ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:46

Mag ik vragen waarom jullie geen hoornvliezen willen afstaan?

Ik heb suikerziekte, mag dus geen organen afstaan, vind ik wel vervelend. Vind het een goed idee dat je mensen kunt helpen, echt helpen, als je er zelf niet meer bent.

Ik mag ook geen bloeddonor zijn, vind ik ook al vervelend.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:48

Ik ben ook donor. Ze mogen alles van me gebruiken :) Ik zou er graag mensen mee helpen, heb in mijn omgeving gezien wat een ellende het is om zo lang te moeten wachten.. Toen kwam het donororgaan (hart in dit geval) dus ook te laat. Vreselijk!

In een hiernamaals geloof ik niet echt, ik ben wel agnostisch en bij vlagen geloof ik in God, maar dan heb ik altijd het idee dat het goed zal zijn als ik er iemand mee kan redden :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:50

Ik weet het niet, maar ik wil mijn hoornvliezen niet afstaan omdat ik daar alles mee heb kunnen zien in mijn leven.
Dat valt eigenlijk welmet ieder orgaan ook te zeggen.
Toch wil ik niet dat ze aan mijn ogen zitten.
Lig je in een kist, kan de kist al niet eens open omdat je ogen niet meer intact zijn en ogen schijnen moeilijk mooi te maken te zijn als je dood bent.
De rest zit verstopt onder de kleding.

Mijn rechter hoornvlies is niet meer bruikbaar voor hun, omdat ik een keer een luchtbuks kogeltje in mijn oog heb gehad, waardoor die erg beschadigt is geraakt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:51

kimmie88 schreef:
Deze vraag stel ik me vaak op mijn werk af. ik werk in de ouderen zorg en als je dan ziet wat familie nog wi doenbij een dame an 87!!!!!
Alles behandelen... Vrouwtje is dement, weet van voren bijv niet dat ze van achteren leeft.....

Idd, en zelf kan ze hoogstwaarschijnlijk niet meer protesteren...
Misschien is een leeftijdsgrens een idee? Want jongere mensen wil ik persoonlijk liever helpen dan ouderen die al een heel leven achter de rug hebben.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:51

Ik ben ook donor. Als ik kom te overlijden en mijn organen kunnen nog gebruikt worden voor iemand die nog een heel leven voor zich heeft, zie ik niet in waarom ik ze niet af zou kunnen staan. Ik heb er toch niks meer aan. :)

Fenn

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:53

ik ben donor, nummer 1. Ze mogen alles gebruiken. Ook ben ik bloeddonor. Ik vind het belangrijk, omdat mensen daardoor geholpen kunnen worden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:55

Heino schreef:
kimmie88 schreef:
Deze vraag stel ik me vaak op mijn werk af. ik werk in de ouderen zorg en als je dan ziet wat familie nog wi doenbij een dame an 87!!!!!
Alles behandelen... Vrouwtje is dement, weet van voren bijv niet dat ze van achteren leeft.....

Idd, en zelf kan ze hoogstwaarschijnlijk niet meer protesteren...
Misschien is een leeftijdsgrens een idee? Want jongere mensen wil ik persoonlijk liever helpen dan ouderen die al een heel leven achter de rug hebben.

Precies en dat proberen wij als verzorgende en met de artsen ook aan de familie duidelijk te makne.
In de meeste gevallen denken de familie er net zo over als dat wij doen.
7Maar helaas heb je dus ook de moeilijkere gevallen erbij

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:01

kimmie88 schreef:
Lig je in een kist, kan de kist al niet eens open omdat je ogen niet meer intact zijn en ogen schijnen moeilijk mooi te maken te zijn als je dood bent.

Onzin, daar hebben ze prima oplossingen voor, het is ook beslist geen reden om de kist te sluiten.
Overigens kan je na elke transplantatie nog opgebaard worden in open kist, indien gewenst zelfs thuis.

Mijn moeder mag oogdonaties uitvoeren en ben er ook bijgeweest, dat word keurig en respectvol gedaan daar ziet niemand iets van.

Ik ben zelf donor, ze mogen alles gebruiken.
Heb wel leerlingen (auto-instructeur) die het formulier krijgen en dan geen donor willen zijn maar wel organen willen ontvangen, ik leg ze dan altijd uit dat ik dat een beetje krom vind en meestal komen ze er wel op terug en willen ze wel donor worden.
Ik respecteer de keuze van mensen die geen donor willen worden, maar vind dan wel dat ze zelf ook geen organen moeten krijgen, als ze dat wel willen vind ik dat wel zo krom!!

edit: ik bedoel hier niet de mensen mee die geen organen mogen afstaan wegens ziekte..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:09

Ik hd begrepen dat ze de ogen niet meer netjes kunnen maken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:14

Tuurlijk ben ik donor. Heb wel een beetje moeite met mensen die geen donor willen zijn, maar er geen moeite mee hebben een orgaan van een ander te ontvangen.

Edit: ik ga volledig met Polly mee.
Laatst bijgewerkt door dorothea op 09-07-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:15

Ayasha schreef:
Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Ik blijf graag nog even hangen in de wetenschap dat het mij wat geduld kost, maar dat iemand anders nog een paar (liefst veel) mooie jaren mag hebben :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:18

kimmie88 schreef:
Ik hd begrepen dat ze de ogen niet meer netjes kunnen maken.

Klopt niet dus :)
Heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen, en het zag er prima uit.
Ga hier niet vertellen hoe het in zijn werk gaat maar je mag altijd een PB sturen :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:25

Hier nog een donor die geen hoornvliezen wil afstaan. Waarom niet? Mijn ogen vind ik dusdanig privé, ook al is het alleen je hoornvlies, en dit voelt gewoon niet goed. Ik ben op mijn 18de donor geworden.

Ik vind ook dat ik bloeddonor 'moet' worden, maar ik ben als de dood voor naalden en voor mijn werk ga ik naar dusdanig exotische bestemmingen dat ik alleen plasma mag doneren (en dit duurt nogal lang). Twee stomme smoesjes, maar ja...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:29

Ik ben geen donor,en waarom? ik vind het verstoren van het natuurlijke evenwicht v.d. mens.Mensen krijgen een terminale ziekte,aandoening om overbevolking te voorkomen op onze aardbol.Dus puur omdat ik het on-natuurlijk vind.[rare mening he,maar het zij zo voor mij].

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:32

Ik ben sinds mijn 18de ook donor. Als ik kom te overlijden en er is een mogelijkheid om organen te doneren mogen ze alles van mij hebben. Ik wil er graag mensen mee helpen, en ikzelf heb er niets meer aan :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:38

Ik ben zodra ik 18 werd donor geworden, maar heb ook mijn hoornvliezen uitgezonderd. Ik vind het een eng idee als die er niet meer in zitten, ik weet niet precies waarom, maar ik heb daar gewoon een naar gevoel bij.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:43

Ik ben al sinds ik net 16 was donor(wordt bijna 17). Een goede vriendin van mij heeft een niertransplantatie gehad met de nier van haar vader. Als ze haar vader niet had gehad, was ze er waarschijnlijk niet meer geweest. Toen ik zag hoe ontzettend ze is opgeknapt na die transplantatie, twijfelde ik geen moment meer: ik wilde donor worden! Heb het toen thuis ook gelijk aangevraagd enzo. Als ik 18 ben wil ik ook graag bloed doneren(mag pas vanaf je 18e). Als ik het nodig zou zijn, wil ik het toch ook hebben denk ik dan..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:47

De keuze wel/geen donor was wat mij betreft duidelijk; ik ben donor en ze mogen na mijn overlijden alles gebruiken wat gebruikt kan worden. :) Ik heb bewust niets uitgezonderd. Mocht een orgaan na verwijdering toch niet bruikbaar zijn, mag het ook gebruikt worden voor de wetenschap. Het is op dat moment toch al uit mijn lichaam en ik geloof niet dat ik het nog nodig heb, dus als er dan weer van geleerd kan worden: graag! :)

Ik ben het wel met een aantal anderen hier eens dat mensen die zelf niet willen afstaan, krom zijn in het denken als ze wel willen ontvangen. Ik heb dan ook voornamelijk respect voor de mensen die de keuze maken geen donor te zijn, maar die ook geen organen van andere mensen gedoneerd willen krijgen mocht dit nodig zijn. :) In mijn ogen heb je dan echt een evenwichtig besluit genomen (om wat voor reden dan ook). Natuurlijk heb je ook altijd nog mensen die wel zouden willen doneren, maar dit om een bepaalde reden niet kunnen of mogen. Okee, dat kan. :)

Ik wist trouwens al vrij jong dat ik orgaandonor wilde zijn, maar heb het pas afgelopen voorjaar aangevraagd omdat ik het steeds vergat vast te leggen. :') Wel heb ik regelmatig met mijn moeder over het onderwerp gesproken en zij wist wat mijn wens was. Mijn moeder heeft ook altijd gezegd dat ze mijn organen zou afstaan, mocht ik komen te overlijden op jonge leeftijd. In haar ogen kon ze mij toch niet meer terugkrijgen, maar kon ze dan wel voorkomen dat andere mensen afscheid zouden moeten nemen van een dierbare. Ik heb altijd aangegeven dat ik dat een mooie gedachtegang vond, dus het was eigenlijk al besloten voordat ik het officieel vast had laten leggen. :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:49

kimmie88 schreef:

Van de week heeft een patiënt op mijn afdeling (Leeftijd 99jr) nog een pacemaker gekregen, ondanks allerlei verklaringen. :?

Overigens ben ik bloeddonor en orgaandonor. In de (hopelijk) hemel heb ik ze toch niet meer nodig, terwijl er een ander leven mee gered kan worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:49

ik sta al als donor geregistreerd sinds 1987. Als je iemands leven ermee kunt redden of de kwaliteit kunt verbeteren, waarom niet.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:51

gohya schreef:
Ik ben geen donor,en waarom? ik vind het verstoren van het natuurlijke evenwicht v.d. mens.Mensen krijgen een terminale ziekte,aandoening om overbevolking te voorkomen op onze aardbol.Dus puur omdat ik het on-natuurlijk vind.[rare mening he,maar het zij zo voor mij].

Maar dat houdt dus in dat je zelf ook geen donor-orgaan aan zal nemen, mocht het nodig zijn?

Ik ben zelf zeker donor. Heb er ook echt moeite mee dat er mensen zijn die wel organen willen ontvangen, maar niet willen geven.
Ik geef echter mijn hoornvlies niet af, maar als ik het zo lees, moet ik daar ook maar eens verandering in brengen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:53

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:58

Ik ben donor, ze mogen alles hebben behalve mijn hoornvliezen en huid. Hoornvliezen zijn toch niks waard bij mij vanwege lenzen met cilinders, en mijn huid is ook verrot ivm eczeem en allergieeën, en dat lijkt me eng. Van binnen mogen ze alles wegnemen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:05

Ik ben vanaf mijn 18de officieel donor, maar heb vanaf mijn 14de met een codicil rondgelopen. Ik doneer alles, want volgens mij heb ik het toch niet meer nodig. De kans trouwens dat je ook daadwerkelijk wat doneert bij overlijden is niet zo heel erg groot. Voor bepaalde organen ( die zuurstof nodig hebben ) moet je in het ziekenhuis overlijden omdat het bloed moet blijven circuleren. Weefseldonatie komt wel vaker voor.

Ik ben nu ook al 7 jaar plasma donor. Eens in de 5 weken ga ik naar de bloedbank om een zakje af te staan. Dan ben ik ongeveer een uurtje zoet. Gelukkig krijg je onbeperkt koek en drinken :D . Voor de rest is het vrijwilligerswerk. Ook sta ik geregistreerd als beenmergdonor. Alleen hele kleine kans dat ik ooit opgeroepen wordt.

Ook ben ik aan het nadenken wat ik met de rest van mijn lichaam wil na mijn overlijden. Steeds vaker denk ik erover om mijn lichaam ter beschikking te stellen aan de wetenschap. Alleen hebben mijn nabestaanden dan geen plaats om mij te herdenken. En met de kredietcrisis krijgen de wetenschappers meer lichamen aangeboden dan nodig is. Het laatste wat ik hoorde was er zelfs een wachtlijst :+ .

Ben eigenlijk wel heel sociaal bezig als ik mezelf zo terug lees :D .

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:19

Ik ben ongeveer een maand geleden donor geworden. :)
Eigenlijk wilde ik het altijd al wel maar het was er nog nooit van gekomen.. (erg laks, I know..)