BMI: Goede richtlijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:46

bij een gemiddelde grootte en een gemiddelde bouw kan je bmi wel als een goede leidraad beschouwen, hoewel het nog niet zegt over de verhouding vet-spieren.
maar in andere gevallen...?

mijn man is 1,94 en zou met 69.6 kg nog een goed gewicht hebben :?
nee, echt niet hoor, dan valt hij om :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:52

Het ligt, lijkt mij, ook heel erg aan je bouw. De een is van nature nu eenmaal dikker dan de ander. Ik heb een BMI van 20 (163, 53 kilo) en ik denk dat het aardig klopt. :) Ik ben slank, maar niet te dun - ik ben wel vrij breed in de schouders en in de heupen (gewoon door mijn lichaamsbouw/botten), maar mijn middel is slank. In elk geval ben ik alles behalve dik (maatje 36) - ik heb wel redelijk wat spiermassa. Ik heb eigenlijk gewoon een gezond gewicht denk ik zo. :j Volgens mij klopt die meter best goed.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:05

Kattenbak schreef:
Daphne__ schreef:
Ik moet ook heeeeel veel afvallen als ik bmi ding moet gelofen :=

Ben 1,74 en als ik invul dat ik 50 kilo weeg vinden ze dat gezond gewicht :\
Nou er blijft niks van me over als ik 50 kilo zou wegen! }:0

Ik weet niet welke BMI-berekening jij gebruikt, maar als je 174 cm en 50 kg weegt dan heb je echt geen gezond gewicht meer, vertrouw mij maar.

Je vergeet dat er andere richtlijnen zijn voor kinderen (niet l*llig bedoeld Daphne) in de groei..
Daarom zijn er sites, die rekening houdend met haar leeftijd zeggen, dat het niet ongezond is. Als zij ouder zou zijn en hetzelfde zou wegen vinden zij het wél ongezond.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:09

Bmi klopt, op voorbehoud dat je een gemiddelde bespiering hebt, spieren zijn namelijk zwaarder van vet. (in het geval van een bodybuilder klopt het dus inderdaad niet).
Voor mij klopt het wel, ik zit ietsjes te laag, en ben inderdaad vrij mager ja...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:10

Maar TS wat is jouw lengte dan? Als je een maatje S draagt bij een lengte van 1.55 of bij een lengte van 1.75 (kan allebei), dan vind ik dat nogal wat uitmaken. Bovendien kun je zwaar van boven zijn en lichter van onderen, of andersom.

Ik zie weleens meiden lopen in een broek die ongetwijfeld maat 38 is , maar dan gaat het bv om zo'n hele lage heupbroek, die het buikvet zo lekker "vrij laat" whahah, en als ik dan zie wat er soms aan vet bovenuit puilt, dan denk ik ook "tsjah! zo pas ik in 34".

Dus die maat dat zegt me dan niet alles.

Ik vind trouwens wel dat je voor je BMI behoorlijk dun mag wezen (TE dun naar mijn idee) terwijl ik de bovengrens idd wat laag vind liggen.

Nell_

Re: BMI: Goede richtlijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:54

Ik vind trouwens dat je bij je BMI best veel mag wegen tot de max. Want met mijn lengte van 1.67 zou ik tot 70 kilo mogen wegen. Maar als ik daadwerkelijk 70 weeg ben ik wel te dik hoor :j Want ik weeg nu 54, en draag maat 34.

Het heeft denk trouwens ook niks te maken met je vetpercentage?
Want ik heb de mijne laatst laten berekenen op de sportschool, en daarbij zit ik in het hokje: 'perfect'.
Vetpercentage moet tussen de 24 & 28 zijn, dat is ideaal. Mijne is 24.3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 20:01

Ik ben ongeveer 1.70
Heb iets dikkere bovenbenen (en kont), buik dan weer niet wat lastig is met broeken kopen. En kuiten maarja dat wijt ik toch echt aan het paardrijden :)
Ik ben in verhouding van boven smaller volgens mij. Moet ook wel zeggen dat maten erg verschillen bij merken, om maar een standaard te geven, H&M maatje 38 zit mij zo goed als altijd prima.

Het is ook niet dat ik ontevreden ben, ik was gewoon wat aangekomen over de laatste 1,5/2 jaar en daarom was ik nieuwsgierig. Maar 15 kilo minder als wat ik nu weeg, wat volgens BMI dus nog mag, dat kan volgens mij echt niet. 'Gelukkig' dat meer mensen dat idee hebben. Maar ik zou het wel slecht vinden als er dus mensen zijn die afvallen en die maat als richtlijn nemen!

Vetpercentage ben ik wel benieuwd naar maar ik kom dus nooit in de sportschool, zou ik dat ook bij bijv de dokter eens kunnen vragen als ik daar toch ben? Of is dat echt aparte apparatuur die ze daarvoor gebruiken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:08

Ik vind het een aardig goede richtlijn! Ik ben 1.75m en weeg 57 kilo. Ik zit net op de grens van de BMI, nog net aan de goede kant, maar als er veel meer af gaat, val ik onder ondergewicht en dat klopt, want ik ben super slank en heb ook nog eens een hele smalle borstkas. Voor mij is een gewicht van 60 kilo het mooiste, als ik een paar kilo zwaarder ben, zie ik er heel pafferig uit (onderkin, vette puistjes huid, etc). Terwijl andere mensen met mijn lengte rustig 70 kilo kunnen wegen en er nog geweldig uit zien!

Als ik naar mn vriend kijk, die is behoorlijk fors en mag wel een paar kilo'tjes afvallen. De BMI schaal vind dat ook ;) Maar mijn vriend zou echt niet laag in de BMI schaal moeten gaan zitten, dan blijft er niets meer van hem over! Dus je moet gewoon ook heel erg goed kijken naar je bouw en goed luisteren/kijken naar je lichaam!

Edit TS: Je kunt bij de blokker een weegschaal halen voor 25 euro die ook je vetpercentage ed meet

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:32

Nell_ schreef:
Het heeft denk trouwens ook niks te maken met je vetpercentage?
Want ik heb de mijne laatst laten berekenen op de sportschool, en daarbij zit ik in het hokje: 'perfect'.
Vetpercentage moet tussen de 24 & 28 zijn, dat is ideaal. Mijne is 24.3

ik heb mijn vetpercentage ooit laten meten, zat toen op 30, en dat met een bmi van boven de 25 ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:08

Ik denk dat de dokter je vetpercentage ook kan berekenen :j Ze hebben er wel aparte apparatuur voor, maar dat is een weegschaal, en dan moet je een ding voor je houden met gestrekte armen.

Mijn vetpercentage is dus bij een bmi van 19.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:40

Nell_ schreef:
Mijn vetpercentage is dus bij een bmi van 19.

Volgens mij ben je er iets vergeten bij te zeggen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:43

waarom zou je met een normale BMI verder af willen vallen tot net gene ondergewicht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:44

Je moet kijken naar de verhoudingen en het aantal rollen dat je kan tellen, zijn het er teveel dan moet je bij jezelf na gaan of je moet gaan afvallen.
De BMI geeft je wel een indicatie, maar spieren zijn zwaarder dan vet dus heel reeel is het beeld wat je krijgt niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:48

de marge voor gezond is zo groot dat dat 'spieren zijn zwaarder dan vet' nagenoeg niet op zal gaan. Kijk gewoon naar je bouw, ben je goed in verhouding, heb je veel rolletjes of valt het wel mee. Laat je waarde over je uiterlijk niet afhangen van een getalletje

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:51

Volgens mij klopt dat ding idd niet echt :=
Als ik 2 kilo af zou vallen zou ik ondergewicht hebben volgens dat ding .. En zo dun ben ik nou ook weer niet :oo
Ben 1.74 en weeg 54.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:54

Ik geloof dat er mensen het BMI te letterlijk nemen, ze hebben juist een hele ruime marge naar mijn mening omdat niet iedereen hetzelfde gebouwd is ;)
En als je dan op 23,nogwat zit val je toch binnen gezond, wat is dan het probleem?

Enya: bestaat ook nog zoiets als een verkeerd zelfbeeld ;) Ik vind 54 kilo licht voor iemand van 1.74 en kan het dus niet anders dan eens zijn met je BMI.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:55

Enya schreef:
Volgens mij klopt dat ding idd niet echt :=
Als ik 2 kilo af zou vallen zou ik ondergewicht hebben volgens dat ding .. En zo dun ben ik nou ook weer niet :oo
Ben 1.74 en weeg 54.

Ik weet natuurlijk niet hoe je eruit ziet, maar bij die lengte dat gewicht...... Kan ik mij de uitslag erg goed voorstellen
Hoe dik moet ik mij dan voelen met 8 cm kleiner en 7 kilo zwaarder

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:57

Zeg ook niet dat ik dik ben, maar bij 2 kilo lager ondergewicht lijkt mij niet kloppen toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:58

jij bent nog maar 15, BMI telt pas vanaf 18 of 20 ofzo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:58

Ik heb overigens zelf een BMI van 22, ben 1.71 en heb op het moment een gewicht van 65.
Heb wel op mijn bovenbenen en bips een paar vetjes maar als het goed is kunnen die er gewoon af door weer wat meer te sporten. Ook voor mn conditie is dat wat beter :')

Enya: waarom niet?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:59

Enya schreef:
Zeg ook niet dat ik dik ben, maar bij 2 kilo lager ondergewicht lijkt mij niet kloppen toch?

Eerlijk gezegt denk ik dat ze bij jou erg goed zitten hoor.
Met zo'n laag gewicht, met die lengte :oo Is imo echt veel te licht

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:00

x_Marr schreef:
Ik heb overigens zelf een BMI van 22, ben 1.71 en heb op het moment een gewicht van 65.
Heb wel op mijn bovenbenen en bips een paar vetjes maar als het goed is kunnen die er gewoon af door weer wat meer te sporten. Ook voor mn conditie is dat wat beter :')

Enya: waarom niet?

Ik heb dezelfde BMI als jij.
Ben 4cm kleiner en 4 kilo lichter

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:01

Qimm schreef:

Je kunt je leeftijd bij de meesten invullen. ;)

x_Marr : Omdat als ik aan ondergewicht denk, ik echt aan van die hele dunne mensen denk :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:01

Qimm schreef:

ook die van voedingscentrum(waarbij er naar je leeftijd gevraagd wordt) geeft bij haar BMI 18 aan.
Als je in de groei bent is dat niet zo erg, maar ben je ouder dan 18 dan is het wel erg licht.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:03

Enya, je zal straks vast wat aankomen.
Je rijgt je vrouwelijke vormen en helaas komen daar vaak kilo's bij kijken