Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:36

ikke129 schreef:
ik ben donor en zat laatst te kijken hoe ik kan regelen dat de rest naar de wetenschap gaat. contact opnemen met academisch ziekenhuis maar hoe? opbellen en zeggen ik wil mijn lichaam afstaan als ik dood ben? :P

ik wil dat iedereen mij blijft herinneren hoe ik ben en niet zo schijnheilig naar mijn graf komt om daar even een bloemetje neer te leggen en misschien tegen me aan te praten.. als ze dat nu niet doen hoeft t voor mij dan ook niet.. klinkt hard maar zo denk ik erover.. en als ze zo een nieuwe operatietechniek uit kunnen proberen en zo meer levens kunnen redden heb ik dat liever.. ik heb er toch nix meer aan en onder de grond ligt het alleen maar weg te rotten.

http://www.doodeenvoudig.nl/index.php?view=items&cid=26&id=212&option=com_quickfaq&Itemid=13

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:37

Maakt mij niks uit Mindim :D Ik zou het gaaf vinden als m'n lichaam voor iets raars zou worden gebruikt. Hoe vreemder, hoe beter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:37

vanLotje schreef:
zie ik toch anders...in beide gevallen maak ik iemand blij met iets waar ik niets meer mee doe.
Tuurlijk is het fijn als mijn nier iemands leven redt, maar als diezelfde nier bij kan dragen naar onderzoek, vind ik dat ook best.
Wel NADAT alle bruikbare organen/huid etc eruit zijn geplukt, dat wel.

Citaat:
In principe kunt u óf uzelf registreren als orgaan- en weefseldonor óf uw lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap. Het is niet mogelijk om na overlijden eerst organen en weefsels voor transplantatie te laten uitnemen en vervolgens het lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap. Bij registratie voor beiden zal worden gekozen voor orgaan- en weefseldonatie.

Yunomi

Re: Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:44

Ik wil wel donor worden van inwendige organen, maar wil niet dat mijn lichaam word gebruikt voor de wetenschap.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:45

Ik weet dat als je overlijdt in het ziekenhuis en je bent geregistreerd donor, het toch nogmaals door de betrokken arts door met de familie wordt besproken wat de persoon in kwestie ooit heeft aangegeven, misschien heben ze het er ooit over gehad.
Als ie donor is, dan heb je weer keuzes in wat wel en niet wordt bekeken als optie om te gebruiken. Soms willen nabestaanden absoluut níet dat men onderdelen van de ogen gebruikt.
Laatst had ik een man die altijd had aangegeven zijn lichaam aan de wetenschap ter beschikking te stellen, de familie had toen toch het laatste woord; het werd een begrafenis, het is toen niet doorgegaan omdat zij teveel moeite mee hadden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:49

[quote]
In principe kunt u óf uzelf registreren als orgaan- en weefseldonor óf uw lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap. Het is niet mogelijk om na overlijden eerst organen en weefsels voor transplantatie te laten uitnemen en vervolgens het lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap. Bij registratie voor beiden zal worden gekozen voor orgaan- en weefseldonatie.
[/quote

noujaaaa. Wat mal! Dus ik mag OF iemands leven redden, OF de wetenschap gelegenheid geven nieuwe dingen te leren, maar niet allebei?

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:50

Volgens mij heeft dat met de behandeling en bewerking van het lichaam te maken.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:53

misschien is dat "technisch" gezien wel neit mogelijk :Y)

Ik vind het trouwens maar niks dat de nabestaanden dan alsnog de keuze hebben, ik bedoel je vult toch niet voor niets een donorregister in!
Ik heb nu trouwens op mijn donorregister staan dat ik mijn nabestaanden laat beslissen dus het is niet zo dat ik het niet belangrijk vind wat zij vinden. (ik weet dat vooral mijn moeder er moeite mee heeft, maar ze zijn wel op de hoogte van mijn wensen wat dat betreft,kan ze zelf kijken of ze het aan kan als het ware)
Maar mocht ik mijn ouders "overleven" wat wel de bedoeling is ;)
Dan laat ik het dus wijzigen in wel donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:15

vanLotje schreef:
Citaat:
[/quote

noujaaaa. Wat mal! Dus ik mag OF iemands leven redden, OF de wetenschap gelegenheid geven nieuwe dingen te leren, maar niet allebei?

Men heeft niets aan je, wanneer men bijv. operatietechnieken op je moet oefenen op de lever of een ander orgaan en je organen zijn er niet. Men heeft misschien niet zoveel aan een 'lege' huls.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:36

mijn schoonvader gaat naar de universiteit in Utrecht als hij sterft, binnen een aantal uur wordt hij dan opgehaald, wij zijn daar allemaal van op de hoogte. Je kunt inderdaad dan niet lang afscheid nemen en ipv begravenis of crematie zullen we een herdenksdienst houden.
Het was trouwens wel laatst in het nieuws dat ze genoeg aanmeldingen hadden :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:36

Meestal wordt je gewoon voor studenten gebruikt als je voor de wetenschap gebruikt wordt.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:02

ik ben wel orgaan donor maar ik ben ook pas 14 nu zou ik er niet aan moeten denken dat mijn lichaam naar de wetenschap zou gaan maar misschien ligt dat later wel anders. ik vind het trouwens wel mooi dat mensen dat er voor over hebben.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:05

Ik wil wel donor worden, ik weet alleen nog niet precies wat ik wel en niet wil afstaan. Want ik vind het zelf wel een naar idee dat m'n huid enz ook weggehaald wordt. Maar sowieso alles wat binnenin zit wil ik afstaan.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:28

Peuk schreef:
Ik wil wel donor worden, ik weet alleen nog niet precies wat ik wel en niet wil afstaan. Want ik vind het zelf wel een naar idee dat m'n huid enz ook weggehaald wordt. Maar sowieso alles wat binnenin zit wil ik afstaan.

dat kun je later ook nog veranderen, als je onder het donor zijn :+ van keus bent veranderd

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:30

enniee schreef:
Peuk schreef:

dat kun je later ook nog veranderen, als je onder het donor zijn :+ van keus bent veranderd

Weet ik. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:33

Ik ben bewust geen donor en ook niet voor wetenschappelijk onderzoek.
Wel zou ik best bloed willen doneren maar ik weet eigenlijk niet eens hoe dat in Belgie geregeld is. Ik heb een vrij zeldzame bloedgroep dus het is best interessant voor ze denk ik.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:33

oke, :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:34

Urielle schreef:
Ik ben bewust geen donor en ook niet voor wetenschappelijk onderzoek.
Wel zou ik best bloed willen doneren maar ik weet eigenlijk niet eens hoe dat in Belgie geregeld is. Ik heb een vrij zeldzame bloedgroep dus het is best interessant voor ze denk ik.

Had een oom van m'n moeder ook, die kreeg elk halfjaar een oproepje of hij ook bloed wou doneren :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:34

Ik vraag me af of de mensen die absoluut geen donor willen zijn wel een orgaan zouden aannemen als ze dat nodig zouden hebben? Dat vind ik ergens wel een beetje dubbel namelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:42

Fiffill schreef:
Ik vraag me af of de mensen die absoluut geen donor willen zijn wel een orgaan zouden aannemen als ze dat nodig zouden hebben? Dat vind ik ergens wel een beetje dubbel namelijk.

Omdat ik nu nog niet in die situatie zit durf ik daar eigenlijk geen antwoord op te geven.
Enerzijds, naast mijn persoonlijke overtuiging is mijn lichaam zo gammel als een tuintafel, dus denk ik van: laat ook maar.
Anderzijds laat ik nu wel twee kleine kinderen achter, dus ik denk dat ik sowieso zolang de kinderen minderjarig zijn idd wel een donororgaan zou aannemen. En een mens heeft een zeer sterke overlevingsdrang, ik weet niet hoeveel ik in de praktijk echt hecht aan het leven.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:44

Fiffell ik zelf ben geen donor maar puur om het feit dat mijn organen door vanalles en nog wat zijn aangetast dus ik zou het wel aannemen van iemand anders maar doe een ander er geen plezier mee

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:49

Ik zou zelf niet voor de wetenschap gebruikt willen worden.
Heb het eens gezien op tv met echte lichamen. Hoe de penis werkte en welke weg een baby moet afleggen eer die geboren is. Was zeker interessant maar toen ik dat zag wilde ik daar niet voor gebruikt worden als ik dood ben.
Dus iedereen die dat wel kan en wilt, super

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:51

Je kunt je, als je twijfelt over je eigen gezondheid, evengoed opgeven voor donor.
De medici bepalen tenslotte wat bruikbaar is en wat niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:54

Ik ben zo iemand die zich altijd vergeet aan te melden als donor en laatst lag de site eruit. Door dit topic moest ik er weer aan denken en ik heb me dus maar meteen aangemeld. Ik wil niet dat mijn lijk naar de wetenschap gaat. Dit bezorgd me op de een of andere manier gewoon een heel wee gevoel. Mss had ik dat boek over een bodyfarm in Amerika niet moeten lezen. Ik sta wel alles af, afgezien van hoornvlies, bloedvaten en de huid. Dat vind ik een akelig idee, al ben ik dan dood. Het voelt niet goed. Verder mogen ze alles gebruiken.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:01

Ik begrijp bovenstaande reactie enerzijds wel, anderszijds denk ik, denkt men er wel eens over na wat je eigen doodsoorzaak zal zijn, misschien kom je wel onder een trein, dan liggen je bloedvaten en hoornvliezen ook niet meer op zijn plek.. Hoe dan ook, wíj kunnen er zelf niets meer mee.