Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:43

Heeft jou broertje dan een speciale bloedgroep???

Ik heb afgelopen maandag voor de 10e keer bloed gegeven. Vind het een goede zaak hoor. Het is met een kwartiertje gepiept dat bloedgeven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:44

Berwicowa schreef:
Heeft jou broertje dan een speciale bloedgroep???

Ik heb afgelopen maandag voor de 10e keer bloed gegeven. Vind het een goede zaak hoor. Het is met een kwartiertje gepiept dat bloedgeven.

Heel goed!!!

Ik heb geen idee welke bloedgroep hij heeft.
Ik weet ook niet welke ik heb?

Berwicowa

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:48

Hij zal wel een zeldzame hebben denk ik, omdat er weinig bloed is.
Ik heb O+ (bijna standaard bloedgroep). Ik ben mijn dochter ook al wat aan het pushen (duurt nog 3 jaar voor ze 18 is), want denk dat zij een zeldzame heeft. Haar vader had AB-.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:51

Berwicowa schreef:
Hij zal wel een zeldzame hebben denk ik, omdat er weinig bloed is.
Ik heb O+ (bijna standaard bloedgroep). Ik ben mijn dochter ook al wat aan het pushen (duurt nog 3 jaar voor ze 18 is), want denk dat zij een zeldzame heeft. Haar vader had AB-.

Ja het zou kunnen dat dat een reden is.
Des te belangrijker dat wij ons testen, want dan hebben wij dat misschien ook wel.
Des te beter ze een zakje kunnen gebruiken.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:56

Anthea schreef:
Kirsten_S schreef:
Ik heb mijn eerste keer eral opzitten, moet vast binnenkort voor
de tweede keer. Ik wist het al heel lang dat ik bloed wou geven
en toenik 18 werd heb ik me meteen opgegeven..
Als je verder niet religieus bent (sommige geloven mag je geen
bloed doneren) ziek of een andere duidelijke reden vind ik dat je
bloed (of organen) moet geven, je red er echt mensenlevens
mee en ik vind dat je dan niet naïf moet zijn..
Overigens hield mij wel tegen dat ik niet tegen naalden kan en
het best moeilijk was (hartstikke zenuwachtig) . Ja ik viel bijna
van mijn stokkie, maar als ik daarbij iemand kan helpen why not ;)

Wie ben jij om te zeggen dat een ander bloed MOET doneren? :=

Precies de reden die de ts geeft.
Ik vind dat als je in staat bent om bloed te geven , je de mede
mens niet de rug toe kan keren. Als steeds minder mensne
bloed zouden geven, dan zou je steeds meer situaties krijgen
als waar het broertje van ts nu mee te kampen heeft. Stel jij
krijgt iets waardoor je bloed van iemand anders nodig hebt, en
de doktor vertelt; sorry mevrouw maar door een groot bloed tekort
kunnen we u niet de optimale behandeling geven en daardoor zult
u een grote kans hebben op het krijgen van bloedarmoede
en andere bijwerkingen krijgen....

En om een direct antwoord te geven op je vraag: Ik ben
een mens die graag andere mensenlevens red ;)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:12

Ik heb wel al eerder overwogen om bloeddonor te worden. Maar tot op heden nog niet gedaan.
Ben ook niet echt een fan van naalden e.d.

Maar daarnet eens wat informatie opgezocht over hoe en wat, en heb me gewoon aangemeld, en dan zien we wel hoe het een en ander verloopt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:33

Elke keer als ik bloed moet prikken dan val ik flauw en kots ik alles onder.. Ik bedank voor de eer. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:38

Er is al langer een tekort aan bloed, bij de Sanquin Bloedbank wordt daarom research gedaan naar chemische vervangers.
Maar maak je niet ongerust, mensen die echt bloed nodig hebben, gaan dit ook krijgen.
Zelf zou ik niet staan te springen om bloed te krijgen als het niet nodig is. Er wordt op alles gescreend, maar mijn moeder heeft een aantal jaren bloed gehad na een operatie, had nooit hooikoorts en sinds ze bloed heeft gehad daar ineens ontzettend last van.
Dus sta niet te springen om bloed te krijgen...een beetje slapjes voelen na een operatie zou ik op de koop toenemen.
Ik ben zelf heel moeilijk te prikken, dus bedank voor de eer om bloeddonor te worden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:15

LZP --> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:37

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:43

Ik ben dan mss blond ofzo, maar bloedarmoede heeft toch niks te maken met 'te weinig' bloed?? Toch met ijzer gehalte e.d.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:55

Want als je ijzer laag is kan je bloed minder zuurstof vervoeren per milliliter bloed. Neem je dus bloed af kan er nog minder zuurstof vervoerd worden. Daar nemen ze liever geen risico's mee.

Sanquin pakt het ook wel dom aan hoor. Ik ben jaren donor geweest ben het 1 keer vergeten en vervolgens nooit meer opgeroepen, en ik zal vast niet de enige zijn.. Een beetje hand in eigen boezem steken mogen ze van mij wel..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:57

lotteElb schreef:
Ik ben dan mss blond ofzo, maar bloedarmoede heeft toch niks te maken met 'te weinig' bloed?? Toch met ijzer gehalte e.d.??

Te weinig bloed heeft te maken met te weinig rode bloedcellen, één van de redenen is ijzertekort, maar kan ook b12 zijn of bloedverlies bij een operatie.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:07

Ik zit ook net op de site van Sanquin te kijken, ik zag namelijk een aantal weken geleden op de snelweg zo'n busje van de bloedbank met gillende sirenes (nouja..of ze echt gilden weet ik niet ;) ) voorbij komen en toen dacht ik nog "jeetje...misschien gaan ze nu wel met spoed bloed brengen naar iemand waarmee z'n leven kan worden gered..poehh" en toen dacht ik "ik moet eigenlijk ook maar eens bloed gaan geven".

Maar goed, toen is het me daarna door alle drukte ontschoten en nu door dit topic denk ik weer aan.
Ik zit nu op de site van Sanquin te kijken hoe en wat, wat betreft bloed geven.

Ik weet wel dat mijn moeder het niet mag, ook al wil ze het wel.
Ze is kerngezond, niks mee aan het handje, maar is in Singapore geboren en in Engeland opgegroeid tot ze een jaar of 9 was.

Ze wilde vroeger ook al bloed geven maar toen moest ze dus ook door alle tests en toen bleek dat, omdat er toen in Engeland de gekke koeienziekte was, mensen uit dat land nooit meer bloed mogen geven. (Ik dacht dat 't om gekke koeienziekte ging maar ga nu ff twijfelen hoor).

Dus helaas, ze wil wel maar mag het niet omdat ze tot d'r 9e in Engeland heeft gewoond.

Beetje jammer voor de bloedbehoevende mensen denk ik zo.
Ze kunnen haar toch testen om te zien of haar bloed veilig is?....maarja, het is niet anders..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:08

Dit is ook de reden waarom ik mezelf heb aangemeld als bloeddonor ! :)
Hopelijk komt het allemaal goed met je broertje :(:)

De medewerkers van Sanquin zijn stuk voor stuk schatten van mensen :D
Laatst bijgewerkt door Hilde_q op 05-08-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:09

Ik heb me jaren geleden (en dat is echt al langer dan 15 jaar geleden) - toen ik bij het Centraal Laboratorium voor de bloedtransfusiedienst, nu Sanquin Bloedbank - werkte, opgegeven om mee te gaan op plasmacampagne. Dan gaan ze met een bus het land door zodat mensen daar bloed kunnen geven. Het bloed wordt niet gebruikt voor transfusies, maar voor plasmapreparaten. Ik ben nooit opgeroepen, tot ik vorig jaar een brief kreeg of ik niet mee wilde doen. Na 15 jaar hoeft het van mij dan ook niet meer...ik heb mijn leven inmiddels anders ingericht...

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:10

Ik ben sinds een aantal jaar bloeddonor. De bloedbank zit bij mij om de hoek en via mijn werk als verloskundige was ik op de hoogte van de mogelijkheid om bloeddonor te worden. Via mijn werk ken ik ook verhalen van mensen die er misschien niet meer geweest zouden zijn als ze geen bloed hadden gekregen. Het is voor mij gemakkelijk dat het heel dichtbij is en ze ruime openingstijden hebben, omdat het een grote locatie is (Leiden).

Er zijn nog steeds meer bloeddonoren nodig. Zoals Cassidy zegt, dat is al jaren zo en ze zijn druk bezig met onderzoek naar vervangde middelen bij Sanquin. Daarnaast geven ze ook niet zomaar bloed. Ik zelf zou het, als het even kan, ook niet willen. Het betekent toch dat je bloed van een ander in je lijf krijgt en daarnaast betekent het ook dat ik zelf geen bloed meer mag geven.

Ik denk dat de arts in het geval van TS bedoelde dat ze alleen met goede redenen bloed zullen geven tijdens de operatie. Ze hebben het altijd achter de hand voor het geval dat het nodig is. Ze zullen de beslissing alleen niet zomaar nemen omdat het kan, ze willen een goede reden hebben.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:16

Maar als er zo'n tekort aan bloeddonoren is, is het toch juist wrang dat mensen die willen geven, niet mogen, puur op het feit dat er ooit wel eens een ziekte is geweest in dat land (toen woonde mijn moeder trouwens volgens mij al lang in nederland, ze was 9 toen ze hier kwam en ze is nu 47) waar ze zelf nooit mee in contact is geweest?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:19

Na het lezen van de titel heb ik meteen gebeld om weer een afspraak te maken om plasma te geven. :-) Thanks for the reminder!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:19

Ik heb mijzelf aL 3 Keer aangemeld om bloeddonor te worden. maar heb niks gehoord....

blijkbaar hebben ze genoeg....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:22

Ik zou best bloed willen doneren, zeker als ik daar iemand mee zou kunnen helpen. Alleen die naald... Als ik er al 1 op TV zie ga ik al bijna van mn stokje..

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:26

suuzepuus schreef:
Ik heb mijzelf aL 3 Keer aangemeld om bloeddonor te worden. maar heb niks gehoord....

blijkbaar hebben ze genoeg....

Even bellen? Op Sanquin zijn alle nummers te vinden. Kan je vast gewoon een afspraak maken. Ik ben er een tijdje tussenuit geweest als donor, dus gemeld dat ik een paar maanden neit zou komen. En nu die periode afgelopen is bellen/schrijven ze me meteen of ik alsjeblieft weer wil komen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:27

Ik zou ook wel bloeddonor willen worden. Net de online test gedaan, maar ik mag niet donoren.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:27

Suuzepuus, ben je al eens getest? Want dan hebben ze waarschijnlijk van jou bloedgroep 'genoeg' op voorraad.

Hier ook bloeddonor, nou ja, hoop dat ze me de volgende keer wel kunnen aanprikken.
Mijn aders zijn te klein voor de naald. Ben dus echt een kwartier lang gepest en nog wou het niet. Krijg nu nog een oproep om te proberen, en wil het dan niet dan houdt voor mij het hele verhaal op.

Trouwens las hier ook ergens dat je in je eigen buurt bloed kan geven maar dat die persoon dan niet kan. Als het goed is staat op je oproepkaart dat je ook een afspraak kan maken bij de bloedbank zelf als je tijdens de oproep zelf niet kan.