tips bij gebroken arm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:58

Bij mij zijn het dus spieren geweest en dat duurt langer dan een bot breken, jammer genoeg voor mij.
Maar de hele grap is dat ik dus wel kan paardrijden (al moest ik eerst wel geholpen worden met zadelen) aangezien mijn biceps niks mankeerde. Het waren vooral de armstrekker (dus je elleboog recht maken) en triceps en ik kan nogsteeds niet echt leunen op mijn arm. Dus recht boven op je hand leunen, dan gaat mijn arm na een paar seconden al hevig trillen alsof ik een uur flinke krachttraining heb gedaan :? . Maarja ooit komt het hopelijk weer goed, ga toch echt binnekort weer snowboarden en paardrijden doe ik bijna elke dag en krachttraining zit ik nu op ongeveer 75% van mijn kunnen weer. Dus hoef niet echt te zeuren hoor.

Ohh dat is een goede tip van een elektriciteitskabel!

Smoethie

Re: tips bij gebroken arm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:02

super bedankt voor de tips
hoe meer hoe beter

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:16

Ik zit ook sinds maandag lekker onhandig dik in het verband met mijn rechter hand (operatie), derde operatie aan die hand dus word er geoefend in;) en heb ook wel eens met beide in verband gezeten, lekker handig;)
Maarja als tips?:
Lekker laten verwennen door andere! Je kan gewoon niet alles zelf helaas. Flessen opdraaien klemmend tussen je bovenarm en zij. Drinken met een rietje, eten nemen die je niet hoeft te snijden of makkelijk met je vork kan snijden(gyros, pannenkoeken, friet, aardappeltjes etc.) Ducktape is ideaal voor de plastic tas aangezien je er echt geen water in wilt hebben, Hand goed hoog houden want dat zakt de pijn sneller weg! Soep drinken uit een mok( je kan je soep kom niet kantelen;))

En blijven denken morgen doet het minder pijn en elke keer komt een dagje dichterbij dat het eraf mag!! Wel goed naar je pijn luisteren als je het forceert ben je nog langer de sjaak.

Kan verder zo niks bedenken, je vind vanzelf je handigheidjes!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:21

Ik had een paar jaar geleden mijn elleboog gebroken, en zat van mijn hand tot mijn bovenarm in het gips, en weet niet wat ik toen allemaal gedaan heb om toch de dingen te kunnen doen! Maar ik hoefde maar 2 weken, uiteindelijk 3) dus dat viel allemaal wel mee!

Sterkte en succes! :D

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:50

inderdaad niet forceren. Beweeg wat je kunt bewegen

heb mijn middenhandsbeentje gebroken en ik heb 9 dagen erg vervelend en zwaar spalkgips gehad. nu heb ik sinds 2 dagen nieuw kunststofgips, dat gewoon nat mag worden. en ikheb 2 vingers vrij, dus kan ook teugels vasthouden.
nog 3 weken te gaan. heb bijna geen paracetamol nodig gehad gelukkig.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 06:35

dankje wel voor alle tips :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:25

Mijn broertje heeft ook net z'n arm gebroken.
Wat wij hebben gedaan is zo'n speciale zak bij de apotheek bestellen (voor 19.95) en die kan je dan hergebruiken, dan hoef je niet moeilijk te doen met tape enzo. die kan je om met het douchen! Verder zeiden ze in t ziekenhuis dat het verstandig is om af en toe op je nagels te drukken, als het dan snel weer rood wordt (net als bij je andere arm) dan is het goed. duurt het te lang of gaan ze tintelen ofzo. dan zit je gips te strak (dit heb wss ookwel gehoord, maarja ;)) verder zou ik je arm + mitella niet als boekentas gebruiken (dat je er allemaal boeken inlegt) dat deed een vriendin van mij (toen nog groep 7 :=) en die moest toen langer in t gips, geen goed idee dus ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:29

weet niet of het al gezegd is maar je hebt bij apotheek en drogist speciale douche hoezen voor over het gips (als je eerst een pantykousje over je arm doet glijdt ie er zo overheen) mijn dochter ging er zelfs het zwembad mee in. Super waterdicht!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:30

Moeders zijn ook erg handig als je in het gips zit! :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:32

@hihi, shera, kijk eens boven je :D. maar die bedoel ik idd ook !

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:32

:+
we zijn het wel eens in ieder geval ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:39

Haha geeft niks xd
Jaa zeker wel, mijn broertje is nu helemaal blij want vanaaf komt die zak binnen :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:06

Ik had m'n bovenarm gebroken en het onderste gedeelte van het bot zat heulemaal in m'n oksel :oo Ik moest in een sling en het bot moest naar onderen zakken, ik heb zo hard gegilt wekenlang! :P

Anyway, je word er wel handig in hoor. Zoveel mogelijk bewegen, zonder dat het pijn doet en verder heel veel met 1 arm doen, is een kunst die makkelijk te leren valt :)
Succes!

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:13

ik ben 27 april geopereerd aan me pols. mag daar niks mee dus ja dan moet je wel met 1 arm:P
met spijkerbroek aantrekken: doe eerst je rits dicht, dan je knoop.. was voor mij makkelijker.
ja en verder wijde kleding, en zorge dat je een assistent in de buurt hebt.

Succes en sterkte ermee!

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:42

ik ben wel erg blij met mijn waterbestendige gips, stuk handiger met douchen enzo. mag er ook gewoon mee zwemmen. De eerste week had ik ander gips en toen vond ik het douchen wel erg lastig, met die zak enzo..

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:39

net telefoontje gehad van het ziekenhuis
maandag ICT scan. Ze hebben tog nog een ergere bruik gevonden. Het is ook nog maar de vraag of dat ik niet geoprereerd moet worden. Ik zit er ontzettend tegen op. Niet tegen heel die ICT maar tegen de uitslag. Met de zomervacantie in zicht. En met het idee dat ik misschien wel 6weken niet mag rijden is nou ook niet echt een vrolijk uitzicht. Ik had eigenlijk verwacht dat het maandag met wat verband wel goed zou zijn. Aangezien mijn pijn zo goed als weg is bijna. :(

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:19

phormicola; dat lijkt me echt heel erg naar! hoe kwam het?

smoethie; :(:) lijkt me ook vervelend net nu het mooi weer is!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:51

Ga niet met een breinaald of electriciteitsdraad onder je gips zitten krabben je hebt kans dat je de huid kapot maakt en daar een behoorlijke infectie ontstaat. er zijn bij de apotheek en bij de gipskamer spuitbusjes te koop met een slangetje eraan waarmee je zo onder het gips kan spuiten helpt er goed tegen de jeuk.

groetjes genja

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:00

Smoethie schreef:
net telefoontje gehad van het ziekenhuis
maandag ICT scan. Ze hebben tog nog een ergere bruik gevonden. Het is ook nog maar de vraag of dat ik niet geoprereerd moet worden. Ik zit er ontzettend tegen op. Niet tegen heel die ICT maar tegen de uitslag. Met de zomervacantie in zicht. En met het idee dat ik misschien wel 6weken niet mag rijden is nou ook niet echt een vrolijk uitzicht. Ik had eigenlijk verwacht dat het maandag met wat verband wel goed zou zijn. Aangezien mijn pijn zo goed als weg is bijna. :(

Ik heb dezelfde spanningen gehad vorig jaar, ik brak mijn pols op 5 plaatsen. Ze hebben eerst 2 dagen zitten twijfelen tussen wel of niet opereren, uiteindelijk niet gedaan omdat de breuken opzich mooi recht stonden. Nu ruim een jaar later kan ik niet veel meer dan toen ik uit het gips kwam. Hou je vingers goed soepel lukt je dat zelf niet ga dan naar een fysio. Ik heb al die stappen braaf doorlopen maar helaas....
Gelukkig is je pijn bijna weg!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:27

Klinkt mij ook bekent in de oren. Iedere keer als ik dacht, nu zal het wel over zijn kreeg ik weer een tegenslag. Achteraf gezien ben je soms met opereren eerder genezen dan zonder! Het beste wat je maar kunt doen is je erbij neerleggen, en dat het nog heel lang gaat duren.
Ik heb 3 maanden niet kunnen paardrijden :(

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:43

o wat erg zeg, zo lang niet rijden!
Ik heb toch wel geluk, kan er gewoon mee rijden, heb 3 vingers vrij

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:57

Bij mij was ik in het weekend van een pony gevallen, naar het ziekenhuis geweest, en het was zwaar gekneusd. Nou, drukverband erom, en ik blij, hoefde maar 3 dagen. Belde maandag het ziekenhuis op, dat ze de foto's van het weekend nog eens hadden nagekeken en dat het toch gebroken was, en toch maar in het gips. Niet zo ernstig als hierboven als opereren e.d, maar toch wel vervelend..

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:00

Ts: Ik weet precies hoe je je voelt; vorig jaar rond deze tijd heb ik ook mijn pols gebroken gehad. Eerst een week in het gips (inderdaad ook tot over mijn elleboog). Ik ging toen in plaats van in de douche in bad en legde een soort dienblad over de breedte van het bad en legde daar mijn arm op. Zo hoefde ik in ieder geval niet bang te zijn dat het gips nat werd. Het aankleden etc. gaat steeds beter, je wordt er echt handig in. En met eten inderdaad iets makkelijks. Dus geen vlees dat je uitgebreid moet gaan zitten snijden, maar iets dat je zo kunt eten. Ontbijt met bijvoorbeeld cornflakes of yoghurt is ook handig, hoef je geen boterhammen te smeren.

Mijn arm moest overigens na die week dus wel geopereerd worden. Ik zag er ook ontzettend tegenop. Als er iemand een watje is wat dat soort dingen betreft, dan ben ik het wel... Heb thuis de halve week zitten huilen van de stress... Uiteindelijk is het me allemaal meegevallen en denk ik echt dat ik er beter vanaf ben dan wanneer ik het niet had gedaan... Ik kon na een week alweer kleine dingetjes dragen met mijn hand en nog een week later zat ik alweer vrolijk op mijn paard :j Kun je nagaan, anders zat ik dus daarna nog 5 weken in het gips... Dus wat dat betreft ben je wel veel sneller gerevalideerd.

Heel veel succes :)

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:11

Even lastig inderdaad!

Met paracetemol is de pijn goed te bestrijden, en na een weekje (vaak korter) zakt de pijn af. Echter zal het nog niet gevoelloos zijn.

Ik heb ook best wel wat gebroken gehad, het is echt even doorbijten.

Douchen doe je je arm omhoog, of een zak om je arm. En goed je vingers blijven bewegen, zodat ze niet stijf raken en dus opzwellen.

Sterkte!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:28

Cool-Talc is bijvoorbeeld zo'n spray waar Genja het hierboven over heeft!

Of: Pak een föhn op de koudste stand en blaas hiermee tussen het gips en de huid. Niet de föhn op een warme stand zetten, je gaat dan transpireren onder het gips met als gevolg dat het vochtig wordt.

Succes in ieder geval!!