Baarmoeder eruit laten halen, wie heeft hier ervaring mee??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:55

Ik heb in 2008 mijn baarmoeder laten verwijderen met 1 eierstok. Vanaf mijn 14e tot mijn 41e een grote berg ellende en pijn gehad. Onregelmatige menstruaties ( alle pillen en medicijnen uitgeprobeerd zonder resultaat ) heel veel bloedverlies en pijn tijdens menstruaties en sex. Geregeld baarmoeder-, eierstok- en eileider ontstekingen gehad. Zelfs tijdens mijn 1e zwangerschap. Jaren heb ik geroepen haal dat ding eruit, ondanks dat ik hormonaal heel instabiel was. De artsen wilden er niet aan! Uiteindelijk was de boel dusdanig slecht ( lees bloedcysten ter grote van een mandarijn )dat men de baarmoeder en de rotte eierstok zou verwijderen. Dat is in mei 2008 gebeurd. Toen ik na de operatie nog steeds veel klachten hield bleek dat de eierstok waar ik zelden problemen mee had opeens in razend tempo ook bloedcysten aan het produceren was. Met spoed moest deze er alsnog uit. Nu ben ik 2 jaar verder en denk geregeld dat als ik alles had geweten wat me te wachten stond ik het niet zomaar had laten doen. Nu heb ik dus heel veel hoofdpijn klachten en ik ben letterlijk in de overgang gedonderd. Opvliegers zo'n 15 tot 25 per dag is normaal nu. Allerlei oplossingen gezocht tegen die opvliegers maar zelfs de zwaarste hormoonbehandelingen werken niet. Veel last van mijn gewrichten, noem maar op. Denk er niet te licht over want als je lichamelijke problemen hebt die voortkomen uit hormonale schommelingen kan het lichaam heel anders reageren na deze ingreep. Ook als de eierstokken behouden blijven. De aanwezigheid van de baarmoeder heeft duidelijk ook een functie in de hormoonhuishouding. Helaas ben ik hier zelf te laat achter gekomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:58

Je komt idd versneld in de overgang en ook dat is geen pretje

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:01

Sonjaja schreef:
Ik heb in 2008 mijn baarmoeder laten verwijderen met 1 eierstok. Vanaf mijn 14e tot mijn 41e een grote berg ellende en pijn gehad. Onregelmatige menstruaties ( alle pillen en medicijnen uitgeprobeerd zonder resultaat ) heel veel bloedverlies en pijn tijdens menstruaties en sex. Geregeld baarmoeder-, eierstok- en eileider ontstekingen gehad. Zelfs tijdens mijn 1e zwangerschap. Jaren heb ik geroepen haal dat ding eruit, ondanks dat ik hormonaal heel instabiel was. De artsen wilden er niet aan! Uiteindelijk was de boel dusdanig slecht ( lees bloedcysten ter grote van een mandarijn )dat men de baarmoeder en de rotte eierstok zou verwijderen. Dat is in mei 2008 gebeurd. Toen ik na de operatie nog steeds veel klachten hield bleek dat de eierstok waar ik zelden problemen mee had opeens in razend tempo ook bloedcysten aan het produceren was. Met spoed moest deze er alsnog uit. Nu ben ik 2 jaar verder en denk geregeld dat als ik alles had geweten wat me te wachten stond ik het niet zomaar had laten doen. Nu heb ik dus heel veel hoofdpijn klachten en ik ben letterlijk in de overgang gedonderd. Opvliegers zo'n 15 tot 25 per dag is normaal nu. Allerlei oplossingen gezocht tegen die opvliegers maar zelfs de zwaarste hormoonbehandelingen werken niet. Veel last van mijn gewrichten, noem maar op. Denk er niet te licht over want als je lichamelijke problemen hebt die voortkomen uit hormonale schommelingen kan het lichaam heel anders reageren na deze ingreep. Ook als de eierstokken behouden blijven. De aanwezigheid van de baarmoeder heeft duidelijk ook een functie in de hormoonhuishouding. Helaas ben ik hier zelf te laat achter gekomen.

Jeetje dat klinkt zeker niet zo best.
sterkte met je overgang.
en bedankt voor je verhaal, dat heeft me zeker aan het denken gezet.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:19

Storm schreef:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 72867dc375

Lees de topics eens door die mensen hebben geschreven, heel veel mensen hebben geen last meer van migraine en zijn niet, of heel weinig ongesteld. :)
Het is een simpele oplossing en je hoeft niet onder het mes.

Ik heb er wat topics van gelezen, maar meer negatieve ervaringen helaas dan positieve.
Dus denk ik dat het niks voor mij is.
Veel kregen en haaruitval en meer hoofdpijnen van, zoals ik het gelzen heb dan.

Nu las ik weer iets over de prikpil, ga me even daarin verdiepen.

TiffanyJoy

Re: Baarmoeder eruit laten halen, wie heeft hier ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:26

Heb zelf mijn baarmoeder laten verwijderen op mijn 27ste.
Heb 1 dochter en daarna alleen maar problemen,ben 8 keer geopereerd,en daarna is hij er dus uitgehaald.
Mens wat was en ben ik blij dat ik toen de stap heb genomen,ben inmiddels bijna 41 en heb nergens last van gehad.
Geen gedonder meer met menstruatie,geen overgangs perikelen,heb beide eierstokken nog.
De laatste keer controle met bloedprikken bleek ik ook nog niet in de overgang te zitten.
Dus al met al ben ik er erg blij mee,en zou het zo weer doen.
Operatie is vaginaal gedaan,met een ruggeprik.
Herstel duurde ongeveer een maand en nooit geen problemen gehad hoor!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:20

Mijn moeder heeft het laten doen toen ze net als jij begin 40 was. Om dezelfde redenen, plus dat ze een verzakking had waaraan ze geholpen moest worden. Enige manier om dat goed te krijgen was de baarmoeder te verwijderen. Zij heeft er echt niet alleen plezier van gehad, je komt echt van de ene op de andere dag in de overgang wat ook veel klachten met zich meebrengt. Ook het herstel van de operatie duurde erg lang.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:24

Herstel is heel erg afhankelijk hoe ze de ingreep doen. Normaal doen ze de ingreep transvaginaal en is het herstel redelijk snel. Als er sprake is van meer problemen, bijv tumor of grote vleesbomen doe ze de ingreep via de buik, daarvan is het herstel duidelijk langer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:21

Zeeuwtje68 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Bij mijn schoonzusje is dit een paar jaar geleden gedaan. Zij is er erg van opgeknapt. Was ook met een week of wat weer aardig op de been.

Had ze ook erge krampen en last van migraine?

Zij had vooral verzakkingen waardoor ze ook erg veel buikpijn had. Als ze erg moest hoesten, kwam soms haar baarmoeder er letterlijk bijna uit.
Migraine had ze ook, maar heeft ze volgens mij nog steeds.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:28

Mijn moeder was net 40 toen ze dit liet doen. Ze was ook altijd aan het kwakkelen met haar menstruatie. Zo erg dat ze met maandverband en tampon een half uurtje kon doen en daarna kon ze weer naar de wc. Dit kwam door vleesbomen in en buiten haar baarmoeder
Bij haar is het ook vaginaal gedaan, en het is haar voor 100% meegevallen.
Na 6 dagen zat ze alweer op de fiets hahah.
Zwaar tillen na die tijd mocht niet dus deed ze ook niet, maar de rest deed ze eigenlijk al snel wel weer.
Mijn moeder is wel versneld in de overgang geraakt ondanks dat haar eierstokken waren blijven zitten.
Ze was 44 toen ze in de overgang kwam maar heeft hier een aantal jaren last van gehad.
Nu is ze er gelukkig vanaf en heeft er nu nog spijt van dat ze niet eerder aan de bel heeft getrokken

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:32

Het wegbranden van baarmoederslijmvlies heet oa de Novasure behandeling.

Google daar maar eens op.

Dat is dus een manier om van je ongesteldheid af te komen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 22:03

Ik heb net mijn ma aan de telefoon gehad. ;)
Nu blijkt dat ze vroeger ook veel last van hoofdpijnen en erge buikkrampen heeft gehad tijdens haar menstruatie.
En ze heeft het jaren geleden dus ook laten doen, hoorde ik net pas.
Ze is er 100% op vooruit gegaan dus een positieve reactie van haar.
Ze zegt dat ik het moet doen, aangezien ik toch geen kinderen wil.
En ook die wens nooit gehad heb.
Het stelde volgens haar niet zoveel voor, ze kreeg een paar prikken om de vagina wat uit te rekken of zoiets.
En ze trokken de baarmoeder er dus zo uit.
Pijn deed het wel maar niet noemenswaardig volgens mijn ma dan.
Ze zegt ook, ik had het jaren eerder moeten laten doen.
Dus ik heb het zelfde probleem als mijn ma had vroeger.
Ze is nu in de 70 btw. Maar ze wist het nog goed al die ellende voor haar behandeling.
En hoe het erna zoveel beter was.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:13

Zeeuwtje68 schreef:
Ik heb net mijn ma aan de telefoon gehad. ;)
Nu blijkt dat ze vroeger ook veel last van hoofdpijnen en erge buikkrampen heeft gehad tijdens haar menstruatie.
En ze heeft het jaren geleden dus ook laten doen, hoorde ik net pas.
Ze is er 100% op vooruit gegaan dus een positieve reactie van haar.
Ze zegt dat ik het moet doen, aangezien ik toch geen kinderen wil.
En ook die wens nooit gehad heb.
Het stelde volgens haar niet zoveel voor, ze kreeg een paar prikken om de vagina wat uit te rekken of zoiets.
En ze trokken de baarmoeder er dus zo uit.
Pijn deed het wel maar niet noemenswaardig volgens mijn ma dan.
Ze zegt ook, ik had het jaren eerder moeten laten doen.
Dus ik heb het zelfde probleem als mijn ma had vroeger.
Ze is nu in de 70 btw. Maar ze wist het nog goed al die ellende voor haar behandeling.
En hoe het erna zoveel beter was.

Zoals je misschien gelezen hebt,heb ik dezelfde positieve reactie.
Zou er zeker voor gaan....

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:22

Ook bij mij is tie eruit gehaald :D (vaginaal). Inmiddels 12 jaar geleden en ik geniet nog steeds elke dag dat het eruit is. Wat een bevrijding :j . Ik liep na 4 dagen weer vrolijk rond, na 6 weken kon ik alles weer, na 10 jaar in de echte overgang (blehhhhh). Kortom.....geen enkel negatief effect hier.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:33

Bij mij was er eigenlijk dezelfde twijfel. Wel of niet laten verwijderen. Van mij had het gemogen, maar gezien mijn leeftijd (en het feit dat ik de afgelopen 11 jaar toch al een gemiddelde van een operatie per jaar heb) wouden de artsen het eigenlijk niet. Ze hadden wel een andere oplossing voor mij: Kunstmatig in de overgang komen. Alles word stil gelegd, net als wat er gebeurt als je in de overgang komt of als je je eierstokken laat verwijderen. Je word niet meer ongesteld én, in tegenstelling tot enkel het verwijderen van je baarmoeder, heb je ook geen last meer van hormonale schommelingen en dingen als migraine en PMS.
Je baarmoeder verwijderen helpt tegen de kramp, maar de kans dat het tegen de migraine gaat helpen in heel, heel erg klein omdat die door de hormonale schommelingen word veroorzaakt.

Voordeel: nooit meer ongesteld, nooit meer dat gesodemieter, geen hormonale wisselingen meer met alle bijbehorende problemen
Nadelen: je moet elke dat een tabletje slikken. De eventuele bijwerkingen zou je als nadeel kunnen noteren, maar zijn precies dezelfde als de klachten die je zou hebben als je in de overgang zou komen. Overigens vallen de bijwerkingen in de meeste gevallen ontzettend mee.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:27

Dames hartelijk dank voor jullie evaringen.
Ik ga me er zeker meer in verdiepen om het te laten doen.
Zoals het nu gaat elke maand is ook geen pretje.
Hopelijk gaat het snel gebeuren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:53

Heb je er wel eens over gedacht contact op te nemen met een hoofdpijn-poli? Aan de universiteit in Leiden wordt onderzoek verricht en wellicht hebben ze daar betere/andere adviezen dan een baarmoeder verwijderen: http://www.lumc.nl/hoofdpijn

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:57

Hier ook al jaren last van van alles .
Heb een vleesboom in me baarmoeder zitten , ongesteld zijn is een ramp .

Heb 3 kids en man is geholpen , ben nu 36 jaar .
Ik heb er al 100 keer om gevraagd, maar ook al ga ik op me knieen ......eruit halen doen ze echt niet .

Zit continu aan de hormoonpillen om alles te proberen te regelen .

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:53

gaapje schreef:
Hier ook al jaren last van van alles .
Heb een vleesboom in me baarmoeder zitten , ongesteld zijn is een ramp .

Heb 3 kids en man is geholpen , ben nu 36 jaar .
Ik heb er al 100 keer om gevraagd, maar ook al ga ik op me knieen ......eruit halen doen ze echt niet .

Zit continu aan de hormoonpillen om alles te proberen te regelen .

misschien eens bij een ander ziekenhuis de zaak bespreken?

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:06

Mijn baarmoeder is er 6 jaar geleden uitgehaald dmv een buikoperatie omdat dat ding zo groot was als een voetbal.
Mijn eierstokken zijn blijven zitten en ik ben dus niet in de overgang gekomen.
Ik heb nooit kinderen kunnen krijgen en heb alleen maar last en ellende van dat ding (want zo noemde ik het )gehad en ben erg blij dat ik me heb laten opereren, dat had ik veel eerder moeten laten doen.
Ik ben nu verlost van alle krampen en maandelijkse ongemakken.
De operatie was geen pretje en omdat het via mijn buik ging heb ik er toch wel een paar maanden last van gehad.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:59

Zeeuwtje68 schreef:
Storm schreef:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 72867dc375

Lees de topics eens door die mensen hebben geschreven, heel veel mensen hebben geen last meer van migraine en zijn niet, of heel weinig ongesteld. :)
Het is een simpele oplossing en je hoeft niet onder het mes.

Ik heb er wat topics van gelezen, maar meer negatieve ervaringen helaas dan positieve.
Dus denk ik dat het niks voor mij is.
Veel kregen en haaruitval en meer hoofdpijnen van, zoals ik het gelzen heb dan.

Nu las ik weer iets over de prikpil, ga me even daarin verdiepen.

Ik heb (met onderbrekingen) inmiddels al weer de derde Mirena en ik vind dat ding echt geniaal :j !
Bij de eerste werd ik de eerste 3 mnd nog een heel klein beetje ongesteld (1 inlegkruisje p.m. was voldoende) en daarna nooit meer ongesteld geweest +:)+ ! Heb nog maar zelden hoofdpijn en geen stemmingswisselingen meer :) .
Het enigste nadeel vind ik, dat het zetten/wisselen bij mij erg pijnlijk is, maar het gros van de vrouwen heeft daar zo goed als geen last van :) .
De laatste keer heb ik het onder narcose laten doen; was na een half uurtje weer alive and kicking en het is maar 1 x in de 5 jr, dus dat vind ik verder geen probleem :) .