de kwaliteit van seksuele voorlichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: de kwaliteit van seksuele voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:47

Je zult maar vast te komen zitten :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:48

Je zult maar op het idee komen. :+

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:49

Fiffill schreef:
Je zult maar op het idee komen. :+

Je zult verbaast staan hoeveel van dit soort 'gevallen' op de eerste hulp terecht komen..
Denk aan bierflesjes in daarvoor niet bestemde lichaamsgaten, piercings aan elkaar (nee.. niet alleen tongpiercings), etc.. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:51

OMG, ik ben bijna 50, maar er is in die tijd geen flikker veranderd := In mijn tijd werd er moeilijk over gedaan en weinig verteld (en AIDS bestond nog niet), maar het is nu niet veel beter. Hoezo, alle taboes zijn doorbroken?

Fenrir

Of mensen met hamsters in hun kont... ik weet 't, maar toch. :+

Waves

Als je vast komt te zitten dan moeten ze in het ziekenhuis (waar je dan met stofzuiger en al heen gegaan bent) een naald in je zwellichaam steken zodat het bloed weg kan. :')

Denk niet dat iemand uit mijn klas het ooit heeft durven proberen. Ik durf ook nog steeds geen sex in bad te hebben om dezelfde reden. ;(

Oh ja, glazen flesjes mogen ook niet, kan ook vacuum zuigen... we hadden eigenlijk best een rare biologieleraar zo achteraf gezien.. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:52

Coca colaflessen waren anders razend populair :D En hoe dat vacuum kan zuigen met de opening naar binnen óf naar buiten is mij een raadsel...
Die stofzuigerslang is een klassieker.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-07-10 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:52

Ik snap er ook niks van. Ik kreeg van mijn ouders al voor de middelbare school goede voorlichting en in de 2de klas van de middelbare kregen we een paar lessen sexuele voorlichting. Echt alle uitleg met foto;s en alles erbij. Uitleg over SOA's, over hoe bevruchting plaatsvindt etc etc...
Edit: zelfs een echt filmpje met de weg die het sperma aflegt naar het ei.... ja echt.

Sommige scholen schieten hier echt in te kort vind ik. Vooral de christelijke scholen lijkt me zo.
De belangrijkste taak ligt echter bij de ouders. Die moeten hier volledige openheid in geven en het gevoel geven dat alles ook bespreekbaar is. Dan komt een kind ook naar je toe met vragen en schaamt zich niet/minder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:53

Ik zou sowieso al geen glas daar in de buurt willen hebben (als jongen zijnde zou ik dat ook niet willen). Stel je voor dat het breekt... :x

Hier is de voorlichting wel goed, ik kreeg op de basisschool geloof ik ook al wat voorlichting. Maar op de middelbare was het wat meer uitgebreid.

In water heb ik nog nooit wat gemerkt, trouwens.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-07-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:53

Bij ons op school werd het ook zowel tijdens biologie als verzorging uitgebreid behandeld. Inclusief enge soa plaatjes & heel vreemd filmpje. Misschien maakt het niveau nog uit?

Sommige mensen snappen trouwens niets van welk beta vak dan ook je moet ook een beetje aanleg en inteligentie hebben. Ik weet ook eigenlijk niet of de meer uitgebreide bio niet in de 4de was waar sommige mensen het dus al hadden laten vallen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:54

een vriend van mijn vriend moest idd naar t ziekenhuis voor het geval van de stofzuiger

hoe wanhopig kun je zijn..

on topic ik ben dan 23 en heb goede voorlichting gehad van school en mijn moeder wist alle ins en outs... op mn 13/14 jaar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:54

Hier krijgen ze die voorlichting bij het vak verzorging in de 1e klas. :j En evt. ook op de basisschool, dat had ik dus wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:55

liedje89 schreef:
Bij ons op school werd het ook zowel tijdens biologie als verzorging uitgebreid behandeld. Inclusief enge soa plaatjes & heel vreemd filmpje. Misschien maakt het niveau nog uit?

Sommige mensen snappen trouwens niets van welk beta vak dan ook je moet ook een beetje aanleg en inteligentie hebben. Ik weet ook eigenlijk niet of de meer uitgebreide bio niet in de 4de was waar sommige mensen het dus al hadden laten vallen.

Klopt ja, in de 4de werd het nog uitgebreider behandeld met Biologie. :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:55

Fiffill schreef:
In water heb ik nog nooit wat gemerkt, trouwens.

Bij deze dan wat voorlichting, het kán dus voorkomen dat je een keer aan elkaar gezogen naar de eerste hulp moet _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:56

Haha ik heb geen bad en het is ooit een keer of twee voorgekomen (hij had wel een bad), maar dan zal ik 't maar niet meer doen. _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:59

Onder water vacuum zuigen kan ook niet. Wat een onzin. Er zit geen lucht in je vagina of baarmoeder (tenzij je net als sommige merries, luchtzuiger bent), en vacuum is een onderdruk qua lucht. Welke lucht?
Wat wel kan onder water is dat er (vuil) water meekomt, wat een ontsteking kan verooorzaken.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:01

Hier ook ongeveer dezelfde voorlichting gehad als TS :j
Behalve de condoom dan :') Maar ook ik zat op een christelijke middelbare school :)) Waarschijnlijk dachten ze toch dat we nog ff braaf zouden wachten _O-

Het geval van stofzuiger en onder water hebben we overigens ook nooit te horen gekregen :n Stofzuiger zal ik niet in mn hoofd halen :') maar onder water is het tot op heden nog nooit verkeerd gegaan gelukkig, maar dat risico loop ik graag O:)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:02

Nee onder water gaat indd niet,
een maat van mijn vriend heeft 't wel eens geprobeerd en toen was z'n 'toompje' (velletje) ingescheurd :oo met dit in het achterhoofd hebben wij het nog nooit durven proberen :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:02

Serieus? Ik heb het 20 jaar geleden klakkeloos aangenomen van de biologieleraar -O- Wat kan ik nu nog geloven ;(

serieus: ik ga het even opzoeken

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:04

verootjoo schreef:
Toen ik 15 was had ik er ook nooit wat over gehoord hoor. Behalve dat het vies was, en later (op school) dat je dat doet als je getrouwd bent. Maar goed, ik zat dan ook op een christelijke school. ;)

Ik zat op een christelijke basis en middelbare school en heb wel degelijk in groep 7 en 8 seksuele voorlichting gehad.
Het was wel enorm gênant, omdat de leraar zelf helemaal rood werd en niemand aan durfde te kijken :')

Op de middelbare school begonnen ze in de eerste klas met biologie over de anatomie van de geslachtsdelen en in de derde hadden we het over voorbehoedsmiddelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:07

Volgens mij is er voorlichting genoeg, maar zijn er altijd mutsen die OF niet opletten OF denken "dat gebeurt mij toch niet"
Ze vinden zich volwassen genoeg voor seks maar durven niet naar de huisarts voor anticonceptie!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:11

Hmmm, ik heb even gezocht op sex in het water en ik kom alleen maar tegen dat mensen "gehoord" hebben dat je dan vacuum kan zuigen. Die mensen hebben waarschijnlijk bij mij in de klas gezeten... Kan geen betrouwbare bron vinden...

Dus ik ben zelf ook slecht voorgelicht... Snap ineens veel beter dat mensen gewoon maar aannemen wat ze verteld is en verder niet nadenken -O-

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:11

Ik zat op een Katholieke school, en in de brugklas begonnen ze al met voorlichting. Gewoon de basics, over soa's en anticonceptiemiddelen. En in de 3e kregen we les van mensen van de GGD geloof ik, iets in die richting. Dat heeft die school zo geregeld zodat je je niet hoefde te schamen voor vragen die je had, die mensen zou je toch nooit meer zien.

Op de basisschool wordt het meestal in groep 8 gedaan, maar mijn lerares had er geen zin in omdat er lacherig over gedaan werd.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:13

Vanavond het water in Waves? :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:15

Ohhhh, dan kan ik zo bij vriendlief het bad in duiken. _O-