Blaren doorgeprikt. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:25

Ik heb mijn blaar opengehaald (vraag me niet hoe) tijdens het rijden had ik ineens een blaar en na het rijden was ie open :')

Maar hij geneest wel heel langzaam ;(

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:29

Wikipedia schreef:
In tegenstelling tot brandblaren mogen drukblaren wel worden doorgeprikt; noodzakelijk is dit echter niet. In het algemeen wordt dit alleen gedaan als de zwelling die het gevolg is van de blaar, overlast veroorzaakt. Wel is het belangrijk dat bij het doorprikken de kans op infecties zo klein mogelijk wordt gehouden. Daarvoor gebruikt men een steriele naald.

EHBO.nl schreef:
GESLOTEN BLAAR

Er zit helder vocht onder de huid. De huid is intact.

ACTIE
Prik de blaar door met een bloedlancet of steriele naald. Prik in de basis van de blaar, zo dicht mogelijk tegen de huid aan.
Prik de blaar twee maal door in de looprichting.

Druk de blaar leeg met een wattenstaafje en vang het vocht op met een gaasje.

Dek de blaar af.

HOE / TIPS

Maak een blaar alleen open als deze hinderlijk is.

Was uw handen voordat u de blaar gaat behandelen.

Reinig de huid met kamferspiritus, zodat de blaar duidelijk te zien is.

Ontsmet de huid voor en na het doorpikken met een huidontsmettingsmiddel.
Zo kunnen we beide kanten op doorgaan maar ik lees nog steeds niet waarom je hem niet zou mogen doorprikken behalve dat je het steriel moet houden.

Anoniem

Re: Blaren doorgeprikt. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:37

nouja, 't zullen wel verschillende inzichten zijn, maar als je het doorprikt is de kans op ontstekingen groter, en de kans dat de lederhuid beschadigt ook... Daarnaast is mijn persoonlijk ervaring dan weer dat een open blaar er langer over doet om te genezen.

Maargoed, buiten dat dacht ik wel dat het echt niet mocht, dus daarin zat ik fout. Mss in de war met brandblaren :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:38

Brandblaren mag inderdaad echt nooit en bloedblaren ook niet.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:46

je kan er ook een stukje van dat plakkige van een pleister op doen,
dat is dan soort huid.
maar dan moet je wel wachten tot het er zelf afgaat

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:55

Ach, ik weet niet wat allemaal wel en niet goed is.
Ik prik ze wel altijd door en dat bevalt prima ;) Pleistertje erop als ik nog schoenen oid aan wil doen, en als ik op blote voeten thuis rondloop weer de pleister eraf om het te laten luchten. Binnen een paar dagen is het meestal weer genezen. Heb er nog nooit langer last van gehad of ontstekingen oid eraan overgehouden, dus ik blijf voorlopig doorgaan met doorprikken als dat moet :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:28

Ik prik ze ook altijd door. Of ik pulk gewoon dat velletje eraf maar dat zal niet goed zijn :') Gewoon 't vocht eruit, doet 't al een stuk minder pijn. Bovenkant droogt dan in en kan je dan eraf halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:33

Overigens laat ik de blaar altijd wel eerst in eigen vocht koelen. Als je de blaar te snel opentrekt blijft hij heel lang pijn doen. Minimaal toch wel een uur laten zitten.
Vroeger haalde ik hem er wel eens eerder af en dan is het allemaal veel gevoeliger.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:54

Ik zou het open houden als je met bloten voeten loopt, en als je schoenen aan moet hebben of ergens in gaat dat je er pleisters op doet..
Het beste is wel blaren pleisters, maar als je dat niet heb zou ik de normale pleisters op doen..

En zo veel mogelijk op blote voeten of met slippers rond lopen.
Zodat ze normaal kunnen genezen..

Mijn blaren beginnen nu eindelijk normaal weer dicht te groeien. :D

En zou er geen vaseline op smeren, daar kunnen bacteriën in komen, en het kan zacht worden en mag je opnieuw beginnen met het genezen van je blaren.
Heb er 2 dagen ook vaseline opgesmeerd, en werd heel erg afgeraden op mn werk!