"Doorgaren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:39

Liever iets slechter voor mn huid dan een vergrote kans op kanker, maargoed dat is ieder voor zich.
Ik smeer me trouwens om de 2/2.5u in zoiets en dit alleen als ik dus bijv op vakantie ben oid. Zit niet zo vaak in de zon!

unika

Re: "Doorgaren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:40

net terug van een weekje op zeilkamp dus ook hele week op het water geweest, gelukkig ben ik niet verbrand, maar heb al heel wat mensen gehoord.. :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:40

Is gist een aparte categorie? Gist is gewoon een eencellige schimmel, dus gist = schimmel.

Ik smeer inmiddels niks aan hydratatie muv als ik verbrand ben of echt ontzettend schraal. Maar dat schrale heb ik al heel lang niet meer gehad sinds ik gewoon helemaal gestopt ben met smeren, aangezien mijn huid zichzelf nu gehydrateerd houdt (scheelt een hoop smeren).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:42

Nemurin schreef:
Gist =/= schimmel. Een gist is een aparte categorie.
Maar dat ze dat deden wist ik niet! In ieder geval komen ze vaak gewoon als normaal organisme dat geen kwaad kan op/in je huid voor, dus er zit wel iets in.

Maar ik smeer zo laag mogelijk, maar ik doe het wel. En ik smeer als het even kan ook niet te dik/te vaak. Wel veel bodylotion enzo.

Heb trouwens ook tijgerbrood maar dan op m'n dijen, met een vrij duidelijke reden... ;)

Klopt, het zit in je huid van nature, maar wordt gevoed door bijvoorbeeld zeepresten, wanneer je veel/makkelijk zweet en synthetische stoffen draagt, maar met name van lotions en andere vettige producten. :j
Het heeft wat weg van vitiligo, maar het is duidelijk te zien dat er nog wel pigment in de huid zit. Onschuldige aandoening, maar soms kijken mensen me aan alsof ik een leprapatiënt ben :P

Tijgerbrood op je dijen, die begrijp ik niet helemaal... :P

Overigens smeer ik wel, maar zoveel mogelijk met zeep/parfumvrije producten, dat scheelt een heel stuk. En natuurlijke producten kunnen ook erg weinig kwaad geloof ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:43

tijgerbrood op de dijen = wss striae :P

Janine1990

Focussed schreef:
Is gist een aparte categorie? Gist is gewoon een eencellige schimmel, dus gist = schimmel.

Ik smeer inmiddels niks aan hydratatie muv als ik verbrand ben of echt ontzettend schraal. Maar dat schrale heb ik al heel lang niet meer gehad sinds ik gewoon helemaal gestopt ben met smeren, aangezien mijn huid zichzelf nu gehydrateerd houdt (scheelt een hoop smeren).

Oooh ik heb weinig verstand van biologie hoor, dat is gewoon wat de dokter mij vertelde... ;) Ik durfde het dus ook niet met zekerheid te zeggen :)

Winged

faye1995 schreef:
Als jij je niet wil insmeren moet je ook niet zeuren ts ;)
Ik smeer me altijd in als ik langer dan een half uur de zon in ga; Meestal zelfs factor 20!
Verbranden is zo ontezettend slecht voor je huid, en idd kankerverwekkend.

Kom ik aan met mijn factor 30 :)) En dat met een donker huidstype. Smeer liever met een te hoge factor dan een te lage, zeker met dit weer! (en nee, ik ben niet verbrand en mijn huid ziet er uit alsof ik net van een zonvakantie kom.)

En tja, dat het op is, waarschijnlijk uitverkocht. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:44

Focussed schreef:
tijgerbrood op de dijen = wss striae :P

Oooh dat :P
Ja, dat is een lastige vorm van tijgerbrood helaas... :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:48

Focussed: Klopt. ;) Ben ooit in 2 maanden 10 kilo aangekomen, was de zomerstop van karate... _O- Vreselijk.
Gist wordt bij ons altijd gebracht als een nepperd, dus niet echt een schimmel en niet echt een bacterie. Maar gedraagt zich wel min of meer als een schimmel, dus daar zou ie nog het beste bij passen denk ik.

Janine: Haha van al te vettige producten wordt m'n huid weer iets te jong (ben nu 24 en anders gaat huid denken dat ie weer aan het puberen is) dus daar doe ik sowieso al niet echt veel aan. Ik zweet ook heel moeilijk en draag niet al te synthetische stoffen want ik heb het wegens zweetgebrek al zo gauw warm. _O-
Grappig dat je vitiligo kent - dat heb ik nu net pas afgelopen 3 weken geleerd omdat ik een tentamen over huid had. (Bij dieren hoor, mensenhuid weet ik niets van.)

Ik smeer altijd met Nivea wat zeep en bodylotion betreft. Daar reageert m'n huid het prettigst op. Heb stiekem toch wel een gevoelige huid. :+

Overigens voor de striae heb ik Bio Oil, werkt lekker, maar vergeet het steeds te smeren. De littekens zijn inmiddels niet meer roodpaarsig maar gewoon wit nu, dus voel me al een stuk zekerder. ;) Weet niet of ik het wit ook weg kan krijgen, misschien als ik niet meer vergeet te smeren.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:55

Horsii_mine schreef:
Eleionomae schreef:
zooo slecht mensen om je niet in te smeren! Kans op huidkanker is veel groter om nog maar niet te zwijgen over de welbekende perkament huid als je ouder wordt... (denk aan te bruine 65+ers met van die rimpelige decolleté's!) dat wil je toch niet?

Dus of je het nou kunt hebben of niet, smeer je alsjeblieft regelmatig in!

En je hebt tegenwoordig hele fijne spray's die niet plakken (piz buin heeft een hele fijne, die verkoelt en trekt direct in, je hoeft m niet eens uit te smeren)

Er stond laatst juist een heel artikel in de krant dat heel veel zonnebrandcrèmes etc. heeeel slecht zijn voor je huid en dat je daar juist kanker van krijgt! Er schijnt in heel veel zonnebrandcrèmes namelijk een stofje te zitten waar je dus kanker van krijgt. De zon is juist goed, zolang je maar niet verbrand. Dus gewoon niet te lang in de zon blijven (wat ik nu dus wel heb gedaan :o).

Elke keer dat je verbrand verhoog je de kans op huidkanker met 50%. Dus insmeren is heul belangrijk ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:55

Natuurlijk ken ik Vitiligo, wie Michael Jackson kent, weet wat Vitiligo is zeg ik altijd maar :P
En het was waar m'n moeder bang voor was, dat ik dat zou krijgen.

Wat betreft vette producten, daarmee bedoel ik alle hydraterende producten, volgens mij maakt het weinig verschil hoe het op de huid werkt (dus extra droge huid vs. normale huid) maar gewoon de inhoud. Ik weet niet alle ins en outs... :P

Bio Oil vind ik ook erg prettig spul, als mijn littekens erg zichtbaar zijn in het gezicht smeer ik even en de volgende ochtend is het weer prima te doen. Ideaal! Kwam daarnet met het douchen ook straie tegen, zal het straks voor ik op bed ga meteen weer even smeren... := Littekens waren een beetje verbrand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:57

Lieke__ schreef:
Elke keer dat je verbrand verhoog je de kans op huidkanker met 50%. Dus insmeren is heul belangrijk ;)

Dat is volgens mij een behoorlijke fabel hoor... :) Heb ook wat begrepen van dat stuk in de krant, weet er het fijne niet van. Maar er zit heel wat chemische troep in die lotions en cremes... Als je smeert, wéét dan wat je smeert. Er zijn maar enkele cremes die wel goed zijn voor de huid!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:59

Oh ja nu je het zegt, begon Michael Jackson ook met vlekjes dan voor het egaal werd? :) Ze zeiden vroeger altijd "pigmentaandoening" dus de naam heb ik nooit van gehoord. Achteraf is het wel redelijk logisch.

Bio Oil vind ik inderdaad heel prettig spul. Gaat het ook echt voorgoed weg, of weet jij dat ook nog niet? :+
Trouwens waar je huidkanker van krijgt is bepaalde UV-straling, die wordt inderdaad wel geblokkeerd met zonnebrand, en overigens is die straling ook waar je van verbrandt. De andere UVs die niet schadelijk zijn en waar je lekker bruin van wordt hoort de juiste sunblock wel door te laten maar ik word nooit snel bruin als ik me insmeer. :(
Maar ik blijf 't doen want verbranden vind ik niks - dat is 'n dag later dan weer bruin, maar een paar weken daarna gaat het vervellen en heb je er nog niks aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:02

Nemurin schreef:
Oh ja nu je het zegt, begon Michael Jackson ook met vlekjes dan voor het egaal werd? :) Ze zeiden vroeger altijd "pigmentaandoening" dus de naam heb ik nooit van gehoord. Achteraf is het wel redelijk logisch.

Bio Oil vind ik inderdaad heel prettig spul. Gaat het ook echt voorgoed weg, of weet jij dat ook nog niet? :+
Trouwens waar je huidkanker van krijgt is bepaalde UV-straling, die wordt inderdaad wel geblokkeerd met zonnebrand, en overigens is die straling ook waar je van verbrandt. De andere UVs die niet schadelijk zijn en waar je lekker bruin van wordt hoort de juiste sunblock wel door te laten maar ik word nooit snel bruin als ik me insmeer. :(
Maar ik blijf 't doen want verbranden vind ik niks - dat is 'n dag later dan weer bruin, maar een paar weken daarna gaat het vervellen en heb je er nog niks aan.

Door die aandoening heeft hij zich verder laten bleken. Google maar eens op vitiligo, dan kan je ook zien hoe het er uit had gezien als hij zichzelf niet had gebleekt.

Ik dacht dat bio oil het permanent weg haalde hoor :) Ik weet niet of je de bijsluiter hebt, maar anders moet je even googlen, het heeft een bepaalde werking. :)

Ik vervel na veel zon wel eens ja, maar als je gedurende de hele zomer flink blijft scrubben (dus niet op verbrande huid :+ ) valt het wel aardig mee :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:04

Ik weet hoe vitiligo eruit ziet op paarden en honden dus ik neem aan dat het op mensen hetzelfde is... lijkt me zeker als je zwart bent niet prettig inderdaad. En iedereen altijd maar denken dat het een smoes van MJ was!

Ja als het goed is haalt het 't permanent weg maar je moet lang blijven smeren omdat littekens van striae in het bindweefsel zitten, da's nogal diep de huidlagen in. (Is technisch gezien geeneens een echte huidlaag.)

En scrubben inderdaad, moet ik ook maar weer eens lekker gaan doen. :+ Word ik ook bruiner van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:10

Ik heb wel eens een paar foto's gezien bij paarden, maar daarop stonden maar een paar kleine vlekjes (tot 15cm in doorsnee). Is het daarbij ook mogelijk dat ze er zeg maar bont uit gaan zien??

Ja, ik dacht ook dat straie lastig was aan te pakken, maar het valt me eigenlijk 100% mee, strepen van vorig jaar zijn niet eens meer zichtbaar...

En het is inderdaad waar dat je bruiner wordt van scrubben :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:14

Tja, ik kan even kijken voor je. Ik heb vrij veel informatie na het tentamen alweer uit m'n hoofd gebannen, even niet aan denken etc. ;)
Ik heb vooral foto's van neuzen gezien want daar begon 't vaak en was het 't duidelijkst, omdat je bv van een hond al niet gewend bent lichte vlekken op de neus te zien.

"Paarden met deze aandoening verliezen het pigment rond de ogen, de neus en soms ook rond de genitalia. Dit verlies van pigment kan meer of minder zijn en soms ook wat wisselen. De huid ziet er echter volkomen normaal uit."

Staat niets over of het verder verspreidt... :+ Ik denk het haast niet omdat het misschien alleen de minder behaarde delen aantast, wat in het geval van de mens dus problemen kan geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:15

Ik zag laatst een foto van zijn zoon, die heeft het ook. Twee raadsels opgelost ;) namelijk of Prince wel MJ's zoon is en of MJ wel vitiligo had :D Of ben ik nou te naief? :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:16

faye1995 schreef:
Liever iets slechter voor mn huid dan een vergrote kans op kanker, maargoed dat is ieder voor zich.
Ik smeer me trouwens om de 2/2.5u in zoiets en dit alleen als ik dus bijv op vakantie ben oid. Zit niet zo vaak in de zon!

Helemaal mee eens!
Ik smeer standaard factor 50+. Lagere factor heeft geen zin, want met factor 30 verbrand ik nog heel snel. Ik smeer me dan om de 3 kwartier ongeveer in en het werkt goed! Ben wel wat bruiner geworden maar niet verbrand.
Vorige jaren verbrandde ik heel snel, was ik ook lakser met smeren. Maar ik wil absoluut geen huidkanker, dan nog liever pigmentvlekken. :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:17

Ja het schijnt inderdaad erfelijk te zijn Blue_Eyes, al weten ze er nog weinig van! :) Ze dachten ook dat het een pigmentstoornis was vroeger maar schijnt dat het nu meer de immuunreactie-kant op gaat, dus een soort allergie/immuundeficiëntie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:17

Dat heb ik inderdaad ook gehoord, dat het erfelijk is. Vandaar ook mijn opmerking :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:18

Nou dan weten we beide dingen dus inderdaad zeker! :) Netjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:20

Blue_Eyes schreef:
Ik zag laatst een foto van zijn zoon, die heeft het ook. Twee raadsels opgelost ;) namelijk of Prince wel MJ's zoon is en of MJ wel vitiligo had :D Of ben ik nou te naief? :+

Nee, niet naïef hoor :P
Negroïde mensen zijn er ook vatbaarder voor dan blanken.

@ Nemurin: Ik meende dat paarden het ook wel op de vacht konden hebben. Enniewee, mensen worden op den duur helemaal wit, en dit is een erg nare foto die goed weergeeft hoe heftig het is: http://www.womensderm.org/ethnicskin/im ... BEFORE.jpg
Overigens begint het bij mensen ook bij de genitaliën... :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:22

Dan denk ik dat paarden ook ooit wel zover zouden komen hoor maar paarden worden niet zo oud als wij natuurlijk.

Maar daar word je inderdaad niet blij van als negroïde persoon zijnde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:32

Ik heb er geen verstand van natuurlijk, maar zou het ook kunnen dat de structuur van de huid van paard en mens verschillen en dat het daardoor bij mensen sneller om zich heen grijpt dan bij paarden???

Ik had overigens een blanke leraar die ook vitiligo had, is ook zo wit geworden, maar daarbij veel minder opvallend (hij was ook wel ruim over de 60 geloof ik).