wie heeft er ervaring met nieuwe tijdskinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: wie heeft er ervaring met nieuwe tijdskinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:38

Dit kunnen wel algemene kenmerken lijken, totdat je iemand tegenkomt die ze in het extreme heeft, zoals mijn man. Dan is het opeens minder algemeen en meer buitenaards. Eigenlijk kan niemand lang met 'm praten en dat is niet omdat ie gemeen is of raar, maar het is gewoon heel erg overweldigend.

Ik weet niet of hij een nieuwe tijd of indigo of weet ik veel wat kind is. Dat boeit me niet. Wat ik wel weet is dat hij anders is dan alle anderen en dan niet 'gewoon' anders, maar echt buitenaards. Ach, je moet het mee maken om het te geloven :)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:41

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga het eens rustig op me in laten werken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:47

Wat een onzin, mensen zijn mensen en kinderen zijn kinderen.

Alleen: die kinderen worden tegenwoordig heel anders grootgebracht en opgevoed dan vroeger, nu zijn ze zwak en gevoelig door overdreven hygiene en ook zwaarder en ze worden helemaal volgestopt met al dat snoep, daar krijgen ze ADHD van.

Buurjongen kreeg zoooveel snoep van mammie en dat kind is heeeeel erg actief, tegen het abnormale aan, toen het snoep geven op advies van huisarts gestopt moet worden is ie weer langzaamaan in een paar weken tijd normaal.

Tja mammie en pappie werken tegelijkertijd en dus makkelijke snelle happen en of afhaalmaaltijden en kilo's snoep om kindje zoet en tevreden te houden.

Tegenwoordig is er veel info te verkrijgen via internet/boeken/tijdschriften etc. en gaan de mensen er ook naar leven zoals hippie of modepoppen dat soort dingen en daarmee worden deze kinderen ook grootgebracht.

Er zijn kinderen die niet meer buitenspelen maar alleen achte de pc of laptop zitten.

Het is maar net hoe je met de kinderen omgaat en opvoed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:49

Het blijft een kind, IMO kan je haar dan best ook zo behandelen, geen speciale begeleiding enz. Als ze er ooit wat mee wil doen, gewoon niet ontkennen dat ze het is, haar steunen in haar beslissingen, komt ze er nooit mee, dan is dat haar keuze, dan heeft ze er blijkbaar geen behoefte aan. Zie het voorlopig nog als een eigenschap en niet als haar identiteit want nieuwetijdskind of niet, het blijft een kind met een eigen persoonlijkheid. Behandel haar ook zo en luister! :)

Ik zie veel moeders algemene dingen roepen over kinderen omdat het in de boekjes zo staat of volgens de psychologie zo is. Maar als jouw kind toont dat het op een gebied verder is (of veel verder) dan het hoort te zijn op die leeftijd, accepteer dat dan gewoon en speel daar op in. De ontwikkeling van een kind is geen vast schema...

Kortom: eigenlijk moet je haar niet anders behandelen dan elk ander kind behandeld zou moeten worden.... Haar behandelen naar wie ze is, niet naar wat de boekjes zeggen wie ze hoort te zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:53

Kinderen worden tegenwoordig ook teveel verwend, er zijn er die zo onbeschoft zijn, ze weten niet hoe te gedragen omdat mammie en pappie niet ingrijpen en of even uitlegd van wat er niet mag/kan en hoe het wel kan/mag.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:36

+:)+ helemaal mee eens!!! Kinderen worden tegenwoordig zo gemaakt!! Omdat het weer iets nieuws is! Ik zie al het verschil tussen mij en mijn broertje...(zit 8 jaar tussen). Wat er tegenwoordig naar ouders geroepen word...dat moest ik vroeger niet proberen want dan zag ik wel alle hoeken! Tegenwoordig ben je dan geen "kindwaardig" als je een pak rammel geeft: ammehoela!! 80% van de kinderen van tegenwoordig zijn verwend en kunnen kleine dingen niet meer waarderen!! Meeste hebben allerlei vreemde aandoeningen (die ook door ouders aangepraat worden)... De meeste kinderen zitten op hun 5e jaar al op een dramatisch overgewicht waar je U tegen zegt...Ja maar hij/zij heeft ...en vul maar in!

Ragdollcat schreef:
Wat een onzin, mensen zijn mensen en kinderen zijn kinderen.

Alleen: die kinderen worden tegenwoordig heel anders grootgebracht en opgevoed dan vroeger, nu zijn ze zwak en gevoelig door overdreven hygiene en ook zwaarder en ze worden helemaal volgestopt met al dat snoep, daar krijgen ze ADHD van.

Buurjongen kreeg zoooveel snoep van mammie en dat kind is heeeeel erg actief, tegen het abnormale aan, toen het snoep geven op advies van huisarts gestopt moet worden is ie weer langzaamaan in een paar weken tijd normaal.

Tja mammie en pappie werken tegelijkertijd en dus makkelijke snelle happen en of afhaalmaaltijden en kilo's snoep om kindje zoet en tevreden te houden.

Tegenwoordig is er veel info te verkrijgen via internet/boeken/tijdschriften etc. en gaan de mensen er ook naar leven zoals hippie of modepoppen dat soort dingen en daarmee worden deze kinderen ook grootgebracht.

Er zijn kinderen die niet meer buitenspelen maar alleen achte de pc of laptop zitten.

Het is maar net hoe je met de kinderen omgaat en opvoed.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:43

in mijn jeugd (30 jaar geleden) aten we ook heeeel veel snoep, en dat was nog voor de e-nummer paniek. Geloof mij, wat ik aan kleur/smaak en conserveringsstoffen heb binnengekregen is shocking

En toch zo relaxed als het maar kan :D

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:50

Ja dat klopt, mijn moeder snoepte ook heel veel vroeger! Maar hoe komt het dan dat OVERAL waar je heen gaat de meeste kinderen/volwassenen overgewicht hebben? En daar bedoel ik niet fors en zwaarlijvig mee!

De sauna bijvoorbeeld: Heb echt vol verbazing staan hoeveel mensen gewoon echt TE dik zijn!

Dagje zwembad: 1 lid van de familie is dik maar de ander 6 die erbij horen zijn nog veel dikker! En ze hebben het alleen maar over lichamelijke klachten (dat heb ik de halve dag aan moeten horen).

Dagje dolfinarium: Meeste mensen inclusief kinderen hoor je puffen, zie je zweten, hebben het erg zwaar! Daar verbaasde ik me gewoon erg over. En dan nog geen idee hebben waardoor het komt...

Hier wil ik even de mensen die door ziekte e.d. hier niks aan kunnen doen niet mee aanvallen! Ik bedoel met name het eetprobleem(alle vette troep) van tegenwoordig!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:58

hier 2 heel gevoelige kinderen, de ene is daardoor heel extrovert en de andere daardoor heel introvert.....
pikken dingen/gevoelens heel snel op, soms in eigen nadeel.
toen mijn schoonvader was gestorven liepen ze in een grote boog door de woonkamer, was een bepaald stuk waar ze beiden niet wilden lopen, wamt daar lag volgens hun opa.
wat ze absoluut niet konden weten was dat opa daar op de grond met een hartstilstand was gevallen......nu nog lopen ze er met een noog omheen.(al 3 jaar dood)
hoe men het wil noemen maakt mij niet uit, ik noem het gewoon erg gevoelig, sommige hebben me gezegd dat het new-age kinderen zijn, of dat ze paranormaal begaafd zijn.
voor mij zijn het "gewoon" mijn kinderen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:59

Als ik de kenmerken lees die een "nieuwetijdskind" zou hebben zie ik een kind met autisme voor me. Alle kenmerken zijn kenmerken die kinderen en volwassenen met autisme ook vaak hebben. En autisme is absoluut niet een aandoening die te maken heeft met de manier van opvoeding, de hoeveelheid snoep of in welke tijd we leven..
En ADHD krijg je ook niet van snoep! Elk kind word druk van een teveel aan suikers, maar ADHD is meer dan alleen druk zijn..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:04

mijn beide kinderen zijn wel gediagnostiseerd met adhd , ikzelf ook, maar helemaal geen enkel aspect van het autisme!
wat hier omschreven wordt mbt gevoeligheid en oppikken van emoties, zijn juist de dingen die een autist niet heeft.
een autist kan zich juist NIET inleven in de gevoelens/emoties van anderen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:05

Ik vind het ook beetje etiketplakken.

Een kind ís gevoeliger dan volwassenen, hoe je het ook draait of keert en vaak zijn ze ook veel 'wijzer' dan volwassenen soms denken. Daarom zijn ze nog niet speciaal, ze zijn gewone normale kinderen.
Ik denk dat er veel kinderen bij dat lijstje zouden passen. En de ene ontwikkelt zich sneller/anders dan de andere. Naar het schijnt sprak ik op 2 jaar met volzinnen en heb heel het lagere en middelbare mogen aanhoren dat ik mentaal een jaar of 2 jaar 'verder' was dan mijn klasgenoten. Werd geen etiket opgeplakt en verder ook niets mee gedaan en bij mijn weten ben ik een gewoon normaal persoon. Af en toe prettig gestoord, maar dat is iedereen.
Het zou maar erg zijn als alleen 'nieuwetijdskinderen' een rechtvaardigheidsgevoel zouden hebben.

Bij mijn broer zijn ze wel begonnen met etiketplakken, variërend van hoog iq tot vorm van adhd. Voor mijn moeder een extra reden om er nog meer eieren onder te leggen en het resulteerde uiteindelijk in broertje die het met iedereen en alles moeilijk had en het slecht deed op school. Is pas gebeterd toen hij gewoon een nuchtere schop onder z'n kont kreeg, zich niet meer mocht aanstellen en gewoon maar moest meedraaien willen of niet.
Hij is nu nuchterder en stabieler dan toen hij zogenaamd een 'gevoelig' kind was met vanalles en nog wat.

Jouw zoontje heeft het volgens mij gewoon moeilijk met de recente veranderingen en gaat misschien meer hebben aan simpele duidelijkheid en consequentie dan aan allerhande therapieën.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:07

Tuurlijk is ADHD ook een herkende aandoening!wat tegenwoordig veel gebeurd: Een kind wat wat drukker is dan normaal, zich niet goed kan concentreren moet maar ADHD hebben...in een gemiddelde schoolklas hebben 8 van de 10 kinderen wel wat "bijzonders" .

Mijn neefje bleek ook adhd te hebben, na wat bloedonderzoeken kwam hij vitamines tekort (ook weer door een slecht eetpatroon). Nadat dat opgelost was bleek het toch een normaal kind te zijn. Mensen stempelen steeds meer...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:13

rachel_j schreef:
mijn beide kinderen zijn wel gediagnostiseerd met adhd , ikzelf ook, maar helemaal geen enkel aspect van het autisme!
wat hier omschreven wordt mbt gevoeligheid en oppikken van emoties, zijn juist de dingen die een autist niet heeft.

Het gaat hier ook niet over het inleven, maar over het oppikken van emoties. Mensen met autisme zijn daar erg sterk in, ze voelen dingen, pikken het op, en weten vervolgens totaal niet wat ze er mee moeten.
Ik werk al jaren met kinderen met autisme, heb een vader met autisme en een zusje met autisme. Al deze kenmerken zie ik regelmatig terug bij mijn familie of bij 1 van mijn clienten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:16

wij zijn wel gediagnostiseerd met adhd, maar ik zeg heel eerlijk ; ik doe er eigenlijk niks aan.
naar mijn mening functioneren wij nu prima zoals we zijn, met osn gaat het goed , en wie moeite met ons heeft? toedeledokie dr mee.......
verdom het om medicatie in mn kinderen te stoppen omdat "de maatschappij" schijnt te denken dat ze daar beter van worden.
ja wij zijn gevoelig, ja wij pikken emoties op , etc etc etc
SO WHAT??? zo lang wij er zelf geen last van hebben zijn wij gewoon wij en zijn mn kinderen gewoon kinderen en worden z eook als zodanig behandelt.
GEWOON dus.

@monster_tos ; wij zijn ook erg sterk in wat jij opnoemt, maar passen absoluut niet binnen de groep autisme, het zal zeker voorkomen, maar niet iedereen valt binnen de groep autisme.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:19

Ik lees vanavond ff bij, ga nu lekker naar mijn paardje toe!!!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:25

rachel_j schreef:
wij zijn wel gediagnostiseerd met adhd, maar ik zeg heel eerlijk ; ik doe er eigenlijk niks aan.
naar mijn mening functioneren wij nu prima zoals we zijn, met osn gaat het goed , en wie moeite met ons heeft? toedeledokie dr mee.......
verdom het om medicatie in mn kinderen te stoppen omdat "de maatschappij" schijnt te denken dat ze daar beter van worden.
ja wij zijn gevoelig, ja wij pikken emoties op , etc etc etc
SO WHAT??? zo lang wij er zelf geen last van hebben zijn wij gewoon wij en zijn mn kinderen gewoon kinderen en worden z eook als zodanig behandelt.
GEWOON dus.

@monster_tos ; wij zijn ook erg sterk in wat jij opnoemt, maar passen absoluut niet binnen de groep autisme, het zal zeker voorkomen, maar niet iedereen valt binnen de groep autisme.

Zo bedoel ik het ook niet hoor :) ADHD en autisme zijn 2 heel verschillende dingen, die overigens wel bij dezelfde persoon kan voorkomen, maar dat terzijde.
Ik ben ook geen fan van de medicijnen, mits een kind er echt bij gebaat is. Mijn zusje bijvoorbeeld slikt conserta, ze vind dit erg fijn, want zondere deze medicijnen is het zo'n warboel in haar hoofd dat ze helemaal vast loopt.
Maar een kind vol medicijnen stoppen omdat de maatschapij hem anders niet accepteerd, nee daar kan ik niet tegen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:54

rachel_j schreef:

Hallo, doe eens geen kort door de bocht uitspraken? Er bestaat ook niet 'een autist'. Autisme is een heel breed begrip!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:04

autisten...dat zijn toch die mensen die heel goed muziek kunnen maken? :D

wat liveli zegt, autisme is er in zooooveeeeel vormen, dat kun je niet zo generaliseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:05

rachel_j schreef:

Jammer dat je zulke uitspraken doet als je je er duidelijk niet in verdiept hebt.
Autisme is ontzettend breed, maar (over)gevoelig voor emoties van anderen zijn de meeste mensen met autisme juist wel.

Edit, ik zie dat anderen me al voor waren. ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:34

Ik vind dat er flink off topic gereageerd wordt hier.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:05

dat denk ik juist niet, er word hier een lijst kenmerken neer gezet over de zogenaamde nieuwetijdskinderen. Deze lijst komt sterk over een met kenmerken van mensen met autisme. Waarom deze 2 dan niet naast elkaar leggen en vergelijken ?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:28

Er werd door de TS gevraagd om ervaringen met nieuwe tijdskinderen, niet om autisme. Dat er raakvlakken zijn en dat het weleens om hetzelfde zou kunnen gaan wil ik niet ontkennen. Maar dat zou ook een ander, interessant topic kunnen opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:32

Ik zie niet in waarom dat hier off-topic zou zijn. Ik vind dat er heel veel overlappingen zijn tussen hooggevoeligheid,nieuwetijdskinderen en bepaalde ontwikkelings- en persoonlijkheidsstoornissen. Soms hoeft er maar 1 kenmerk te verschillen om een ander labeltje te krijgen. Dat lijkt me dus wel relevant.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:35

Ik wil nog even reageren op het nieuwetijds/autist gebeuren.
Tot nu toe ben ik door elke alternatieve therapeut en door mn omgeving ook als "nieuwetijdskind" omschreven(volgens het reguliere circuit was ik gewoon een aansteller).
Maar: ik ben echt een autist.
Ik herken mezelf heel goed in het nieuwetijdskind verhaal, maar door mijn eigen ervaring geloof ik er niet meer in.
Ik denk zelf niet dat zoiets bestaat.

Kinderen zijn sowieso gevoeliger als volwassenen, en als het echt te "extreem" wordt zou ik persoonlijk eerder in de richting van autisme/adhd denken dan in de nieuwetijdskinderen richting.