk lukt het dan beter om dat wat binnen de perken te houden. Dat kan je gaan uitbreiden door bijv. max 2 x per week chips te eten.
Zelfde met sporten. Doe wat je echt leuk vindt, en ga niet te lang en te vaak. Bouw dat liever rustig op.
Verder is het echt belangrijk dat je toch probeert om voldoende te eten. Daarmee voorkom je snoepen. Dus elke 3 uur even een boterhammetje, stukje fruit, bakje yoghurt ofzo.
Tenslotte; suiker heeft een heel naar bij-effect; eerst krijgt je bloed een enorme suikerpiek, als reactie maak je even veel insuline aan, en als gevolg daarvan krijg je een lage suikerspiegel waardoor je sterk hongergevoel krijgt.
Als ik een snoepje of koekje eet en daarna niks, krijg ik ongeveer een dik half uur daarna een enorme trek.
Je voorkomt dit door suikers te vermijden. Complexe koolhydraten zoals in brood, geven een veel geleidelijker bloedbeeld, zodat dit effect niet optreedt.