Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:29

Trouwens iedereen gaat er maar vanuit dat je een gezond broertje of zusje krijgt. Ik heb dat niet, ik heb later de zorg voor mijn ouders EN mijn broer... Ook iets om over na te denken. Ik heb ook niemand waar ik op terug kan vallen later of waar ik dingen mee kan bespreken.

Abeltje77

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:32

Ik heb een jonger zusje, maar dat is echt geen garantie dat kinderen leuk met elkaar spelen.

Ik had vroeger niets met mijn zusje, en nu nog steeds niet. Het is dat we dezelfde ouders hebben, maar meer hebben we niet met elkaar te maken.

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:32

Als je er bewust voor kiest het bij 1 kind te houden: ieder z'n keus! Lijkt me voor een 2e/3e kind ook niet echt leuk om ter wereld te komen omdat dat "beter" zou zijn voor het eerste kind. En ouders die daar eigenlijk niet voor voelen worden daar ook vast geen leuke(re) ouders door. Ik vind het alleen niet heel sterk om als je kind verdriet toont over de nadelen van het niet hebben van broers/zusjes daar allerlei materiële dingen tegenover te stellen. Dan ga je naar mijn idee voorbij aan wat zij voelt.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:34

Ik heb nog geen kinderen, maar wat ik hier toch lees...
Als je 1 kind krijgt, ben je egoistisch, als het niet om medische redenen is dat je geen 2e krijgt. Belachelijk. Dat is toch ieder voor zich om dat te bepalen.
Ik heb een broer, en we hebben altijd ruzie gehad. Nu dat we beiden uit huis zijn, zien we elkaar nog steeds niet veel.
Er zijn zat grote gezinnen, waarvan ik denk, hadden ze niet beter kunnen stoppen na de eerste....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:35

Ontopic: ik zou ook nooit meer dan één kind willen (als ik die uberhaubt al zou willen).

Lekker overzichtelijk!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:37

Hier ook 1 kind!
Eigenlijk puur uit medische redenen en ook een helse bevalling wat ik mezelf nooit meer wil aan doen.
Als ik nou een hele fijne zwangerschap had gehad en hem er met 5 min uitgepoept had dan had ik nog wel een 2e gewild, maar nee geen denken meer aan nu.
En dat mensen zeggen dat het zielig is vind ik echt onzin, dan komt er maar vaker een vriendje spelen of logeren. ;)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:40

Ik wilde zelf altijd 2 kinderen en mijn man ook..
2 reden dat we het toch bij ons ene dametje houden..
Punt 1 : financieel word het dan gewoon te krap..
Punt 2 : hele slechte bevalling gehad, met nasleep in geestelijke en lichamelijk toestand...

Ik heb zelf wel een zus, waar ik ook niks mee had..
Alleen maar ruzie en het idee dat ik tegen haar op moest boksen omdat zij heel intelligent was..
Das ook geen pretje :Y)
Laatst bijgewerkt door mieske op 05-07-10 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:40

Ik zie ook een hoop voordelen aan 1 kind.

- Financieel
- Overzichtelijk
- 1 kind kan je makkelijker je leven mee indelen of bij opa en oma laten logeren (ik wil er ook geen 2 op bezoek van een vriendin, 1tje oke)
- Ik denk dat ik zelf geestelijk 2 kinderen zwaar zou vinden.
- Liever 1tje goed aandacht geven dan 2 half (dit geldt voor mij)
- Ik ben al heel blij als ik 1 gezond kind zou kunnen krijgen. Voor mij niet vanzelfsprekend wat voor anderen wel zo lijkt.
- Vriendjes altijd welkom of mee op vakantie maar ik denk dat je blij bent als ze weer naar huis gaan.
- Je moet gewoon extra aandacht aan sociale dingen geven met 1 kind.

En ik denk dat het juist goed is als je zelfkennis hebt en inschat dat 2 niet goed voor jou zou zijn en dus uiteindelijk ook niet voor je kind, net zo goed dat sommige mensen daarom geen kinderen willen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:43

Ik heb 1 kindje, en er bestaat een grote kans dat het daarbij blijft. Ik heb hiervoor verschillende redenen, maar mijn grootste reden is gewoon datt mijn gezinnetje compleet is voor mijn gevoel. Meer redenen zou ik in principe niet hoeven te hebben :)

Wel heb ik een paar redenen die door mijn hoofd spoken als ik met een eventueel tweede kindje in mijn hoofd zit.

Tegen:
-Mijn meisje heeft met streptokokken bacterie in het ziekenhuis gelegen toen ze 3,5 week oud was. En dat was niet fijn!
- De zwangerschap en de keizersnee zijn super verlopen en een 2e keer kan alleen maar tegenvallen
- Qua tijdsplanning zie ik allemaal beren op de weg bij een tweede omdat mijn man en ik beiden ver van huis werken en met 1 kindjes is het soms als rennen en vliegen.
- Ik ben bang dat mijn meisje te weinig aandacht zal krijgen als er een tweede bij komt en vind het heerlijk dat ik haar nu lekker kan verwennen
- Mijn dochtertje is een heel makkelijk, vrolijk en lief kind (tuurlijk, ook regelmatig eigenwijs enzo, maar dat hoort erbij ;) ) En ik ben zo bang dat de 2e een "probleemkind" word, mede doordat bij ons in de familie toch wel wat "aparte kinderen" zitten waaronder mijn broertje...en vaak zijn dat de 2e kinderen uit een gezin.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:44

jeetje, ik snap idd niet dat mensen zeggen dat je egoistisch bent als je maar 1 kind neemt...

Ik ken zoveel mensen die enigst kind zijn en die zijn heel gelukkig en heel goed terecht gekomen! De mensen die ik ken maken juist heel makkelijk contact met anderen en zijn daar ook altijd in gestimuleerd door de ouders, dus ik denk ook echt dat het grotendeels aan de ouders ligt of het kindje happy is als enigst kind.

Ik heb een broertje, leuk jong hoor, maar ik heb niet veel met hem. Hij komt wel eens bij ons langs en ik zie hem als ik bijv. bij mn ouders ga eten, maar een hele hechte band hebben we niet. Misschien dat dat nog komt als hij zelf ook uit huis gaat ofzo ;) Vroeger speelden we af en toe wel samen, maar alleen als het niet anders kon, we speelden liever met onze eigen vriendjes en vriendinnetje.

Zelf denk ik dat aan elke keuze voor en nadelen kleven, dus dat je niet stellig kan zeggen dat iets wel of niet goed is. Maar als ik zelf kids neem, zal ik nooit voor een 2e kiezen puur omdat het anders zielig is dat hij of zij alleen is!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:46

Wist je trouwens dat er uit onderzoek is gebleken dat opleidingsnivo samenhangt met het aantal kinderen die je wenst/krijgt?
En wist je dat de gemiddelde leeftijd van het krijgen van een 1e kind in Nederland schrikbarend hoog ligt?

Vrouwen willen hier carriere maken. Zitten eerst langer op school, gaan dan werken, zitten rond de 30 en denken dan opeens: oliebol, ik wil nog kinderen! Dan is alles "gepland" lukt het niet zoals ze het in hun plaatje zien en komt de eerste pas als ze 32? zijn. Tegen dat ze 34 zijn hebben ze zoiets: jah ik ben nu al 34, van mij hoeft het niet meer, risico's etc.

In het buitenland is het veel meer normaal om een kind op te voeden tijdens je studies.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:48

Oh ja, dat is inderdaad een goeie. Mn dochter mag nu al een vriendin meenemen naar een pretpark hoor. Later zal logeren en vakantie van mij ook mogen.
Ik zie me dat niet doen als ik er 2 heb $$$$$$$$$ tjing.........

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:51

Ik vind het trouwens erg knap dat anderen voor anderen kunnen bepalen wat wel/niet goed is en wat wel/niet zou 'horen'.

Gaia

Ik ben ook enigst kind. Mijn ouders hebben daar bewust voor gekozen ivm de psyche van mijn moeder.
Ik vond het heerlijk! Ik ging veel om met de buurkinderen, zij waren allemaal met z'n tweeën of met z'n drieën. Veel ruzies onderling tussen broers en zussen, ik genoot van de rust als ik weer thuis was.
Op vakanties mocht er regelmatig een vriendinnetje mee, er kwamen sowieso veel vriendjes/vriendinnetjes bij ons over de vloer. Dat hebben mijn ouders ook bewust gedaan. Er mocht vrij veel wat dat betreft. Verwend ben ik absoluut niet, "nee" was ook echt "nee". En dat hoorde ik ook regelmatig. Natuurlijk hoef je je speelgoed niet te delen en ook de aandacht van je ouders niet. Wat dat betreft wordt je dan wel verwend.
Ik ben het dan ook absoluut niet eens dat je een kind te kort doet als je "maar" 1 kind krijgt. Het is maar net hoe je er als ouders zijnde mee omgaat. Mocht ik zelf ooit nog kinderen krijgen, zal het er waarschijnlijk ook maar 1 zijn. Ik schrik dan ook echt van de opmerkingen dat je als ouder egoïstisch bent als je maar 1 kind krijgt!
Natuurlijk heb ik makkelijk praten, ik vond het geen probleem. Dat kan voor anderen natuurlijk anders zijn. Maar er zijn ook gezinnen genoeg waar er alleen maar problemen zijn tussen broers en zussen. Ik denk dat je nooit een keus kunt maken wat beter is. Het is helemaal afhankelijk van het kind zelf, de ouders en de omgeving waar het kind in opgroeit. Je kunt niet in de toekomst kijken hoe het uiteindelijk zal gaan lopen.

Abiola

Ik heb ook maar 1 kind. Dat was niet echt een bewuste keuze, maar ben er wel heel blij mee. Zelf heb ik 4 broers en zussen, en ik vind dat wel heel fijn, maar mijn zoon is wel heel close met zijn nichtjes en neefjes. En hij (20) geeft zelf aan er helemaal geen problemen mee te hebben om enigst kind te zijn.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:53

Een heel beladen onderwerp, weet ik uit ervaring.
Je stuit veelal op onbegrip... alsof je je kind toch niet zo leuk vindt en daarom besluit het "maar" bij eentje te houden.
Ik heb alles al langs horen komen, de afgelopen jaren.

Mooi antwoord als je het even zat bent:

"Bij ons was de eerste meteen goed..." ;) :+ }>

Hier heel lang getwijfeld en ik vind (de meeste) kinderen ook heel leuk, maar voor ons is het gewoon goed zo!

Verder denk ik dat het krijgen van kinderen sowieso egoïstisch is, niet dat daar persé iets mis mee is, maar je krijgt ze toch voor jezelf, nietwaar?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:53

Ik vind dat iedereen z'n eigen mening mag hebben over heb krijgen van geen kind, 1 kind of meerdere kinderen.
Wel ben ik van mening dat je er GOED over nagedacht moet hebben.
Als jij het geld hebt om er meer dan 1 goed te onderhouden, en je bent je bewust van alles, dan be my guest.
Maar als je het met 1 als moeilijk hebt, is een 2e niet echt verstandig (denk ik)
En ook mensen zonder kinderwens, laat ze lekker, ieder z'n eigen keus toch?!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 08:55

Ja dat verwennen hoor ik ook zo vaak.
So what, ze heeft een rijpony, balletles, zwemles. Straks paardrijles, een eigen paard en krijgt "zomaar even" een kadootje van 160 euro van papa. Straks als ze wil gerust paardrijles, een eigen paard en als ze zelfs nog later is een autotje van papa. Sterker nog, als ze 18 is dan staat er 20.000 euro voor haar klaar. Is verwennen slecht dan? Ik noem het meer belonen omdat ze zo lief is! Niks mis mee. Ze moet het wel verdienen. Inderdaad, nee is nee. Ik denk juist dat ouders met 1 kind veel consequenter en strakker zijn dan met meerdere kinderen. Je moet tenslotte je aandacht niet verdelen en je kan je focussen op 1 kind.
Ik heb het goed, zij heeft het goed. Dat is 1 van mijn regels hoor!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:57

ik ben alleen opgevoed omdat mijn zus overleed op vroege leeftijd

ik heb het nooit leuk gevonden, ik werd ook ontzettend verwend en dat heeft toch echt zn nadelen hoor :j
ook ik was zo een puber die zich op een gegeven moment af ging zetten tegen dr ouders.....

zelf wil ik graag nog 2 kinderen erbij, misschien wel 3 ook....
maar ik snap heus de keuze van 1 kindje wel, het is tenslotte voor de ouders een stuk makkelijker en goedkoper

ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten...gelukkig leven we in een vrij land....

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:59

1Boefje schreef:
So what, ze heeft een rijpony, balletles, zwemles. Straks paardrijles, een eigen paard en krijgt "zomaar even" een kadootje van 160 euro van papa. Straks als ze wil gerust paardrijles, een eigen paard en als ze zelfs nog later is een autotje van papa. Sterker nog, als ze 18 is dan staat er 20.000 euro voor haar klaar. Is verwennen slecht dan? Ik noem het meer belonen omdat ze zo lief is! Niks mis mee. Ze moet het wel verdienen. Inderdaad, nee is nee. Ik denk juist dat ouders met 1 kind veel consequenter en strakker zijn dan met meerdere kinderen. Je moet tenslotte je aandacht niet verdelen en je kan je focussen op 1 kind.

Ik sluit me hier bij aan, Mijn zoon kan ik alle mogelijkheden bieden die het leven met zich mee draagt. Daarnaast ben ik er zelf ook het type niet voor om te beknibbelen op dingen wat ik met 2 kids wel zou moeten. Ik werk hard en wil samen met mijn zoon er van genieten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:00

Ik wou nooit kinderen, maar de laatste tijd zit ik toch op een keerpunt. Mn vriend en ik zijn heel happy samen, hebben een leuk huis, iedereen om ons heen begint kinderen te krijgen, stiekem vind ik dat toch best leuk en begin ik er steeds meer over na te denken. Als ik kids wil, wil ik ze het liefst tussen mn 25ste en 28ste ofzo. Tsja, ben nu 24, dus tijd om het serieus te gaan bespreken!

@1boefje: ik denk dat verwennen op zich niet zo slecht is, maar je kind moet zich er wel bewust van zijn dat het verwend word en dat dit soort dingen niet vanzelfsprekend zijn en dat ze echt bevoorrecht zijn om zo'n leventje te hebben, waarbij ze alles binnen handbereik hebben!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:03

Redenen;

*eerste is doodgeboren, dus toen 2e er was viel last van ons af dat alles goed was
*broer is zwaar gehandicapt, is erfelijk, dus risico en je weet wat je gezond hebt thuis
*Ik voelde zoveel liefde bij de 1e dat ik dacht nooit zoveel van een 2e te kunnen houden en vond dat niet eerlijk, je hebt maar 1 eerste kind dacht ik.
*ik vond de zwangerschap(pen) traumatisch net als de bevalling.
*Ben daarna jaren alleen geweest en zonder man is het lastiger
*ik ben erg ziek geweest, dus nog meer risico's
*ben ook aan buik geopereerd
*Ben nu bijna 36, dus met allee nodige medicatie en risico's begin je niet snel meer
*kind is nu 13, als er eentje bij komt gaat hij studeren als die naar kleuterschool gaat
*ik dacht dat eentje leuk zou zijn, goede band, veel samen doen, verwennen, makkelijker overal mee naartoe etc

MAAR>>>>>>>>ik heb dus een gehandicapte broer en mijn vriend is enigskind. Dat houdt in dat je nu begint te beseffen dat ons kind ook geen neefjes of nichtjes heeft en maar 1 oom in een rolstoel die zelf niks kan. Als wij er niet meer zijn is hij dus helemaal alleen of iig zonder familie.

OOk vraagt ons kind al heel lang om een broertje of zusje. Het is niet leuk dat hij daar behoefte aan heeft en je dat niet hebt kunnen bieden of niet meer kan bieden. Zoals ik al zeg, nu zou er 14 jaar tussen zitten bv en dan heeft hij er niks aan verder en de 2e ook niet.

Ik heb dus gedeeltelijk aan mezelf gedacht, maar ook realistisch gedacht qua risico's. Ik vind eentje nog steeds leuk en we hebbene en heerlijk kind.

In mijn fam heeft iemand er 4, de 3e kwam onverwachts en was schrikken. Ze hadden er 2 gepland. Toen de 3e er was, liep het prima en toen ook heel onverwachts nr 4 kwam was dat totaal geen probleem. Zij zeggen, als je eenmaal 2 en 3 hebt kan nr 4 ook. En iedereen kan dara mee eten, kids zijn allemaal prima groot geworden etc.

Achteraf, ouder en wijzer heb ik dus wel spijt. Ik had graag Broer(s) of zus (sen) gehad waar je echt wat mee kan doen en contact mee kan hebben. Mijn vriend wilde vroeger ook graag een broertje of zusje en nog welhad ie dat graag gewild, maar legt zich daar wel bij neer.

Bedenk dus goed wat je beslist als je jonger bent en aan nr 1 begint. Bekijke alles vanuit alle kanten. Dit soort dingen zijn niet terug te draaien.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:04

Ik zou zelf nooit 1 kind willen... Wil er eigenlijk helemaal geen maar als er 1tje komt dan komt er minstens een 2e. Loop zelf altijd wel tegen het karakter op van enigskinderen. En dan heb ik het over de leeftijden in de 20. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat er "mankeert" aan die mensen.

Zoals je zelf al zegt, enigskinderen zijn over het algemeen erg verwent, dat draagt zo iemand ze hele leven lang bij zich. Ook heb ik gemerkt dat de normen en waarden, het ruzie maken en het weer goed maken ander zijn. Ik heb zelf een zusje van 2,5 jaar jonger en een broertje van 12 jaar jonger. Ik heb met mijn zusje wat afgeruziet, slaan schoppen schreeuwen schelden. Maar doordat dat in eigen huis gebeurde hebben mijn ouders dat kunnen corrigeren. Ook heb ik geleerd om te vergeven. We hadden zo vaak ruzie, maar een uur later waren we weer zoet samen aan het spelen. Heel af en toe hebben we nog onze dingen maar omdat het je zusje is vergeef je mekaar, dat is wel een goede eigenschap voor andere relaties. Merk toch wel dat ik daar heel wat van geleerd heb.

Nou is dit natuurlijk wat ik zelf heb meegemaakt en wil echt niet iedereen over 1 kam scheren maar even om mijn punt duidelijk te maken zet ik het zo neer.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:08

1Boefje schreef:

Ik denk dat dat helemaal niet slecht is, ik vind verwennen meer dat een kind dingen toch voor elkaar krijgt bij ouders, ondanks dat er in eerste instantie "nee" wordt gezegd. Zolang "nee" ook daadwerkelijk "nee" is, en je consequent bent, vind ik dat je je kind niet verwend. Bij ons thuis was financieel ook meer mogelijk juist omdat ik alleen was.
Mijn moeder deed trouwens soms ook bewust of ze iets niet door had als ik iets uithaalde wat eigenlijk niet mocht. Ik was behoorlijk braaf altijd, en alles wat ik deed werd gezien, omdat ik alleen was. Als ik dan eens ondeugend was, wilde ze me daar niet direct op betrappen :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:08

Wij hebben ook 1 kind, waar wij onwijs gelukkig mee zijn en hij heeft het ook prima naar zijn zin in het leven.
En ik ben niemand uitleg verontschuldigd over onze keuze voor 1 kind. En dat zal ik nooit doen. Het is onze keuze, ons leven.