voor een ander dun zat, maar voor jezelf te dik..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:23

R0oszs schreef:
Oh ik HAAT het als mensen zeggen dat ze te dik zijn. 9 van de 20 keer zijn ze geneens te dik :n

En die mensen krijgen dat ook nog volop de aandacht. Ik vind het echt aandachttrekkerij..

Mensen die zichzelf te dun vinden lopen toch ook niet over de hele wereld te bléren dat ze te dun zijn..

Prima als je jezelf te dik vind, maar houd het lekker voor jezelf..

Tjeetje, wat subtiel zeg.
Al eens gedacht aan eetstoornissen?
Ik vecht al heel lang hiertegen en he is absoluut geen aandacht trekkerij, hoe graag ik dát ook had gewild.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:28

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen maar:
Ik vind het heel vermoeiend dat iedereen altijd maar zit te zeiken over gewicht. 75% van die mensen zijn echt alleen aan het klagen om te kunnen klagen, voor de aandacht of opzoek naar complimentjes. De overige 25% zijn de mensen die inderdaad moeten afvallen OF mensen met een eet probleem, die zien het niet meer.
Maar het over grote deel ligt alleen maar te miepen om te kunnen miepen. Wees toch gewoon eens blij met jezelf! Alsof die 3 kilo minder je echt zoveel gelukkiger maakt. Ik geloof er niet in en raad aan mensen liever aandacht te steken aan het ware probleem.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:28

LZP --> MW

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:30

Hier ben ik het wel mee eens chocobroodje. :j
Maar om nou zoals Rooszs te zeggen dat alle mensen die zeggen dat ze te dik zijn terwijl ze dun zijn om aandacht vragen vind ik een betje absurd eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:31

Tja, ontevreden met je gewicht vind ik geen probleem, maar lopen miepen 'ik ben zo dik' terwijl 5 minuten later ze een frietje staan weg te kanen snap ik nou weer niet. Als je zo graag wat minder wilt wegen, doe er dan ook wat voor. Ik heb vanmezelf ondergewicht, zal dat altijd houden, aankomen is voor mij een wereldse opgave. Echter daarintegen sport ik regelmatig gewoon 12 uur per dag (langeleve werken in de paarden) en probeer ik gezond te eten.
Niet voor me gewicht, maar voor me gezondheid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:32

Minjon schreef:
Maar om nou zoals Rooszs te zeggen dat alle mensen die zeggen dat ze te dik zijn terwijl ze dun zijn om aandacht vragen vind ik een betje absurd eigenlijk?

Ze drukt zich erg ongelukkig uit, maar ik denk dat ze hetzelfde bedoelde als ik.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:33

3 kilo minder maakt mij wel gelukkiger.
5 kilo minder betekend namelijk al een kledingmaat minder :)

Ik ben 1.63 en woog 65 kilo. Volgens het boekje is dat een normaal gewicht. Maar als ik 66 kilo zou wegen dan zou ik te zwaar zijn.
Nou woog ik 4 jaar terug 45 kilo. Dus in 4 jaar 20 kilo aangekomen.
Nu ben ik op zo'n punt dat ik graag op een evenwichtig gewicht wil zitten en dat is dus 55 :) Er moest dus 10 kilo af... En iedereen om me heen verklaarde me voor gek, want ik was niet dik.
Ben 6 kilo afgevallen en voel me heerlijk!! Heb zelfs voor het eerst in 4 jaar weer gezwommen :)

Ik ben nu 21 en weet dan natuurlijk wel waarover ik praat, maar je hebt idd ook genoeg meisjes van 15 die een goed figuur hebben en toch zeggen dat ze te dik zijn.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:34

Er zijn er veel die dat echt met hun gewicht worstelen en die echt denken dat ze te dik zijn terwijl ze amper vel over been zijn.
Dan zijn er sommige anderen die het gewoon doen om elke dag te kunnen horen hoe slank ze wel niet zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:35

ik weet niet echt wat ik van mezelf moet vinden heb volgens het BMI berekenen ondergewicht, maar ik hou mezelf niet zo erg bezig met die* voor mij* onzin.
kijk ik snap best dat er mensen zijn die zichzelf te dik vinden, dat heb ik zelf ook wel eens(gehad) maar dat heeft iedereen.
ik ben zelf 1.80M en weeg 57.5 KG volgens de BMI calculator heb ik dan een BMI van 17.74------- en dan nog heel wat cijfertjes;)

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:40

Ik denk dat het 'probleem' ook vaak zit in het ideale gewicht van je lichaam. Iedereen heeft een andere lichaamsbouw en een ander gewicht wat er goed bij past. Daarom is het voor veel mensen ook erg moeilijk om af te vallen en op hun streefgewicht te blijven denk ik.
Bijvoorbeeld bij mijzelf; ik ben 1.76 en weeg rond de 70 kg (beetje afhankelijk van ongesteld zijn of niet). Een paar jaar geleden zijn mijn amandelen geknipt en ben ik in een week tijd 10 kg afgevallen waardoor ik zo rond de 62 kg woog. Dat was echt veel te dun voor mijn lichaamsbouw zag ik zelf. Dus ik dacht een paar kilo erbij tot 65/67 kg, maar dat was nog te dun (je kan dan echt mijn ribben tellen). Dus toch maar weer naar de 70 kg en daar voel ik me echt het fijnste bij. Ik zal dus nooit die slanke den worden die je in de bladen ziet en mijn kledingmaat zal altijd 38/40 zijn. Maar mijn lichaam voelt zich zo prettig, dus tja waarom moeilijk doen en iets anders willen als ik nu kan eten wat ik wil en me goed voel :D .

Dus als je een slanke lichaamsbouw hebt en snel de neiging hebt om een 'zwangerschaps'buikje te krijgen, zou ik ook een paar kilo afvallen, want het past niet bij je lichaam. Daar en tegen een gewicht van 80 kilo en je bent klein van stuk, tja misschien niet het ideale beeld als in de bladen, maar als je op dat gewicht op een gezonde manier kan leven (dus matige met snoepen en lekker bewegen) waarom dat persee 10 kilo af willen vallen als dat een hel wordt.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:40

Minjon schreef:

Ik denk wel dat het een beetje aandacht is, aandacht betekent niet altijd in middelpunt willen staan.
En het gaat hier ook niet alleen om meiden met eetstoornis

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:41

Er zit natuurlijk een heel groot verschil tussen te dik of te zwaar, of goed op gewicht maar met ergens op je lichaam een ongewenste vet-ophoping! Ik ben prima, ik heb een goed gewicht, een mooi figuur, alleen alles wat ik eet verzameld zich op mijn buik en bovenbenen.

Nu kan ik hier twee dingen aan doen. Ten eerste kan ik wat meer gaan sporten, om op die manier vet om te zetten in spierweefsel. En ja, dat duurt lang! Je zult hier ook geen resultaat zien in gewicht, je kan zelfs zwaarder gaan wegen omdat spieren uiteindelijk zwaarder zijn dan vet. Ten tweede kan ik letten op wat ik eet - dus niet gaan lijnen of op dieet, maar er bewuste aandacht aan schenken! Als ik me verveel, pak ik gauw wat 'lekkers', als chips, koekjes, chocola.. Tegenwoordig als ik merk dat ik ga lopen snaaien, pak ik een appel of druiven. Dit zul je ook niet duidelijk zien in je gewicht, er zal namelijk geen gewicht af gaan! Maar er komt in ieder geval geen 'vet' meer bij op mijn buik.

Dat is natuurlijk heel anders dan lijnen of echt op dieet. Die mensen hebben een echt overgewicht en wanneer zij gaan sporten/lijnen dan zullen ze ook vrij snel resultaat zien in hun gewicht.

Bij mij ligt de reden echt in het eten. Ik merk dat als ik een periode heb waarin ik me slecht voel, bijv. ziek, en ik ga dan minder eten, dat ik het vet héél snel kwijt ben. Als ik een periode heb, bijv. als ik me verveel, en ik ga lopen snaaien, ben ik echt in no time 'dik'. Nu bijvoorbeeld ook na de vakantie, dan let je toch een stuk minder op wat je eet en ik heb nu een maatje 38 aan en die zit echt strak! Terwijl mijn bovenlijf (met uitzondering van mijn buik dan) met gemak in een maatje 36 past.
Laatst bijgewerkt door Ehona op 25-07-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:42

Nee daar gaat het zeker niet alleen om, maar voel me hier toch wel een beetje aangesproken. Aangezien in die post opvat als dat het toch allemaal wel aandachttrekkerij is. En ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan omdat een meisje mede door dat soort opmerkingen eronderdoor is gegaan.

chocobroodje

Re: voor een ander dun zat, maar voor jezelf te dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:55

Mensen maken zich gewoon veel te druk. Eerlijk gezegd heb ik op dit moment geen idee wat ik weeg. Heb al maanden niet meer op een weegschaal gestaan. Maar ik voel me goed en dat is gewoon het belangrijkste. Misschien een goede tip voor mensen om de weegschaal eruit te gooien :P

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:57

MIsschien moet er juist meer aandacht aan geschonken worden aan tieners & kinderen die uitkramen dat ze te dik zijn, terwijl dit in ogen van omstanders niet het geval is... Met: 'je bent niet te dik', snoer je m.i. alleen maar hun mond en luister je niet naar datgene wat er echt in hen speelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:59

Tsja. Heb jarenlang 60 kilo gewogen. Ben twee jaar geleden gestopt met roken en ben toen in 4 maanden tijd 12 kilo aangekomen. Omdat ik 175 lang ben is dat nog steeds een gezond gewicht. Maar is geestelijk gezond niet net zo belangrijk? Ik voelde mij niet in fijn in mijn nieuwe lijf, dus geestelijk had ik er wel degelijk onder te lijden. Gezond gewicht of niet. Ik ben nu weer langzaam richting 60 aan het gaan. En ik ben gelukkiger dan ooit!

Anderen kunnen wel zeggen dat je niet te dik bent, maar zij hoeven niet in de spiegel te kijken! Zij voelen het verdriet niet van niet met jezelf door 1 deur kunnen. Uiteindelijk moet JIJ naar jezelf kijken! En is het dus belangrijk hoe JIJ over je gewicht denkt. En de een leidt zijn zelfvertrouwen nu eenmaal af aan zijn innerlijk, een ander aan zijn uiterlijk, en weer anderen aan beide. Lekker leven en laten leven toch?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:02

Mirkim schreef:
MIsschien moet er juist meer aandacht aan geschonken worden aan tieners & kinderen die uitkramen dat ze te dik zijn, terwijl dit in ogen van omstanders niet het geval is... Met: 'je bent niet te dik', snoer je m.i. alleen maar hun mond en luister je niet naar datgene wat er echt in hen speelt...

Bij de meeste speelt er niks, dat is juist het punt! Hte is echt niet zo dat 80% van de tieners eetproblemen hebben/krijgen. Vaak krijgen ze dat al van thuis mee. Moeder die de hele tijd loopt te zeuren over zichzelf (terwijl er niks mis is) nee dat is een lekker voorbeeld! Daar zouden mensen eens wat beter over na moeten denken en minder ermee bezig zijn. Nogmaals als jij je geluk moet halen uit je gewicht dan is er iets ernstig mis met je

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:07

Sommigen voelen zich fijner als ze wat kilo's afvallen, ookal zijn ze niet te dik. Heb ik zelf ook gehad, ben de laatste 2 jaar best wat afgevallen, en ik moet zeggen dat ik nu echt veel beter in m'n vel zit :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:08

Ik heb dat zelf ook. En ik zeg het niet alleen, ik handel er ook naar. Mijn leven bestaat uit diëten, al jaren lang. Ik heb heel veel moeite met afvallen, ik eet ontzettend weinig en ik kom zelfs aan zonder reden.

Ik wil er verder niemand mee lastig vallen. Wat ik zelf heel lastig vind is mensen die er over zeuren en die er helemaal niets aan doen (en dan vaak ook nog eens dunner zijn dan mij) Dan ben ik wel vaker op mijn teentjes getrapt. Ik doe er zo veel aan, en ik heb er echt echt moeite mee. Het beïnvloed voor mij echt een groot deel van mijn leven.

Noem het aanstel, maar ik doe het toch echt voor mezelf. Als er toch eens uitfloept dat ik mezelf te dik vind, dan is het meestal omdat mijn hoofd er zo vol van zit dat ik het gewoon kwijt moet. Maar dit doe ik dan wel bij mensen waar ik heel close mee ben die mijn situatie kennen. Dat is echt niet om aandacht te trekken. Als het je zo beheerst, dan komt het er zo nu en dan eens uit.
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 25-07-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:11

Pubers zijn toch over het algemeen onzeker over hun uiterlijk? Aangestoken door moeders, ja dat is mogelijk. Maar mogelijk kan het ook zijn door alle media, door leeftijdsgenoten, of door ernstiger problematiek die door omstanders op het eerste ogenblik niet te zien valt.
De meesten groeien wel over hun eetproblemen heen, sommigen ontwikkelen echt een stoornis en dan ben je verder van huis. Maar ik geloof dat eetproblemen aanzienlijk groter is dan die 20% die jij neerschetst. (en dan heb ik het over eetproblemen, en nog niet over een eetstoornis). Je geluk halen uit je gewicht geloof ik niet in... Ik geloof dan meer in op en top onzekerheid en daarop een vorm van aandacht vragen..

ik besef nu ook dat je juist die meiden / jongens in de gaten moet houden die hun mond houden en toch aanzienlijk aankomen / afvallen..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:14

En wat nou ook irritant is dat veel mensen denken dat ze alles maar kunnen zeggen. Kijk lekker naar je zelf. Ik ben bijvoorbeeld erg slank, ben gezond, snelle stofwisseling, niks aan het handje. En toch zijn er mensen op deze wereld die het lef hebben om maar te blijven zeggen / vragen of ik nog een stuk taart wil(haaalloooo ok ik kom dan wel niet snel aan, maar is het gezond dan om ongezond te eten als je slank bent.. NEE). Mensen oordelen heel snekl over elkaar....
Sorry moest er even uit....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:23

Mirkim schreef:
Pubers zijn toch over het algemeen onzeker over hun uiterlijk? Aangestoken door moeders, ja dat is mogelijk. Maar mogelijk kan het ook zijn door alle media, door leeftijdsgenoten, of door ernstiger problematiek die door omstanders op het eerste ogenblik niet te zien valt.
De meesten groeien wel over hun eetproblemen heen, sommigen ontwikkelen echt een stoornis en dan ben je verder van huis. Maar ik geloof dat eetproblemen aanzienlijk groter is dan die 20% die jij neerschetst. (en dan heb ik het over eetproblemen, en nog niet over een eetstoornis). Je geluk halen uit je gewicht geloof ik niet in... Ik geloof dan meer in op en top onzekerheid en daarop een vorm van aandacht vragen..

ik besef nu ook dat je juist die meiden / jongens in de gaten moet houden die hun mond houden en toch aanzienlijk aankomen / afvallen..

Minstens 2 vriendinnen zijn door hun moeder op dieet gezet waar dat echt niet nodig was. Beide meisjes hadden een gezond gewicht. 1 van die 2 werd er super onzeker van de andere (gelukkig) vooral boos. Echt hoor dat begrijp ik dan niet, omdat moeder een complex heeft praat ze dat haar kind ook maar aan :n
Kennis heeft dochterje van 9, kennis klaagt constant dat ze te dik is (heeft eerder ondergewicht) haar dochter neemt dat gedrag ook over! Het gebeurt echt zo onzettend veel :n

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:26

Dat is inderdaad slecht als een moeder zo'n voorbeeld toont.

Ik ben juist blij met mijn moeder, die vertelt me tenminste eerlijk als ik weer ben aangekomen, of als mijn buik dan weer ietsje platter is. meestal kookt ze zelf extra mager voor me. En als ze iets van pasta maakt, legt ze vaak wat groenten apart voor me, zodat ik alleen die hoefde eten als ik daar om vraag.

Zij steunt me wel, en weet dat ik me niet aanstel. :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:29

Te dik zijn en te dik voelen, daar ligt het verschil :j .

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:34

Op die manier bedoel je het, chocobroodje... Inderdaad, binnen mijn stage viel ook op dat het systeem zo in de problematiek verweven zat... Die voorbeelden die jij genoemd heb, klinken mij niet vreemd in de oren...
Vreselijk vind ik het!