Anafylaxie, wie en hoe ga je er mee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Re: Anafylaxie, wie en hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:26

Oh bedankt voor de tip! Dat is zeker een goede. Nu heb ik er geen last van als ik het aanraak gelukkig en ik woon samen met mijn vriend :j maar wel handig om te weten!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:29

Mijn vriend heeft laatst (wonderbaarlijk) echt enorme rode plekken gekregen van pindasausbakken die hij moest wisselen (hij werkt als kok). Ik dacht ook dat het niet kon, maarja.. Het was echt smerig. :x Leek wel alsof er wit haar uitgegroeid kwam. :\

Kijk, het gaat er niet om dat je het aanraakt, maar meer dat er nog resten op tafel zouden kunnen zitten die je op je handen krijgt en dan weer binnenkrijgt als je je mond aanraakt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:37

Aanraken kan ook al voor een reactie zorgen. Ik werk ook in de keuken van een restaurant en moet soms met pindasaus werken (apparaat schoonmaken, zak verwisselen). Daarbij trek ik uit voorzorg handschoenen aan die ik direct daarna weggooi.

Door schade en schande leer je trouwens ook veel. Mijn vader zal nooit meer pinda's eten en daarna, zonder handen te wassen, voor mij wat te drinken inschenken. := Had toen een vrij lichte reactie daarop, maar je schrikt er wel van. Maakt je ook bewust hoe goed, hoe voorzichtig je er mee moet zijn.
Of zoenen met een vriendje terwijl hij net een broodje pindakaas achter de kiezen had. Mij is het niet overkomen, maar wel erover gelezen dat een meisje als gevolg daarvan een vette reactie had.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:00

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:25

Inderdaad Plien, heb je helemaal gelijk in. Je moet ook voorzichting zijn, alleen ik vergeet het nog vaak en ik voel me gewoon vaak lastig als ik ergens eet of vriendje heeft eten gemaakt..ben zo bang dat ik mensen teleurstel dan..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:23

Vraagje trouwens, ik heb via anafylaxie.nl (geloof ik) zo'n Epipen houder gekocht. Heb hem ook al binnen. Het is een super handig ding, zo kan je 'm makkelijk aan je broek klikken. Plus kaartjes met gebruiks aan wijzing en waarschuwing als het op straat ofzo gebeurd, maa waar kan je die het beste stoppen dat mensen dat vinden zo'n kaartje?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:36

Ik zou zeggen portemonnee. :)
Ik heb een portemonnee met een doorzichtig vakje als je m openklapt (voor je OV ofzo), als je m daar in doet dan valt ie goed op. Helemaal natuurlijk in combi met je medical bracelet.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:42

Ja ik heb niet zo'n armband, maar als het op straat gebeurd gaan niet mensen gelijk in je tas kijken..daar zit ik dus mee..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:28

Misschien aan je tas? Van die labels die je ook wel gebruikt als je gaat vliegen ofzo. Is wat opvallender dan in je tas. :)

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:26

Ik meld me ook! Ik heb ook een notenallergie. Ik ben allergisch voor walnoten, hazelnoten en amandelen.
Ik heb het al heel lang (op mijn 6e ofzo kwam ik erachter), dus inmiddels let ik erg goed op wat ik eet en weet ik wat ik wel of niet kan eten. Met uiteten is het inderdaad nog lastig, ik zeg altijd maar dat ik allergisch ben, want in de raarste gerechten, waar je het niet verwacht kunnen al sporen van noten zitten..
Gelukkig heb ik geen hele extreme reactie, dat ik gelijk naar het ziekenhuis moet, maar als ik al een piepie beetje noot proef, gaat mijn mond branden en word mijn ademhaling moeilijker.. heb ook wel eens gehad dat mijn gezicht (vooral rond mijn mond) helemaal rood en opgezet werd... niet zo fijnn..
Verder zit in veeel chocla (sporen van) noten...das erg jammer, want chocola is zoo lekker! :P

Frozenstar, ik zou je kaartje in je portomonee bewaren. Deze heb je waarschijnlijk dagelijks bij de hand en daar kijken mensen toch wel het snelst als er iets gebeurd denk ik.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:10

Is er iemand die toevallig een merknamenlijst ivm pinda allergie?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:11

Ik heb zo'n merknamenlijst, maar die is al wel een jaartje oud. Hoezo? :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:11

Hoe bedoel je dat Mar77?

Evaaa_: ja maar mensen grissen ook niet gelijk in je tas naar je portomonaie als je bijvoorbeeld op straat knockout gaat..

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:15

er zijn lijsten op voedingcentrum .nl waar precies op staat in welke producten pinda verwerkt zit. duurt alleen 14 dagen voor hij in huis is. En zo ongeduldig als ik ben......

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:20

Ik moet bekennen dat ik het bizar weinig heb gebruikt... Verpakkingen lezen gaat even snel!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:21

hahah ja maar ik ben echt nieuw in hierin. Mijn dochter van bijna 4 heeft het...

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:20

hoe zit het met speculaas en pepernoten. op sommige verpakkingen staat dat er wel sporen van noten en pinda's in kunnen zitten maar in sommige weer niet?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:58

Het "kan sporen bevatten / gemaakt in een fabriek waar ..." betekent dat er een risico is op een vervuiling van het product. Die vervuiling kan een heel klein kruimeltje zijn maar ook een hele pinda. In principe kan je de producten waar geen waarschuwing op staat eten want die zouden veilig moeten zijn.
Als je het niet vertrouwt, zou ik ze zelf bakken of bestellen bij http://www.allergiesupermarkt.nl :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:33

Kun je niet zo'n kettinkje omdoen?
Volgens mij heb je die in best leuke ontwerpen.
Dat valt wel op in geval van nood.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 08:46

Plien wat een super website!! Dankje ervoor!

Ik had vorige keer allemaal uitslag in het gezicht nadat mijn schoonmoeder me 3 zoenen had gegeten na het eten van pinda's, daar raakte ik zo van in paniek dat ik ging hyperventileren, maar dacht dat de allergie doorsloeg naar mijn luchtwegen weer. Dus toch naar het ziekenhuis gereden, kreeg toen pilletjes want ik was gewoon aan het hyperventileren enzo.
Gelukkig maar, maar voelde me wel stom (voel me dan banketstaaf dat ik eigenlijk voor niks in het ziekenhuis was :o)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:45

Frozenstar. :+

Eten jullie ook echt geen producten waar mogelijk noten en pinda's in zitten? Mijn vriend heeft een soort (rare) regel dat ie wel eet 'wordt gemaakt in een fabriek waar ook noten / pinda's verwerkt worden' maar niet: 'kan sporen bevatten van noten / pinda's'

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:31

ik heb ook een erge pinda allergie en astma.. Ben voor heel veel dingen allergisch en wordt van veel dingen benauwd.

zelfs een heftige reactie gehad omdat ik uit een beker dronk die was afgewassen in hetzelfde water als borden met pindasaus..
van de lucht van pindakaas word ik al misselijk maar misschien zit dat wel tussen de oren :o
als ik op verjaardagen ben en ik zie pinda's op tafel staan, dan neem ik al niks meer van de hapjes.
Want als 1 persoon eerst met zijn handen aan de pinda's zit, en neemt dan een kaasje of zo, en dan neem ik een kaasje, zit ik met een dikke lip of opgezette keel ^)

Gister had ik wat kroepoek, maar daar had vriendje aangezeten met pindavingers geloof ik want de slijmvliezen gingen meteen reageren.

vriend eet wel pindasaus en zo.. Maar dan ruimt hij de tafel af etc, ik raak niks aan. Daarna wast hij zijn handen, gezicht en poetst zijn tanden en dan pas mag hij weer bij me in de buurt komen :D
Heb ook eens een enorm dik oog gehad omdat iemand een vuiltje uit mijn oog haalde, maar die had net nasi met pindasaus gehad en dat zat nog aan zijn vinger.

Met uit eten gaan vraag ik idd ook altijd of er pinda's inzitten of dat het met pinda's is gemarineerd.

Had eens een maaltijdzakje uit de diepvries met varkensvlees.
Neem 1 hapje vlees en krijg meteen een reactie! spuug het uit en pak de verpakking er bij.. ja hoor, vlees gemarineerd met pinda's.. grr..

ik weet eigenlijk niet beter, in groep 3 kreeg ik mijn eerste en laatste zeer heftige reactie en sindsdien alleen 'kleine' ongelukjes gehad..

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:38

Ik ben zo allergisch voor wespen, bijen, dazen, horzels, bepaalde sporen(oa champignons) en sommige noten.

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe stalling en heb daar iedereen op de hoogte gebracht, ik heb de epipen nooit bij me enkel bewaar ik ze op plaatsen waar anderen bij kunnen (in auto, stalkast, andere auto, moijn moeder) en in manlief zijn platentas, ik ben 5 keer gestoken waarvan 4 keer een anafylactische shock gehad. 1 keer op een feestje waar mijn man optreed 2 keer op stal en 1 keer op het leidscheplein, ik had net mijn epipen gevonden toen ik op de grond lag en niets meer kon, gelukkig liep er een mannelijke dokter langs die de epipen herkende en wist wat hij er mee moest doen..

't is verschrikkelijk om er altijd maar rekening mee te moeten houden maar over het algemeen heb je zelf toch genoeg tijd om je te zelf te "redden"

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:16

Jeuz Petra, zo erg heb ik het (gelukkig) nog nooit gehad dat ik echt in shock raakte. Bizar zeg!
Gelukkig idd dat er er een dokter langsliep die het begreep.... :\

Ik eet ook niet iets waar maar het woord pinda's of noten op staat op de verpakking :+

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:55

@ Petra, pff.. dazen, dat is lastig! Ik weet niet waar je woont, maar hier 'stikt' het ervan in de zomer!

Wat heftig allemaal zeg! Zelf heb ik geen allergie, maar heb er wel mee te maken gehad. Ik werkte op een kinderdag verblijf, en 1 kindje op mijn groep 3jr, was extreem allergies voor pindas en noten. Alles op het KDV waar dit in kon zitten, kon de deur uit. En als leidster, moest je goed opletten, met wat je zelf op je brood deed, we mochten het echt niet meenemen na het werk. En ook smorgens thuis, moet je goed opletten!
Je knuffelt nogal veel met die kleine kids. Gelukkig waren we allemaal goed op de hoogte. Ook andere ouders, ivm verjaardagstractiaties.
Helaas is het wel een keer voorgekomen dat hij een aanval kreeg, dat was wel even schrikken. Een ander kindje had smorgens thuis pindakaas gegeten.

Als je zoiets nooit gehad hebt, kan het ook dan opeens ontwikkelen?

Ik reageer overigens wel heel heftig op muggen, maar daarvoor eigenlijk nog nooit een arts gezien. Hele grote bulten! jeuken gelukkig niet zo erg als bij andere mensen (als ik hun mag geloven)