PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliviaatje

Re: PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:03

je kan hem er niet met zakje en al uittrekken, alleen met wortel en al.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:06

Hmm dan kan ik maar beter stoppen want dan zou ik het alleen maar erger maken := Maarja dit ziet er ook niet uit. Misschien toch maar eens informeren over dat laseren dan :=

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:07

Ja daarom zit ik er ook al over te denken. Ga anders eens wat googlen, dan word je al een stuk wijzer ;)

Hebben mensen hier ook last van krampen en steken in de buurt van de baarmoeder? XX

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:27

Wel eierstok-pijn, baarmoeder geen last van.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:30

hoe en waar voel je dat precies Nathalie?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:36

Moeilijk uit te leggen, sinds mijn zwangerschap heb ik er geen last meer van. :D Maar kreeg het ook pas bij het stoppen met de pil.
Een soort trekkerig, duwend gevoel links en rechts...

Waar denk jij dat je pijn hebt van je baarmoeder? Want de kans lijkt me groter op eierstok pijn dan baarmoederpijn. Zover ik weet is er met PCO nl niks met je baarmoeder aan de hand. Ik had in mijn eierstokken op de echo's heel veel blaasjes (links meer dan 20, rechts meer dan 35) en dat gaf dat trekkerige, duwende gevoel volgens de gyn. Maar gek genoeg had ik het niet altijd (die blaasjes zitten er natuurlijk wel altijd)

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:41

Okee nu ga ik mn best doen een beetje de plaats uit te leggen :P
Het zit een beetje links van de navel en dan een cm of 5 naar beneden.. heel soms ook rechts maar dat is echt zelden. Klinkt nu inderdaad ook logischer dat het de eierstokken zijn. Soms heb ik ook last een stuk meer naar beneden, echt waar je schaamstreek een beetje begint, bovenaan.

Mij is ook verteld dat je met deze afwijking een verdikking krijgt in je baarmoederslijmvlies, waardoor je krampen kan krijgen daar. Iemand die hier ook van gehoord heb?

Zo stom he, veel dingen die de meerdere doktoren tegen mij verteld hebben klinken zo tegenstrijdig of gewoon niet compleet.. Kan ik niet zo goed tegen, vooral niet als het om mn eigen lichaam gaat, haha.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:43

Dat zijn volgens mij inderdaad je eierstokken. Je baarmoeder is heel klein als je niet zwanger bent. ;) Zit helemaal achter je schaambeen verstopt.

EEn verdikking in je baarmoederslijmvlies?
Nog nooit van gehoort... en ik klets met heel veel meiden met PCO op een zwangerschapsforum, maar dat heb ik nog nooit gehoort. ;)
Wel dat sommige vrouwen met PCO een te dun baarmoederslijmvlies opbouwen voor de innesteling van een vruchtje.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:45

Ja ik heb er ook weinig over gehoord of gelezen, vandaar dat ik het hier nog maar eens vroeg ;)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:47

Toevallig dat ik hier nu dit topic lees... Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik zeer waarschijnlijk PCOS heb, echo gaf niet voor 100% zekerheid, maar de symptomen zeggen eigenlijk wel genoeg...
Vanaf de eerste menstruatie onregelmatig geweest, heel lang de pil geslikt, daar ben ik vorig jaar mee gestopt en sindsdien nog maar 3 keer ongesteld, dus ja.... Nooit geweten, dat die overbeharing hier mee samen zou hangen...
En ook de stemmingswisselingen en vermoeidheid herken ik....

Eigenlijk wilden we nog een paar jaar wachten met kinderen, maar nu ben ik daar toch erg over aan het twijfelen, wat als het straks niet lukt en je ellenlange trajecten in gaat, dan zijn die paar jaar extra ook wel erg fijn!
Hoe zijn jullie hier mee omgegaan??

Oh ja, er werd gezegd door de gyn. dat je met gebruik van clomid zooo zwanger zou zijn en minder klachten zou hebben, ervaringen??

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:49

Clomid is een rotmiddel hoor. Maar niet iedereen reageert er zo op natuurlijk.
Ik werd er doodziek van en het hoeft helemaal niet aan te slaan.
Als ik kijk naar de meiden die ik ken met PCO, zijn er meer waarbij de Clomid niets deed dan wel....

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:50

Hier nog 1 :D

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:12

Heey Hilleke, tja bij mij was de echo ook niet duidelijk genoeg om daar een volledige conclusie op te vestigen, maar de rest van de symptomen waren overduidelijk. Ik heb het in redelijk lichte vorm, moet alleen elke keer weer de strijd aan met die haartjes en mn stemmingswisselingen.
Ik ben al vanaf het begin dat ik het weet [even ruim een jaar terug] een beetje aan het rondkijken of verschillende forums, en ik merk ook dat Clomid een bom van hormonen is en daardoor best heftig. Ik zelf ben natuurlijk nog helemaal niet bezig met kinderen, zou nog niet eens weten met wie :D haha. Maar kan begrijpen dat je er eerder over na gaat denken met dat PCOS.

Bij mij vertelden ze dat als ik kinderen zou willen, dat ik dan naar het ziekenhuis moest komen, een soort prik zou krijgen en dan binnen 48 uur sex moest hebben... En dat het dan grote kans zou geven dat het net zo snel zou lukken als een 'normale' vrouw. Nou, volgens mij is dat de grootste bullshit.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:13

Even heel erg offtopic, wat is die zin van jou enorm waar Sophia, haha. [Maak van iemand geen prioriteit, als je zelf slechts een optie bent!!]

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:20

Ik mag me hier helaas ook melden ...
Overbeharing (al zit een lichte huid en donkere haren in de familie), overgewicht wat er met geen mogelijkheid afgaat, slechte huid, rare menstruatie. Ik probeer het positieve ervan in te zien - 4 keer per jaar ongesteld zijn vind ik prima, maar dat valt niet mee. Ik wist trouwens niet dat vermoeidheid óók een symptoom van PCOS kan zijn, dat is zó herkenbaar, ik ben bijna altijd moe en futloos.
Ik had m'n gewicht eigenlijk al opgegeven - meer dan een kilo gaat er nooit af, welk dieet ik ook volg, en ik ben zo'n 12 kilo te zwaar - maar misschien moet ik 't eens zonder koolhydraten proberen :=

Wat betreft overbeharing: je kan bij de meeste verzekeringen een deel van de laserontharing door je verzekering vergoed krijgen, maar alleen gezichsbeharing. Ik ga er in september mee beginnnen, en als het werkt en meevalt (qua pijn) ga ik sparen om de rest zelf te betalen. Je moet maar zo denken, als het werkt hoef je ook nooit meer scheermesjes/hars/crème te kopen :D , dus uiteindelijk ben je goedkoper uit. Nog een tip: kijk rond bij verschillende verzekeraars wat ze precies vergoeden, en stap voor 2011 (tijdelijk) over naar die verzekering! Ga ik ook doen, mijn verzekering heeft een max bedrag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:23

Oliviaatje ik denk dat jij het over een pregnyl prik hebt, maar dan moet er eerst een eiblaasje zitten (die vaak toch missen met PCOS ;) )

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:57

Ja dat zou goed kunnen Nathalie, vind het zo raar dat de gynaecologen zoiets vertellen terwijl ze horen te weten dat het niet zo makkelijk gaat.
Traiectum, Ben benieuwd hoe de laser behandelingen je bevallen, ik wil het denk ik ook zeker gaan doen, moet alleen even die stap zetten.. Volgend jaar studeer ik in Amsterdam, en daar zit zo'n lasercentrum in de buurt, dus dan wil ik wel eens een kijkje gaan nemen :)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:47

Ja, wijze woorden :)

sinds mijn 12 de ongesteld.. met meestal een pauze van 9 maanden.. omdat ik hier zat van was ben ik aan de pil gegaan..
ondertussen nooit meer over na gedacht totdat ik in maart 2008 ging trouwen, en een jaar later toch wel serieus met manlief over kinderen sprak.
nou was de afspraak stop eerst met roken, dan met de pil.. we wilden graag kinderen maar ik vondd at ik eerst moest stoppen..
zo gezegd zo op 1 september 2009 gestopt met roken, EASY echt waar..
1 november gestopt met de pil.. en ik werd ongesteld in mijn "stopweek" end aarn a niet weer........
toch naar de HA, doorverwezen naar de gyn en echo gehad.. en jawel PCOS.. de gyn wilde me niet helpen, want ik ben te zwaar..
ja dat klopt.. maar ik heb ALLES al gedaan en niets werkt!!!
nou had ze gezegt dan beginnen we met clomid 50 mg.. maar daar ben je te zwaar voor maar we proberen het..
we kunnen het altijd nog verhogen naar 100 mg, of 150 mg.. de injecties beginnen we niet aan dan moet je eerst 10 % van je gewicht afvallen..

dus aan de provera, een menstruatie opgewekt, van dag 3 tot en met 5 aan de clomid.. en weer terug komen,
volgens de gyn niets te zien...

ik aangeven dat het toch wel pijn deed op dag 15.. dus bloedgeprikt, en ja hoor een progeteron van 52!!
dus wel degelijk gereageerd op de clomid!
dus hoezo te zwaar.......
voor elke pco'er is er hoop

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:54

Kijk, dat is fijn om te horen dat Clomid bij jou zo goed aansloeg. Had je voordat je doorhad dat je PCOS had geen symptomen waardoor je ging twijfelen of er meer aan de hand was?
Ik heb gelukkig weinig last van overgewicht, ben nu aan het streven om mn laatste 2 kilo eraf te sporten en dan ben ik erg tevreden over mijn omvang.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:57

overgewicht wat er niet af wil....
maar verder geen last..
daartegen heb ik ADHD dus ben niet snel moe :D dus dat weegt mooi tegen elkaar op..
wel dat ik heeeeel vaak moet scheren wegens snelle en veel haargroei.. maar goed ik vraag ook niet aan anderen hoe vaak dus was me nooit opgevallen.. totdat het een keer ter sprake kwam,
verder geen last....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:35

TinkerSophia ik vind het heel raar dat jou gyn zegt dat de 50 mg waarschijnlijk niet werkt omdat je te dik bent.
Ik ken nl wel meer meiden met overgewicht die mooi zwanger zijn met de 50 mg.
Het is waar dat de PCO kan verminderen als je veel afvalt. Maar dat de Clomid niet zou werken door overgewicht daar heb ik nog nooit van gehoort. :n

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:37

Ik moest ook eerst afvallen (gaat bij mij ook moeilijk tot niet, dietiste zat met de handen in het haar). Uiteindelijk ben ik in een jaar 20 kg afgevallen en toen wilden ze gaan behandelen, maar net voor de HSG bleek ik spontaan zwanger!

De sportdietiste wist het met mij echt niet meer
3x pw paardrijden incl stallen mesten en op de fiets erheen (10 km enkele reis), 1 x pw 100 baantjes borstcrawlen, roeimachine thuis, keurig eten en dan bijna niks afvallen. Ze heeft het toen naar de huisarts geschreven dat ze het niet wist met mij. Ik ben toen nog minder gaan eten dan dat mocht en toen viel ik langzaam af.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:49

Hier nog iemand met PCOS. Ik zeg altijd maar dat ze het aan de goeie gegeven hebben, we hebben namelijk geen kinderwens maar dat maakt het er niet minder lastig op.
Het ergste vind ik dat ze er geen fatsoenlijke behandeling voor hebben. Ook ik ben erg onregelmatig ongesteld dus mij hadden ze ook geadviseerd de pil te slikken. Dat heb ik heel wat jaartjes gedaan, maar ik werd er erg chagerijnig van en had veel hoofdpijn. Dus nu ben ik alweer 1 jaar gestopt en voel me veel beter. Maar vervolgens ontstaat er dan weer een kralenkrans en het is natuurlijk niet goed maar weinig te menstrueren.
Het blijft dus een vicieuze cirkel en het is moeilijk om een beslissing te maken hoe nu verder te gaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:01

Goh... Als ik dit zo lees :=

*slik*

Overbeharing - ja (m.n. het laatste jaar, man man man)
Onregelmatige cyclus - ja (laatste maanden gaat het beter)
Verminderd vruchtbaar - ja (nu 2,5 jaar bezig zwanger te worden, 1 miskraam, nu bezig met IUI)
Stemmingswisselingen - ja (ahum)
Oververmoeid - ? (wel weinig energie, concentratieproblemen, slaap supergoed, maar heb een soort van ADD dus ik red me wel)
Overgewicht - ja (helaas een 15 kg te veel, oa. door het stoppen met roken, sporten doet niks)

Vorig jaar ben ik in moordend tempo door een koolhydraatvrij dieet afgevallen. Voelde me superdepuper! Maar dit dieet mag niet als je zwanger bent, dus moest er hals-over-kop mee stoppen toen ik júist die ronde zwanger bleek te zijn! What a surprise! Kwam ook direct weer kilo's aan. En kan me er nu niet meer toe zetten weer zo streng te doen.. :o

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:04

Ben je niet gecontroleerd op PCO?