ibuprofen na diclofenac

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:41

superlotje schreef:
Hoe is het nu met je?

Een ziekenhuis zonder bedden klinkt maf, maar ook in "mijn" ziekenhuis gebeurd het regelmatig dat alle beschikbare plekken gevuld zijn. Met een beetje pech wordt je dan doorgestuurd naar een ziekenhuis verder weg.

Veel succes iig!

nouja, woon in utrecht, dit wa niet eens het dichtsbijzijnde ziekenhuis (En al helemaal niet toen toen 1 of andere vrachtwagen zo'n wegenbord eraf moest rijden, en de hele weg geblokkeerd was. Anderhalf uur onder weg geweest en uiteindelijk onder poltiiebegeleiding over de vluchtstrook gereden _O- ) maar dus wel de enige met een avond- en nachtpost zegmaar .. :)

Maar ben uiteindelijk dus met spoed opgenomen en geopereerd... Op het moment dat ze vroegen 'denk je dat het spoed is?' had ik echt zoiets van mowah :') Had net diclo op die voor 't eerst z'n werk goed deed, mar had ook geen zin in nog meer van dit gezeur (aagezien ik ook over 3 weken op vakantie ben). Dus ben uiteindelijk dezelfde avond nog geopereerd, en maar goed ook.. Want het hele zooitje bleek wel degelijk (itt wat alle bloedtesten uitwezen ) flink ontstoken te zijn, en waarschijnlijk dus ookal minimaal een maand.. Beetje jammer dat school er nu zo onder geleden heeft.
Gelukkig is alles er nu uit :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:31

Katja schreef:
BIj zetpillen heeft de maagwand weinig te lijden ;)

Maar het mag niet, Paracetamol kan in combinatie in Diclofenac en heeft soms opvallend veel invloed.
Mocht je de pijn niet trekken even naar de huisartsenpost bellen voor verdere opties.

Dat is niet waar, bij NSAID zetpil en maagproblemen krijg je alsnog maagbeschermers voorgeschreven ;)

Diclofenac en ibuprofen vallen beide onder de NSAID dus een dubbel medicatie. PCM mag je wel gewoon gebruiken naast Diclofenac. Maar zelf dokteren is niet handig, laat je goed informeren door een arts.

Edit: Zie dat je geholpen bent, beterschap!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:35

Heftig zeg Menino, ben je inmiddels weer thuis?

MISTRAL94 schreef:
Katja schreef:
BIj zetpillen heeft de maagwand weinig te lijden ;)

Maar het mag niet, Paracetamol kan in combinatie in Diclofenac en heeft soms opvallend veel invloed.
Mocht je de pijn niet trekken even naar de huisartsenpost bellen voor verdere opties.

Dat is niet waar, bij NSAID zetpil en maagproblemen krijg je alsnog maagbeschermers voorgeschreven ;)
Dan ben ik fijn voorgelicht in het ziekenhuis vorig jaar :n
Nou ja, kan mooi bij de 300 andere fouten die ze gemaakt hebben.

Anoniem

Re: ibuprofen na diclofenac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:41

ja ben vandaag ontslagen uit het ziekenhuis :D Heb er uiteindelijk maar 3 daagjes gelegen, dus dat valt mee gelukkig! :)
Viel de eerste dag na de operatie alleen maar flauw :') Dus 't zag er even naar uit dat ik nog wat langer mocht blijven. 'K vond het uiteindelijk nog best heftig idd (de operatie ed.), want normaal schijnt een galblaasverwijdering niet heel veel voor te stellen. Maargoed ze zijn nu natuurlijk ook 2x zo lang bezig geweest :) ...
Maar in vergelijking met die galkolieken valt 't allemaal wel mee :P , dus ben blij dat hij eruit is.

Tsja, ziekenhuizen, artsen, en fouten.... 't is wat hoor :n ....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:51

nikilover schreef:
ehh...geen diclofenac met ibuprofen?? kan dat niet?? :+ Als ik dat had geweten had ik het nooit gedaan...ik doe het zo vaak namelijk. als ik 600 mg ibuprofen heb doe ik er soms weleens een diclofenac achteraan en heb nooit last gehad van iets?? Ik lees even mee

en daarom vind ik het nog steeds belachelijk dat zulke dingen als ibuprofen vrij verkrijgbaar zijn :\ Mensen gebruiken het voor alles en nog niks, zelfs voor hoofdpijn tegenwoordig, en gooien alles door elkaar. Ik snap niet dat ze het niet in de apothekerhanden houden :roll:

Anyway; nooit ibuprofen icm diclofenac of een andere NSAID gebruiken. En ook niet zomaar aanrommelen met medicijnen. Paracetamol ook niet trouwens. Meer dan 5 is al schadelijk. En 12 stuks (500mg) zijn al dodelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:53

Kijk eens aan, dan ben je nu wel echt geholpen. Hebben ze je wel laparoscopisch geopereerd of moest je nu toch een ritssluiting?
Mij hebben ze 3 jaar geleden gelukkig laparoscopisch kunnen helpen, ondanks dat de hele galblaas chronisch ontstoken en deels verkleefd was.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:55

Uhm je mag zo 6 tot 8 *500mg* stuk paracetemol per dag hebben....
Dus 12 dodelijk zal voor kinderen gelden maar voor oudere?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:00

klopt. Dat is tenminste wat de apotheker zegt. En voor kinderen is het natuurlijk een lagere dosis. Maar daar heb je ook kinderparacetamol voor :)

Er zijn overigens al doden gevallen bij 7gram per dag. Paracetamol werkt erg in op je lever. Max. 4-5 gram is de aanbevolen dosering :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:06

Als ik ga zoeken, vind ik vooral dat 20-25 gram paracetamol dodelijk kan zijn. Dat zijn 40-50 tabletten van 500 mg.

Als je gedurende langere tijd iedere dag een overdosis vanaf 7 gram (dus vanaf 14 tabletten) neemt, dan heb je wel grote kans op leverfalen waaraan je zonder transplantatie doodgaat. Maar dan moet je het wel even volhouden, dat is niet in een dag gebeurd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:06

verootjoo schreef:
Anyway; nooit ibuprofen icm diclofenac of een andere NSAID gebruiken.

Omdat ik graag over juiste informatie beschik: treedt er een gevaarlijke wisselwerking op, of is dat alleen maar omdat je eigenlijk gewoon 2 keer dezelfde soort stof neemt en dus over de maximale dosering komt?

(Wat betreft het uitgeven van dit soort medicatie via de apotheek: zou dat uitmaken? Blijkbaar hebben de meeste mensen ook geen toelichting gehad bij hun diclofenac, ik destijds ook niet. En zelf vertrouw ik liever op mijn eigen vermogen informatie te controleren: ik heb meerdere keren medicijnen gekregen die elkaars werking kunnen beinvloeden, zonder dat dat op voorhand verteld was.)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:09

TS; super dat je weer thuis bent, echt een hele opluchting om van je galblaas af te zijn als je er zoveel pijn van had!

Rest; ik vraag me af of het slim is hier te bespreken hoeveel PCM dodelijk is. En dat vanuit een stukje ongerustheid over bokkers die het effe niet makkelijk hebben en voor wie een uitweg dan ineens makkelijk lijkt (want PCM, vrij verkrijgbaar, dus haalbaar). Tuurlijk heeft ieder zijn eigen verantwoording, maar er zullen altijd mensen zijn die de verantwoording voor zichzelf niet kunnen nemen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:25

Maar juiste informatie (en geen spookverhalen) lijken me weer wel belangrijk, dus ik hoop wel dat iemand het antwoord weet of de twee medicijnen een wisselwerking geven?

(Het antwoord dat ik zo gauw kon vinden is http://wiki.answers.com/Q/Can_you_take_ ... n_together , dat aangeeft dat het dan om een overdosis gaat, niet om een interactie. Maar ik ben benieuwd of iemand gedetailleerdere informatie heeft?)

Delerium: lastig. Want door de informatie niet te geven, kunnen mensen het vervolgens ook niet controleren. (En de getallen die hier genoemd worden zijn eh, wat stellig op z'n minst.)
Wat mij betreft dan toch liever correcte informatie die misbruikt kan worden, dan paniekzaaierij die niet helemaal klopt.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:37

Om ook maar even op bovenstaande in te haken. Ik heb twee jaar geleden ook diclofenac gekregen toen ik mijn beide voeten kapot gesprongen had maar heb nooit een maagbeschermer gekregen mij is zelfs verteld dat als de pijn nog steeds niet te houden was ik er wel een ibuprofennetje bij mocht nemen %)

Menino, fijn dat je er nu vanaf bent. heeft dat ook nog gevolgen? geen galblaas meer hebben?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:49

Een maagbeschermer is ook niet standaard bij NSAID gebruik. Mensen met maagproblemen, mensen boven een bepaalde leeftijd die krijgen standaard een maagbeschermer voor geschreven. Bij jonge mensen adviseren ze eerst om bij maagklachten de tabletten na het eten in te nemen. Voordeel van innemen op een nuchtere maag is dat ze sneller werken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:58

@Shadow:
Doordat diclofenac en ibuprofen uit dezelfde groep komen, geven ze dezelfde bijwerkingen. Als je ze allebei tegelijk gebruikt neemt de kans op bijwerkingen (vooral op maag-darmgebied) flink toe.

Sowieso moet je als je ook maar iets mankeert (bijv astma, hoge bloeddruk, hart-, nier-, of leverziekten, of bij gebruik van bloedverdunners) ontzettend voorzichtig zijn met diclofenac, ibuprofen, naproxen en andere NSAID's. Overleg met je arts voor je het gaat gebruiken!

@Menino:
Fijn dat het nu beter gaat. Ik wens je een goed herstel toe!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:05

verootjoo schreef:
klopt. Dat is tenminste wat de apotheker zegt. En voor kinderen is het natuurlijk een lagere dosis. Maar daar heb je ook kinderparacetamol voor :)

Er zijn overigens al doden gevallen bij 7gram per dag. Paracetamol werkt erg in op je lever. Max. 4-5 gram is de aanbevolen dosering :)

Je hebt het over een andere pijnstiller: aspirine - wat je overigens niet aan kinderen behoort te geven :) Ik zou het ook niet op dodelijk houden, wel op ernstige leverschade.

Paracetamol is een opmerkelijk onschuldig middel, grote jongen die daar een overdosis van in weet te nemen. Het mooie van paracetamol is ook wel dat we niet eens weten hoe het exact zijn werking heeft :)

Ts: fijn dat het beter gaat, beterschap!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:11

PCM zorgt wel degelijk voor leverbeschadiging en kan bij enorme hoeveelheden ook dodelijk zijn. Bij minimaal gebruik is het zeker onschuldig.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:17

WhiteRose schreef:
Paracetamol is een opmerkelijk onschuldig middel, grote jongen die daar een overdosis van in weet te nemen.

Dit klopt absoluut niet.
Maar ik ga geen toxische grenzen openbaar op bokt bespreken, dus als je wil weten hoe het wel zit moet 't via Pb

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:20

Om baat te hebben bij paracetamol moet men een spiegel opbouwen in het bloed; 3 tot 4 keer daags 1 gr paracetamol.
Veel mensen weten dat niet. Vandaar dat bijv. 2 keer per dag 2 paracetamol niet helpt nee.

En de "maagwandbeschermer" die men mogelijk krijgt bij zetpil gebruik is in feite een slijmvliesbeschermer, beschermer voor de darmen in dit geval. Wordt in de volksmond nogal snel een maagbescheremer genoemd, werkt iets breder dan dat.
Succes, hopelijk komt snel de oplossing.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:23

Ow sorry Superlotje, ik zag dat jij eerder al iets soortgelijks had aangegeven over die spigel.. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:47

Blue_Eyes schreef:
Als ik ga zoeken, vind ik vooral dat 20-25 gram paracetamol dodelijk kan zijn. Dat zijn 40-50 tabletten van 500 mg.

Als je gedurende langere tijd iedere dag een overdosis vanaf 7 gram (dus vanaf 14 tabletten) neemt, dan heb je wel grote kans op leverfalen waaraan je zonder transplantatie doodgaat. Maar dan moet je het wel even volhouden, dat is niet in een dag gebeurd.

dat klopt idd dat je het wel even moet volhouden ;) Maar je lever raakt er onherstelbaar beschadigd van. Je overlijdt dus dan omdat je lichaam zichzelf vergiftigt. Wat precies de in een keer dodelijke dosis is weet ik niet, maar dat het een onschuldig middel is is absoluut niet waar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:54

WhiteRose schreef:
Paracetamol is een opmerkelijk onschuldig middel, grote jongen die daar een overdosis van in weet te nemen. Het mooie van paracetamol is ook wel dat we niet eens weten hoe het exact zijn werking heeft :)

Ts: fijn dat het beter gaat, beterschap!

maar wat we wel weten is dat het erg sterk inwerkt op je lever, en bij langdurig teveel gebruik al onherstelbare schade aan de lever toebrengt.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:45

Ik denk dat dit topic niet een plaats is voor een discussie over de kans op leverschade bij paracetamol gebruik :) Ik wil met alle plezier uitleggen waarom ik de stelling aanhang dat paracetamol een opmerkelijk onschuldig middel is (denk oa aan halfwaarde tijden, de omstandigheden waaronder wél leverschade ontstaat en de enorme reservecapaciteit van de lever), maar dat was niet het onderwerp van TS :)

Superlotje, dankje, maar ik zit voldoende in deze materie om toxische spiegels te kennen :)

Ik zou veel eerder de nadruk leggen op de gevaren van overdosering van aspirine: dat is een veel naarder verhaal (hoewel het farmaco therapeutisch compas daar luchtig over spreekt, zelfs het Syndroom van Reye alleen maar in een bijzin benoemt).

Delirium & superlotje: "Zij die willen zingen, vinden altijd wel een lied." Ik wil daarmee niet zeggen dat je alles op internet moet zetten en al helemaal niet dat je aanwijzingen moet geven, maar ook niet dat je angstvallig overal over moet zwijgen - het is algemene informatie die heel simpel terug te vinden is. Ik vind topics als "Zelfmoord is egoistisch" of "Ik voel me te dik, ik ga op dieet" dan een stuk schadelijker.

Goed, tot zover mijn off-topic bijdrage - TS, veel beterschap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:29

verootjoo schreef:
nikilover schreef:
ehh...geen diclofenac met ibuprofen?? kan dat niet?? :+ Als ik dat had geweten had ik het nooit gedaan...ik doe het zo vaak namelijk. als ik 600 mg ibuprofen heb doe ik er soms weleens een diclofenac achteraan en heb nooit last gehad van iets?? Ik lees even mee

en daarom vind ik het nog steeds belachelijk dat zulke dingen als ibuprofen vrij verkrijgbaar zijn :\ Mensen gebruiken het voor alles en nog niks, zelfs voor hoofdpijn tegenwoordig, en gooien alles door elkaar. Ik snap niet dat ze het niet in de apothekerhanden houden :roll:

Anyway; nooit ibuprofen icm diclofenac of een andere NSAID gebruiken. En ook niet zomaar aanrommelen met medicijnen. Paracetamol ook niet trouwens. Meer dan 5 is al schadelijk. En 12 stuks (500mg) zijn al dodelijk.

in 't ziekenhuis kreeg ik ook 8 paracetamols per dag, en 3 diclo's....
Niet dat je daar zelf mee moet gaan aanklooien hoor, maarja als het zo schadelijk is... Idd vreemd dat het vrij verkrijgbaar is :j Voornamelijk ibuprofen en naproxen dan.

Overigens hoor je met enige regelmaat dat mensen expres een overdosis paracetamol nemen, als zelfmoordpoging :o Echter heb ik zelden gehoord dat dat lukt, dus of paracetamol echt zo dodelijk is heb ik mijn twijfels bij hoor ... :o Mss als je lichaam al niet in topconditie is, maar verder...

@Blue_eyes
Nee ondanks ontsteking wel laporoscopisch geopereerd gelukkig :D Moest nog wel 2 dagen in het ziekenhuis blijven met een drain om het ontstekingsvocht af te voeren... Maar heb niet meer dan 4 gaatjes in mijn buik :D (wel grappig dat ze van te voren zeiden 'ja 't kan zijn dat we je alsnog open moeten maken, dan heb je een iets groter litteken, en dan kunnen we je niet even wakker maken om te vragen of dat goed is. Maar dat komt bijna alleen voor als 't onstoken is dus daar hoef jij niet bang voor te zijn.. zucht :') :)) )