migraine, ik word er gek van

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:15

Ik herken mezelf wel dat je dan in een liefst zo donker mogelijke kamer moet liggen en dat alsjeblieft dan niemand je komt storen hoe goed bedoeld ook. Hebben jullie het dan ook ( zoals ik het het bijna altijd het ergst aan de rechterkant, mijn slaap) dat als het dan na 4 of 5 dagen eindelijk een dag over is het dan opnieuw aan de andere kant begint? en dat je s´nachts wakker ligt van de pijn? Ik heb wel eens gedacht als het zo moet hoeft het van mij niet meer, het beinvloed je leven zo erg!!

muc

Re: migraine, ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

Ik heb het eigenlijk altijd aan de rechterkant. Als ik het erg heb denk ik idd wel eens, ik wil niet meer.... Maar als het weer weg is weet je niet eens meer hoeveel pijn het ook al weer doet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:37

ik heb het links of rechts bij me slaap. Soms komt het op tussen me ogen en als het daar zit dan wordt overgeven en alle ellende

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:46

@Muc: soms heb ik uitval van mn gezichtsvermogen, dus dat ik aan 1 kant blind word. Kan ook vaak niet uit mn woorden komen, of als ik moet typen, typ ik rare woorden. Ik zie vlekken voor mn ogen, ik kan duizelig worden, misselijk, soms overgeven (niet altijd gelukkig). En natuurlijk dat geweldige bonkende gevoel in je hoofd, het komt vaak vanuit mn nek en trekt dan door mn hoofd tot achter mn oog en voel het soms tot in mn neus (klinkt gek, maar is echt zo, 1 neusgat begint dan ook te lopen). De ene keer zit het echt achter in mn hoofd, de andere keer zit het meer achter mn oog.

Ik heb het nu al 8 jaar en gebruik Imigran (zowel neusspray als zetpillen) en tegen de misselijkheid gebruik ik Primperan zetpillen. Als ik migraine heb, zal ik ook gewoon door moeten werken, want als ik elke keer als ik migraine heb, naar huis moet, zou ik snel ontslagen worden... Maar moet zeggen dat ik ook bijna altijd gelijk mn medicijnen neem als ik het aan voel komen (al werken ze niet altijd, dus binnenkort weer ff langs de HA) Soms heb ik 3 aanvallen in een week, of een voor mijn gevoel 3 dagen durende aanval, soms heb ik 3 weken geen aanval, het wisselt dus heel erg en ook qua sterkte van de aanval. Dus als ik een lichte aanval heb en mn medicijnen slaan aan, kruip ik gewoon achter de laptop als ik me verveel en dan heb ik toch echt migraine ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:51

ik heb warschijnlijk ook migraine.

ik kreeg van de dokter zetpillen voor het overgeven en meer niet.
ik heb 2 dagen achter elkaar op bed gelegen zonder er uit te komen,
ik kon niet tegen licht en geluid.
ik kreeg ook een doof gevoel in mijn hand en dan werd ik ineens heel moe en had nergen zin in,
je kan een blikje energy nemen als je een doof gevoel in je hand hebt het help zodat je geen aanval krijgt.
Laatst bijgewerkt door askazita op 19-08-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:52

Is migraine vast te stellen? :\
Heb soms "pixel" stoornissen en vaak weet ik dan al hoe laat het is... Een uur tot twee uur later verga ik van de hoofdpijn en dan wil ik alleen maar liggen, slapen en licht is een hel, ik word niet misselijk maar wel erg duizelig. :\

En nu heb ik onderhand al een week constant lichte hoofdpijn met af en toe pieken dat ik wil liggen met mijn ogen dicht en licht doet pijn aan mijn ogen. Zit nu dus op mijn werk voor PC en mijn hoofdpijn wordt er alleen maar erger van. :roll:
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:54

je hebt hier ook een test http://www.wegmetmigraine.nl/migraine_test.html

Ayasha dit staat op internet :
Klassieke migraine (of 'migraine accompagnée'). Deze migraine gaat samen of wordt voorafgegaan door 'haardverschijnselen': duizeligheid, dubbelzien, verlamd gevoel in één gelaats- en/of lichaamshelft, halfzijdige uitval van een gezichtsveld, wazig zicht of het zien van schitteringen. Deze symptomen worden al dan niet gevolgd door zware hoofdpijn. Je kan dus migraine krijgen zonder hoofdpijn! Men noemt dit 'migraine accompagnée sans migraine'of met een meer recente benaming 'migraine met aura'.
Laatst bijgewerkt door askazita op 19-08-10 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:56

Er zijn heel veel mensen die niet over hoeven te geven met migraine, dus als je niet over hoeft te geven, zegt dat helemaal niets... Er bestaat idd ook stille migraine, dus dat je alle symptomen hebt, behalve die gruwelijke hoofdpijn.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:58

Ik voel een aanval niet eens aankomen. Komt plotseling...
Vooral wanneer ik weinig slaap het gehad icm spanningen. Half uurtje liggen in het donker en het is weer over. Hoofdpijn blijft wel licht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:59

Ik heb het dus altijd maar aan een oog, daar heb ik zo van die... Ja kan het niet beter benoemen dan een pixel die stuk is, het ziet echt uit zoals een beeldscherm waarvan zo'n pixel niet werkt, zo'n veelkleurig puntje. En dan weetk dat het tijd is om te zorgen dat ik thuis ben voor de koppijn op komt. :+ Maar weet niet goed wat ik er mee moet doen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:59

joyce2 schreef:
@Muc: soms heb ik uitval van mn gezichtsvermogen, dus dat ik aan 1 kant blind word. Kan ook vaak niet uit mn woorden komen, of als ik moet typen, typ ik rare woorden. Ik zie vlekken voor mn ogen, ik kan duizelig worden, misselijk, soms overgeven (niet altijd gelukkig). En natuurlijk dat geweldige bonkende gevoel in je hoofd, het komt vaak vanuit mn nek en trekt dan door mn hoofd tot achter mn oog en voel het soms tot in mn neus (klinkt gek, maar is echt zo, 1 neusgat begint dan ook te lopen). De ene keer zit het echt achter in mn hoofd, de andere keer zit het meer achter mn oog.

Ik heb het nu al 8 jaar en gebruik Imigran (zowel neusspray als zetpillen) en tegen de misselijkheid gebruik ik Primperan zetpillen. Als ik migraine heb, zal ik ook gewoon door moeten werken, want als ik elke keer als ik migraine heb, naar huis moet, zou ik snel ontslagen worden... Maar moet zeggen dat ik ook bijna altijd gelijk mn medicijnen neem als ik het aan voel komen (al werken ze niet altijd, dus binnenkort weer ff langs de HA) Soms heb ik 3 aanvallen in een week, of een voor mijn gevoel 3 dagen durende aanval, soms heb ik 3 weken geen aanval, het wisselt dus heel erg en ook qua sterkte van de aanval. Dus als ik een lichte aanval heb en mn medicijnen slaan aan, kruip ik gewoon achter de laptop als ik me verveel en dan heb ik toch echt migraine ;)

Wat jij zegt heb ik (helaas) ook bijna allemaal. Ik zie ook bijna niets met mijn rechteroog als ik een aanval heb.

Ik vroeg het aan jou omdat ik bv. soms wel eens zeg, ik HEB migraine, maar dan heb ik het nog niet maar heb erge hoofdpijn en weet dan gewoon dat het overgaat in migraine. Dat kan 10.min duren maar soms ook een halve dag. Ik zou dan ook wel kunnen internetten maar HEB nog geen migraine. Is dat dan niet in jou geval ook zo? Ik bedoel denk je niet dat wij al ´bang´ zijn voor de migraine voordat we het daadwerkelijk hebben en het daarom ook al zo noemen? (Snap je wat ik bedoel ;-))

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:02

Eerst heb ik van die vlekken voor mijn ogen, daarna is de zijkant van mijn gezichtsveld gewoon blind.
Daarna tintelingen en een raar gevoel. Dan kan ik ook niet lezen. Als ik het woord zie. Bijvoorbeeld laatst: Riders, doe ik er 30 sec over om letter voor letter er achter te komen wat er staat. En dan nog lees ik een S in plaats van de R

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:05

ik voel een aanval wel aan komen,
ik krijg dan een doof/verlamd gevoel in 1 van mijn handen als ik hem recht hou trekt hij zelf dicht.
als ik dat voel moet ik een blikje red bull of andere engery met een bebaalde stof dat ook in red bull zit (weet even niet meer hoe het heet)
dat weet ik sinds kort en heb het nog niet echt geprobeerd.
verder heb ik nu meestal in de zon altijd een pet op.

na dat gevoel in mijn hand word ik heel slap en moe,
heb nergen meer zin in en een half uurtje later heb ik hoofdpijn en wil ik alleen nog maar in bed liggen,
en hoop dat ik in slaap val.
vaak als ik dan 2 uur verder ben moet ik overgeven en de ene keer heel vaak,
de andere keer maar af en toe.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:08

ik heb er ook meer dan 30 jaar last van gehad. Als kind op; school had ik al aanvallen en moest ik echt in en donkere kamer liggen. Medicijnen hielpen niet.

Ook al vele alternatieve dingen geprobeerd.
MAAR vorig jaar nav mijn opleiding bij een docent op consult geweest die klassiek homeopaath is.....en ik heb zker 70% minder last van migraine!
Voor referenties of naar van deze homeopatische art via PB ik heb een stuk aangenamer leven dankzij 3 kleine witte korrels :-)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:09

@muc: ja dat heb ik ook! Meestal "test" ik het, door een paracetamol te nemen. Slaat ie aan, dan heb ik geen migraine maar "gewone hoofdpijn", slaat ie niet aan, dan weet ik hoe laat het is ;)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:11

Ik heb ook regelmatig migraine. Heb het vooral als ik na een drukke periode ineens rust heb. Zoals in het weekend of vakantie. Begint bij mij altijd met een vlek die steeds groter wordt totdat ik bijna niets meer kan zien. Ook heb ik dan last van tintelende vingers en lijkt net of een helft van mijn lichaam trager is. Daarna begint de hoofdpijn. Altijd aan een kant van mn hoofd. Als het kan ga ik in mijn bed liggen in een donkere kamer met een ijskoud washandje op mn hoofd en daarom heen een handdoek die dat washandje hard tegen mn hoofd drukt. Dan maar wachten totdat het mindere wordt. Na een paar uur moet ik overgeven en daarna kan is slapen en wordt de pijn minder. Het is echt verschrikkelijk maar bij mij gelukkig wel in een halve dag weer over. Heb pillen ervoor van de huisarts maar die helpen de ene keer wel heel goed de andere keer niet. Pff tvalt niet mee en dan te bedenken dat sommige mensen het iedere dag hebben.......

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:15

[quote="Beeker"]Ik heb ook regelmatig migraine. Heb het vooral als ik na een drukke periode ineens rust heb. Zoals in het weekend of vakantie. quote]

Dit stukje vind ik ook heel herkenbaar inderdaad! eerste paar dagen vakantie is altijd drama!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:18

Hier nog iemand met migraine...
Ik heb het gemiddeld 1x per 2 maanden. Soms iets meer, soms minder. Bij mij merk ik al een dag of wat van te voren dat ik een gevoeliger hoofd heb. Soms trekt dit weg, soms niet... Dan ineens zie ik een klein 'flikkeringetje' in mijn gezichtsveld dat groter en groter wordt, een aura dus... Heel erg eng want op een gegeven moment zie ik niets meer dan alleen geflikker...net of ik met mn neus op het sneeuwscherm van de tv zit. Na pakweg een half uur is de aura weg en slaat de hoofdpijn in als een bom...
Afhankelijk van de heftigheid heb ik er dan een halve dag tot 2 dagen last van. Met heftige pijnstilling en even goed slapen gaat het vaak snel beter.
Imigran werkte bij mij niet... Mijn huisarts heeft me nu een ander middel gegeven in combi met een sterkte pijnstiller waar ik indien nodig ook nog paracetamol bij kan nemen:
Sumatriptan 50 is t migraine medicijn
Arthrotec de pijnstiller.
Dit werkt wel goed gelukkig!

Misselijkheid heb ik geen last van, al wordt ik verre van blij van die aura. :roll:

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:19

Maar als ik me niet vergis is Imigran ook Sumatriptan...
De pijnstiller ken ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:22

Volgens mij huisarts is t anders...Sumatriptan is sterker...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:24

K heb hier een zetpil liggen, daar staat op: bevat 25 mg sumatriptan.

En mn neusspray bevat 20 mg per dosis.

Dus het is wel degelijk hetzelfde, alleen jij krijg een hogere dosering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:25

Dat kan, de sumatriptan bevat 50mg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:33

Rody01 schreef:
Ik voel een aanval niet eens aankomen. Komt plotseling...
Vooral wanneer ik weinig slaap het gehad icm spanningen. Half uurtje liggen in het donker en het is weer over. Hoofdpijn blijft wel licht.

Denk dat dat spanningshoofdpijn is ipv migraine?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:40

Ik heb ook migraine, maar niet altijd met hoofdpijn. Bij mij valt m'n zicht (grotendeels) weg. Begint met een klein vlekje en eindigt met bijna niks meer zien. Soms (vreselijke) hoofdpijn erna, soms ook niet. Sumatriptan helpt wel aardig. Maar bij mij komt het door oververmoeidheid dus het is eigenlijk alleen maar uitstel. Het beste medicijn is slapen (in een donkere stillekamer) maar ik heb het ook weleens tijdens een bergwandeling gehad en dan val ik dus gewoon in slaap als ik langs de kant van de weg ga liggen (toen had ik er ook bij overgegvenmaar toen was het wel heel erg in combi met hoogteziekte).

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:13

Heb het topic even doorgelezen, zie verschillende medicatie langs komen maar nog geen Sandomigran. Dit is niet om in te nemen voor/tijdens een aanval maar om het te voorkomen. Ik slik het al een paar jaar lang elke dag. Zo had ik op een gegeven moment 6 dagen in de week migraine en heb ik dit gekregen. Nu verschilt het heel erg, soms 2x in de week, soms 3 weken niet. Ligt ook aan de stress (factoren) denk ik.