Wanneer werden vrouwelijke mensenapen/mensen ongesteld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Re: Wanneer werden vrouwelijke mensenapen/mensen ongesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:45

Hoe kom je ineens op zo'n vraag? :=

ik zou het echt niet weten, hij lijkt me een verschrikking om in de middeleeuwen ongesteld te zijn geweest!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:48

Leinearthur schreef:
ik zou het echt niet weten, hij lijkt me een verschrikking om in de middeleeuwen ongesteld te zijn geweest!

Ach ze zullen best wat gehad hebben om het af te vegen of op te vangen. Net als luiers bij baby's.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:36

Leinearthur schreef:
Hoe kom je ineens op zo'n vraag? :=

Na aanleiding van een topic voor 18+. :+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:45

Suzanne F. schreef:
Liedje schreef:
Dat is geen feit. :D Dat is een geloof, toch? :j

Tja maar feit en geloof liggen vaak dicht bij elkaar. Je kan met veel feiten aankomen over de Darwin-theorie maar die geloven ze niet. Hun feit/geloof is het scheppingsverhaal.

Nou, alsjeblieft dan: hier heb je er eentje :D . Ik geloof er dus niks van dat we van de apen afstammen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:31

bevertje schreef:
Dat klopt niet hoor.. Alleen mensen en enkele apensoorten worden ongesteld.

Honden moeten ook endometrium 'verversen' alleen gebeurd dat niet door afstoting maar door resorbtie zoals bij de meeste zoogdieren. Daarom had ik ongesteld ook tussen aanhalingstekens gezet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:34

ik wil ook resorbtie :(

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:58

Sizzle schreef:
bevertje schreef:
Dat klopt niet hoor.. Alleen mensen en enkele apensoorten worden ongesteld.

Honden moeten ook endometrium 'verversen' alleen gebeurd dat niet door afstoting maar door resorbtie zoals bij de meeste zoogdieren. Daarom had ik ongesteld ook tussen aanhalingstekens gezet.

ah ok, ik snap wat je bedoeld.. Maar de benaming 'ongesteld/menstruatie' is dan gewoon niet van toepassing ;) Dat brengt weer verwarring met bijvoorbeeld de loopsheid van een hond.

Maar volgens mij zitten we op een lijn :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:53

Qimm schreef:
ik wil ook resorbtie :(

Hahaha ik ook.

Ik las eerst boeken over mensen in de grotbewoner tijd, daar werd dan beschreven dat ze iets van mammoetwol of iets dergelijks in een leren lapje deden en dat was dan soort van voorloper van het maandverband schijnbaar.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:07

Ik heb wel eens gehoord (geen idee of het klopt). Dat afrikaanse vrouwen het 'ophouden' en het dan laten lopen als ze gaan plassen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:45

Marieke_ schreef:
Ik heb wel eens gehoord (geen idee of het klopt). Dat afrikaanse vrouwen het 'ophouden' en het dan laten lopen als ze gaan plassen.

Klinkt handig. Kan ik me opgeven voor die cursus??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:47

Vala schreef:
Ik geloof er dus niks van dat we van de apen afstammen!

We stammen idd niet van de apen af.

Zie de uitleg van Phormicola en Schuur op de vorige pagina. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:30

Feit: we stammen dus niet (direct) af van de apen, maar waren de mensaap vrouwen toen ook al ongesteld en zo ja, wat deden ze er tegen.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:52

Oplikken? :?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:19

Zou het iets te maken hebben met dat wij rechtop lopen en daardoor resorptie niet mogelijk is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:35

Dribbel schreef:
Feit: we stammen dus niet (direct) af van de apen, maar waren de mensaap vrouwen toen ook al ongesteld en zo ja, wat deden ze er tegen.

10 miljoen jaar geleden hielden ze nog geen dagboeken bij dus ik ben bang dat je hier nooit achter gaat komen.. In 'de stam van de holebeer' gebuikte Ayla volgens mij stukjes bast :P

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:39

Suzanne F. schreef:
Marieke_ schreef:

Klinkt handig. Kan ik me opgeven voor die cursus??

En dan een verschrikkelijke lachbui krijgen :+

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:43

resorptie is denk ik niet het goede woord, als je geen bevruchting hebt van de eicel, dan wordt het opgebouwde baarmoederweefsel (endometrium) afgebroken.
Doordat de mens een ander type placenta vormt bij de zwangerschap als de meeste andere dieren bouwen wij veel meer baarmoederweefsel op. En dit kan het lichaam simpelweg niet allemaal zelf afbreken, en dus wordt het uitgestoten.

Loopsheid bij de hond komt doordat er een verhoogde doorbloeding is van de geslachtsorganen in de bronstperiode. Door de hoge druk wordt er dus wat bloed verloren.

uit mijn embryologiecursus: '' dit vaginale bloedverlies valt hier dus samen met de maximale ontwikkeling van het endometrium en is dus volledig tegengesteld aan de situatie bij primaten waar de vaginale uitvloei wijst op de massale afbraak van het endometrium."

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:50

troi schreef:
Dribbel schreef:

10 miljoen jaar geleden hielden ze nog geen dagboeken bij dus ik ben bang dat je hier nooit achter gaat komen.. In 'de stam van de holebeer' gebuikte Ayla volgens mij stukjes bast :P

Hahaha die boeken heb ik dus ook gelezen, maar zij gebruikte toch juist een soort wol wat ze dan uitwaste in de rivier?