Wie is er voor of tegen euthanasie? En waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:03

@verootje: Ben je tegen euthanasie, of tegen vooraf vastleggen dat men euthanasie wil?
Verder krijg ik het gevoel dat jij het onderwerp erg op de dementerende betrekt, terwijl in mijn ogen dementerenden niet de eerste groep is die me te binnenschiet als ik aan euthanasie denk. Het meerendeel van die mensen lijdt vaak niet, behalve dat ze lijden door het onbegrip van de buitenwereld.
Maar om nou tegen euthanasie te zijn omdat het in die groep weleens gebeurt terwijl het niet nodig is....

Wat betreft pijnbestrijding: ook dat heeft zijn weerslag op je lijf. Ik ken mensen die niet veel pijn meer hebben dankzij hoge doseringen pijnbestrijding, maar die met allemaal ellende en bijwerkingen van die pijnbestrijding te maken krijgen, dat ze alsnog geen leven meer hebben en neit verder willen. En toch moeten ze door, omdat de heren artsen vinden dat de pijnmedicatie nog wel wat aangepast en verhoogd kan worden. Dat zo'n persoon daar helemaal geen behoefte (meer) aan heeft, daar word volledig aan voorbijgegaan.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:08

Delphi schreef:
Lauratje_88 schreef:
Ik ben voor euthanasie.
Ik heb mijn moeder zien aftakelen door longkanker, zij wou euthanasie maar ze wouden haar dat niet geven.
Er is verschil tussen actieve euthanasie (spuitje geven) en passieve euthanasie (laten sterven aan ziekte zonder bemoeienis van bv. dokter). Uiteindelijk toen ze een lange lijdensweg had afgelegd kreeg ze toch passieve euthanasie. Ze is gestorven door de slijm dat in haar keel is blijven zitten (eerst haalde de verpleegster dat er altijd uit en lag mijn moeder op haar zij om niet te stikken) ze hebben haar op haar rug gelegd en zo is ze gestikt.

Verschrikkelijk voor je moeder en jullie! Ik vind dat zo onhumaan. Als je weet dat iemand toch komt te overlijden, waarom niet diegene haar wens horen en haar uit haar lijden verlossen? Waarom iemand door laten ´vechten´ met veel pijn tot ze echt niet meer kunnen?

Ik had er niet bij stil gestaan dat je actieve en passieve euthanasie hebt. Nu gaat er inderdaad een lampje branden bij me. Is passieve euthansie niet dat ze je bijv. veel morfine geven en daarmee de tijd tot je overlijden aanzienlijk verkorten?

Nee dat is actieve=dodelijk middel geven, passieve is als men geen medische behandeling meer geeft en de persoon dus laten sterven aan de symptomen

x_Jeanine_x

Re: Wie is er voor of tegen euthanasie? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:12

Ik weet het niet.
Ik vind het afhankelijk van de situatie.

Laatst iemand moeten reanimeren, bleek die mevrouw een niet reanimatie verklaring te hebben. Dus dan hou het ook op.
Is niet echt euthenasie, maar toch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:26

Lalidan schreef:
@verootje: Ben je tegen euthanasie, of tegen vooraf vastleggen dat men euthanasie wil?

Tegen euthanasie, maar voor palliatieve behandeling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:09

Ik ben voor euthanasie. Ik heb in de afgelopen jaren twee mensen verloren aan kanker. De eerste was helaas niet helder genoeg meer op dat moment (door de pijnstillers) om aan te geven dat ze niet meer wilde. Daarvoor moest ze eerst van de pijnstillers af :n

Uiteindelijk is ze uit zichzelf overleden.

De laatste heeft wel zelf aan kunnen geven dat het niet meer ging. Ik vind het enorm mooi dat ze zelf heeft kunnen zeggen dat het genoeg was, met de hele familie het moment bij elkaar kunnen zijn in een heleboel liefde.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:07

Gezien huiswerktopics niet zijn toegestaan op bokt plaats ik hier een slotje.