Draagmoederschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:12

@Kleinvosje:

Hoe is dat dan bij 'jullie' geregeld als er later vragen komen vanuit de kinderen? Of word het hen niet vertelt?

Interesant topic :).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:16

@Brave Spots, als de kinderen ernaar vragen, zo van goh, waarom lijk ik niet op mama of zo, dan wordt het ze gewoon open en eerlijk verteld. Vragen ze er niet om, maar zijn ze oud genoeg om het te snappen, wordt het ze ook verteld. Zover zal het nog lang niet zijn, de kinders worden deze week twee...

#Edit, ik vind dit ook een fijn topic, er wordt goed geschreven! Heerlijk!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:20

Leuk dat ze zo open zijn :). Altijd bijzondere situaties dit.

Zijn er verder nog plannen met de overblijvende eitjes?
Edit: of zijn er geen over, kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

kleinvosje

Re: Draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:36

Ze wonen niet vlak naast de deur, ik kom er niet wekelijks, maar als ik er kom, zegt ze me altijd hoe ontzettend bijzonder ze het vindt dat ik dit heb willen doen. Elke dag als ze naar haar kinderen kijkt, dankt ze mij stilletjes...
Er zijn er volgens mij nog 11 of 13 in de vriezer, bevruchte eitjes. Daar kunnen ze iets van 5 jaar blijven voordat er beslist moet worden wat er mee gebeurt. Ik heb mijn rechten op de eitjes overgeschreven naar hun, ze zijn dus in principe niet meer van mij. Als zij ervan af zien ze te gebruiken, komen de rechten weer bij mij terug, wat ik er dan mee zou gaan doen, geen idee.

Vooralsnog willen ze geen tweede terugplaatsing meer doen. Ze heeft nu twee kinderen, een jongen en een meisje, en is de 40 gepasseerd. Ze zijn ontzettend blij dat dit allemaal zo goed gegaan is, en willen dat graag zo houden!

Wat wel een leuk detail is, ze hebben een jongen en een meisje, hun namen beginnen met een J en een K, net als de namen van mijn man en mij!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:50

Ik zou draagmoederschap zeer zeker overwegen, maar wel alleen voor mensen met wie ik een band heb. Ik zou geen problemen hebben met het 'afstaan' van het kindje, maar zou het wel heel graag willen zien nog!

Eiceldonatie vind ik moeilijker, dat is toch iets van jezelf geven en dat voelt voor mij toch even anders..

Maar een goede vriendin, mijn zusje of mijn nichtje zouden mij absoluut mogen vragen om draagmoeder te zijn!

Ach, eerst maar eens zien dat ik zelf kinderen kan krijgen. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:53

Het enige wat je weggeeft bij eiceldonatie, is in mijn ogen je DNA. Ik heb ze gewaarschuwd voor mijn karaktertrekjes hihi, maar ze waren helemaal verbouwereerd dat ik het wilde doen. Ik heb het zelf aangeboden, ze hebben mij niet gevraagd.
Ik vind juist bij draagmoederschap dat je meer weggeeft. Dan geef je iets bloedeigens weg, zelfs als het uit een eicel van een ander is. Jouw bloed is er doorheen gegaan, jij hebt het kind gedragen en gebaard. Daar zou ik persoonlijk meer moeite mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:00

Jouw bloed gaat niet door het kindje in je buik hoor :) Het gaat alleen langs het bloed van het kindje in de placenta ;)

Maar juist dat dragen en baren vind ik niet erg... het schept wel een band natuurlijk, maar ik denk dat als ik voor ogen houd dat het niet mijn eigen kindje is, dan is het net alsof ik 'oppas'. Dat zou ik dan weer niet kunnen als het mijn genen draagt.

Ik zou het ook te moeilijk vinden om eicellen af te staan omdat ik drie kindjes heb... en dan krijg ik denk ik teveel het gevoel van 'hij/zij lijkt op me' of 'duidelijk een broertje/zusje van...'

Denk ook niet dat men mijn genen wil trouwens _O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:03

Ik zie het bloed-gedeelte iets anders dan jij, maar dat geeft niet.

De kinderen die uit mijn donatie geboren zijn, lijken (gelukkig) niet op mij of mijn kinderen. Dan was mijn gevoel bij die kinderen misschien wel wat anders geweest, niet veel. Van te voren heb je gesprekken met een psycholoog, die gaat kijken of je geestelijk geschikt bent voor donatie, of je weet wat het betekent en wat de gevolgen kunnen zijn. I mijn geval was ik geschikt hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:05

Lijkt me heel mooi om zoiets bijzonders te kunnen doen voor een ander :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:09

Is het ook! Hoor ik ook elke keer weer van hun ;-)! De hormoonbehandeling was geen pretje, maar zij hebben mij enorm gesteund, zijn ook overal bij geweest, echo's e.d., elk ziekenhuisbezoek, de punctie. Alles. Op de punctiedag zelf, een zondag, hebben ze onze kinderen opgevangen, en de hele dag meegenomen (na de punctie dan he), en later weer thuisgebracht. Helemaal fijn!
Zodra ze hoorde dat de terugplaatsing geslaagd was en ze zwanger was van een tweeling, heb ik me (bewust) teruggetrokken. Ze zijn 'gewoon' zwanger geweest, en zijn nu 'gewoon' papa en mama. Het zijn alleen kinderen met een iets andere betekenis voor ons geworden!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:14

Mijn eitjes zullen exclusief zijn :+

Maar draagmoeder voor bijvoorbeeld iemand in de familie (broer) of een heel goede vriendin, lijkt mij niet zo'n probleem. Dat ik het draag vind ik tot daar aan toe, maar ik moet er niet aan denken dat ze deels hetzelfde DNA hebben, terwijl ze niet 'van mij' zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:15

Wat ik me dan heel brutaal af vraag he, staat de tweeling ook vernoemd in jullie testament? En hebben jullie ook afspraken over wat er gebeurt met de kinderen op het moment dat de ouders bijvoorbeeld overlijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:19

Odetteke, op beide vragen geef ik nee als antwoord. Het zijn niet onze kinderen, zodoende hebben ze geen recht op onze erven. Als beide ouders komen te overlijden, zullen de kinderen in hun familie blijven denk ik, wij zijn geen peetouders of zo...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:18

Wij hebben het er wel eens over gehad, in mijn mans familie heeft een nichtje haar eitjes aan haar zusje gedoneerd die al voor haar 24ste in de overgang was
Denk dat ik het zelf alleen voor familie zou doen omdat je toch jouw genen doorgeeft

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:22

Wat ik me nu zo zit af te vragen
Het gaat hier en daar over de genen die worden door gegeven

Hoe zit het dan met de erfelijke ziektes?
Mochten die in jouw familie voorkomen, waarschuw je dan of hoe zit dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:22

Voor directe familie zou ik het me inderdaad wel voorstellen... Maar ik heb geen zussen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:31

maartje_h, ja dat heb je goed. Daar wordt ook naar gekeken. Als ik een erfelijke ziekte in mijn familie had, was ik niet in aanmerking gekomen...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:35

Ah kijk, dat wist ik niet maar eigenlijk wel heel logisch dat daar onderzoek naar gedaan word en dat je dan niet in aanmerking komt :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:37

Precies! Ik heb wel aangegeven dat er reuma aan moederskant in de familie zit, maar dat is geen heel erg bezwarende factor.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:40

Zijn het echt de heftige ziektes die er dan toe doen?
Zoals kanker, hart en vaatziektes enzo??

of bijvoorbeeld ook suikerziekte?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:41

Ik zou het ook zeer zeker voor een zus of goede vriendin doen.
Zowel draagmoederschap als eiceldonatie.
Ik vind het bv vreselijk dat mijn lieve buurtjes geen 2de kindje kunnen krijgen, (ze kunnen bij hun beide geen vreemde dingen vinden waarom het niet zou kunnen maar toch lukt het niet).
Ze hebben nu 1 kindje dmv IXI, dit jaar hebben ze het weer geprobeerd, maar ze hebben de 3 pogingen er op zitten en verder wordt het niet vergoed door het ZF.
Als ze mij zouden vragen of ik het zou willen, dan zou ik zeker ja zeggen.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:09

Mooi onderwerp om eens over na te denken.
Ik heb zelf geen kinderwens, maar ben nog jong, dus daar kan nog zomaar iets in veranderen.
Wel is het zo dat de zwangerschap en het bevallen me het minst erg lijkt van het hele 'kinderen krijgen.' Ik zou dat dus opzich best voor een (naaste) willen doen.. Ook eiercellen doneren zou ik best willen, hoewel ook dat makkelijker naar een naaste dan naar een onbekende natuurlijk.
Maar ik ben nog jong.. Zou er over een jaar zomaar anders over kunnen denken..

Wat ik me wel nog afvraag. Stel jij en je man hebben een vurige kinderwens en jullie zijn al een poosje aan het proberen die te verwezelijken. Uiteindelijk blijkt je man onvruchtbaar te zijn. Wat doe je dan? Geen kinderen? Je laten insemineren, en dan juist wel of juist niet door een onbekende?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:35

maartje, ik denk het wel ja, als er in de familie zit dat er veel sterfte is door hartafwijkingen lijkt het me dat dat iet door zo'n selectie heenkomt. Evenals Down-syndroom e.d..

barockPinto, het probleem is vaak dat mensen die alleen nog eiceldonatie kunnen doen, het niet durven vragen. Bij mij hebben ze het ook niet gevraagd, ik heb het zelf aangeboden.

PureSylk, niet heel banketstaaf bedoeld hoor, maar ik vind dat niet in dit topic thuishoren. Dit gaat over de vrouwelijke kant, niet over de mannelijke ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:56

Draagmoeder zou ik niet willen zijn, omdat ik zwangerschap toch best een grote belasting vind, en ik dan ook op mijn werk een tijd uit de running ben. Mijn eigen zwangerschap heb ik ook grotendeels in de ziektewet gezeten, vandaar. En daarnaast vind ik zwangerschap gevoelsmatig iets van mezelf, de kleine en mijn man. Dat is te intiem om met een ander te moeten delen omdat je zijn/haar kind draagt.

Maar eiceldonatie voor hele goede vrienden of naaste familie zou ik wel overwegen, dit is ook belastend maar is van veel kortere duur. Ik zou dit alleen pas doen als ik zelf geen kinderen meer wil ivm de mogelijke risico's, en ik wil graag nog een 2e kindje op termijn (als dat lukt natuurlijk).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:59

Als je nog niet uitgewenst bent qua kinderen, mag je het niet eens doen. Zijn ze heel strikt in!