wie helpt mij van me vliegangst af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:13

Vliegen is leuk en makkelijk! Even kriebels in je buik bij het opstijgen en daarna MP3'tje aan, boekje erbij en je vergeet helemaal dat je aan het vliegen bent, want je merkt er niets van!

En vergeet niet dat als het vliegtuig een beetje heen en weer schudt of op en neer gaat, dat dit heel normaal is, dus niet denken dat het vliegtuig meteen neerstort, is gewoon wat turbulentie :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:22

delerium schreef:
Jezelf een schop onder je achterwerk geven. Je hebt vaker gevlogen en dat is altijd prima gegaan, en dan nu ineens niet meer? Get over it...

Zo werkt het dus niet.
Je weet dat je angst ongegrond is. En toch zit je elke vlucht weer helemaal verstijfd in je stoel. Bij elk hobbeltje dat op turbulentie lijkt breekt het zweet je uit. Bij een luchtzak, waar je ineens een eind naar beneden zakt val je bijna flauw.

Je wil niet weten hoeveel schoppen ik mezelf onder mijn kont heb gegeven. Ik stapte er ook elke keer weer in, en elke keer nadat ik had gevlogen werd het erger. Maar ja, ik woonde in Singapore en heb familie in Nederland. Dus tja, ik moest wel wat.
Tot ik het er een keer met mijn arts over had. Ik was er voor heel iets anders en ze vroeg me of ik erg moe was.
Ja, ik had al 3 dagen niet geslapen want ik ging naar Nederland. Ze vroeg of ik zo blij was mijn familie weer te zien.
Nou daar kon ik wel om slapen. Zo kwam het vliegangstverhaal eruit.

Ik had er eerder mee moeten komen, vertelde ze me. Ik kreeg tabletjes (xanax) en heb sindsdien nooit meer een nare vlucht gehad.
Het verminderd angstgevoelens. Zonder die pillen stap ik dus geen vliegtuig meer in.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:31

Ik had ook grooooote vliegangst. Ondanks oxazepam. Moest al huilen als ik er aan dacht. Serieus :=

Toen heb ik het boek gelezen: Over Vliegangst van dr. Lucas van Gerwen.
Nu vind ik vliegen echt prima en begin het zelfs leuk te vinden, zonder pillen. Als je het boek nog kan krijgen moet je het zeker kopen.

Ik weet hoe erg het is om bang te zijn dus ik heb even een stukje overgetypt wat me erg heeft geholpen:

Lucht is niet "niets". Het is materie en bestaat uit deeltjes. Lucht is een gas en zoals in elk gas bewegen de deeltjes zich precies zoals vloeistofdeeltjes kunnen reageren door te bewegen. Lucht beweegt in golven precies zoals water dat doet. Wanneer twee verschillende golven elkaar treffen, is de rust verstoord en geeft dit golfbewegingen.
Wanneer je een boottocht maakt op een windstille dag zonder golven heb je een rustige reis. Waait het wel dan zijn er golven en heb je een minder rustige reis. Deze vergelijking gaat voor een groot deel ook op voor een vliegtuig. In feite geldt geldt dat een vliegtuig in de lucht zich voelt als een boot in het water. Of nog beter, zoals een vis in het water. Een vis zit als het ware ingepakt in de massa water en beweegt gewoon mee met de stromingen van de zee. Zo zit een vliegtuig verpakt in de massa lucht en wanneer die luchtmassa beweegt gaat het vliegtuig met die beweging mee.
Turbulentie en luchtzakken is dus geen kwestie van veiligheid maar van comfort. Je lichaam ontspannen en meegaan met de bewegingen helpt het beste.

Dit is maar een kort stukje en in het boek staat het allemaal veel uitgebreider. Ook een tip is om een plastic bekertje of een boek of iets in je hand te houden en dan zorgen dat je het heel houdt en niet fijn knijpt. Zo moet je je hand wel ontspannen en dus ook de rest van je lichaam. Vaak ben je daar dan zo mee bezig dat je helemaal niets merkt van de vlucht. Het is heel moeilijk om angstig en gespannen te zijn als je lichaam ontspannen is.

Succes! :)

Janine1990

Re: wie helpt mij van me vliegangst af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:55

HBVisser: Ga helemaal met jou mee, ik heb een fobie voor vlinders en mensen kunnen dan zeggen dat ik mezelf een schop onder m'n kont moet geven, heeft geen zin, ben panisch en in het ergste geval denk ik dat ik wel out ga.
Daardoor weet ik wel veel en veel beter andermans angsten te respecteren, gewoon omdat ik zelf ook weet wat het is. Dat scheelt een hoop.
Respecteren dat iemand anders dat niet begrijpt, is ook een kunst. Uitleggen is geen optie.... ;)

Chiron_

Re: wie helpt mij van me vliegangst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:06

Jullie zijn echt geweldig!
het helpt me echt ik ga zonderpilletje met de tekst van Waves in me gedachten
en plastic bekertje in me handen een zuurtje of iets in me mond en me mp3 aan vannacht vliegen! :D
ik ben nu echt een stuk rustiger dan een paar uur geleden!
nogmaal super bedankt!! :+: