Epileren uit een moedervlek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Epileren uit een moedervlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:04

even offtopic :waarergens kun je moedervelkken laten verwijderen?aangezien die van mij bij tijd en wijle bloeid
ontopic: bij mij heb ik maar kleine haartjes en zijn die (gelukkig ) blond
dus ik laat ze gewoon zitten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:04

Naar je HA gaan en een doorverwijzing vragen naar een dermatoloog !

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:05

hihi ja meer ook zodat er niet straks iemand denkt: de hooge heren van de wetenschap zeggen dat het mag dus ik ga nu als een gek alle moedervlekken epileren. en dan later er misschien achter komen dat het misschien toch niet zo'n beste keuze was en dan denken 'jamaar zij zeiden dat het mocht'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:07

Ik heb best veel moedervlekken. Vooral de laatste jaren worden het er meer, vooral op mijn armen. Sowieso heb ik meer pigmentvlekken, helaas ook in mijn gezicht.

Ik heb ook moedervlekken die wegtrekken, andere jeuken soms.
Eentje op mijn wang groeit dus zo'n zwarte lange haar uit die ik er steeds weer uittrek. Lijk wel een heks als ik hem laat zitten. :D :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:08

Suzanne F. schreef:
Ik heb best veel moedervlekken. Vooral de laatste jaren worden het er meer, vooral op mijn armen. Sowieso heb ik meer pigmentvlekken, helaas ook in mijn gezicht.

Ik heb ook moedervlekken die wegtrekken, andere jeuken soms.
Eentje op mijn wang groeit dus zo'n zwarte lange haar uit die ik er steeds weer uittrek. Lijk wel een heks als ik hem laat zitten. :D :+

Wij hadden een ober in Vietnam die had er ook een op z'n wang, en die haren die eruit kwamen waren 5 cm lang... :r :r :r

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:10

Focussed schreef:
Wij hadden een ober in Vietnam die had er ook een op z'n wang, en die haren die eruit kwamen waren 5 cm lang... :r :r :r

Bah ieeehk. Dan heb je meteen geen honger meer. :D :Y) :9

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:13

Ik heb ook een klein moedervlekje in mijn gezicht, en daar groeien 2 zwarte haren uit (ieuww) en ik trek die haren er ook al jaren uit.. merk niks anders aan dat vlekje hoor, het is ook klein en vlak..
Maar ik zou geen onnodig risico nemen, maar gewoon ff naar je huisarts gaan.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:18

Dat is gewoon een baardhaar hoor als die op zijn wang zit, die worden wel langer :D

Als je bij een gewone moedervlek, niets mag uittrekken, zou dat toch betekenen dat een zwarte/negroide niets mag epileren? Dat is hetzelfde pigment toch.

Wanneer is het raadzaam om moedervlek aan een huisarts of dermatoloog te laten zien?
Als het bloedt en blijft bloeden (ongeacht hoe die bloeding is ontstaan)
Als het jeukt.
Als het verandert kleur/vorm/grootte.
Als het heel grillig is van vorm.

Of dat nu een vlek is die je 20 jaar hebt, of een die een jaar hebt. Beide hebben evenveel kans op 'ontaarding' als je voorgaande symptomen hebt.

Als je heel veel moedervlekken hebt, kun je ze letterlijk in kaart laten brengen bij een dermatoloog om ze op verandering te laten controleren. Zoiezo laten controleren als je het niet vertrouwd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:19

Focussed schreef:
Ze worden vaak van het ene op het ander moment kwaadaardig. Dat kwaadaardige zit er altijd al in (in sommige moedervlekken. De een zal nooit kwaadaardig worden, de ander wordt het ooit, dat staat al vast) dus het epileren zal niet de trigger zijn. Het zal eerder de kwaadaardigheid aan het licht hebben gebracht, snap je.

Maar idd, als je je er zelf niet prettig bij voelt, moet je het gewoon niet doen :n
Zwitsal: Snap ik, en aan ieder onderzoek zitten voor en tegenstanders die ieder hun mening blijven spuien. Maar iig ik epileer vrolijk door _O- (heb een klein moedervlekje met 1 vieze haar eruit op m'n arm zitten)

Hoe weet jij dat dat niet triggert?
Heb je daarvoor geleerd of heb je een artikel?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:23

wizewo schreef:
Dat is gewoon een baardhaar hoor als die op zijn wang zit, die worden wel langer :D

Als je bij een gewone moedervlek, niets mag uittrekken, zou dat toch betekenen dat een zwarte/negroide niets mag epileren? Dat is hetzelfde pigment toch.

Een donkerpersoon heeft meer pigment, maar is geen pigmentophopig!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:25

daantjuhhh schreef:
Focussed schreef:
Ze worden vaak van het ene op het ander moment kwaadaardig. Dat kwaadaardige zit er altijd al in (in sommige moedervlekken. De een zal nooit kwaadaardig worden, de ander wordt het ooit, dat staat al vast) dus het epileren zal niet de trigger zijn. Het zal eerder de kwaadaardigheid aan het licht hebben gebracht, snap je.

Maar idd, als je je er zelf niet prettig bij voelt, moet je het gewoon niet doen :n
Zwitsal: Snap ik, en aan ieder onderzoek zitten voor en tegenstanders die ieder hun mening blijven spuien. Maar iig ik epileer vrolijk door _O- (heb een klein moedervlekje met 1 vieze haar eruit op m'n arm zitten)

Hoe weet jij dat dat niet triggert?
Heb je daarvoor geleerd of heb je een artikel?

Omdat kanker ontstaat doordat er DNA beschadigt is in een cel, waardoor hij blijft delen en de "stop" die je hersenen sturen niet meer kan ontvangen. DNA wordt beschadigt door bijv. foute celdelingen, UV-stralen, bepaalde voedingsmiddelen etc. Een haar met haarzakje en al uit de huid trekken zorgt niet voor DNA beschadigingen aan een huidcel.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:27

Is gewoon een grote pigment ophoping :P Staat een beetje oneerbiedig, maar dat is nu eenmaal zo.

Als je dan toch iets wilt doen, zou ik inderdaad zorgen dat je niet verbrandt ipv niet epileren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:31

Ibbel schreef:
Het wordt absoluut afgeraden haren uit moedervlekken te trekken. Je kunt de moedervlek er zo mee 'pesten' dat-ie kwaadaardig wordt, en dat is dan meestal het voorstadium van melanoom, en dat is het laatste dat je wilt. Géén haren uit moedervlekken trekken dus. Je kunt de moedervlek door een dermatoloog laten weghalen, dat verwijdert meestal niet ook het haarzakje, maar na verwijderen van de moedervlek mag je de haar/haren wél te lijf gaan.

Nee je moet ze lekker door laten groeien tot je een kam nodig hebt!
Uittrekken met pincet en de moedervlek natuurlijk wel goed in de gaten houden als hij veranderd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:32

Nou je kan mij vertellen wat je wil.
En ik geloof ook wel dat het in je DNA zit.
Maar er zijn wel factoren van buitenaf die daar invloed op kunnen.
Neem bijvoorbeeld roken!

Zolang mijn arts zegt: Niet doen.
Ga ik daar liever op af dan iemand op bokt die verteld dat het geen kwaad kan.

Dat jij wat wel doet moet je helemaal zelf weten.
Maar, nee....
Over kanker is nog lang niet alles bekent.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:32

aerdenhout1 schreef:

_O- _O- _O-
sorry ik lig echt in de kreukels hier
_O- _O- _O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:33

aerdenhout1 schreef:
Ibbel schreef:
Het wordt absoluut afgeraden haren uit moedervlekken te trekken. Je kunt de moedervlek er zo mee 'pesten' dat-ie kwaadaardig wordt, en dat is dan meestal het voorstadium van melanoom, en dat is het laatste dat je wilt. Géén haren uit moedervlekken trekken dus. Je kunt de moedervlek door een dermatoloog laten weghalen, dat verwijdert meestal niet ook het haarzakje, maar na verwijderen van de moedervlek mag je de haar/haren wél te lijf gaan.

Uittrekken met pincet en de moedervlek natuurlijk wel goed in de gaten houden als hij veranderd.

Dat is natuurlijk dikke onzin.
Dat haartje word echt niet langer...
Daarnaast zou je hem ook af kunnen knippen.

Mijn beenharen worden ook niet langer als ik niet scheer!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:34

Die in moedervlekken groeien wel door hoor :)

Als ik die in m'n arm niet epileer groeit ie door, hij is wel eens 3 cm lang geweest (blehhh :r ). En zoals ik al vertelde, die man in Vietnam met meer dan 5 cm moedervlek-haar op z'n wang.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:38

Focussed schreef:
Die in moedervlekken groeien wel door hoor :)

Als ik die in m'n arm niet epileer groeit ie door, hij is wel eens 3 cm lang geweest (blehhh :r ). En zoals ik al vertelde, die man in Vietnam met meer dan 5 cm moedervlek-haar op z'n wang.

Nou die van mij groeide niet door.
Hij werd niet langer dan een gemiddelt beenhaartje :Y)
Maar dan nog, je kunt m ook afknippen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:44

Daantje, de schrik zit er bij jou precies goed in. Begrijpelijk als je daar problemen mee gehad hebt. Als jij je er niet goed bij voelt, moet je het vooral niet doen. Al denk ik dat het eerder toeval is, dan oorzakelijk. Hoogstens iets eerder aan het licht gekomen door eilatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:46

wizewo schreef:
Daantje, de schrik zit er bij jou precies goed in. Begrijpelijk als je daar problemen mee gehad hebt. Als jij je er niet goed bij voelt, moet je het vooral niet doen. Al denk ik dat het eerder toeval is, dan oorzakelijk. Hoogstens iets eerder aan het licht gekomen door eilatie.

En toch vind ik dat best wat dat je dat beweerd op internet.
Er zijn zoveel hele gecompliceerde onderzoeken.
Bij kanker zijn er ook veel factoren van buitenaf belangrijk.
De schrik zit er opzich niet in, dat valt best mee, maar ik zou niet iemand zomaar iets adviseren terwijl artsen het soms niet eens weten.
Kanker is iets zo gecompliceert!
Daar weten wij maar een puntje van als leken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:49

wizewo beweert toch helemaal niks?

Kanker is idd zo gecompliceert, en in dit huidige dagelijkse leven kun je bijna niets kankerverwekkends ontwijken. Dan zou je in een UV-werend pak over straat moeten, met gasmasker voor de fijnstof en tegen mee-roken, moet je zelf AL je voedsel telen en zorgen dat er nergens wat kankerverwekkends in kan gaan zitten. En vooral: niet ouder worden, want ouderdom is de grootste kankerverwekker..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:53

Ik heb ook een moedervlek op mijn buik, staat best lief zo'n dingetje maar als ik die drie volhardende haren laat groeien staat het gewoon smerig. Ik pluk het er gewoon uit.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 09-08-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:55

Ik trek wel altijd de haren uit m'n moedervlek, maar dat kan ook niet anders aangezien hij ín mijn wenkbrauw zit. :')
Nooit geweten dat dit kwaad kan?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:55

Ik zeg wat ik op internet zeg, in het echt ook. Ik ben niet helemaal een leek, he :P Als je goed leest, lees je dat ik het heb over "ik denk", "eerder". Ruimte voor andere oorzakelijke factoren en persoonlijke interpretatie van onderzoek en cursussen. Ik probeer een beetje te nuanceren wat je zelf zegt.

Als ze aan mij vragen of ze mogen epileren zeg ik, ja. Maar ik wil wel dat ze los van het feit of ze epileren of niet komen met klachten zoals ik ze eerder genoemd heb. Dat vind ik veel belangrijker dan wel of niet epileren. Want iemand die 'gerust' is omdat ze niet epileert, vind ik veel gevaarlijker.

Oh en dan extra allergiegevoelig worden Foccussed omdat je te hygienisch leeft. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:03

Niks met epileren te maken maar als een moedervlek soms jeukt is het dan ook van belang m na te laten kijken? Heb het maar soms maar dan krab ik m vaak per ongeluk open