Wel of geen bril nemen...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:22

Focussed schreef:
Trouwens wat ik me afvraag:
Je kan het bord niet lezen als je te ver weg zit, maar je hebt een + afwijking?

Ja maf he... maar een cilinder is + en mijn afwijking -... daardoor heb ik dus als ik schuin veraf kijk slecht zich en recht vooruit dichtbij slecht zicht... ofzo..? :+ :Y)

Kaka

Re: Wel of geen bril nemen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:25

Klopt. Ik heb daardoor veel moeite met schakelen tussen veraf en dichtbij kijken. Het duurt bij mij een paar seconden voordat ik scherp gesteld heb. Autorijden en idd colleges volgen (je kijkt afwisselend naar je papier en het bord) is daardoor lastig.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:27

@ Kaka; draag jij hem dan dus de hele dag of dat ook weer niet?
Ik ben bijna afgestudeerd en wordt/ben leerkracht in basisonderwijs, gezien ik montessori heb gedaan zit je dan elke keer individueel lesjes te geven bij kinderen en moet je ondertussen de andere kinderen overzien... veel switchen dus zoals jij omschrijft alleen dan niet zozeer om iets precies te lezen maar wel om te zien wat iemand aan de andere kant van het lokaal uitspookt ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:29

Nee, alleen met dingen waarmee ik mijn ogen vermoei en dat zijn vooral autorijden en werken. Met tv kijken vind ik het fijn dat ik met bril net iets scherper zie, maar dat kan ik in principe ook prima zonder.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:36

Oke bedankt! :D
Van de week maar een brilletje uitkiezen dus.. :(:) :P

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:44

Eventueel heb je ook bij de drogist ofzo van die leesbrilletjes tot +2, dacht ik. Euro of tien en voor gebruik thuis goed genoeg. Geen hippe montuurtjes, maar wel fijn voor je ogen en goedkoop :D

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 17:45

Hmmm oke..
Toch denk ik dat vooral de cilinder en as afwijking zorgt voor de klachten en vermoeidheid en niet perse dat ik meer moet scherpstellen..?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:08

Ik heb inderdaad ook in beide glazen cilinder zitten, en dat woog bij mij héél duidelijk mee :j Zo'n goedkoop leesbrilletje is leuk voor de oudere mens om inderdaad mee te lezen, maar in jouw geval zou ik gewoon voor een 'echte' bril gaan ;)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:02

Inderdaad een knappe bril, als je bril niet lekker zit doe je het al helemaal niet snel op! Je ziet er nu misschien tegenop om hem te dragen, (leuke woordspeling;) ) Maar het went erg snel hoor!

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 23:16

@ Germatje; ik zie helemaal niks!

Nee grapje, de schade valt mee dus daar ben ik al blij mee en ik ga van de week maar even kijken of ik een leuk brilletje kan vinden. ;) :D

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:23

Precies wat jij hebt, met die cylindrische afwijking heb ik op mijn 12e gekregen, ben nu 36 en heb nog steeds niet alle dagen mijn bril op. Ook zijn mijn ogen niet heel hard achteruit gegaan. Als ik heel moe ben gaat soms de ondertiteling dansen en zet ik hem op. Helpt mijn ogen idd tegen vermoeidheid. Ik kan mijn bril niet heel de dag dragen omdat ik dan de diepte niet goed zie. Ik kan nog steeds heel scherp zien in de verte, alleen dichtbij wordt wat minder bij vermoeidheid.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:56

Ik ben toevallig ook twee weken geleden eens langs de opticien geweest doordat ik vaak erg wazig zag, ik dacht enorme sterktes te hebben maar het viel reuze mee. Ik had dit vorige keer ook tijdens mijn zwangerschap en ze zeggen dat het kan komen door hormonale veranderingen. Wel een ander verhaal als bij jou, maar wat ik wil zeggen, ondanks dat ik zelfs van de opticien het advies kreeg nog te wachten een bril aan te schaffen ivm de zwangerschap en de sterktes die daardoor nog zouden kunnen wisselen heb ik toch gekozen een bril te laten maken omdat ik het naar mijn mening toch echt nodig heb zo af en toe, ik vind het zelf erg irritant zo wazig te zien, als ik moe ben, savonds of tijdens het autorijden, is het echt een uitkomst!! Ik ben heel blij dat ik de bril wel genomen heb!

Ik had:
Rechts: -0,25 en een cylinder van -0,50
Links: -0,00 en een cylinder van -1,00

En er staat op het bonentje van de bril: 1 type focaal: veraf enkelvoudig

Omdat ik links een cylinderafwijking heb van -1 krijg ik misschien ook nog alles vergoed door de verzekering. Die vergoed vanaf -1. En ookal krijg ik het niet vergoed, ik ben er toch blij mee.

Alleen ben ik wel al eens heel hard tegen een doorpost opgelopen en languit over een stoepje gevallen :+. Ik kan absoluut geen diepte meer inschatten met de bril op, ik struikel overal over en loop tegen dingen aan }:0 . Dus ik draag heb echt alleen als ik stilzit :D.
Maar het zal wel een kwestie van wennen zijn je met een bril op voort te bewegen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:03

Ik heb precies dezelfde 'klachten' Trillende oogleden, vermoeide ogen aan het eind van de dag ect. Verkeersborden kan ik pas vrij laat lezen in de auto.
Om die reden mijn ogen laten op meten en aan beide ogen -1,25 geen cillinders oid.

Toch maar een bril, maar deze heb ik niet elke dag op, alleen als ik het nodig vind. Moest even wennen omdat mijn ogen juist extra moeten werken. Bril is alleen voor veraf, voor dichtbij moeten mijn ogen dus juist zelf het verschil door de bril opvangen. Zonder bril zie ik trouwens ook redelijk prima, de omschakeling is voor mij niet erg groot.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 15:31

Bril is inmiddels uitgekozen en kan ik waarschijnlijk woensdag al ophalen! *D
Ben benieuwd of ik ook last ga krijgen van inschatten van diepte/afstanden... :(:) :+

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:38

Ik heb sinds een paar maanden ook een bril. Had klachten als rode en vermoeide ogen en wat staren naar beeldscherm. Toen ook maar eens heen geweest en te horen gekregen dat ik ook een kleine afwijking heb maar dat een bril het zeker wel kan verbeteren (de klachten).

Heb toen besloten om wel een bril te nemen, baat het niet dan schaad het niet. Het helpt bij wel echt. Heb geen rode vermoeide ogen meer aan het einde van de dag. Heb m,n bril als ik werk wel de hele dag op (zit veel achter de computer) en als ik in de auto zit heb ik hem op. Thuis en met paardrijden zit de bril vaak in de koker :+ Al wil ik hem ook nog wel opzetten als ik lang tv kijk.

Mijn advies: doen!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:39

rooz_89 schreef:
Bril is inmiddels uitgekozen en kan ik waarschijnlijk woensdag al ophalen! *D
Ben benieuwd of ik ook last ga krijgen van inschatten van diepte/afstanden... :(:) :+

oh je hebt je keus al gemaakt lees ik :Y) Nou hopelijk helpt het voor jou ook

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:13

En? Bevalt het?

Ik wilde nog laten weten hoe fijn verzekeringen zijn, ze vergoeden vanaf sterkte -1. Ik had een een kant een cilinderafwijking van -1, de ander eigenlijk niks waar ik een bril voor nodig was. Nu heeft de verzekering 1 brilglas vergoed :Y).
Ik zou de bril zowiezo wel nemen, maar vind dit toch wel erg eigenlijk haha, alsof je een bril met 1 glas zou kunnen nemen :+.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:20

Ik heb hem nu vaak op als ik achter de computer werk maar wordt er nog wel moe van :+ :Y) .. dus nog even wennen.
Ik merk vooral, als ik hem een halve dag thuis op heb bijvoorbeeld, dat als ik hem afzet ineens alles wazig is.. het vervelende is dat mijn ogen nog steeds aanpassen en ik dus vergeet de bril op te zetten en hem dus eigenlijk nog te weinig draag :o .
Verder zijn de letters op de computer ineens zooooooo groot :Y) , moet echt meer afstand nemen nu dus dat is wel beter voor mijn ogen denk ik. Met tv-kijken e.d. vind ik hem toch ook wel fijn omdat ik nu de ondertiteling kan meelezen... :o

Mijn verzekering betaald voor zover ik weet zo'n 40 euro voor mijn bril, ga per januari ook mijn extra pakket opzeggen want die heb ik eigenlijk niet nodig. ( ook handig, kom je achter als je je verzekering gaat uitpluizen he, scheelt weer centen)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:32

Mijn verzekering heeft €500,- voor mijn bril gewoon vergoed (dat zijn alleen de glazen, het montuur á €200,- moesten we gewoon zelf betalen :j )

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:56

Ja bij mij stond er in het overzichtding dat ik 40 euro krijg per kalenderjaar.... beetje jammer want heb wel aanvullende verzekering maar die ga ik dus stoppen omdat ik daar dus vrijwel niks aan heb. ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:43

Focussed schreef:
Mijn verzekering heeft €500,- voor mijn bril gewoon vergoed (dat zijn alleen de glazen, het montuur á €200,- moesten we gewoon zelf betalen :j )

Dat is ook wel een heel verschil met hoeduur die glazen van mij waren :D. De verzekering vergoed vanaf een sterkte van -1 of +1 en dan hebben wij een hele uitgebreide verzekering.
Dus ze hadden bij mij idd maar 1 brilglas vergoed, die overigens 60 euro koste. Het montuur en het andere glas moest ik zelf betalen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:49

ik heb ongeveer dezelfde sterkte en heb wel een bril aangeschaft. Dit omdat ik hele dagen (voor mijn werk) achter de pc zit. Ik moet zeggen het werkt perfect!! Nooit geen hoofdpijn of een vermoeid gevoel meer.

Als ik op vakantie ben of bij mijn of ga stappen noem maar op dan heb ik mijn bril eingelijk zelden op. Heb hem altijd bij me voor het geval ik er last van krijg.

Mijn advies is dus gewoon doen die bril.