Rena100 schreef:Ik zit ook in zo'n situatie. Ik zit momenteel niet goed in me vel en kan mij dan ook erg moeilijk op zoiets als diëten richten. Ik wil graag 10 kg afvallen want dat ben ik het laatste jaar ook aangekomen. Heeft iemand nog tips hoe ik mijn concentratie erbij kan houden? Ook wanneer ik hele dagen thuis zit? (die rustige momenten alleen thuis zijn voor mij het moeilijkst...)
Verder wíl ik uiteraard graag meer bewegen, maar heb niet voldoende energie om erg veel te sporten en daarbij ook niet 'de schop onder de kont' zeg maar om ook echt wat te gaan doen. Iemand ook tips voor mij?.
In jouw geval zou ik idd echt proberen meer te bewegen, echt sporten hoeft niet. Ga gewoon een rondje fietsen, elke dag een wandelingetje maken. Iemands hond uitlaten een idee? Dan heb je een stok achter de deur. Vraag een vriendin mee, ga bij een klasje (hardlopen, of bij de sportschool, wat dan ook), ga bij een team (hockey, volleybal, voetbal, wat jou leuk lijkt), vrijwilligerswerk bij een bejaardenhuis waar je met mensen in een rolstoel gaat wandelen e.d. Wees creatief en maak het leuk. Je kan ook muziek luisteren onderweg. Wissel dingen af, dan wordt het niet saai. Ga de ene dag zwemmen, de volgende wandelen, daarna skaten enz. Bewegen is moeilijk als je al niet lekker in je vel zit, maar probeer jezelf te motiveren anders lukt het nooit. Als je meer beweegt krijg je vanzelf meer energie en voel je je beter over jezelf. Dit kan zeker ook helpen met je depressie.
Ik hoop dat je hulp hebt bij je depressie, een psycholoog bijvoorbeeld, die kan je ook helpen met meer motivatie krijgen. Als je dit niet hebt: zorg dan dat je het krijgt. Je bent echt niet zwak als je steun zoekt.
Probeer jezelf steeds weer makkelijk haalbare doelen te stellen. Bijvoorbeeld: na het avondeten ga ik een kwartier wandelen. En hou je daar aan. Wees trots op jezelf als het lukt en ga niet sippen als je een dagje het niet voor elkaar krijgt. Maar gebruik dit niet als excuus om dan maar helemaal te stoppen. Regen is ook geen excuus

en flauwvallen doe je echt niet als je gewoon een gezond eetpatroon hebt hoor, daar moet je je even overheen zetten.
In het dagelijks leven: ga overal op de fiets/lopend heen, neem een mandje ipv een karretje bij de supermarkt. Loop trappen ipv de lift (ook bij 6 verdiepingen). Houd je huis spik en span, huishoudelijk werk verbrand je ook veel mee

. Naja je snapt mijn punt, wees actief bij alles wat je doet.
Voor de snaaimomenten thuis: zorg gewoon dat je geen ongezonde troep en snacks in huis hebt. Wat je niet hebt kan je niet eten. Ga een rondje fietsen zodra je je zo verveeld dat je aan snaaien gaat denken. Neem als je weer thuis bent een gezond alternatief, een appel ofzo.
Succes!
p.s. mocht je het financieel ruim hebben: wii (+ wii fit) misschien een idee? Kom je tenminste van je kont af