gekneusde enkel.. hoelang gaat dit duren???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:09

Ik zou toch even bellen met de eerste hulp om iniedergeval extra informatie te winnen. Misschien dat ze je aan de hand van je klachten toch terug willen zien.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:11

dovish schreef:
Een paar weken geleden heb ik hetzelfde gedaan. En niet voor de eerste keer ook. Ik ehb ervaren dat je er meer pijn aan hebt dan aan een gebroken enkel. Het blauwe komt meestal een paar dagen later trouwens, bij mij na anderhalve week (tijdens het tapen) was het echt diepblauw-zwart.

Nu heb ik nog de tape dus en voel ik me super mobiel, ben nu al bang voor dinsdag als de tape er af moet. Ik hoop voor je dat je ook snel tape krijgt, dan kan je weer een beetje uit de voeten.

succes!

tsja, maar daar zal ik zelf achteraan moeten.
heb totaal geen verwijzing of vervolg afspraak gekregen van de ha of ziekenhuis.
ook geen tekst en uitleg over hoelang het verband erom moet blijven, hoelang ik mn been niet mag belasten, hoelang ik omhoog moet met mn been...
eigenlijk vindt ik dit een slechte zaak.
nu is het wel zo dat ik er zelf achteraan ga, maar eigenlijk zou het anders horen lijkt mij...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:24

Ik vind het niet goed klinken dat het bij aanraking al zeer doet en dat je tintelingen hebt en dat je het niet goed kan bewegen. Het lijkt zoals jij het omschrijft een beetje op Postraumatische Dystrofie. Ik heb zelf ook enkel gekneusd, gebroken, voet gekneusd en voet gebroken, allemaal door paardenongelukjes. Maar zoveel pijn bij aanraking had ik niet, alleen bij belasting. Ik heb door een auto ongeluk mijn pols gebroken gehad en daar een lichte vorm van Postraumatische Dystrofie aan gehad, en dat deed heel erg zeer bij aanraking en ook kon ik mijn pols niet bewegen.

Maar het kan ook een zenuw zijn of dat er eea beschadigt is, maar ik zou voor de zekerheid toch zsm terug naar het ziekenhuis gaan want normaal is het niet hoor als je zoveel pijn hebt! En mocht het wel een vorm van Postraumatische Dystrofie zijn dan is het het beste als je er snel bij bent.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:31

astridklomp schreef:
Ik vind het niet goed klinken dat het bij aanraking al zeer doet en dat je tintelingen hebt en dat je het niet goed kan bewegen. Het lijkt zoals jij het omschrijft een beetje op Postraumatische Dystrofie. Ik heb zelf ook enkel gekneusd, gebroken, voet gekneusd en voet gebroken, allemaal door paardenongelukjes. Maar zoveel pijn bij aanraking had ik niet, alleen bij belasting. Ik heb door een auto ongeluk mijn pols gebroken gehad en daar een lichte vorm van Postraumatische Dystrofie aan gehad, en dat deed heel erg zeer bij aanraking en ook kon ik mijn pols niet bewegen.

Maar het kan ook een zenuw zijn of dat er eea beschadigt is, maar ik zou voor de zekerheid toch zsm terug naar het ziekenhuis gaan want normaal is het niet hoor als je zoveel pijn hebt! En mocht het wel een vorm van Postraumatische Dystrofie zijn dan is het het beste als je er snel bij bent.

heb dit even snel gegoogled, dat klinkt ook al niet prettig....
maar ik ben zo snel bang dat ik me aanstel.
daarom denk ik dat ik het beste toch gewoon rustig aan kan doen en afwachten. inieder geval tot maandag.
als ik het dan nog niet kan bewegen en de tintelingen blijven, dan ga ik sowieso naar de ha.
ik bel hem sowieso ook maandag om te vragen hoelang het herstel zal duren.

renskje

Re: gekneusde enkel.. hoelang gaat dit duren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:33

en het stomme is, als ik dus met mn tenen iets aanraak, hoe licht ook, dan ga ik door de grond
maar de artsen hebben ook wel in mn voet en been geknepen.
dat was wel gevoelig, maar niet heel pijnlijk..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:42

renskje schreef:
en het stomme is, als ik dus met mn tenen iets aanraak, hoe licht ook, dan ga ik door de grond
maar de artsen hebben ook wel in mn voet en been geknepen.
dat was wel gevoelig, maar niet heel pijnlijk..

Ja maar dat is niet normaal hoor, ik zou er toch echt niet te lang mee wachten, anders bel je even je huisarts of EHBO? Je stelt je niet aan hoor!!!!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:48

hmmm... misschien toch even bellen!

ben net naar het toillet gehupst. heb denk 3 minuten niet met mn been omhoog gelegen, en mn tenen werden al blauw...
kan je ook gewoon de ehbo bellen dan?
geen ervaring mee eerlijk gezegd..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:57

Ik zal EHBO bellen idd...
Je kan spoed bellen en je verhaal doen. Zeggen dat je gisteren ook al bent geweest maar nu dit..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:06

renskje schreef:
hmmm... misschien toch even bellen!

ben net naar het toillet gehupst. heb denk 3 minuten niet met mn been omhoog gelegen, en mn tenen werden al blauw...
kan je ook gewoon de ehbo bellen dan?
geen ervaring mee eerlijk gezegd..

Dat is ook een teken van PD, dat het blauw wordt als je het laat hangen.... had ik ook met mijn arm. Ik hoop voor je dat dat het niet is, is het dat wel, dan ben je er in ieder geval op tijd bij! En zeg dat ook tegen de EHBO, dat het blauw wordt en heel erg pijn doet bij aanraking! Zeg ook dat je denkt aan PD, dan worden ze wel vlug!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:31

oké,
Ik heb zojuist de ha even gebeld.
hij was net de uitslag van het ziekenhuis aant bekijken.
volgens hem komen de tintelingen door een bloeduitstorting onder de huid. ik moest mn voet zoveel mogelijk bewegen.
toen ik zei dat dit totaal niet lukt zei hij, tsja, dan moet je even door de pijngrens heen. of in warmwater met mn voet en dan proberen te bewegen.
toen ik zei dat mn tenen al snel blauw werden, zei hij dat het te strak zit.
maar dat kan ik me haast niet voorstellen aangezien ik m vanacht af heb gehad en mn vriend t vanmorgen losser er weer omheen heeft gedaan...
maandag mocht van hem het verband er weer af, en anders moest ik dan maar weer terug komen..
dusss.... :?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:37

Heb je gezegd dat je dacht aan PD?

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:39

nee, ik laat me altijd overrompelen door wat mensen "met verstand" dan opratelen wat het allemaal is...
dan voel ik me dus meteen weer een aansteller..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:45

Misschien voor de zekerheid ook even de EHBO bellen daar hebben ze meestal meer ervaring met PD, en dan ook zeggen dat je bang bent dat het PD is. Als zij dan ook zeggen, nee hoor dat is het niet, dan maar tot maandag afwachten. Ik ben natuurlijk ook geen dokter hè, spreek alleen uit eigen ervaring....

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:47

Oh ja, en je bent geen aansteller hoor! Als je je ongerust maakt kan je beter te vaak aan de bel trekken dan te weinig en dat het dan wel ernstig is.... het is wel jouw lijf.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:49

renskje schreef:
nee, ik laat me altijd overrompelen door wat mensen "met verstand" dan opratelen wat het allemaal is...
dan voel ik me dus meteen weer een aansteller..

Gewoon doordrammen, als jij je niet gerust voelt bij het antwoord! Bij mij zijn vroeger zoveel fouten gemaakt doordat ik niet mn gevoel volgde. Pas als ik me gerust voel zijn ze van me af!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:17

gaan ze dan bij de ehbo niet weer vertellen dat ik met dat soort vragen naar de ha moet?
(wat ik dus al gedaan heb??)
heb het al wel vaker gehad hier bij de ehbo.
zelfs toen we mijn vader met een herseninfarct naar de ehbo brachten vroegen ze of we wel eerst bij de ha waren geweest... :?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:26

Heb ook wel eens m'n enkel zwaar gekneusd gehad, zat achter een losgebroken pony aan (die ***knollen toch) en op het moment dat ik 'm bijna bij z'n halster had, stapte ik op een stoeprandje. Huppekee daar lag ik. Kon er meteen niet meer op lopen, vreemd genoeg vonden ze het bij de eerste hulp niet nodig foto's te maken.
Kreeg er een drukverband omheen en heb er 5 !! weken voor thuis in de ziektewet gezeten, al die tijd met m'n voet omhoog omdat het ontzettend pijn deed en erg dik was geworden.
Na een paar weken kreeg ik fysiotherapie, en daar kreeg ik te horen dat je bij zoiets, uiteraard na de eerste hulp, het beste meteen met fysiotherapie kunt beginnen om de beweeglijkheid goed te houden. In het begin blijft het dan natuurlijk bij alleen maar wiebelen met je tenen, maar uiteindelijk leer je dan wel weer je voet op de goede manier af te wikkelen. Door pijn is het namelijk mogelijk dat je je voet anders gaat neerzetten en dan kun je later eerder slijtage in je voet- en enkelgewrichten krijgen. Van mij is het nu 9 jaar geleden, maar als ik nu een tijd zwaarder belast door veel over ongelijke grond te lopen, wordt m'n enkel wel pijnlijk en 's morgen is hij stijver.
Beterschap!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:36

oké, ik begrijp dus wel dat ik vooral erg rustig aan moet blijven doen.
niets overhaasten en niet voorzeren.
fysiotherapie ga ik ook wel doen, maar kan nu alleen maar een heel klein beetje wiebelen met mn teen(en), en dat doe ik dus ook de hele tijd.. denk dat ik nu niet blij wordt van fysio aangezien ik nog niet erop kan staan...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:39

Gewoon bellen naar de EHBO en vragen en zeggen dat je aan PD denkt! Als ze zeggen eerst huisarts bellen zeggen dat je dat al gedaan hebt maar nog niet gerustgesteld bent. Je niet te snel af laten wimpelen hoor.

Marchak, je hebt dan waarschijnlijk je enkelbanden toen gescheurd of opgerekt. Mijn enkelbanden zijn 2,5 geleden gescheurd doordat ik van een paard gebokt werd van iemand anders (die ik wel eens even uit zou proberen, doe ik dus ook nooit meer). Ik bleef in de (western) beugel steken en ik viel naar rechts terwijl het paard naar links bokte en mijn enkel ging uit de kom. Mijn voet stond dwars gedraaid en voordat de ambulancebroeders 'm weer op zijn plaats gezet hebben heeft ie dus een half uur zo gelegen. Resultaat: enkelbanden zodanig beschadigt dat het niet meer goed komt. Heb dus pijn als ik lang loop en helemaal op ongelijke grond, dan wordt ie ook meteen weer dikker. Ik had trouwens ook een botje in mijn enkel gebroken toen ie uit de kom was en een rib gebroken en een aantal gekneusd.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:46

Pijnlijk zeg!

Ik heb zelf erg zwakke engelbanden. (ik geloof dat mijn rechter enkel 26 graden kan draaien, wat 14/16 hoorde te zijn meen ik....). Als ik lang moet rennen of moet rennen op ongelijke ondergrond doet dat ook ongelooflijk veel pijn. Ik ga doordat ik zwakke enkelbanden heb vaak door mn enkel. De ene keer kan ik zo weer doorlopen, maar soms doet het een aantal weken pijn, dus ik weet hoe je je voelt :(:)

Het kan idd nog wel even duren, maar als ik dit hoor zou ik nog wel even naar de EHBO gaan/bellen en zeggen dat je aan PD denkt, je moet je niet zo snel laten afwimpelen!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:48

Kan wel even duren.

Ik heb 13 weken terug een auto-ongelukje gehad, auto zag me niet, reed over m'n voet heen.
Nog steeds pijn in mn voet met lopen, vooral mn tenen, en strakke schoenen, (bijv dichte schoenen, zoals Nikes of allstars.)
Nu hoorde ik overiges eergister dat er behalve een zware kneuzing ook een scheurtje in het bot heeft gezeten. Dat ik niet na 2 dagen alweer mocht lopen, maar 4-6 weken in het gips had moeten zitten.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:50

Ik heb een jaar geleden een rotrap van een paard met ijzers vol op het botje van mijn enkel gekregen. Niks gebroken, maar een jaap van een wond (die niet gehecht kon worden....) en een enkel waar je u tegen zegt.
Nu een jaar verder kan ik geen slippers meer dragen en heb er wekelijks last van, volgens de arts gaat dit nooit meer over... Op birkenstocks kan ik wel lopen, gewone slippers helaas niet meer

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 07:59

hmmm....
ik wordt niet zo blij van deze verhalen allemaal...
heb gister middag het verband eraf gehaald en arniflor erop gesmeerd.
heb echt een paar uur zonder verband gezeten, maar het tintelen bleef. maar dit komt volgens de ha door een bloeduitstorting onder de huid.
maar moet je die ook niet zien dan?
want ik heb een blauwe plek, maar niet enorm ofzo.
je ziet m wel, maar het valt niet op als je t niet weet.

gister avond onder de warme douche kon ik wel iets beter mn tenen bewegen. ik vondt t al heel wat, maar mn vriend zag het bijna niet... ;(

om erop te lopen ga ik nog niet proberen..
ik kan mn enkel nog niet eens in een normale hoek brengen...
maar ik denk dat het ook maar beter is als ik daar rustig aan mee doe..

een vriendin van mij is fysiotherapeut en die komt ws binnenkort langs om het in te tapen..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:21

Ga niet te snel. Het heeft veel tijd nodig om te genezen. Je bent er toch wel minimaal 6 weken aan kwijt en het zal altijd een zwakke plek blijven.

Je voet is toch ook dik? Dat verklaard de tintelingen. Er lopen erg veel zenuwen over je wreef en als die een beetje klem komen te zitten doordat het dik is heb je daar eerder last van.

Mijn advies. Drukverband omhouden en voetje omhoog. Verer eigenlijk alleen lopen als je naar de wc moet en verder eigenlijk niet.

Tapen raad ik eigenlijk erg af. Je enkel moet het zelf doen en met tape krijgen je spieren niet diezelfde kans op te herstellen. Veel arsten doen het ook al niet meer. Ik moet zeggen die keren dat ik niet getapte was kon ik sneller weer aan de gang dan toen ik wel getapte was.

Het code woord is dus rust en echt met voetje omhoog. Ga niet te snel er op lopen of staan dat is niet goed.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 08:56

het is dus juist niet dik!!
niet blauw!
kan er totaal niet op staan! de gedachte alleen al... --AUW--
de tintelingen blijven..

en van dat tape, daar ga ik nog mezelf dan nog wel even in verdiepen!!
dank je voor de tip!