Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:39

Zo ziet het er van mij uit op de foto
22 mei, dag van de val
Afbeelding
controlefoto 8 juni
Afbeelding
en op 29 juni
Afbeelding

Het is nog steeds pijnlijk en uiteindelijk kom ik er langer mee te zitten dan ik dacht, helaas.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:06

Wij zitten dus een beetje in het zelfde schuitje, Mindim...
Dat je die foto's hebt, best leuk. :)
Mijn breuk is minder heftig dan de jouwe, bij mij staat het wel tegen elkaar.

Jij mag dus ook wel rijden, apart, maar dan zal dat toch wel normaal zijn...

manonutjuh

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:23

De oefeningen die mijn chirurg vanaf het begin af aan voorschreef, mocht ik echt niet doen van de fysio, die vond dat veel te zwaar.
Heb wel 10 weken geduurd voordat de fysio dezelfde oefeningen goedkeurde (met je hand tegen de muur op lopen)
Fysio begint gelijk te sputteren zodra ik paard zeg, 1x vallen en je bent weer verder van huis.

Mindim, komt aardig in de buurt van mijn breuk! Dat is uiteindelijk na 3maanden nu ook goed aan het genezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:40

KarinvdM schreef:
Wij zitten dus een beetje in het zelfde schuitje, Mindim...
Dat je die foto's hebt, best leuk. :)
Mijn breuk is minder heftig dan de jouwe, bij mij staat het wel tegen elkaar.

Jij mag dus ook wel rijden, apart, maar dan zal dat toch wel normaal zijn...

Ik doe het niet hoor rijden. Ik heb niet het idee dat het allemaal al zo stevig is, ik ben bang dat bij een klein e duw, trek of val, de handel wil van elkaar ligt. Ik wacht wel tot het stevig is. Ik heb er nog best veel last van ook.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:03

Voor 5 euro kun je je foto's op CD'tje krijgen. Kun je zo bij rontgen bestellen. ik heb ook een cd'tje met 6 foto's. erg leuk om te zien maar soms een gedoe om het op je pc te krijgen. Daar moet je een programmaatje voor downloaden.

Mijn breuk was een beetje zoals mindin alleen meer kartels en bleek in 3 stukjes te zijn maar mijn schouder was ook al 5cm naar binnen geschoven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:30

O, bedankt Caro, die ga ik straks zeker bestellen. :j

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:32

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:37

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:44

Brrr ... dat ziet er akelig uit.\

Balen Karin, durf je er wel nog weer op?

Ik heb weliswaar geen sleutelbeenbreuk gehad maar heb wel mijn bekken op meerdere plekken gebroken. Bij mij heeft het bijna 2 jaar geduurd voordat het bot weer aangegroeid was. Als ik al die tijd niet had kunnen paardrijden was dat wel heel lang geweest. Ook bij mij werd geadviseerd zoveel mogelijk te bewegen (ook paardrijden) om de botaangroei te bevorderen. Ik ben zelfs gaan hardlopen en pas daarna is het flink aan gaan groeien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:46

Dat ziet er inderdaad best hefig uit!

Was dat allemaal niet erg pijnlijk, Fitzroy?

Eh ja, ik zeg nu dat ik er wel weer op durf. Maar de praktijk zal het straks wel uitwijzen. :D Ik denk het wel, Aldo is thuis normaal gesproken eigenlijk altijd heel braaf.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 13-07-10 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:47

Nou ja, er zitten nog steeds wel een aantal schroeven in mijn lijf. Pijnlijk was het zeker.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:10

hemeltje lief die bovenste foto's :o is die breuk niet gezet geweest??? dat kan toch niet genezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:23

kynshiri schreef:
hemeltje lief die bovenste foto's :o is die breuk niet gezet geweest??? dat kan toch niet genezen?

Als je die van mij bedoeld, nee dat is niet gezet. Dat kunnen ze sowieso niet, hoogstens fixeren met een plaatje. Ik zit daarvoor nog in de running, want het al een tijd geleden, 22 mei en de breuk ziet er nu uit als op de laatste foto in mijn post, dus dat schiet niet hard op :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:00

In emmen werkt dat niet zo. Daar kun je ze alleen op een cd rom krijgen voor 5 euro!

ik kreeg de fotos gewoon mee op papier, kan je gewoon vragen. printen ze hem uit voor je. na mijn 2e operatie heb ik de schroeven en plaatje ook mee gekregen.[/quote]

@ merel gomez. Mijn plaat blijft zitten en ik heb een heel dun lijntje naar beneden van de operatie. Ik had gelukkig een arts die heel netjes heeft gesneden en gehecht. In emmen snijden ze naar beneden en niet op de schouder ivm spanning op de wond. Ik heb een plaat voor 9 schroeven op mijn sleutelbeen met 6 schroeven

@mindin bij mij hebben ze na 23 dagen geopereerd en dat was spoed! Hoe langer het duurt voor je geopereerd wordt hoe pijnlijker het wordt omdat je spieren en pezen zich aanpassen aan de nieuwe stand en dan wordt het weer aangepast. Gelukkig had ik tijdelijk geen gevoel bij mijn schouder ivm gekeusde zenuwen. Dat scheelde enorm na de operatie

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:22

mindin: normaal moet het toch zo snel mogelijk en deze breuk staat duidelijk ver genoeg open opdat een operatie onvermijdelijk is? fixeren met een plaatje zou al heel veel doen hoor!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:37

ik heb hier helaas heel vervelende ervaringen mee.

Ik heb zo'n 4 jaar geleden mijn sleutelbeen gebroken. De botten waren echter over elkaar geschoven. De botten groeiden ook niet aan elkaar. Ik ben in NL gewoon naar huis gestuurd. Hier was ik het niet mee eens en ben ik naar Belgie gegaan. Daar heb ik een acht verband gekregen. Nadat dit ook niet hielp ben ik toch geopereerd. Bij mij heeft de operatie een uur of 2 geduurd. Ik moest 4dgn in het ziekenhuis blijven. De eerste 2 weken na de operatie vond ik niet echt prettig. Veel pijn en ik zat helemaal vastgebonden met mijn arm. Mocht absoluut niet bewegen.
Mijn botten zijn recht gezet, een stuk donorbot ertussen en een plaat van 10cm met schroeven.
Ik heb nu denk ik zo'n 80% van mijn arm gebruik nog voor de val.

Als je foto's wilt zien kan ik ze je altijd ff sturen.

Mindim: BLijf hier niet mee lopen. Vraag een second opinion aan. Jou breuk kan niet genezen omdat je botten niet tegen elkaar staan. Als ze niet tegen elkaar staan kan er geen bot aangemaakt worden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:58

@ lucifertje. Mijn operatie duurde 3 uur en in 1e instantie zat de plaat verkeerd. ik moest een nachtje blijven ivm infuus en laat op de dag geopereerd worden. Ik ben op dinsdag geopereerd en moest 1 week lang 24 uur in de mitella blijven. Daarna mocht ik langzaam uit de mitella. Ik heb mijn functie 100% terug en er absoluut geen last van alleen de autogordel is gevoelig. Wat een pech bij jou zeg!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:22

Nou, als ik dit zo lees hoop ik maar dat het bij mij toch netjes zelf aan elkaar gaat groeien. :D
*Neemt nog een extra pilletje met calcium, magnesium en zink*

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:12

Karin, hoop voor je dat het zo aan elkaar groeit.

Caro, ik had zo'n mitella met een band om mijn buik en een band om mijn bovenarm. Mss komt dat doordat er een stuk donor bot is tussen gezet. Heb je ook helemaal geen antibiotica gehad? Ben in het ziekenhuis 48 uur volgepomt met antibiotica en pijnstiller. Ben normaal geen zeikerd, maar ik vond dit echt geen pretje. Ik heb soms last van tintelingen in mijn arm en vooral de spier op mijn rug bij mijn schouderblad is vaak erg pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:40

lucifertje schreef:
ik heb hier helaas heel vervelende ervaringen mee.

Mindim: BLijf hier niet mee lopen. Vraag een second opinion aan. Jou breuk kan niet genezen omdat je botten niet tegen elkaar staan. Als ze niet tegen elkaar staan kan er geen bot aangemaakt worden.

De arts zegt dat de botspalkjes beginnen te komen, het is al wel wat te zien op de foto. Maar tussen de laatste 2 foto's zit 3 weken verschil en ik zie niet bijster veel vooruitgang idd. Maar goed, ik kan al weer vrij veel met mijn arm en kan hem alle kanten op bewegen, de ene kant wat gemakkelijker dan de andere maar goed. Laatst moest ik een teentje knoflook persen en het knijpen met de knoflookpers doet pijn evenals knippen. Terwijl ik wel een lichte emmer kan tillen. Op mijn zij liggen slapen, gaat beide kanten niet en plat op mijn rug is ook niet prettig. Mijn zoontje goed leggen in bed gaat ook niet zo goed, kort gezegd, het gaat gaat enerzijds heel goed, maar anderzijds, ik kan lang nog niet alles.
Mijn paard is sinds maart onder het zadel en ik durf er zo niet op, 1 keer een verkeerde beweging en he zit fout. Maar van de arts mag ik er gewoon op. Ik snap het niet zo goed, omdat er op de laatste 2 foto's geen verschil is bijna, met foto 2 mocht ik geen eens een paard vasthouden. Het is gewoon onhandig, ben alleen met een kind van 4 en een niet goed functionerende arm is dan niet praktisch.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:00

lucifertje schreef:
Karin, hoop voor je dat het zo aan elkaar groeit.

Caro, ik had zo'n mitella met een band om mijn buik en een band om mijn bovenarm. Mss komt dat doordat er een stuk donor bot is tussen gezet. Heb je ook helemaal geen antibiotica gehad? Ben in het ziekenhuis 48 uur volgepomt met antibiotica en pijnstiller. Ben normaal geen zeikerd, maar ik vond dit echt geen pretje. Ik heb soms last van tintelingen in mijn arm en vooral de spier op mijn rug bij mijn schouderblad is vaak erg pijnlijk.

Die zak heb ik alleen de 1e week gehad. Ik heb toen ik net uit de operatie kwam 3x morfine gehad maar ik heb geen pijn gehad. Zal vast dat ik een spuit antibiotica heb gehad maar dat is of een keer via het infuus gehad of dat is gelijk na de operatie gegeven. Dat heb ik niet meegekregen. De tintelingen in je arm zijn waarschijnlijk je zenuwen. Dat heb ik ook gehad toen mijn zenuwen weer gingen werken. Nu jeukt het af en toe nog want nog niet alle zenuwen zijn al weer terug in werking.
Toen het net was gebeurd heb ik wel pijnstillers gehad maar na 2 dagen mee gestopt want ik gaf alleen maar over. Toen kon ik het af met 2 ibuprofen van 600 mg.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:31

Als dat gevoel terug komt lijkt het net of er duizenden mieren over je huid heen lopen ;) Bij mij de operatie al 3 jaar geleden he. De zenuwen die ik kwijt ben komen ook niet meer terug.
Mijn litteken ziet er super mooi uit. Ik heb wel veel gesmeerd met litteken creme

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:44

Zelf heb ik beide sleutelbenen al gebroken gehad. De eerste keer was ik jonger en is dat zonder operatie aaneengroeid. De laatste keer was 2 jaar terug en dat is wel operatief behandeld, wat wel een lijdensweg was. Want ik vormde kraakbeen rond de metalen delen.
Dus is uiteindelijk twee keer geopereerd.
Ben er best lang mee uit de running geweest.
Toch heb ik vaak nog meer last van de andere breuk. Doordat ze dat niet geopereerd hebben, staat het niet volledig recht aaneen en voel je ook echt zo'n verdikking op de plek waar het bot aaneen gegroeid is.

Ik zou toch zeker enkele maanden uittrekken vooralleer je terug te paard gaat. Je zal maar net vallen en de breuk gecompliceerder maken.
Wat wel helpt zijn infrarood sauna's etc, gezonde voeding en mss supplementen innemen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:52

6 april had ik mijn sleutelbeen gebroken (ook door een val van mijn paard) Maar ik heb pas eind juni / begin juli voor het eerst gereden.
De dokter zei ook bij de 3e controle dat ik wel weer mocht rijden, maar niet mocht werken...... >;) en het was pas 4 weken terug dat ik de val had gemaakt.

Maar heb uiteindelijk langer gewacht, want er hoeft maar iets te gebeuren en je bent verder van huis.
Heb ook van meerdere mensen die hun sleutelbeen hadden gebroken, gehoord dat ze na een jaar zelfs nog last hadden, omdat ze er te snel iets mee gingen doen, dus het is nooit goed geheeld.

Ik persoonlijk heb nu totaal nergens meer last van, alleen bij mij was het uiteinde van mijn sleutelbeen gebroken! Ene plek kan je beter breken dan een andere plek ;)

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:57

Ik weet niet precies hoe de regels zijn maar als je auto gaat rijden met een gebroken been ben je niet verzekerd, ikzelf heb ook paard gereden met gebroken sleutelbeen en kreeg te horen van mijn huisarts dat ik op dat moment niet verzekerd was(gelukkig niets gebeurd). Ik zou hier wel eventjes naar kijken als ik jou was. Even een tipje:) Succes met genezen!