Facings, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miiejs

Re: Facings, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:28

Ik zou lekker voor een beugel gaan :) heb er zelf net ook 1 9 maanden gehad, scheelt ik werk bij de ta dus kost me niks okee, maar had er 1 met porceleine brackets en daar zag je weinig van :) maar dat staat, als je goed je nachtbitje draagt, voor de rest van je leven goed, met facings is dat anders, die gaan maar een aantal jaar mee en als hier boven al ergens vermeld.. je kan geen appels meer afbijten, stokbrood is een probleem en als je er ooit vanaf wil, dan wil je niet weten hoe je tand eronder er uit ziet!!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:39

Een beugel daar ga ik nooit meer aan. Ik heb vroeger lang met al die rommel rond gelopen en ondanks draadjes, nachtbeugels, buitenboordmotoren, noem maar op ging het weer terug. Daarnaast heb ik geen zin in de pijn, het voor paal lopen en de onhandigheid van slotjes :D. Dan nog liever scheve tanden haha.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:50

_Noah schreef:
Een beugel daar ga ik nooit meer aan. Ik heb vroeger lang met al die rommel rond gelopen en ondanks draadjes, nachtbeugels, buitenboordmotoren, noem maar op ging het weer terug. Daarnaast heb ik geen zin in de pijn, het voor paal lopen en de onhandigheid van slotjes :D. Dan nog liever scheve tanden haha.

Haha klinkt allemaal wel bekend ;) pijn doet het wel af en toe ja en voor paal loop je ook en het vreselijke was.. dat ik met die beugel in mijn mond een fotoshoot met mijn vriend had en nu die foto met beugel levens groot in de etalage van de winkel hangt!! DRAMA!! haha! Nouja zou je dan wel als tip willen geven; laat je goed informeren over de mogelijkheden! Wij hebben op mijn werk ook lumineers.. heel erg mooi maar kost wel 500 per tand ongeveer maar het resultaat is echt geweldig!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:48

Heb zelf geen ervaring met facings, maar dacht er twee jaren geleden ook eventueel over om ze te laten plaatsen.

Me goed geïnformeerd bij de tandarts en orthodont, die het beide volledig afraadden bij gezonde tanden. Na wat zoekwerk ben ik bij Invisalign gekomen, een soort "onzichtbare" beugel, welke ik met heel veel genoegen gebruik momenteel. Onder ben ik reeds klaar, en boven nog een maandje of 2-3. Kost ook wel wat geld, maar niemand heeft er iets van gezien (zelfs mijn ouders niet voor ik het vertelde) en het resultaat mag er echt wezen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:18

Miiejs, werk jij toevallig bij een praktijk, en wat zijn lumineers precies?
Satine bedankt voor de tip. Hoelang draag je nu ongv die beugel? Is dat niet zo'n doorzichtig 'bitje'? ik heb dat een keer bij een collega gezien, en vond het er eerlijk gezegd best smerig uitzien sorry :D. Ik ben gelukkig niet lastig he? ;)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:19

Ik heb zelf 6 facings.. Ik vind het ideaal!! Resultaat mag er wezen! Ik zit btw bij udc (geloof ik?) kliniek..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:22

Floortje, heb je foto's van hoe het er nu uitziet??

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:25

heb je privebericht gestuurd! ik ben trouwens de linker.. Weet niet of je de fotos kan zien??

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:29

Dank je wel!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:51

Ik heb ook 2 facings. Één van mijn snijtanden is altijd heel klein gebleven en daar is ongeveer 6 jaar geleden een facing op gekomen om dat op te vullen. Nu zitten er soms wat 'haakjes' op, maar dat maakt m'n tandarts eens in de zoveel tijd weer mooi glad. Hij begint nu iets te verkleuren, maar misschien valt dat ook nog eens op te lossen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:03

Hmm, dit blijf ik even volgen. Heb exact hetzelfde probleem. 1 voortand die na jaren beugels, elastiekjes e.d. weer lekker naar voren staat. Ik vind het echt vreeeselijk!

Beugel ga ik niet meer aan, zelfs niet die invisidinges. (heb me al uitgebreid laten informeren bij 2 orthodontisten en het is me te veel gedoe en veel te veel geld en ze kunnen bij mijn stand geen resultaat garanderen)

Facing had ik nog niet van gehoord. Ben heel benieuwd hoe dat gaat :)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:07

Bij mijn weten is een facing geen oplossing voor een scheefstaande tand...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:18

Nee, dat dacht ik ook niet maar die foto's van de vorige pagina zijn wel mooi :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:17

Een facing zit niet echt súper erg goed vast, maar het is een goede oplossing wanneer je de esthetiek van je gebit niet mooi vind. De voorkant van je tand word beslepen (soms zonde wanneer het over een gave tand gaat) en daarop word dan een facing geplaatst. Een brug of een kroon is dan een steverige oplossing, maar wel duurder en je moet dan meer beslijpen van de tand.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:17

Kit_for_ever schreef:
Bij mijn weten is een facing geen oplossing voor een scheefstaande tand...

Hoe kom je aan die informatie? op internet lees ik namelijk hele andere verhalen, en via dit forum heb ik ook wat dingen gezien bij mensen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:24

Op internet zie ik inderdaad heel veel voorbeelden van mensen met een scheef gebit die een perfect recht gebit krijgen met facings.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:21

Pure gok _Noah. Ik heb me er niet in verdiept dus het zou zomaar kunnen dat het daarvoor ook geschikt is. Ik geloof je op je woord!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:50

Ik dacht misschien heb je er ervaring mee ;). Dat ik het misschien mis had. Maar volgens mij is dit juist één van de hoofdredenen om facings te nemen, en ook voor afgebroken tanden, verkleurde tanden.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:54

@ _Noah: als de tand echt enorm schreef is, dan zal hij nooit helemaal mooi recht worden door een facing. Verbetering wel, maar perfect is maar de vraag. Er word namelijk alleen maar een stukje beslepen (voorkant) en daar word een schildje op geplakt en dat is dan je tand.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:27

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:32

Er staat dat daar gebruik is gemaakt van facings en kronen. De voortanden zullen wel een kroon hebben, die daar achter zullen ongetwijfeld een facing hebben gekregen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:34

En het tweede geval dan? Daar staat niet dat er kronen geplaatst zijn. Bovendien zag ik net nog bij de opmerkingen van de tandarts staan dat facings een hele goede oplossing zijn voor scheefstaande tanden.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:44

Ja hoor , facings zijn een goede oplossing voor scheefstaande tanden, ik heb onder ook een scheefstaande tand, maar volgens tandarts is beugel nu nutteloos omdat die tand op den duur toch weer scheef gaat staan, betere oplossing is kronen ( dat is de meest langdurige oplossing ) of facings, die neem ik omdat dat wat minder ingrijpend is dan er meteen kronen op te zetten, maar denk wel aan het totale kostenplaatje, omdat niet allen die ene tand dan behandeld moet worden

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:08

En aan zoiets betaald de verzekering niets mee zeker he?

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:10

_Noah schreef:
Zal morgen wat uitgebreider reageren. Maar van sommige reacties schrik ik wel. Helemaal over de " als het niet lukt kun je altijd nog een kroon nemen" := .
Lieke je zegt dat je zon 5 jaar facings hebt en al 4 keer bent terug geweest. Dat is best veel? Het lijkt mij niet handig als ze afbreken. Ben nog steeds sterk in twijfel, omdat het 1 tand is. Ik zal morgen de tandarts bellen voor een afspraak. En weet eigenlijk al dat hij gaat zeggen dat het zonde is. Maar hopelijk heeft hij tips ;)

Ik had eerst porceleinen facings, maar nadat dei allebei waren afgeproken ben ik overgegaan op andere, kan nu even niet op de naam komen, maar die worden gewoon vergoed, en die porceleinen facings niet.
Ik doe altijd wat voorzichtiger als ik wat hardere broodjes eet, maar denk dan aan een tijgerbol of iets in die trant, verder braken ze nooit af.