Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

... En ik ben echt wel een slaap kop, maar om 6 uur gaat mijn wekkertje weer. En 22.00 naar bed red ik niet
Als ik om half 5 pas thuis ben van school, de paarden nog moet doen en huiswerk

maar ben dan sowieso al nooit een avondmens geweest dus dat scheelt weer.
Eleionomae schreef:voordat ik de ziekte van pfeiffer kreeg kon ik af met 4,5 uur, dan was ik nog gewoon fit en lekker wakker overdag. Nu moet ik al moeite doen om fit en wakker te zijn met 7 uur slaap
Ik probeer altijd rond 22.00 in bed te liggen, zeker als ik de volgende ochtend optijd op moetmaar ben dan sowieso al nooit een avondmens geweest dus dat scheelt weer.
Normaal voor jou leeftijd is toch wel minimaal 8 uur

)verootjoo schreef:Eleionomae schreef:voordat ik de ziekte van pfeiffer kreeg kon ik af met 4,5 uur, dan was ik nog gewoon fit en lekker wakker overdag. Nu moet ik al moeite doen om fit en wakker te zijn met 7 uur slaap
Ik probeer altijd rond 22.00 in bed te liggen, zeker als ik de volgende ochtend optijd op moetmaar ben dan sowieso al nooit een avondmens geweest dus dat scheelt weer.
Normaal voor jou leeftijd is toch wel minimaal 8 uur
Waarom denk je dat je pfeiffer kreeg
Voor iemand van 15 is 9 uur slaap ideaal. Het kan wel lijken dat je minder nodig hebt, en je kunt je er best goed bij voelen, maar dat betekent niet dat het goed ís. In je jeugd/puberteit ontwikkel je je volop. Daar is veel groeihormoon voor nodig. Dit hormoon maak je alleen aan als je slaapt. Als je weinig slaapt, kom je dus te kort.
Hetzelfde geld overigens ook voor volwassenen. De hele dag door gaan er eigenlijk dingen stuk in je lichaam. Cellen breken af, spieren die goed gebruikt worden komen kleine scheurtjes in, bindweefsel idem dito. Het groeihormoon herstelt dit allemaal, als je slaapt. Slaap je dus te weinig, herstelt je lichaam niet goed van de dag en op korte termijn zul je daar niet echt wat van merken, maar op lange termijn zit je met de gebakken peren.
Heeft niet zoveel met weinig slapen te maken...Menino schreef:AnnaaX schreef:Ik denk dat je op 15jarige leeftijd 9 tot 10 uur moet slapen per nacht
Als je wat ouder wordt kun je wel met 8 uurtjes slaap per nacht, maar veel minder moet het niet worden...
da's wel veel hoorEn volwassen 6 tot 8 uur dacht ik en als jonger persoon moet 8-9 uurtjes toch echt wel ruimschoots! voldoende zijn
Volgens mij haalt niemand de 10 uur, dan zou ik zelf om 8 uur 's avonds naar bed moeten
't schijnt dat als je minder dan 8 uur slaap je IQ begint te dalen....
![]()
Ik ben blij als ik de 6 uur haal iig