Harde lenzen met paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:45

ik rij alleen wedstrijden in een binnenbak, maar dat gaat goed.
tuurlijk je krijgt wel s een stofje in je ogen, maar ik heb er niet veel last van over het algemeen.
ook uitmesten, opstrooien en poetsen doe ik zo..zonder bril op

Iris82

Re: Harde lenzen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:48

Ik heb er gruwelijk veel last van gehad. Tot en met het NK 8tal, waarbij ik als kopman moest rijden met dikke dikke rode ogen, ik zag helemaal niets meer. Nou had ik een superknol die de proef zo ongeveer uit haar hoofd kende en dat was mijn redding, maar lief lachen naar de jury zat er niet echt bij. :')

Harde lenzen en paardrijden was voor mij echt geen doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:51

DendroFleur schreef:
Ik heb harde lenzen en inderdaad last van stof. Moet soms echt mijn lens uithalen omdat het anders pijn blijf doen. Maar overgaan naar zachte lenzen schijnt voor mij geen optie te zijn omdat mijn ogen dan hun vorm verliezen en waarschijnlijk achteruit gaan.
Zachte lenzen zijn wel gevoeliger voor infecties maar zeker bij een kleine afwijking het proberen waard.

Dat klopt, harde lenzen vervormen je oog iets zodat je ogen iets beter zijn. Zodra je geen lenzen meer draagt of alleen zachte lenzen gaat dragen gaan je ogen weer terug naar je oude sterkte. Bij mij was het eerst 4.5 en 4.25 en met harde lenzen 3.5 en 3.25 nadat ik zachte lenzen ben gaan gebruiken gingen ze weer terug naar 4.5 en 4.25.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:55

Ik heb zachte maand lenzen en vind deze ideaal. Nooit last van met paardrijden, kan ook prima zonder zonnebril in de zomer rijden.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:02

Cookies schreef:
DendroFleur schreef:
Ik heb harde lenzen en inderdaad last van stof. Moet soms echt mijn lens uithalen omdat het anders pijn blijf doen. Maar overgaan naar zachte lenzen schijnt voor mij geen optie te zijn omdat mijn ogen dan hun vorm verliezen en waarschijnlijk achteruit gaan.
Zachte lenzen zijn wel gevoeliger voor infecties maar zeker bij een kleine afwijking het proberen waard.

Dat klopt, harde lenzen vervormen je oog iets zodat je ogen iets beter zijn. Zodra je geen lenzen meer draagt of alleen zachte lenzen gaat dragen gaan je ogen weer terug naar je oude sterkte. Bij mij was het eerst 4.5 en 4.25 en met harde lenzen 3.5 en 3.25 nadat ik zachte lenzen ben gaan gebruiken gingen ze weer terug naar 4.5 en 4.25.

Maar ze gaan niet verder achteruit als je eerst harde lenzen hebt gedragen en daarna over gaat naar zachte lenzen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:05

Nee bij mij niet. Ik heb een paar jaar geleden mijn ogen laten laseren en toen zeiden ze daar ook dat je een maand geen lenzen in mocht voor de onderzoeken. Zodat je ogen hun normale sterkte weer aan kunnen nemen. Ogen laten laseren is natuurlijk nog handiger met paardrijden. :D

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:09

Jaa, maar dat durf ik niet aan. Het is inderdaad wel de ideale oplossing ;)

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:12

Ik heb sinds kort zachte lensen,
Is heel fijn ik heb er helemaal geen problemen mee gehad.
Paardrijden is ook heel fijn ermee.
Dus ik zou zeggen ga voor zachte lensen

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:13

Hoe zit dat nou met zachte lenzen, als er een bacterie erachter zit dan beschadigd dat toch je oog? Tenminste als je het niet zo goed schoonmaakt..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:18

Zachte lenzen zijn van een materiaal gemaakt waar makkelijker bacteriën aan vast gaan zitten. Verder liggen ze direct op je oog zodat er minder zuurstof en traanvocht bij kan komen. Zo kunnen infecties makkelijker groeien. Vandaar dus goed schoonmaken, spoelen en in verse vloeistof bewaren.

Harde lenzen drijven meer op je traanvocht waardoor het onder de lens beter schoonspoelt, helaas spoelt er ook wel eens een stofje mee onder je lens... En het materiaal is 'gladder' waardoor bacteriën niet makkelijk kunnen blijven zitten.

Deze site is trouwens erg informatief: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/conta ... inleiding/

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:22

Ik heb ook harde lenzen.
In onze (stoffige) binnenbak zet ik altijd mijn bril op anders is het geen doen.
Buiten gaat prima, ik zet een zonnebril op als het waait (en ook als de zon schijnt 8-) )
Ik heb zachte lenzen gehad. Ik kreeg vaatingroei en mag nu nooit meer zachte lenzen.
Die vaatingroei kwam doordat mijn ogen te weinig zuurstof kregen door de lenzen.
Dus vaak laten controleren en niet bezuinigen op je lenzen!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:26

Ik maak ze nooit schoon, hoeft ook niet. Gooi ze 's avonds in lenzenbakje met vloeistof en klaar is kees. Zou echt voor zachte gaan als ik jou was, mijn opticien raadt harde lenzen ook echt af met paardrijden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:29

hoi hoi,
ik had ook harde lenzen maar was niet te doen
mijn ogen deden pijn
ze schoten naar boven en zaten klem in tussen de oog bol en de oogkast
stof er pijnlijk en zon licht verblinden hield heel de dag mijn ogen wijd open
ik heb een cilinder en kon geen zachte lezen wat ik er gjammer vind en lazeren durf ik niet

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:35

Ik heb ook nachtlenzen en wil niets anders meer. Echt ideaal. 's Nachts als ik slaap lenzen in en overdag niets. Veel minder last van mijn ogen dan met bril of zachte lenzen.

@ilovetessa: vraag eens andere lenzenvloeistof. Ik had in het begin echt dat ik na het inzetten mijn ogen bijna niet meer open kon doen 's avonds. Nu heb ik dunnere vloeistof en gaat het echt zoooooveel beter!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:43

hutch84 schreef:
hoi hoi,
ik had ook harde lenzen maar was niet te doen
mijn ogen deden pijn
ze schoten naar boven en zaten klem in tussen de oog bol en de oogkast
stof er pijnlijk en zon licht verblinden hield heel de dag mijn ogen wijd open
ik heb een cilinder en kon geen zachte lezen wat ik er gjammer vind en lazeren durf ik niet

Met cilinder kun je prima zachte lenzen hoor. Ik heb en een behoorlijke sterkte en een behoorlijke cilinder...en ook nog behoorlijk droge ogen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:47

Ik heb een cilinder en zachte lenzen, maar ze krijgen m niet zo scherp als met harde lenzen helaas.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:51

Ik heb harde lenzen, maar ik heb niet heel snel last van stof bij de lenzen. Als ik buiten ga rijden en het is erg droog en warm geweest (en dus stoffig) dan doe ik meestal wel een zonnebril op voor de zekerheid. Ik heb bij de paarden bijna nog nooit mijn lenzen even uit moeten doen om ze schoon te maken en weer opnieuw in te doen door stof.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:09

Harde lenzen waren bij mij een drama, met zachte heb ik eigenlijk nooit ergens last van. Maar zoals al gezegd is, bij zachte voel je de stofjes gewoon minder, dus dat is eigenlijk een stuk slechter voor je oog...

magicmist schreef:
ik kan geen zachte lenzen, want heb een te grote cylinder

Hoe groot is jou cilinder dan wel niet? :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:43

Zo als ik die reacties lees zou ik bijna niet meer aan de harde lenzen durven in samenwerking met de paardenwereld. :=

Gelukkig heb ik ze al :D

Ik heb sinds m'n 8e lenzen en rijdt er altijd al mee. Ben nu 18 en bevalt me nog steeds.
Het is idd wel pijnlijk als er stof of zand onder komt, maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit vaak last van. Soms een keer komt er wat onder, en ben je even bezig met knipperen en tranen om het eruit te krijgen.... Maar dit is misschien bij mij 1 keer op de 50 keer dat ik naar stal ga. Dus dat valt hartstikke mee.
Ik vind harde ook fijner.. Heb voor een week zachte gehad met de wintersport maar dat vond ik dan weer een drama. Die grote lubberige dingen... Uitdoen moet je ze uit je ogen pakken, ik maakte ze dan altijd kapot met m'n nagels.. Zaten ze weer omgebogen, kortom ik vond het heeeelemaal niets. Was blij toen ik na die week weer lekker m'n harde lenzen in kon doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:09

Ik snap niet waar jullie allemaal last van hebben := Ik heb al 17 jaar harde lenzen en ik heb er hoegenaamd nooit last van bij de paarden, hooguit een keer als ik met een groep mee op buitenrit ga en ik galoppeer als hekkensluiter over het zandpad ofzo :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:42

Pinacolada schreef:
Zou echt voor zachte gaan als ik jou was, mijn opticien raadt harde lenzen ook echt af met paardrijden.

Een opticien zal zelden harde lenzen aanraden... oogartsen daarentegen vervloeken de zachte lenzen bijna :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:47

Ik heb zachte lenzen en dat gaat prima. Mijn moeder heeft dan wel niks met paarden, maar die heeft harde lenzen en als die thuis al iets in haar ogen krijgt aan stof zit ze al te janken laat staan bij stoffige paarden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:49

Ik heb zachte maandlezen, zou nooit harde willen. Doet echt veel pijn als je er iets achter krijgt! En met zachte lenzen is het al klote. Met paardrijden heb ik nergens last van trouwens.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 06:31

Blue_Eyes schreef:
Ik snap niet waar jullie allemaal last van hebben := Ik heb al 17 jaar harde lenzen en ik heb er hoegenaamd nooit last van bij de paarden, hooguit een keer als ik met een groep mee op buitenrit ga en ik galoppeer als hekkensluiter over het zandpad ofzo :D

Ik ook. Of als ik echt een keer heel fanatiek aan het opstrooien ben met heel stoffig stro en er door heen ga lopen. Dan wacht ik expres even een minuutje of 5 tot het stof weer ligt voor de zekerheid.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 06:36

Ik denk dat het ook een beetje per persoon verschillend is. Ik had van mn harde lenzen veel last. (ondertussen wel 10 jaar gehad) Liep meer te huilen dan normaal te zijn.

Heeft je moeder wel eens zachte lenzen ingehad? Misschien dat ze dan ook om gaat :)