Ervaringen met Xanax (alprazolam) tijdens vliegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:42

Dat is ook abnormaal hoor. Een persoon die niet gewend is om deze hoeveelheden rustgevende medicatie te nemen, gaat echt knock-out bij hoeveelheden van 50-100 mg. Behalve personen die heel zwaar zijn, die kunnen meer 'hebben'

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:58

Grit schreef:
Maar de dosering blijft gelijk, ik wist niet dat dit in zo'n grote hoeveelheden tegelijk geslikt werd.

Jawel hoor tot 300 mg (zal wel heel extreem zijn maar het kan en het gebeurd). Het word ook als slaapmedicatie gebruikt.
Gewicht doet er niet veel toe, tenzij je extreem dun/dik ben.
En dat zijn allemaal uitersten uiteraard. Maar doseringen kunnen heel veel lijken als je met een ander medicijn vergelijkt.
Het lijkt mij dat iemand met extreme vliegangst dan aan een tabletje van 10mg niet genoeg. Iemand die het spannend vind misschien wel. Het gaat hier ook niet om oxa maar was ter vergelijking met wat ze heeft voorgeschreven gekregen.
Zo wel dan kun je naar mijn mening gewoon beter een borrel drinken want dat is hetzelfde effect :D
Uiteindelijk gaat het om TS, als zij denkt dat het genoeg is dan is dat super. ik geef alleen een kleine waarschuwing wat het zou heel naar zijn als het wel te weinig is en je niet kan/durft doet of wat dan ook

Irma_Maandag

Re: Ervaringen met Xanax (alprazolam) tijdens vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:49

Na twee uur is het tabletje xanax volledig opgenomen in je bloed. Dus als je weet dat je nerveus begint te worden bij bv het inchecken, probeer dan ongeveer 2 uur vantevoren je tablet in te nemen. Je hoeft echt geen dagen vantevoren te beginnen!

3mg (verdeeld over meerdere giften per dag) is de maximale dosering!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:55

Bij mij begint het na 2 uur anders al weer uit te werken hoor :') Bij mij werkt het al na 5 minuten als ik 'm een paar keer door midden bijt en na 15 minuten als ik 'm heel doorslik. Misschien heb jij het over een retard versie (maar die bestaat volgens mij niet).

Van Xanax 'merk' je ook niks, als je je paniekerig voelt (wat bij mij erg heftig is, incl bijna overgeven en bijna knock out gaan) en je neemt Xanax, voel je je gewoon weer normaal. Bij alle andere kalmeringspillen raak je in een soort van roes, dat doet xanax niet.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:03

In die zin klopt dat ook; de optimale werkingstijd is dus na twee uur. Je geeft aan dat jij bezig bent om van het middel af te komen; dus heb jij al een flinke tolerantie opgebouwd; je moet dus méér van hetzelfde middel slikken voor een optimaal effect. De ts heeft nog geen gewenning, dus zal meer van de werking profiteren. (En idd werkt het alleen in op je spanning, dus bij ontspanning merk je "niks")

Geeft overigens wel aan hoe snel je afhankelijk raakt van dit soort middelen bij langdurig gebruik. ..
(Bij ons op het werk worden ze gemalen aangeboden, om handel hierin te voorkomen. Er zijn erbij die het cupje met de vinger "uitlikken", om maar geen korreltje te hoeven missen.... zegt genoeg ;) )

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:03

Retard bestaat wel hoor ;)
Maar ik ben eigenlijk benieuwd nr de werking en bijwerking, dus als iemand dat zou kunnen zeggen? :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 04:00

Ik heb geen bijwerkingen van xanax, behalve als ik ze niet meer inneem :') En die verschijnselen zijn vele malen erger dan bij de pammetjes, dat kan ik je wel zeggen.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 07:56

Miltex, dat heb ik nog nooit meegemaakt, 300 mg oxazepam op een dag. Wel eens 200 mg verdeeld over de dag, maar dat was ook bij iemand die al jarenlang harddrugs verslaafd is.

Armaris, de werking is al meerdere malen in dit topic genoemd (angstremmend). Bijwerkingen zijn bij iedereen anders, maar in de bijsluiter staat onder andere sufheid, slaperigheid, verminderde concentratie, dubbelzien/wazig zien.

Phormolica, wat naar! Ik pas wel op dat ik er niet verslaafd aan raak. Juist omdat ik in de GGZ werk, ken ik de verslavende werking en de gevolgen iets te goed...

Overigens heb ik nu weer een nieuw probleem: ik ben ontzettend verkouden, inclusief een dichtzittend oor... T gaat lekker zo he? :(

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:32

In mijn slechte tijden (straatvrees, angstaanvallen etc.) slikte ik op slechte dagen makkelijk 200 mg oxa. Ik kwam er toen ook heel moeilijk vanaf, maar dat was geestelijk, omdat ik bang was dat ik zonder weer die fobieen kreeg. Ik ben er toen van het een op het andere moment mee gestopt. Ik ging alternatieve therapie doen (accupuntuur) en vond dat ik klaar was met de pillen.

Als ik nu vlieg, neem ik er minstens twee. Ik denk omdat ik het vroeger zo veel heb genomen, een halvje of hele niet meer werkt. Ondanks dat ik het niet vaak meer neem (alleen met vliegen)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:54

Op mijn werk hebben we momenteel een patient met een alcohol-delier. Om de verschijnselen daarvan tegen te gaan krijgt deze patient 300Mg oxazepam per dag. Da's héél veel, maar goed. Je zou dan verwachten dat zo iemand dan dus gedrogeerd rondloopt..... nee dus; je merkt er niets van! Verbazingwekkend!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:08

Als je echt extreem angstig bent zou ik proberen een oxazepammetje (10 mg) te krijgen bij je huisarts. Die kun je gewoon nemen op het moment dat je de angst aan voelt komen. Het werkt snel maar wel korter, maar daardoor heb je wel de ruimte om zelf in te schatten of je er eventueel nog eentje nodig hebt. Alprazolam werkt langduriger en ik zelf blijf er erg moe door, terwijl de angst niet minder wordt (in mijn geval). Je weet het zelf wel, maar 50 mg zou ik niet aan beginnen. Dan lig je te spacen in dat vliegtuig denk ik :P En gauw maar neusspray halen he, is ook heel belangrijk! Wat je nog meer kan doen is heel goed opletten op je ademhaling tijdens stijgen en dalen, dat voorkomt hoofd- en oorpijn.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:25

Roosje1987 schreef:
Als je echt extreem angstig bent zou ik proberen een oxazepammetje (10 mg) te krijgen bij je huisarts. Die kun je gewoon nemen op het moment dat je de angst aan voelt komen. Het werkt snel maar wel korter, maar daardoor heb je wel de ruimte om zelf in te schatten of je er eventueel nog eentje nodig hebt. Alprazolam werkt langduriger en ik zelf blijf er erg moe door, terwijl de angst niet minder wordt (in mijn geval). Je weet het zelf wel, maar 50 mg zou ik niet aan beginnen. Dan lig je te spacen in dat vliegtuig denk ik :P En gauw maar neusspray halen he, is ook heel belangrijk! Wat je nog meer kan doen is heel goed opletten op je ademhaling tijdens stijgen en dalen, dat voorkomt hoofd- en oorpijn.

Ik durf niet zo goed oxazepam te nemen, dat lijkt me veel heftiger dan alprazolam... Ik twijfel zo! En ik moet wel kiezen, want morgenochtend ga ik vliegen. Xanax heb ik thuis uitgeprobeerd, oxazepam (nog) niet.

Oorprobleem is overigens opgelost hoor! Veel neusspray gebruikt en vanmorgen even bij de huisarts geweest, die heeft de boel even doorgespoten :=

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:29

Het verbaasd mij dat juist iedereen met een kuchje (bij wijze van) al oxazepam kunnen krijgen. Nog even en 'een pammetje slikken' is net zo ingeburgerd als het woord 'googlen' .
Of je belt gewoon je HA nog een keer en legt het even voor misschien dat ie met een 'beter' advies komt als je je er echt zo druk om maakt :(:)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:49

mltex schreef:
Het verbaasd mij dat juist iedereen met een kuchje (bij wijze van) al oxazepam kunnen krijgen. Nog even en 'een pammetje slikken' is net zo ingeburgerd als het woord 'googlen' .

Ik hoop dat je hiermee niet op mij doelt. Dat zou ik erg vervelend vinden. Als je wilt weten wat mijn 'kuchje' is mag je me PBen hoor ;)
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 09-08-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:50

Laura1589 schreef:
Ik durf niet zo goed oxazepam te nemen, dat lijkt me veel heftiger dan alprazolam... Ik twijfel zo! En ik moet wel kiezen, want morgenochtend ga ik vliegen. Xanax heb ik thuis uitgeprobeerd, oxazepam (nog) niet.

Oorprobleem is overigens opgelost hoor! Veel neusspray gebruikt en vanmorgen even bij de huisarts geweest, die heeft de boel even doorgespoten :=

Als je morgenochtend al vliegt zou ik het houden bij wat je al hebt geprobeerd. Je wilt niet met een onverwachte reactie op medicatie in het vliegtuig zitten. Fijn dat je oorprobleem is opgelost, dat wil je er niet bij hebben. Sterkte morgen! Je zult zien dat als je eenmaal zit, het reuze meevalt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:54

Roosje1987 schreef:
mltex schreef:

Ik hoop dat je hiermee niet op mij doelt. Dat zou ik erg vervelend vinden. Als je wilt weten wat mijn 'kuchje' is mag je me PBen hoor ;)

??? nee, niemand persoonlijk

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:58

Ok. Het kan dus wel aankomen bij mensen die hier ook lezen, ik voelde me wel aangesproken. Maar dan doe ik dat niet meer.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:09

Roosje1987 schreef:
Laura1589 schreef:

Als je morgenochtend al vliegt zou ik het houden bij wat je al hebt geprobeerd. Je wilt niet met een onverwachte reactie op medicatie in het vliegtuig zitten. Fijn dat je oorprobleem is opgelost, dat wil je er niet bij hebben. Sterkte morgen! Je zult zien dat als je eenmaal zit, het reuze meevalt.

Oke, nou het zal wel goedkomen. Ben tot nu toe nog helemaal niet gespannen, dus ik zie wel hoe het gaat! :)