twintiger en een kunstgebit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:37

Je kaak gaat inderdaad wel slinken, maar met een kliksysteem kan het in ieder geval niet gaan schuiven. Ik heb overigens helemaal niet zo'n last van het schuiven. Na een tijdje merk je nieteens meer dat je een prothese hebt.

Ik merk overigens dat veel mensen zich ervoor schamen. Daar heb ik dus helemaal geen last van := Ik ben er juist erg trots op (niet dat ik hem aan iedereen laat zien :+ :D ) maar voor mij was het echt de ideale oplossing.

@deflin, woon je wel in Nederland dan?
Ik zou toch overleggen hoe je tandarts de toekomst van je gebit ziet. Dat heb ik ook gedaan en die van mij was er heel eerlijk in. Ik kwam in principe in aanmerking voor een frame, maar dat was dan slechts een tijdelijke oplossing geweest en mijn kaak had al zoveel te voorduren gehad, dat een prothese voor mij het beste was.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:39

Eigen tanden houden (ook al zijn het maar een paar) heeft echt voorkeur boven volledige prothese. Of je wat vergoed krijgt is afhankelijk van je verzekering. Tevens voorkomen 'eigen tanden' dat de kaak enorm slinkt en de pasvorm van de prothese (frame of plaatje) achteruit gaat.
Een goed gemaakte bovenprothese zuigt vacuum aan je gehemelte. Een immediaatprothese (prothese die je direct krijgt nadat tanden/kiezen getrokken zijn) is voor tijdelijk en zal na een aantal maanden vervangen moeten worden voor een definitieve. Een volledige prothese wordt wel vergoed door de verzekering (in ieder geval voor 75%, de laatste 25% ligt aan hoe je verzekerd bent).
Implantaten zijn in de bovenkaak lang niet altijd nodig (en geloof me, een goed gemaakte bovenprothese zit echt hartstikke vast). Ik zie bijna dagelijks mensen die vanaf dat ze een jaar of 18/20 waren ('vroeger' werden heel gauw alle tanden/kiezen getrokken) een bovenprothese hebben en dat zit gewoon nog goed zonder implantaten. Onder is het wat anders aangezien de kaakrand slinkt en je daar door de tong geen vacuum kunt krijgen. Sowieso heeft een steg (metalen 'bruggetje' wat van implantaat naar implantaat loopt) veruit de voorkeur boven 'drukknoppen'. Een prothese op drukknoppen zit veel minder vast dan die op een steg en die prothese zal ook wiebelen waardoor er eten onder komt. Met een steg heb je daar geen last van. Maar zoals al gezegd, implantaten in de bovenkaak zijn lang niet altijd nodig en dat is ook niets om je nu zorgen over te maken.
Implantaten krijg je alleen vergoed bij een volledige prothese (zowel boven als onder) en je houdt dan altijd een eigen bijdrage van € 125 per kaak (maar dat is echt peanuts vergeleken bij de werkelijke kosten).

Kronen en implantaten worden in dit topic door elkaar gehaald. Kronen zijn, simpel gezegd, kapjes de wortel heen. In principe gewoon over de eigen wortel. Als die eigen wortel er niet meer is (tand of kies verloren gegaan) kan je een implantaat nemen. Een implantaat is een titanium kunstwortel waarop een kroon gemaakt kan worden.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:39

haha, ja ik woon wel in nederland. Dit is een praktijk ( een soort angstpraktijk) waar alleen maar zuid afrikanen, turk en nu een griek werken. Ze doen heel goed werk, alleen de communicatie op dit momtent is niet zo heel erg goed. Hiervoor had ik een hele lieve zuid afrikaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:40

moonprayer schreef:
wat is het nadeel van kronen? (dat is toch een schroefje onder de huid, met een nep tand erop? )

Normaal gesproken hebben mensen het over kronen als een deel van de tand wordt afgeslepen en daar een nep tand op wordt geplaatst.

Als de hele tand getrokken wordt en een schroef in de kaak wordt geplaatst met daarop een neptand spreken ze van een implantaat (die heb ik dus).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:43

@Gabyfedde, mijn tandarts raadt mij toch een klikgebit aan omdat ik een erg kleine kaak heb + dat ik weinig houvast heb om de prothese zelf "vast te houden". Gut, hoe beschrijf je dat :+ Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Wanneer mijn kaak echt gaat slinken, wordt het straks helemaal moeilijk en gezien mijn leeftijd leek het mijn tandarts beter om 2 klikimplantaten te doen.

Mijn prothese was bij elkaar trouwens ongeveer 1700 euro (inclusief verdovingen, trekken etc) en werd geheel vergoed. Nu maar hopen dat de Klik dat straks ook wordt :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:44

Mijn gebit is ook niet denderend, heb ook veel last (gehad) van ontstekingen e.d.. Soms meerdere in een jaar.
Maar een paar jaar geleden ben ik veranderd van tandarts. Een goede tandarts kan nog veel doen, ook bij een slechter gebit. Bij voorkeur iemand die nog niet zo lang geleden is opgeleid, maar wel al wat ervaren is. Deze heeft kennis van de nieuwste technieken.
En daarnaast ga ik ieder half jaar naar de mondhygieniste. Het gaat nu een stuk beter. Als je veel vullingen hebt, is goed poetsen niet afdoende.
Sterkte ermee.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:44

oh dat valt nog mee, heb al hele andere bedragen gehoord )

deflin

Re: twintiger en een kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:47

ik ben al van andere tandarts veranderd. Had eerst een oudere man, die heeft mijn gebit en mij echt vernield. Nu zit ik bij deze en ben er heel erg tevreden mee, jammer dat ik zo vaak bij hem langs moet komen, ook ik ga naar de mondhygiënste toe. Maar het blijft maar terug komen. Ze hebben echt al heel erg veel gedaan, maar het komt helaas elke keer weer terug. Heb al wel gezegt dat als ik een spaarkaart zou hebben voor een reis, dat ik inmiddels al 3 keer op vakantie had gekunt :) ( altijd blijven lachen he :) )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:48

senna21 schreef:
Mijn gebit is ook niet denderend, heb ook veel last (gehad) van ontstekingen e.d.. Soms meerdere in een jaar.
Maar een paar jaar geleden ben ik veranderd van tandarts. Een goede tandarts kan nog veel doen, ook bij een slechter gebit. Bij voorkeur iemand die nog niet zo lang geleden is opgeleid, maar wel al wat ervaren is. Deze heeft kennis van de nieuwste technieken.
En daarnaast ga ik ieder half jaar naar de mondhygieniste. Het gaat nu een stuk beter. Als je veel vullingen hebt, is goed poetsen niet afdoende.
Sterkte ermee.

Ja, dat was bij mij dus ook het probleem. Ik had voor de tandarts die ik nu heb, echt 2 ontzettende prutsers gehad die mijn (van zichzelf al niet beste)bovengebit nog verder om zeep hebben geholpen. Het eerste wat mijn nieuwe tandarts heeft gedaan is een heel stel wortelkanaalbehandelingen opnieuw uitvoeren. Ik had door die vorige tandartsen ook nog eens enorme tandartsangst (lees: in je bovenlip moeten verdoven en dan de naald die in je neus uitkomt %) en nog meer van dat soort ongein. Later hoorde ik dat ik niet de enige was die van die fijne vent angst had overgehouden.) en ging al hyperventileren bij het geluid van een boor, dus wat dat betreft had hij er een hele kluif aan :+

De eerste paar keer ben ik ook gewoon in de stoel gaan zitten zonder dat er iets hoefde te gebeuren en op die manier opbouwen, en wanneer je iedere week moet, dan raak je vanzelf van die angst af :D Inmiddels vertrouw ik mijn nieuwe tandarts volledig (en hij ziet er nog best leuk uit ook haha :D Ik spring nu heel blij ieder half jaar in de stoel :D )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-07-10 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:49

Mijn mannetje heeft ook al sinds zijn twintiger jaren een kunstgebit.Niet zo`n klik systeem maar een "gewone".
Geen problemen mee.Gelukkig houd hij hem `snachts wel in _O- Moet er niet aan denken dat hij hem uit doet en in een glaasje naast z`n bed zet :o
Zwager heeft door een zikete ook een gebitje.alles was er uit getrokken en meteen nieuwe er in.Weekje pijnlijk maar daarna zoooooo blij!Kon lekker alles weer eten en zonder schroom lachen *D
Succes......

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:51

Met een prothese op implntaten word hij inderdaad vastgeklikt ja, maar dan heb je nog steeds dat je tandvlees slinkt en je dus om de zoveel jaar of een ander kunstgebit aan moet laten meten of hij word, voor zover dit mogelijk is, aangepast aan de binnenkant met was (ben de naam even kwijt daarvan).

En in principe word er alleen een kroon geplaatst na een zenuwbehandeling. Dit om dus inderdaad te voorkomen dat het onder je kroon kan gaan ontsteken. Het risico daarop word dus zo goed als mogelijk beperkt.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:52

bij mij komen die ontstekingen zowiezo, dus hoef het al niet met kronen te proberen. ( zit bij ons in de familie)
Maar ik zal me weer eens laten mishandelen, dus ik ga nu weer richting TA

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:55

Niese1987 schreef:
Met een prothese op implntaten word hij inderdaad vastgeklikt ja, maar dan heb je nog steeds dat je tandvlees slinkt en je dus om de zoveel jaar of een ander kunstgebit aan moet laten meten of hij word, voor zover dit mogelijk is, aangepast aan de binnenkant met was (ben de naam even kwijt daarvan).

Maar dat moet met een gewone prothese ook :j
en ik heb nog weleens de neiging wanneer ik alleen ben om er onbewust mee te gaan spelen (heen en weer schuiven :+ ) en dan loop je dus wondjes op. Voor mij zouden klikimplantaten dus een uitkomst zijn, want dan kan ik dat niet meer doen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:57

Niese1987 schreef:
Met een prothese op implntaten word hij inderdaad vastgeklikt ja, maar dan heb je nog steeds dat je tandvlees slinkt

Als ik het goed heb begrepen gaat op termijn ook je kaak zelf slinken (dus echt het bot) en niet alleen het tandvlees. En dat zou je gedeeltelijk kunnen voorkomen door middel van het plaatsen van implantaten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:05

Wendy schreef:
Niese1987 schreef:
Met een prothese op implntaten word hij inderdaad vastgeklikt ja, maar dan heb je nog steeds dat je tandvlees slinkt

Als ik het goed heb begrepen gaat op termijn ook je kaak zelf slinken (dus echt het bot) en niet alleen het tandvlees. En dat zou je gedeeltelijk kunnen voorkomen door middel van het plaatsen van implantaten.

Het is altijd het slinken van het bot wat onder het tandvlees zit. Het bot heeft als functie het vasthouden van de tand of kies. Als die weg is, gaat het slinken. Er zijn factoren die het slinken beinvloeden waardoor het sneller kan gaan.

Een prothese moet eigenlijk ook ieder jaar gecontroleerd worden, met of zonder implantaten. Dat bijna niemand dat doet is een ander verhaal. Een prothese is een hulpmiddel dat heel veel gebruikt wordt en toch denken mensen dat het een leven lang mee gaat en dat je er geen onderhoud aan hebt, behalve poetsen. Even heel kort door de bocht gezegd.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:07

Slinken doet het sowieso allemaal omdat het de houvast van de tanden en kiezen kwijt is. Maar met implantaten is het voordeel dat het dus vast zit geklikt daarop en je dus inderdaad niet ermee kan schuiven e.d..

Je zou ook kunnen overwegen om zelf met de tandtechnicus te overleggen en je eventueel kunnen laten zien hoe of wat en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Bel wel eerst even van te voren of ze daar tijd en zin in hebben :P . Maar zij kunnen je precies uitlgenne hoe of wat (je tandarts ook hoor, daar niet van) maar dan kan je ook zien hoe het gemaakt en evt aangepast word.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:17

Na deze vreselijke tandartsverhalen vraag ik me toch af: moeten tandartsen dan niet verplicht bijscholen?
Mijn moeder is ook ernstig de dupe geworden van onze oude tandarts: hij heeft verzuimd om haar gebit goed te onderhouden. De nieuwe tandarts schrok enorm. Als snel bleek dat er niks anders op zat dan alle tanden in de bovenkaak te trekken en een kunstgebit te nemen. Nu is ze wel van alle gedonder af, maar ik schrik er toch wel van dat dit blijkbaar vaker gebeurt...

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:18

Als ik Jou was zou ik eerst een second opinion opvragen bij een andere tandarts. Zoveel tandartsen zoveel verschillende benaderingen.
Mss is een kunstgebit nog helemaal niet nodig.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:23

Wendy schreef:
Na deze vreselijke tandartsverhalen vraag ik me toch af: moeten tandartsen dan niet verplicht bijscholen?
Mijn moeder is ook ernstig de dupe geworden van onze oude tandarts: hij heeft verzuimd om haar gebit goed te onderhouden. De nieuwe tandarts schrok enorm. Als snel bleek dat er niks anders op zat dan alle tanden in de bovenkaak te trekken en een kunstgebit te nemen. Nu is ze wel van alle gedonder af, maar ik schrik er toch wel van dat dit blijkbaar vaker gebeurt...

De tandarts waar ik zit en tevens ook heb gewerkt (en waar mijn moeder ook werkt) gaat regelmatig op cursus en zorgt altijd dat hij op de hoogte is van nieuwe technieken, instrumenten enz. Maar het is toch echt aan de tandarts zelf om te beslissen of hij nascholing doet of niet. Helaas is het (voor zover ik weet) nog niet verplicht maar word het wel aangeraden.

Ik heb nooit geen klagen over mijn tandarts en heb ook pas 1 gaatje. Maar dit is in een melkkies dus eigenlijk telt hij niet mee volgens mijn tandarts :+ . Ik hoop in ieder geval dat ik mijn eigen gebit zo lang mogelijk kan houden en zou alleen een kunstgebit willen als er echt niets anders meer mogelijk is!

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:24

Ik werk toevallig bij de tandarts en er lopen hier idd een paar jongen patienten met een gedeelte prothese of volledige prothese,
vind het persoonlijk niks voor zo'n jong iemand!
Er zijn zat andere oplossingen en als ik zie hoevaak ik hier bijna huilende mensen aan de balie heb omdat ze zo'n pijn aan hun
prothese hebben en niet kunnen eten en hem niet eens in kunnen houden!

Ook zou ik goed naar de kosten vragen, meestal moet je eerst een half jaar een " gewone prothese " dragen (met kukident dus anders blijft ie niet eens zitten) voor je in aanmerking komt voor implantaten (voor een klikgebit dus) en die kosten rond de 2000 euro als je er 2 wilt, maar beter is er 1 op meerdere maar dat kost nog meer...

Zou er heel goed over nadenken! je krijgt ze niet meer terug!

Als je nog vragen hebt kan ik je misschien helpen je kan altijd een pb'tje sturen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:27

Kukident erbij? Dat was hier helemaal niet nodig hoor. Wanneer je een goede tandarts en tandtechnicus hebt, dan moet ie gewoon kunnen passen. Ja, de eerste paar maanden is het even lastig omdat de zwelling afneemt en ie dan minder goed past, maar ook dat moet prima op te lossen zijn door de tandarts. Ik heb nog nooit kukident nodig gehad en heb hem toch alweer bijna 2 jaar. Ik ben er nog steeds iedere dag superblij mee!
Implantaten worden in sommige gevallen overigens gewoon vergoed, hetzelfde geldt voor een prothese!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:28

Niese1987 schreef:
Wendy schreef:

De tandarts waar ik zit en tevens ook heb gewerkt (en waar mijn moeder ook werkt) gaat regelmatig op cursus en zorgt altijd dat hij op de hoogte is van nieuwe technieken, instrumenten enz. Maar het is toch echt aan de tandarts zelf om te beslissen of hij nascholing doet of niet. Helaas is het (voor zover ik weet) nog niet verplicht maar word het wel aangeraden.

Ik heb verder ook geen klagen hoor. Mijn gebit was blijkbaar sterk genoeg om een een slechte tandarts te overleven.
Heb een paar gaatjes en een implantaat (maar dat komt door een trap van mijn paard).

Ik verbaasde me er alleen over dat tandartsen blijkbaar niet verplicht zijn om bij te scholen, terwijl er toch telkens zoveel nieuwe ontwikkelingen zijn op dat gebied :)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:30

Cayenne schreef:
Kukident erbij? Dat was hier helemaal niet nodig hoor. Wanneer je een goede tandarts en tandtechnicus hebt, dan moet ie gewoon kunnen passen. Ja, de eerste paar maanden is het even lastig omdat de zwelling afneemt en ie dan minder goed past, maar ook dat moet prima op te lossen zijn door de tandarts. Ik heb nog nooit kukident nodig gehad en heb hem toch alweer bijna 2 jaar. Ik ben er nog steeds iedere dag superblij mee!
Implantaten worden in sommige gevallen overigens gewoon vergoed, hetzelfde geldt voor een prothese!

bedoelde ook voor de eerste tijd dat ie erin zit! :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:31

Ah op die manier :) Nee, toen was het bij mij ook absoluut niet nodig gelukkig!
Ik kreeg hem in oktober, en in december is ie pas voor de eerste keer aangepast. Ik laat hem overigens ieder half jaar nakijken wanneer ik voor controle kom.
Klopt het trouwens dat je na iedere 5 jaar oid recht hebt op een nieuwe?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:33

Cayenne schreef:
Ah op die manier :) Nee, toen was het bij mij ook absoluut niet nodig gelukkig!
Ik kreeg hem in oktober, en in december is ie pas voor de eerste keer aangepast. Ik laat hem overigens ieder half jaar nakijken wanneer ik voor controle kom.
Klopt het trouwens dat je na iedere 5 jaar oid recht hebt op een nieuwe?

na 5 jaar kan je weer een nieuwe aanvraag doen en kan je idd in aanmerking komen voor een vergoeding voor een nieuwe!

Even off-topic.. had net een grappig telefoontje, een oude mnr is zijn bovenprothese verloren in zee op vakantie hihi *lol*