wie heeft er nog meer astma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:02

Hier nog een astmapatiëntje :))
Diagnose kreeg ik met negen jaar, maar had al eerder last van problemen. Er werd toen gedacht dat ik bronchitis had.
Pas een paar jaar geleden (rond mijn zeventiende/achttiende?) kreeg ik een wissel van medicijnen omdat mijn longfunctie behoorlijk laag bleek te zijn :=

Door symbicort is mijn longfunctie van 62% naar 78% gegaan en de afgelopen twee/drie jaar is dat stabiel gebleven.
Ik kreeg elk jaar een longfunctieonderzoek, maar dat kan nu eens in de twee jaar :)

Ik heb vooral een lage weerstand en als ik ziek word, dan word ik ook góed ziek.
Ik kan dan meestal niet plat op mijn rug slapen :')

Bijwerkingen van medicijnen heb ik altijd last van gehad; trillingen in mijn handen, armen en soms hoofd en hartkloppingen.

rusty886

Re: wie heeft er nog meer astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 22:29

ok maar ik heb symbicort en die werkt goed voor mij dus dat scheelt al weer en ik heb het bruine potje er van. beter in 1 x goed ziek worden dan helemaal sukkelen:D maar ik heb alleen de bijwerkingen tot nu toe van ventolin gehad en moet het elke x zeggen tegen de persoon die bij mij de test af neemt behalve bij 1 iemand die weet het en pakt voor mij altijd een andere merk wel handig al moet ik dat toegeven hahahah

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:39

Had hele lichte astma. Heb daar vroeger ventolin voor gebruikt, maar vond de bijwerkingen vervelender dan de lichte benauwdheid.

Helaas is mijn astma ineens verergerd (ben nu 42). Uit de testen bleek dat ik een longfunctie had van minder dan 50. Heb nu symbicort, maar die werkt (nog) niet optimaal.

Heb ook een allergietest gehad, maar gelukkig niet allergisch voor dieren. Wel huisstofmijt en pollen.

Liep voorheen makkelijk 1,5 uur met de hond en reed verschillende paarden op een dag. Nu lukt het niet eens meer om een klein stukje te lopen en rijden staat al helemaal op een laag pitje. Momenteel heel af en toe een stapritje.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:47

Ik heb veel baat bij symbicort, alleen heb ik wel last van uitslag (gelukkig op plekken waar je het niet ziet ;) )
Ook wil ik nog even overleggen met de huisarts, omdat in de bijsluiter staat dat het gebruik ervan ook een verhoogde oogdruk kan geven. Nu is mijn oogdruk al te hoog, dus ja.... straks heb ik wel genoeg lucht, maar zie ik niks meer...

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:12

ja dat is niet zo fijn dan ik hoop dat je uitslag snel weer weg gaat

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:21

Een van de bijwerkingen hè.... Van mij mag het ook weg, niet dat ik er last van heb, maar je blijft er toch steeds naar kijken ;)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:02

dat is waar en ik had het met ventolin dat ik daar de bijwerkingen van kreeg en werdt misselijk toen en draaierig en kon niet meer op mijn benen toen staan dus sinds dien kreeg ik symbicort en daar gaat nu alles goed mee

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:12

Van ventolin heb ik gelukkig geen last, alleen maar gemak :D :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:27

Wat zijn de bijwerkingen van Ventolin dan? Ik weet alleen groeiremmers...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:14

Trillingen van handen en vingers, hartkloppingen, irritatie van mond en keel (daarom moet je eigenlijk altijd je mond spoelen nadat je het gebruikt hebt), nervositeit, rood worden van de huid.
Er zijn nog wel meer bijwerkingen, maar dit zijn de meest bekende.

Ik heb gelukkig nergens last van ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:15

Me. Ventolin en Flixotide maar gebruik de Flixotide haast niet.
Ben heel slecht met medicatie en al helemaal als het moeite kost . ( Je moet je mond spoelen etc na de Flixotide. Erg he ? :') )

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:17

Ik vergeet het ook regelmatig te doen :+

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:25

Ik heb ook astma, geconstateerd rond mijn 16e. Ik gebruik Symbicort (de rode) en een neusspray (nieuw op de markt dacht ik) Avamys en af en toe Ventolin. Ik heb alleen echt bijwerkingen van de symbicort.. hartkloppingen en ontzettende trillende handen! Nog meer mensen??
Ik moet binnekort toch weer voor longfunctie (1x in het jaar) en op controle (2x in het jaar) en dan ga ik het eens vragen of ik daar wat tegen kan doen..

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:26

Sabinee__ schreef:
Ben heel slecht met medicatie en al helemaal als het moeite kost . ( Je moet je mond spoelen etc na de Flixotide. Erg he ? :') )

Mondspoelen moet haast na iedere orale medicatie :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:27

Benta schreef:
Sabinee__ schreef:

Mondspoelen moet haast na iedere orale medicatie :+

Ventolin niet heeft mijn dokter mij verteld.
Maar tja, verdere wel ja, daarom gebruik ik ook zo weinig. ( Heb ook medicatie voor schildklier )

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:29

Ik heb ook astma gebruik elke avond singulair en wanneer ik me echt moet inspannen heb ik een inhaler (geen idee eigenlijk wat daar in zit :P ) en verder heb ik nog eczeem, hooikoorts en ben ik allergisch voor heel veel dingen, alles dus lekker bij elkaar

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:32

ik heb van de ventolin deze bijwerkingen gehad; misselijkheid, kon niet meer op mijn benen staan, armen die trillen, was niet echt bij