Hart slaat over

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Hart slaat over

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:51

oohw wat appart! Fijn dat het zo goed gaat!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:56

fijn dat je het met het minderen in thee kunt beperken.
Moet zeggen dat ik dit ook wel eens heb :j
weet niet waardoor het komt maar het voelt elke keer zwaar vervelend. De eerste keren dacht ik serieus dat ik een hartaanval kreeg! mocht het een andere wending krijgen en frequenter voorkomen zal ik toch wel eens langs de doc gaan :j

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:57

Ik heb er ook al een paar maanden last van,
erg vervelend en zit er ook behoorlijk mee.

De dokter zecht dat het door mijn chronische hyperventelatie komt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:26

Dat je hart een slag over lijkt te slaan (vaak een halve slag) komt geloof ik gemiddeld per persoon 1 keer per uur voor. Als je hart dan vol bloed zit voel je de slag erna extra goed. Schijnt erger te worden als je alcohol op hebt en/of op je linkerzij ligt, maar het kan geen kwaad in principe :)
Ik voel het ook regelmatig, en vooral als je ervan schrikt krijg je daarna nog een paar slagen die je erg goed voelt...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:56

IK heb het ook....en wat vooral niet helpt...is gaan tellen / voelen / je druk maken.

Heel veel mensen hebben het zonder dat ze het ook maar weten. Geen drama, als je contstant niks anders hebt wordt het een ander verhaal....maar tot die tijd...niet teveel aan denken en rustig blijven.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:44

haha, is moeilijk hoor Kitty ;)

Ik heb het al jaren en sinds een tijdje heb ik weer even zo'n "druk maak periode". Zit ik idd te voelen wat ie nou precies doet, hoe hard mn hartslag gaat, me druk maken omdat ik dan vind dat ie te hard klopt en ik weet dat ik door het drukmaken het juist erger maak, maar kan me dan niet relaxen. Heeel erg stom! Maarja, ben ook een beetje een hyperventilatie persoontje, dus het klopt wat je dokter zegt Jockey, dat is echt een trigger!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:49

Yessy schreef:
Dat je hart een slag over lijkt te slaan (vaak een halve slag) komt geloof ik gemiddeld per persoon 1 keer per uur voor. Als je hart dan vol bloed zit voel je de slag erna extra goed. Schijnt erger te worden als je alcohol op hebt en/of op je linkerzij ligt, maar het kan geen kwaad in principe :)
Ik voel het ook regelmatig, en vooral als je ervan schrikt krijg je daarna nog een paar slagen die je erg goed voelt...

Wat jij zegt als laatste, klopt volgens mij echt wel! Maar goed, je hoeft je er in principe niet druk om te maken omdat iedereen er wel last van heeft? Fijn om te weten. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:54

Zelfs als je er vaker dan gemiddeld last van hebt is het nog niet erg. De cardioloog heeft letterlijk gezegd, het is super vervelend, omdat je het zo goed voelt, maar het kan absoluut geen kwaad en laat je leven er niet door verzieken!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:06

ik heb het ook, krijg het door mijn ventolinpufje :=

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:58

Ik heb het ook gehad, en ben helemaal binnenste buiten gekeerd omdat mijn moeder zwaar hart patiënt was.
Maar het schijnt dus te komen dat je na een drukke dag in rust komt.

Cardioloog heeft mij dus verteld dat het ongevaarlijk is.
Maar als je er niet gerust op bent zou ik gewoon even je HA bellen voor een afspraak.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:44

Ik heb het ook vooral wanneer ik rust neem.

Heb een paar maanden geleden een hart filmpje laten maken, die was gewoon goed. Toch maak ik me soms wel zorgen, stom he?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:04

9 van de 10 keer gaat het om een onschuldige extrasystole die bijna bij iedereen voorkomt. Ik heb het ook met regelmaat en nu ik zwanger ben heb ik er ook veel meer last van. Je hart zegt als het ware: boem ... boem ... boem ... ... BOEM ... boem ... boem. Ik voel duidelijk het even 'stilstaan' en de daarna harde klop. Ik voel daarbij ook een soort 'plopje' hoog in mijn keel en kan soms even een fractie van een seconde een duizeling voelen. Ik ben kergezond en het kan absoluut geen kwaad. Vaak komt het opzetten juist als je uit gaat rusten. Stress, alcohol, bepaalde medicijnen en koffie kan het 'verergeren'.

Maar als je je zorgen maakt zou ik er gewoon eens naar laten kijken. Dat kan nooit geen kwaad en het is vanuit hier natuurlijk moeilijk om na te gaan of het onschuldig is en daarbij zijn we geen artsen natuurlijk ;)

Hier een korte uitleg:

Een extrasystole of overslag is een voortijdige samentrekking van de boezem (boezem- of supraventriculaire extrasystole) of de kamer (kamer- of ventriculaire extrasystole) van het hart. Na deze voortijdige samentrekking treedt een korte pauze in het hartritme op, het hart lijkt even stil te staan, gevolgd door een soms voelbare, zware hartslag.
Extrasystolen komen vaak voor, bij bijna iedereen, meestal in rust. Ze verdwijnen tijdens inspanning en zijn in het algemeen ongevaarlijk. Meestal gaan ze ongemerkt voorbij en hebben ze geen invloed op de normale pompwerking van het hart. Indien ze frekwent voorkomen kunnen extrasystolen hinderlijk zijn. Niet zozeer vanwege duidelijke lichamelijke klachten maar door het onaangename gevoel dat de hartslag even wordt onderbroken gevolgd door een in de borstkas voelbare zware slag.

Bron: http://gezondheid.exed.nl/diagnosehulp/ ... 1.&modus=2

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:55

Ik heb dit ook een tijdje gehad. :j Ik vond het een eng gevoel en had het ook als ik net ging liggen, maar nu is het al weer een lange tijd weg. Maak me er dus niet zo druk om.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:57

Heb ik ook. Is bij mij gevolg van trage schildklier. Ben hiervoor bij een cardioloog geweest en deze zei dat het geen kwaad kan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:24

Wat doen jullie als het opeens weer heel erg opspeelt?

Toevallig laatste tijd wat meer last en vandaag zat ik ff bij mn ouders en begon ie weer met overslaan en ik moest nog terug naar huis rijden, dus vond dat best vervelend. Tijdens het rijden sloeg ie ook best vaak over en nu ik weer thuis ben slaat ie af en toe ook nog over. Ik probeer me er niet druk om te maken, maar stiekem doe ik het toch ;) Hebben jullie tips hoe jullie de boel weer rustig krijgen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:45

Rustig krijgen op commando werkt niet, juist als ik rustig ga ontspannen gebeurd het... Ik heb het nog steeds, maar in mindere mate gelukkig. Wat ik momenteel wel heb ik vele last van mijn 'tietze', die steek net onder mijn linker borst. Ik vind het loos om daarvoor weer naar de HA te gaan omdat hij de vorige keer zei dat het niet erg was... Maar nu heb ik 2x een andere soort overslag gehad (dat hij gewoon serieus een aantal seconden op hol slaat en tig slagen doet waar je naar van wordt). Nu al 1,5 week niet meer, maar mocht dat nog eens langs komen ga ik zeker even langs. Die eentje overslaan kan ik nog wel handelen nu, maar dat op hol slaan wordt je echt naar van.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:50

@Tancreda: Dat heb ik dus ook, het overslaan en het "racen". Dat racen vind ik nog vervelender dan het overslaan! Maar toch zit ik me dr over op te fokken. Dat "racen" schijnt volgens de cardioloog ook niet gevaarlijk te zijn, maar wel vervelend. Hij gaat dan opeens zo ontzettend hard, niet normaal meer! Blegh, naar he, al dat gedoe...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:52

dit heb ik ook , heb een hartfilmpje laten maken en er bleek niks te zijn gelukkig.
Wil niet zeggen dat het voor jou ook zo geld :)

Bij mij is het stres, misschien heb jij ook veel stres?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:53

ik heb dat ook weleens..

maar mijn hart slaat altijd één keer minder dan hij hoort te doen oid. is mij een keer verteld

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:04

@Bitje: ik weet niet of het tegen mij was, of tegen Tancreda, maar bij mij kan het heel goed stress zijn. Gezeik op mn werk en heb heel hard gewerkt afgelopen 2 jaar en nu probeer ik mn rust te pakken, maar lukt niet helemaal ;) En ik ben ook gewoon graag druk bezig, haha. Maar vind het altijd zo naar als ie regelmatig overslaat. 1x vind ik niet erg, maar als ie het vaker achter elkaar doet, ga ik mezelf gelijk bang maken en dat is zooo dom, maar kan het niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:11

Ik heb ook zoiets, maar wat jullie omschrijven als die ene harde klopping van je hart nadat hij heeft overgeslagen, dat heb ik een aantal keren achter elkaar. Mijn hart slaat niet over, maar slaat soms een beetje op hol en klopt dan een paar keer achter elkaar heel hard. Normaal gesproken voel ik mijn hart helemaal niet, maar uit het niets voel ik hem dan opeens keihard en belachelijk snel kloppen en even plotseling als het opkomt gaat het ook weer over. Of ik nou zwaar lichamelijk werk uitvoer, op de bank zit of m'n veters zit te strikken. Soms heb ik het een paar dagen niet, soms enkele keren op een dag, en soms is het een harde klop en een andere keer houdt het echt een tijd aan.

Heb een week met een holterfoon rond gelopen en daar kwam inderdaad ook niets ernstigs uit. Ook bij mij komt het waarschijnlijk door stress.

Ik lees hierboven het advies om je er vooral niet al te druk om te maken. Dat probeer ik ook, ik maak me er geen zorgen om. Maar toch, elke keer als ik het weer heb, is het net alsof er een knopje wordt omgezet in mijn hoofd. Alles wat ik aan het doen of zeggen ben vergeet ik opeens eventjes en alle aandacht gaat dan automatisch naar mijn hart. Soms word ik er zelfs een beetje panisch van, terwijl ik ook wel weet dat ik niet dood ga ofzo :+ . Maar ik kan het niet uitzetten. Heel gek.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 21:12

Ik ben een enorme stresskip, kan mij druk maken om van alles en nog wat, maar het is niet dat het er extra is bij stress-volle situaties. Ik had het racen bijvoorbeeld toen ik lekker in het zonnetje naar een lesje zat te kijken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:17

Ik heb dat racen ook op de meest rare momenten. Zit ik lekker te kleppen op een verjaardag, of een kopje thee te drinken, of gewoon tijdens het werken. En de overslag heb ik ook op alle momenten, of ik nou sport of rustig zit...

Maarja, net slaat ie ook weer een paar keer over en dan toch begin ik me weer druk te maken. Ik wil gewoon dat ie normaal doet ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:42

joyce2 : Voor allebij :)
bij mij komt het door een niet fijne thuis situatie, maar stres van werk of andere dingen kan heel goed kunnen :j

het beste is misschien om even langs de huisarts te gaan en evt. een
hartfilm te maken. Dan weet je het zeker :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 21:47

Ja, als ik weer van die races heb ga ik dat zeker doen. Maar heb ook weer zoiets van; ik moet mij niet druk maken, mijn oom (ook HA) zei ook dat het niet iets is om je druk om te maken. Feit blijft wel dat ik vroeger als kind vaker hartfilmpjes heb laten maken vanwege 'raar' geluid (ruisje, maar toch ook weer niet), dus dat hou je ook wel in je achterhoofd ondanks dat het toen niets was.